Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach ja. Ik ben er inmiddels al aan gewend (ook beroepsmatig) dat veel OEM-ers maar wat aanrommelen als het over olie met bijbehorend temp. bereik gaat. Dit zijn ook weer voorbeelden waarvan je denkt.....8)7

Wat betreft het geopend flaconnetje....lekker dichtschroeven en binnen bij kamertemp. en donker bewaren. Dan gaat dat gerust >4 jaar mee. In een koud vochtig schuurtje misschien ook wel, maar misschien ook niet.
Misschien kan jij even twee monsters nemen en dan eentje vier jaar in de schuur bewaren, de andere binnen? ;)

Maar het temperatuursbereik van die olie.. kan je het misschien beter uitleggen?
Mijn motor heeft 20W50 af fabriek, zelf had ik in mijn vorige al ververst met 15W50.
Wellicht kan er zelfs gewoon 10W40 in van december tot eind februari. O-) De smeerfilm is dan uiteraard dunner.

Ik denk dat de W50 het belangrijkste is bij bedrijfstemperatuur.
Maar of die nu ook gehaald wordt bij 5°C en ritjes tot 25 kilometer.. het display in de winter is 15° graden lager.
Gisteren wel op de onderdelen fiches gezien dat mijn BMW 310 een echte warmte wisselaar heeft. *O*:+
 
Met 20W50 wens ik je succes mocht je je motor eens willen starten als het een nacht goed gevroren heeft en je hebt een koud en tochtig schuurtje ;(

Ik zou er een 10W50 of 5W50 in gooien. Nadeel is dat deze qua levensduur wat korter zijn dan een 20W50, maar gezien jouw dwangneurose tot verversen :P is dat geen probleem _O-
 
Met 20W50 wens ik je succes mocht je je motor eens willen starten als het een nacht goed gevroren heeft en je hebt een koud en tochtig schuurtje ;(

Ik zou er een 10W50 of 5W50 in gooien. Nadeel is dat deze qua levensduur wat korter zijn dan een 20W50, maar gezien jouw dwangneurose tot verversen :P is dat geen probleem _O-
Hij staat gewoon onder een zeiltje op een tochtige en vochtige binnenplaats. De thermiek is hier uitgevonden. O-)

Er staat nu nog geen 600 kilometer op de teller en heb vorige week de olie ververst met minerale 20W50.
Bij 1.000~1.200 kilometer mag de dealer de eerste officiële beurt geven.
Daarna wil ik rond de 2.000 kilometer over op een volsynthetische olie naar eigen keus. :Y

Ik heb hem gisteren bij de BMW dealer gehaald wegens niet starten bij de 3~6°C vorige week maandag/dinsdag en woensdag.
De originele uitlaat zit er nu weer onder en ik moet verder testen..
 
Ik kan deze informatie nergens vinden, dus hopelijk kan iemand hier het verlossende antwoord geven. Ik heb dit jaar een Ducati 848 circuitfiets gekocht en daar zit Motul 300V in. Ik heb hier twee circuitdagen mee gedaan en de volgende zal volgend jaar april worden. Vervangen in de winter, of kan ik er nog wel een dag of 2/3 mee rijden?
 
Hij staat gewoon onder een zeiltje op een tochtige en vochtige binnenplaats. De thermiek is hier uitgevonden. O-)

Er staat nu nog geen 600 kilometer op de teller en heb vorige week de olie ververst met minerale 20W50.
Bij 1.000~1.200 kilometer mag de dealer de eerste officiële beurt geven.
Daarna wil ik rond de 2.000 kilometer over op een volsynthetische olie naar eigen keus. :Y

Ik heb hem gisteren bij de BMW dealer gehaald wegens niet starten bij de 3~6°C vorige week maandag/dinsdag en woensdag.
De originele uitlaat zit er nu weer onder en ik moet verder testen..

Gewoon van hetzelfde merk een xxW50 er in mikken (mits deze bestaat dan dat merk). Knappe jongen die in een lab dat nog achterhaalt als je aanspraak moet doen op garantie O-)
 
Gewoon van hetzelfde merk een xxW50 er in mikken (mits deze bestaat dan dat merk). Knappe jongen die in een lab dat nog achterhaalt als je aanspraak moet doen op garantie O-)
Dat is dan wel grappig, het is 5W40 of 15W50 bij mijn leverancier. 20W50 hebben ze niet. 8)7
Bij de 1.000 km beurt binnen enkele weken zal ik het balletje eens opgooien bij de BMW dealer. :Y

De Castrol 10W50 is wel aantrekkelijk de komende maanden. O-)
 
Gewoon van hetzelfde merk een xxW50 er in mikken (mits deze bestaat dan dat merk). Knappe jongen die in een lab dat nog achterhaalt als je aanspraak moet doen op garantie O-)
Vanaf welke kilometerstand zou je een volsyntheet aanraden? Ik zit nu pas op 600 kilometer.
Alle 5W50 oliën die ik gevonden heb (Euro en Kroon) zijn volsynthetisch.

Eurol Sportbike 5W50 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
Kroon Oil Expulsa RR 5W-50 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
 
Ik hou zelf altijd 2000 km aan. D.w.z. met een volledig minerale olie.
Dat dacht ik ook. *O*

BMW heeft de specs in het 2018 boekje trouwens veranderd.
Het is nu 15W50.

Bij mijn G310R uit 2017 was het nog 20W50.. zelfde blokje.
Dat vond ik al vreemd, want kon er geen BMW 'origineel' olie voor vinden. :P
Is dat niet heel erg weinig. Ik dacht dat het elke 6000 km moest.
Dat werd me verteld door collega motorrijders.
Het gaat om de beste kilometerstand voor het overstappen naar een volsyntheet na het inrijden. :P
 
Dat dacht ik ook. *O*

BMW heeft de specs in het 2018 boekje trouwens veranderd.
Het is nu 15W50.

Bij mijn G310R uit 2017 was het nog 20W50.. zelfde blokje.
Dat vond ik al vreemd, want kon er geen BMW 'origineel' olie voor vinden. :P

Het gaat om de beste kilometerstand voor het overstappen naar een volsyntheet na het inrijden. :P
20W50 is vast voor een of ander tropisch paradijs bedoeld.8-)
En nu pas merken ze bij BMW dat het niet werkt in een gematigd klimaat.8)7
 
ik kwam deze lijst bij toeval tegen: http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV_LIST.pdf

De lijst van 1 april jl. met alle JASO gecertificeerde 4T olien (incl. oa keuringsnummer en classificatie).
Deze lijst bevestigd dat wat hier wel eens verteld is: de meeste Castrol is niet JASO gecertificeerd (het officiële logo op de fles mist + het staat dus niet in deze lijst, met uitzondering van een aantal Castrol Olien)
 
ik kwam deze lijst bij toeval tegen: http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV_LIST.pdf

De lijst van 1 april jl. met alle JASO gecertificeerde 4T olien (incl. oa keuringsnummer en classificatie).
Deze lijst bevestigd dat wat hier wel eens verteld is: de meeste Castrol is niet JASO gecertificeerd (het officiële logo op de fles mist + het staat dus niet in deze lijst, met uitzondering van een aantal Castrol Olien)
Er staat toch een aantal keer Castrol op pag. 4?
Okee Motul heeft 4 pagina's nodig, maar toch.
Grappig dat de bekende Japanse motormerken er zelf ook in staan. Yamaha zelfs met 5 pagina's.
 
Power RS? Toch wel een veel verkochte Castrol semi-synthetische olie en die staat er niet in.
Power 1 is vol-synthetische olie die (naar het lijkt volgens de Castrol website) niet voor de NL markt bestemd is :?
 
Power 1 racing is volsyntheet, normale Power 1 is semi. Gok dat het hetzelfde spul is als Power RS maar dan een ander naampje

Dat Castrol geen volsyntheet heeft voor de NL markt is dan wel weer vreemd..
 
ik kwam deze lijst bij toeval tegen: http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV_LIST.pdf

De lijst van 1 april jl. met alle JASO gecertificeerde 4T olien (incl. oa keuringsnummer en classificatie).
Deze lijst bevestigd dat wat hier wel eens verteld is: de meeste Castrol is niet JASO gecertificeerd (het officiële logo op de fles mist + het staat dus niet in deze lijst, met uitzondering van een aantal Castrol Olien)

Shell staat er niet tussen (Shell advance).......🧐
 
ik kwam deze lijst bij toeval tegen: http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV_LIST.pdf

De lijst van 1 april jl. met alle JASO gecertificeerde 4T olien (incl. oa keuringsnummer en classificatie).
Deze lijst bevestigd dat wat hier wel eens verteld is: de meeste Castrol is niet JASO gecertificeerd (het officiële logo op de fles mist + het staat dus niet in deze lijst, met uitzondering van een aantal Castrol Olien)
Action staat er ook in, top! :+
 
Dat verhaal Power1 en PowerRS is dat het ene product europees is en de ander brits. De naam power1 was dacht al toebedeeld aan een ander product/merk. Als ik me goed herinner :z
 
Sinds anderhalf jaar rij ik nu een BMW R1200GS LC. Ik rij ca 20.000 kms per jaar tegenwoordig. De onderhoudsinteval zit op 10.000km dus dat zijn twee olie wissels incl filter per jaar. Is dat niet wat overdreven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan