Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En Amerikanen en complot theorieën m.b.t olie is een broodje aap verhaal op helemaal niets gebaseerd

3x p.j. bezoek een instituut in de US wat binnen mijn vakgebied toonaangevend is. Iedere keer weer ontstaan er discussies over de verschillen van inzicht (laat ik het maar diplomatiek uitdrukken) binnen het vakgebied tribologie.

In Europa hebben we toch echt een andere kijken op sommige zaken binnen dit vakgebied. Sterker nog; wij gebruiken smeermiddelen op een bepaalde manier die volgens de Amerikanen niet kan. Als je de Yanks dan confronteert met studiemateriaal die dit onomstotelijk bewijst dan zijn we "de gekken uit Europa".

Complottheorie gaat wat ver, maar er zit wel degelijk een verschil tussen de EU en US inzake het gebruik, toepassen (en wellicht het belangrijkste) de perceptie van smering en smeermiddelen.
 
Google maar naar het merk. Enkele wapenfeiten: Het eerste merk dat met een multigrade olie op de markt kwam.
Verlenging van intervallen is een hot item de afgelopen jaren. Kendall adviseerde in de jaren 50, toen de gangbare interval 1000 mille was, om dit te verdubbelen naar 2000mile. Je vindt daar kreten van terug in de zin van two thousand mille pil. Het logo, met te twee vingers, stamt daar van af.
De 4T staat voor 4 takt.


Jij bent gewoon echt serieus _O-

Die wapenfeiten a.k.a. commerciële BS kan ik zelf ook lezen.

Nee, ik geloof nu ook dat Kendall HET merk is :?
 
Verlenging van intervallen is dus al veel langer een aandachtspunt van dat merk.
Op dit moment is nieuw bij Kendall het toevoegen van vloeibaar titanium aan de olie, dat zich daar in het blok zich afzet als een dun laagje vast titanium waar metaal op metaal contact plaats vindt. Met name doet dat zich voor bij een koude motor, als de olie nog niet op temperatuur is en de smeerfilm nog niet toereikend. Op dit moment nog niet in alle oliën, maar wel in oliën die gebruikt worden in dragstar, stockcar, trekker trek etc.


OK, ik heb zojuist een schone onderbroek aan moeten doen. _O- _O- _O-
 
In bijvoorbeeld bmw motoren of ducati met droge platenkoppeling kun je gewoon oliën gebruiken welke ook gebruikt worden in normale auto's. De specificaties die belangrijk zijn zijn de s specificaties. Bijv sg,sh etc
De diesels hebben c specificaties nodig. Sommige oliën bezitten beiden, en zijn dan geschikt voor diesel en benzine.
C staat voor commercial fleet, S voor service(luxe auto's)

Vergeet de je nieuwe categorie F voor diesels niet van de API1509? Want daar heb jij het toch over. Oh ja....en ILSAC!
 
Niet met sterven gaan dreigen hé. :Z Zeveren en sterven valt niet in dezelfde categorie van pesten. Dat mag niet :P

Ach ja... Zand erover? :Y


Ik heb gewone motorfiets olie gekocht bij Louis in Emsbüren. Waarom het wiel opnieuw uitvinden. Zal wel niet voor niets verschil zitten in de oliën. Heb me weer eens laten meeslepen. Gebeurt wel vaker. |(
 
Niet met sterven gaan dreigen hé. :Z Zeveren en sterven valt niet in dezelfde categorie van pesten. Dat mag niet :P

Heel MF zit vol met oliespecialisten en die hebben er allemaal verstand van. Allemaal moeten ze zo nodig een niet motorfiets-olie kopen. Wat in veel gevallen (op de korte termijn) best goed gaat. Dus zijn motorfietsoliën onzin. :X

Daarbij opgeteld een olie voor vrachtwagens kopen voor je motorfiets; ja dan nader je toch wel het niveau "gezever".

Inhoudelijk niet reageren....nope...doe ik nooit _O-

Zoekfunctie op MF wel eens geprobeerd. Beetje ingelezen?

Met 2 muisklikken had je kunnen lezen dat die fijne Shell olie voldoet aan normen in 2009 (EU) en 2007 (US). Oftewel; binnen het EU wegverkeer zal deze olie niet veel gebruikt meer worden.

Ouwe meuk dus
Gelukkig wel..........kijk maar eens naar de nieuwere sprcificatie....
 
Vergeet de je nieuwe categorie F voor diesels niet van de API1509? Want daar heb jij het toch over. Oh ja....en ILSAC!
Je kan natuurlijk een beetje denigrerend doen, ik vind het allemaal helemaal goed. Jij bent volgens mij de oude oliespecialist als ik de nieuwe zou zijn.
Ik sluit af met de opmerking dat je wel diverse kreten eruit kan gooien en dat ik dat ws bedoel. Nee, dat bedoel ik niet. De Ilsac, API, ACEA zijn specificaties die NAAST elkaar bestaan. Het een is Japans, de anderen zijn Amerikaans en Europees
En inderdaad, ik gooi er zand over✌
 
Verlenging van intervallen is dus al veel langer een aandachtspunt van dat merk.
Op dit moment is nieuw bij Kendall het toevoegen van vloeibaar titanium aan de olie, dat zich daar in het blok zich afzet als een dun laagje vast titanium waar metaal op metaal contact plaats vindt. Met name doet dat zich voor bij een koude motor, als de olie nog niet op temperatuur is en de smeerfilm nog niet toereikend. Op dit moment nog niet in alle oliën, maar wel in oliën die gebruikt worden in dragstar, stockcar, trekker trek etc.
Titanium wordt pas vloeibaar bij 1667°C. Lijkt me erg moeilijk om aan olie toe te voegen.
 
Titanium wordt pas vloeibaar bij 1667°C. Lijkt me erg moeilijk om aan olie toe te voegen.

In de racerij wordt het toegepast en zwart op wit ondersteund. Als het een zwetsverhaaal is op niets gebaseerd, snap ik niet waar de rechtzaken blijven.
Kendall is een merk dat zich bezig houdt met fabricage van kwaliteitssmeermiddelen vanaf 1881!
Wat denk je, dat ze met flauwekulverhalen naam proberen te maken?
Nee, daar verlagen veel forumleden zich toe. De grootste schreeuwers willen het gelijk. Van mij mogen ze het hebben als ze zich er beter bij voelen. Overigens vind ik jou daar niet bij horen hoor, jij stelt terecht een kritische vraag en denkt na
 
In de racerij wordt het toegepast en zwart op wit ondersteund. Als het een zwetsverhaaal is op niets gebaseerd, snap ik niet waar de rechtzaken blijven.
Kendall is een merk dat zich bezig houdt met fabricage van kwaliteitssmeermiddelen vanaf 1881!
Wat denk je, dat ze met flauwekulverhalen naam proberen te maken?
Nee, daar verlagen veel forumleden zich toe. De grootste schreeuwers willen het gelijk. Van mij mogen ze het hebben als ze zich er beter bij voelen. Overigens vind ik jou daar niet bij horen hoor, jij stelt terecht een kritische vraag en denkt na
Geregeld doemen hier mensen op die denken van alles beter te weten dan degene die zich hier lang en breed hebben bewezen. Ze komen niet met argumenten of antwoorden maar gaan liever mensen die er echt verstand van hebben schreeuwers noemen. Ik kan me hier ontzettend aan storen.
 
Nee, daar verlagen veel forumleden zich toe. De grootste schreeuwers willen het gelijk. Van mij mogen ze het hebben als ze zich er beter bij voelen.

Je hebt je 20 dagen geleden geregistreerd op MF. En je komt binnenstormen als een zgn specialist zonder enige technische onderbouwing.

Denigrerend? Dat klopt. Want jouw verhaal en kennis kloppen gewoon niet. Maar noem jij jezelf maar de nieuwe generatie oliespecialist.

Gaat mij niet om wie de langste piemel heeft. Die mag je van mij hebben. Jij verspreid gewoon (commerciële) onzin.
 
Laatst bewerkt:
Geregeld doemen hier mensen op die denken van alles beter te weten dan degene die zich hier lang en breed hebben bewezen. Ze komen niet met argumenten of antwoorden maar gaan liever mensen die er echt verstand van hebben schreeuwers noemen. Ik kan me hier ontzettend aan storen.
Zo hebben we allemaal ons momentje waaraan we ons storen. Denigrerende opmerkingen zijn ok zeker als je je lang en breed hebt bewezen? Bewijs eerst maar eens dat je normen en waarden hebt! Dan maak je indruk
 
Zo hebben we allemaal ons momentje waaraan we ons storen. Denigrerende opmerkingen zijn ok zeker als je je lang en breed hebt bewezen? Bewijs eerst maar eens dat je normen en waarden hebt! Dan maak je indruk

Als jij nu gewoon had aangegeven dat je een handel hebt in brandstoffen en smeermiddelen, waarschijnlijk dealer(/distributeur?) bent van Kendall en dus commerciële belangen hebt dan was het wellicht gelijk duidelijk geweest.
 
In de racerij wordt het toegepast en zwart op wit ondersteund. Als het een zwetsverhaaal is op niets gebaseerd, snap ik niet waar de rechtzaken blijven.
Kendall is een merk dat zich bezig houdt met fabricage van kwaliteitssmeermiddelen vanaf 1881!
Wat denk je, dat ze met flauwekulverhalen naam proberen te maken?
Nee, daar verlagen veel forumleden zich toe. De grootste schreeuwers willen het gelijk. Van mij mogen ze het hebben als ze zich er beter bij voelen. Overigens vind ik jou daar niet bij horen hoor, jij stelt terecht een kritische vraag en denkt na
Ik vermoed dat het vloeibare titanium een vertaal-of interpretatiefout is. Ik weet niet van wie, maar ik ben dan altijd geneigd om andere beweringen ook niet te geloven.
En wat olie betreft, daar weten maar heel weinig mensen wat van. En de olie-industrie speelt daarop in.
Maar met een heel klein beetje common sense kom je al een heel eind:
vrachtwagenolie in vrachtwagens, autoolie in auto's en motorfietsolie in motorfietsen. :+
 
Even een vraagje ik heb een motor waar 10W60 voorgeschreven is .
Zijn andere viscositeiten wenselijk?
B.v.d. :)
Ik denk niet dat je daar iets aan moet veranderen. Het gaat hier waarscijnlijk om een bijzonder hoogbelaste motor. Een klein beetje bijvullen als er niets anders te krijgen is (op vakantie ofzo) kan natuurlijk wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan