Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een olieproducent maakt geen verpakkingsmateriaal, dat kopen ze extern in bij een bedrijf die verpakkingsmateriaal maakt. Al zien de flessen er het zelfde uit, wil zeker niets zeggen dat de olie het zelfde is.
 
Een olieproducent maakt geen verpakkingsmateriaal, dat kopen ze extern in bij een bedrijf die verpakkingsmateriaal maakt. Al zien de flessen er het zelfde uit, wil zeker niets zeggen dat de olie het zelfde is.
Land van oorsprong Duitsland.
Ben er niet verder achterna gegaan welke raffinaderij. Alleen Rotterdam (proud to be) heeft er al vijf. :Y
 
Motor: Kawasaki ZX9R (1998)
Olie: Motul 5100 10w40

Afgelopen zomer een enkele keer gehad dat de koppeling op piekvermogen doorslipte, verder voelt de koppeling gewoon goed aan en heb ik er geen problemen mee. (Kabel is ook goed afgesteld). Nu vertelde iemand me dat het wel eens voorkomt bij 'wat oudere motoren', dat deze bij sommige oliën (volsynthese) dit wel eens kan gebeuren. Ik gebruik zelf Motul 5100 10w40 hier staat 'Technosynthese' bij, geen idee wat dat betekend.

Mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en dit zou kunnen kloppen? Of wordt het dan toch naar de koppeling kijken?
 
Motor: Kawasaki ZX9R (1998)
Olie: Motul 5100 10w40

Afgelopen zomer een enkele keer gehad dat de koppeling op piekvermogen doorslipte, verder voelt de koppeling gewoon goed aan en heb ik er geen problemen mee. (Kabel is ook goed afgesteld). Nu vertelde iemand me dat het wel eens voorkomt bij 'wat oudere motoren', dat deze bij sommige oliën (volsynthese) dit wel eens kan gebeuren. Ik gebruik zelf Motul 5100 10w40 hier staat 'Technosynthese' bij, geen idee wat dat betekend.

Mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en dit zou kunnen kloppen? Of wordt het dan toch naar de koppeling kijken?
Is half synthetisch
 
Ik heb een kawasaki z1000sx 2014 gekocht.

Nu ben ik het 1 en ander aan informatie aan het verzamelen. (Heb het boekje nog niet in bezit, motor komt eind februari pas.)
Kawas lopen wat rauwer, en ik merkte bij de proefrit dat hij vrij grof in de 1 kapte. voor de rest schakelde hij wel prima, geen rarigheid. Wel minder zacht dan de Honda dat ik gewent ben, en die deed het met castrol.
Nu lees ik dat de olie dus erg veel doet/ kan doen.

Volgens mij adviseert kawasaki een 10w40 maar weet niet of dit nu vol of half syntheet is.

Ik twijfel nu dus tussen Motul en Motorex omdat deze naar wat ik lees het schakelen merkbaar zouden versoepelen en half of vol syntheet. Dat wil ik best proberen.

Ik rij gemiddeld 6000 per jaar. Wissel de olie en remvloeistof jaarlijks.

Wie kan mij een advies geven. Half of vol? Motul of Motorex?
 
Ik heb een kawasaki z1000sx 2014 gekocht.

Nu ben ik het 1 en ander aan informatie aan het verzamelen. (Heb het boekje nog niet in bezit, motor komt eind februari pas.)
Kawas lopen wat rauwer, en ik merkte bij de proefrit dat hij vrij grof in de 1 kapte. voor de rest schakelde hij wel prima, geen rarigheid. Wel minder zacht dan de Honda dat ik gewent ben, en die deed het met castrol.
Nu lees ik dat de olie dus erg veel doet/ kan doen.

Volgens mij adviseert kawasaki een 10w40 maar weet niet of dit nu vol of half syntheet is.

Ik twijfel nu dus tussen Motul en Motorex omdat deze naar wat ik lees het schakelen merkbaar zouden versoepelen en half of vol syntheet. Dat wil ik best proberen.

Ik rij gemiddeld 6000 per jaar. Wissel de olie en remvloeistof jaarlijks.

Wie kan mij een advies geven. Half of vol? Motul of Motorex?
Ik vind Kawa's sowieso wat rauwer, das 1.

Vol of half, wat zit er nu in?
Indien half, dan gewoon ook weer met half verversen.

Motul of Motorex waag ik me niet aan :)
 
Olie blijft een moeilijk vraagstuk, ik kan alleen zeggen dat toen ik van Castrol half syntetisch naar motul half synthetisch ging het schakelen op de Suzuki aanmerkelijk soepeler ging. Geen ervaring met motorex. Maar klappen in de 1, helemaal met koude olie hoort er voor sommige motoren gewoon bij ;)
 
Okay...

Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.

mSVUmZd.jpg


In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.

Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.

Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
 
Okay...

Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.

[afbeelding]

In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.

Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.

Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
Het is in principe een verkeerde keuze, zelfs als het goed lijkt te gaan.
 
:^

Maar olie is magie, en horen we hier van de verkopende partijen maar de helft van het verhaal?
In de USA zijn er inderdaad vele fans te vinden van Shell Rotella.
Een diesel vervuilt ook enorm inwendig, en een taak van olie is om die troep drijvende te houden.
Het is in theorie een beetje vergelijkbaar met de natte koppeling van een motorfiets.

full
 
Laatst bewerkt:
Okay...

Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.

[afbeelding]

In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.

Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.

Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen? :)
 
Wat is er beter aan minerale olie die vooral gericht is op (zware) diesels dan olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen? :)

Ik heb werkelijk waar geen idee, vandaar ook de vraag. Ik ben oprecht nieuwsgierig en heb deze olie gekocht n.a.v. de goede recensies op andere motorfora.

"Het werkt in al mijn motoren."
"Super spul."
"Gebruik het al jaren."

En ja.. Ik ben dus idd rete benieuwd waarom deze olie zo geliefd is. Qua prijs maakt het namelijk geen bal uit.
 
Inmiddels (een) antwoord.

It's a good all-purpose oil and has a lot of Zinc in it for the diesel engine's gear train. We have to lube our transmissions with engine oil and other gear driven components too. Rotella is also clutch friendly. Not too slick like most auto synthetics.
 
Oké, schijnt dus bovengemiddeld ZDDP in te zitten wat voornamelijk beter schijnt te zijn voor platte kleppenstoters, maar datzelfde lees ik ook over olie die specifiek gemaakt is voor motorfietsen. Hoeveel er precies van dat spul inzit bij verschillende merken is uiteraard zo goed als niet te vinden.. Lees ook vooral dat het goedkoop is (in Amerika dan) en als het net zo goed is als motorfiets olie dan snap ik het wel.

Ik hou het voorlopig maar gewoon bij 10W40 Procycle olie van Louis. :9
 
Daar zat ik net ook al naar te kijken. Emsbüren is op minder dan een half uur rijden, dus binnenkort maar weer eens binnenwandelen. De Rimula laat ik maar op de plank liggen.
 
Nou zie ik dat mijn maatje Zenuwlijer de vraag al gesteld heeft.

Ik gebruik dus al jaren naar volle tevredenheid de Motorex olie.
Kost ook wat, heb je ook wat. Geen plakkende of slippende koppeling en minimaal verbruik.

Zo far so good.

Nu heb ik laatst mijn blok laten reviseren. En degene die dat gedaan heeft, die heeft er nu Yamalube in gedaan. De reden, omdat deze olie veel beter het inwendige van het blok zo schoonhouden. Want het blok was van binnen niet beschadigd oid, maar hij zag wel donkere afzetting in het blok.

Dus als die Yamalube voor mij geen slippende koppeling geeft nijg ik nu naar dat advies.

Maar die Diesel olie van Shell, lijkt ook zijn werk te doen
 
Laatst bewerkt:
Daar zat ik net ook al naar te kijken. Emsbüren is op minder dan een half uur rijden, dus binnenkort maar weer eens binnenwandelen. De Rimula laat ik maar op de plank liggen.
Denk dat je het prima kunt proberen hoor, schijnt (iig in de Amerikaanse) ook geen moly in te zitten dus je koppeling zal niet slippen. Maar volgens mij hoef je hier niet speciaal dat spul te kopen gezien het net zo duur is als normale motorfiets olie en het lijkt zo niet echt beter te zijn. Als een olie expert hier een andere mening over heeft hoor ik het graag. :9

Als je motor nog schoon is kun je er ook volsyntheet ingooien, maar als je motor al vies is kan sludge loskomen en je oliekanalen verstoppen. Gebruik zelf daarom gewoon (goedkope) halfsyn.
 
Denk dat je het prima kunt proberen hoor, schijnt (iig in de Amerikaanse) ook geen moly in te zitten dus je koppeling zal niet slippen. Maar volgens mij hoef je hier niet speciaal dat spul te kopen gezien het net zo duur is als normale motorfiets olie
Is een stuk goedkoper.
en het lijkt zo niet echt beter te zijn. Als een olie expert hier een andere mening over heeft hoor ik het graag. :9

Als je motor nog schoon is kun je er ook volsyntheet ingooien, maar als je motor al vies is kan sludge loskomen en je oliekanalen verstoppen. Gebruik zelf daarom gewoon (goedkope) halfsyn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan