Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Land van oorsprong Duitsland.Een olieproducent maakt geen verpakkingsmateriaal, dat kopen ze extern in bij een bedrijf die verpakkingsmateriaal maakt. Al zien de flessen er het zelfde uit, wil zeker niets zeggen dat de olie het zelfde is.
Is half synthetischMotor: Kawasaki ZX9R (1998)
Olie: Motul 5100 10w40
Afgelopen zomer een enkele keer gehad dat de koppeling op piekvermogen doorslipte, verder voelt de koppeling gewoon goed aan en heb ik er geen problemen mee. (Kabel is ook goed afgesteld). Nu vertelde iemand me dat het wel eens voorkomt bij 'wat oudere motoren', dat deze bij sommige oliën (volsynthese) dit wel eens kan gebeuren. Ik gebruik zelf Motul 5100 10w40 hier staat 'Technosynthese' bij, geen idee wat dat betekend.
Mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en dit zou kunnen kloppen? Of wordt het dan toch naar de koppeling kijken?
"Met de vlam in de pijpOok maar weer eens olie ververst. :-)[afbeelding]
"Met de vlam in de pijp
Scheur ik door de Brennerpas
Met mijn 30 tonnen diesel
Ver van huis maar in mijn sas"
Ik vind Kawa's sowieso wat rauwer, das 1.Ik heb een kawasaki z1000sx 2014 gekocht.
Nu ben ik het 1 en ander aan informatie aan het verzamelen. (Heb het boekje nog niet in bezit, motor komt eind februari pas.)
Kawas lopen wat rauwer, en ik merkte bij de proefrit dat hij vrij grof in de 1 kapte. voor de rest schakelde hij wel prima, geen rarigheid. Wel minder zacht dan de Honda dat ik gewent ben, en die deed het met castrol.
Nu lees ik dat de olie dus erg veel doet/ kan doen.
Volgens mij adviseert kawasaki een 10w40 maar weet niet of dit nu vol of half syntheet is.
Ik twijfel nu dus tussen Motul en Motorex omdat deze naar wat ik lees het schakelen merkbaar zouden versoepelen en half of vol syntheet. Dat wil ik best proberen.
Ik rij gemiddeld 6000 per jaar. Wissel de olie en remvloeistof jaarlijks.
Wie kan mij een advies geven. Half of vol? Motul of Motorex?
Het is in principe een verkeerde keuze, zelfs als het goed lijkt te gaan.Okay...
Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.
[afbeelding]
In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.
Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.
Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen?Okay...
Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.
[afbeelding]
In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.
Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.
Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen?
Jij kan e.a. gelijk goed van commentaar voorzien.Het is nog geen vrijdagmiddag, maar ik zit al klaar met bier en chips.
Wie trapt af?
Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen?
Denk dat je het prima kunt proberen hoor, schijnt (iig in de Amerikaanse) ook geen moly in te zitten dus je koppeling zal niet slippen. Maar volgens mij hoef je hier niet speciaal dat spul te kopen gezien het net zo duur is als normale motorfiets olie en het lijkt zo niet echt beter te zijn. Als een olie expert hier een andere mening over heeft hoor ik het graag.Daar zat ik net ook al naar te kijken. Emsbüren is op minder dan een half uur rijden, dus binnenkort maar weer eens binnenwandelen. De Rimula laat ik maar op de plank liggen.
Waarom denk je dat vrachtwagens zo lang mee gaan en ontzettend veel km's op de teller zetten.Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen?
Is een stuk goedkoper.Denk dat je het prima kunt proberen hoor, schijnt (iig in de Amerikaanse) ook geen moly in te zitten dus je koppeling zal niet slippen. Maar volgens mij hoef je hier niet speciaal dat spul te kopen gezien het net zo duur is als normale motorfiets olie
en het lijkt zo niet echt beter te zijn. Als een olie expert hier een andere mening over heeft hoor ik het graag.
Als je motor nog schoon is kun je er ook volsyntheet ingooien, maar als je motor al vies is kan sludge loskomen en je oliekanalen verstoppen. Gebruik zelf daarom gewoon (goedkope) halfsyn.