Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lab zal best betrouwbaar zijn, maar ik ben meer geïnteresseerd in WAT men meet, HOE dat gemeten wordt en basis WAARVAN een conclusie is geformuleerd. Slijtage meten an sich is relatief simpel, zijn standaardtesten en de reproduceerbaarheid en validiteit van dat soort metingen zijn best hoog. Maar om daar een conclusie aan te hangen is allerminst simpel. Een smeermiddel is helaas geen kwestie van paar testje en tadaaaaaaa, je hebt de beste olie.
 
Prima spul blijkbaar,gewoon er in mikken,die lieden doen olie analyse om te kijken wat voor delen er in
zitten veroorzaakt door motorslijtage,ze weten dus wat olie doet in de motor,dat is bewijs,geen gemekker van
Jantje,Pietje of Klaasje hier op het forum die maar wat schrijven zonder echt te bewijzen,of mooie
marketing verhaaltjes van grote oliemaatschappijen.
Sorry dat ik de rol vervul van Jantje, Pietje of Klaasje, maar heb je een link of bron? Ik ben nieuwsgierig.
 
Nou weer een illusie armer,zat ik op de website van een firma te kijken die oa olie test voor voertuigen,schepen,vliegtuigen enzzz,
blijkt dat hun geen enkel verschil merken wat voor olie je gebruikt wat slijtage betreft,je kan er dus de goedkoopste olie in
pleuren die je kan vinden,het maakt geen bal uit.
Dat zou je eens moeten doen bij een moderne auto met directe injectie.
Als je dan weet dat door verkeerde olie de afzettingen kunnen zorgen voor vroegtijdige ontsteking met dito blok schade. .wat zeg jij dan ...
 
Dat zou je eens moeten doen bij een moderne auto met directe injectie.
Als je dan weet dat door verkeerde olie de afzettingen kunnen zorgen voor vroegtijdige ontsteking met dito blok schade. .wat zeg jij dan ...
Je moet natuurlijk wel de voorgeschreven olie er in doen,maar binnen dat kader is er ook goedkopere olie te krijgen,
bij de Action verkopen ze ook niet alleen mineraal.
 
Dat zou je eens moeten doen bij een moderne auto met directe injectie.
Als je dan weet dat door verkeerde olie de afzettingen kunnen zorgen voor vroegtijdige ontsteking met dito blok schade. .wat zeg jij dan ...
Direct ingespoten motoren...vervuilde inlaatkanalen. Komt door Carter ontluchting...via egr klep. Kostbare zaak, nog voor de 100k kilometers...stralen met walnoot schalen. Dubbel injectie systeem, Suzuki, etc is de oplossing...
 

Wat Blackstone schrijft zegt helemaal niks. Ik besteed dagelijks werk uit aan dergelijke labo's zoals Blackstone. Een extern lab die monsters analyseert en volgens industriestandaarden een conclusie trekt is op zich prima mits:

* je een goede baseline hebt
* trends kunt waarnemen
* je benchmark in orde is
* je weet in welke applicatie het wordt gebruikt

Daarbij komt nog dat validiteit van een monster belangrijk is. In de praktijk moet je een strikte procedure hebben voor monstername. Voor verbrandingsmotoren gebruikt door de gemiddelde MF-ers is die validiteit heel erg lastig. Dus zo'n analyse is doorgaans niet heel betrouwbaar.

One of the best-kept secrets of the oil industry is that these store brands are actually the same, quality oils that are produced by the major oil companies.

Ik werk zelf al 20+ jaar in deze branche en ken de supply chain vanaf raffinaderijen tot eindgebruiker. Wat Blackstone schrijft is onjuist.

But wait! We do actually have a preference when it comes to buying oils for our personal use engines. That preference however, has little to do with brand names. We tend to choose oil that does not contain sodium as an additive. Sodium is one of the markers for antifreeze contamination and when it’s present in the oil, that can make it harder to see coolant when it’s present.

Dit is typisch voor een lab die standaardtesten uitvoert. Die willen dus op basis van een element de conclusie trekken dat een koppakking van motor kaduuk is? Dat is zo kort door de bocht. Ik heb zelf ervaring met een productonwikkeltraject voor een smeermiddel waarbij gebonden water werd gebruikt. Dat was een cruciaal component. Verschillende bronnen (o.a. SKF) geven aan dat >0,02% water de levensduur van een lager met serieuze percentages verkort. Een lab als Blackstone zal via standaardanalyses dat water vinden als vrij water. Dus is je smeermiddel off spec en krijg je red flags en het advies het smeermiddel te vervangen.

Een lab als Blackstone (en zo zijn er velen) kunnen überhaupt niet bepalen wat de beste motorolie is. Dat is afhankelijk van vele factoren. Daarbij moet je ook het uitgangspunt weten op welke basis dat smeermiddel is ontwikkeld. En de ene fabrikant kiest voor een compromis om de ene eigenschap te boosten en de andere eigenschap dus wat te onderdrukken.
 
Blackstone bepaald niet welke olie de beste is,hun bepalen alleen maar wat er in die olie zit,als er water of koelvloeistof
in zit moet je je toch echt zorgen gaan maken,want dat hoort daar niet,zelfde geld voor bepaalde hoeveelheden metaal
in de olie,dat is wat de klant wil weten,dat bepaald of verder onderzoek nodig is naar de motor,motoren gaan gewoon een keer stuk
of zijn versleten wat voor olie je ook gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Blackstone meet ook de viscositeit en vaste deeltjes in de olie.

Baseline/benchmark zouden ze kunnen hebben in de vorm van een database van ongebruikte olieen, stelt niet zoveel voor.

Applicatie is bekend want dat wordt door de klant opgegeven in de aanvraag.

Trends zouden ze juist een heel goed zicht op moeten hebben, als ik aannneem dat ze een flinke throughput hebben.

Ik heb het er wel mee eens dat een analyse-bedrijf als Blackstone niet zonder meer de partij is die kan bepalen wat de kwaliteit van smeerolie is. Toch zeggen hun samples meer dan niets. Als zij per jaar meer dan 10000 samples krijgen van motoren en op basis van hun analyses zou je trends kunnen herkennen dat bepaalde merken meer metaaldeeltjes bevatten of een slechtere viscositeit hebben, kenmerken van een slechte olie.
 
meer metaaldeeltjes bevatten of een slechtere viscositeit hebben, kenmerken van een slechte olie.

Tjah, de analyse is niet voor niks de moeilijkste factor.

Meer metaaldeeltjes = slechtere olie? Wat is de oorzaak van die metaaldeeltjes? Waar komen ze vandaan? Je kunt het verhaal niet vertellen zonder context. Meer metaaldeeltjes kun je interpreteren als betere olie! Olie heeft onder andere ook een reinigende werking, als je betere olie hebt voert het de verontreinigingen beter weg van de delen die er onder te lijden hebben. Of betekent meer metaaldeeltjes niet gewoon een slecht of oud oliefilter wat ze er gewoon niet meer uit filtert? Of heeft er altijd hele cheapo olie in gezeten, zijn de metaaldeeltjes onderin het carter terecht gekomen, stop je er daarna peperdure olie in die nu dus 'besmet' is en veel metaaldeeltjes (dus slechte olie) als oordeel krijgt?



De testen zonder context zeggen gewoon niks, dat is volgens mij wat @RSV31 probeert te zeggen.
 
Blackstone meet ook de viscositeit en vaste deeltjes in de olie.

Baseline/benchmark zouden ze kunnen hebben in de vorm van een database van ongebruikte olieen, stelt niet zoveel voor.

Applicatie is bekend want dat wordt door de klant opgegeven in de aanvraag.

Trends zouden ze juist een heel goed zicht op moeten hebben, als ik aannneem dat ze een flinke throughput hebben.

Ik heb het er wel mee eens dat een analyse-bedrijf als Blackstone niet zonder meer de partij is die kan bepalen wat de kwaliteit van smeerolie is. Toch zeggen hun samples meer dan niets. Als zij per jaar meer dan 10000 samples krijgen van motoren en op basis van hun analyses zou je trends kunnen herkennen dat bepaalde merken meer metaaldeeltjes bevatten of een slechtere viscositeit hebben, kenmerken van een slechte olie.
Zou er wel nog echte slechte Motorolie bestaan ? Of is het voor een groot deel verkoop en angst aanpraten ? Natuurlijk olie moet geschikt zijn voor type motor bv met of zonder koppeling in den olie of dat olie wat anders is voor gebruik op de Noordpool of in de Sahara. Het is al jaren zo dat er makkelijk 3, 4, 5 ton km en nog meer met een auto kan worden gereden. Uiteraard bij normaal gebruik. De tijd dat een benzine motor met 100.000 km met een been in het graf stond is verleden tijd.
 
Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil tussen olie,maar de grootste slijtage factor is hoe een motor ontworpen is,
en hoge toerentallen,hoe meer toeren een motor kan draaien des te meer slijtage zal er optreden,daarom kunnen auto,s ook
veel hogere km standen halen dan een motor,de meeste automotoren draaien niet veel hoger dan7000 ,bij motoren
liggen die toerentallen veel hoger,gevolg is meer slijtage en kortere levensduur,vooral bij motoren die hoge toerentallen kunnen halen
zal de kwaliteit van de olie belangrijk zijn.
 
Direct ingespoten motoren...vervuilde inlaatkanalen. Komt door Carter ontluchting...via egr klep. Kostbare zaak, nog voor de 100k kilometers...stralen met walnoot schalen. Dubbel injectie systeem, Suzuki, etc is de oplossing...
Euh niet geheel de verontreiniging het komt door de Egr werking en door uitlaatgas die terug komt in het spruitstuk en doordat er geen spoeling meer plaats vind door de benzine dat zijn iets meer oorzaken
Roet vorming bij direct ingespoten motoren zorgt ook weer veer meer vervuiling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan