Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blackstone meet ook de viscositeit en vaste deeltjes in de olie.

Baseline/benchmark zouden ze kunnen hebben in de vorm van een database van ongebruikte olieen, stelt niet zoveel voor.

Applicatie is bekend want dat wordt door de klant opgegeven in de aanvraag.

Trends zouden ze juist een heel goed zicht op moeten hebben, als ik aannneem dat ze een flinke throughput hebben.

Ik heb het er wel mee eens dat een analyse-bedrijf als Blackstone niet zonder meer de partij is die kan bepalen wat de kwaliteit van smeerolie is. Toch zeggen hun samples meer dan niets. Als zij per jaar meer dan 10000 samples krijgen van motoren en op basis van hun analyses zou je trends kunnen herkennen dat bepaalde merken meer metaaldeeltjes bevatten of een slechtere viscositeit hebben, kenmerken van een slechte olie.

Een ongebruikt smeermiddel kan elementen bevatten die als bv slijtagedeeltje het analyserapport in gaan maar bedoeld zijn als een verdikker. Of een externe vervuilingsbron die verhoogde concentraties Si laat zien, maar in werkelijkheid een additief is bij fabrikant A, maar bij fabrikant B juist weer niet. Een analyserend lab kent de formulering niet en trekt onjuiste conclusies.

Een database foppen door tracers toe te passen is niet heel moeilijk. Dit kan zelfs productiebatch afhankelijk en daarmee zet je de concurrentie op het verkeerde baan. Zo simpel is zo’n database niet. Die kun je wel kopen, maar dat soort bedragen zijn serieus veel geld.

Een trend is alleen waarneembaar als de monstername valide en reproduceerbaar is. Uit onderzoek blijkt (bron MIT en Noria) dat slechts 18% van alle smeermiddel monsters (weliswaar binnen de industrie) voldoet aan de criteria om voldoende valide te zijn. Gegevens voor smeermiddelen voor verbrandingsmotoren ontbreekt, maar gemakshalve ga ik er van uit dat dat percentage niet hoger zal liggen.
 
Tjah, de analyse is niet voor niks de moeilijkste factor.

Meer metaaldeeltjes = slechtere olie? Wat is de oorzaak van die metaaldeeltjes? Waar komen ze vandaan? Je kunt het verhaal niet vertellen zonder context. Meer metaaldeeltjes kun je interpreteren als betere olie! Olie heeft onder andere ook een reinigende werking, als je betere olie hebt voert het de verontreinigingen beter weg van de delen die er onder te lijden hebben. Of betekent meer metaaldeeltjes niet gewoon een slecht of oud oliefilter wat ze er gewoon niet meer uit filtert? Of heeft er altijd hele cheapo olie in gezeten, zijn de metaaldeeltjes onderin het carter terecht gekomen, stop je er daarna peperdure olie in die nu dus 'besmet' is en veel metaaldeeltjes (dus slechte olie) als oordeel krijgt?



De testen zonder context zeggen gewoon niks, dat is volgens mij wat @RSV31 probeert te zeggen.
Yep...dat dus! :Y
 
Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil tussen olie,maar de grootste slijtage factor is hoe een motor ontworpen is,
en hoge toerentallen,hoe meer toeren een motor kan draaien des te meer slijtage zal er optreden,daarom kunnen auto,s ook
veel hogere km standen halen dan een motor,de meeste automotoren draaien niet veel hoger dan7000 ,bij motoren
liggen die toerentallen veel hoger,gevolg is meer slijtage en kortere levensduur,vooral bij motoren die hoge toerentallen kunnen halen
zal de kwaliteit van de olie belangrijk zijn.

Ook dat is een groot misverstand. Als de driehoek snelheid (toerental), viscositeit en belasting niet in evenwicht is ben je screwed. Hoe lager het toerental, hoe meer je richting een (theoretisch) oneindig hoge viscositeit zou moeten. Hoge toerentallen betekent niet per definitie meer slijtage.
 
Ook dat is een groot misverstand. Als de driehoek snelheid (toerental), viscositeit en belasting niet in evenwicht is ben je screwed. Hoe lager het toerental, hoe meer je richting een (theoretisch) oneindig hoge viscositeit zou moeten. Hoge toerentallen betekent niet per definitie meer slijtage.
Dat is wel afhankelijk van de grootte van de motor. Een grote tweetakt Diesel die 100 rpm draait heeft ook een hoge zuigersnelheid. En de druk in de lagers is ook niet zo gek door de grootte ervan.
 
Een ongebruikt smeermiddel kan elementen bevatten die als bv slijtagedeeltje het analyserapport in gaan maar bedoeld zijn als een verdikker. Of een externe vervuilingsbron die verhoogde concentraties Si laat zien, maar in werkelijkheid een additief is bij fabrikant A, maar bij fabrikant B juist weer niet. Een analyserend lab kent de formulering niet en trekt onjuiste conclusies.

Een database foppen door tracers toe te passen is niet heel moeilijk. Dit kan zelfs productiebatch afhankelijk en daarmee zet je de concurrentie op het verkeerde baan. Zo simpel is zo’n database niet. Die kun je wel kopen, maar dat soort bedragen zijn serieus veel geld.

Een trend is alleen waarneembaar als de monstername valide en reproduceerbaar is. Uit onderzoek blijkt (bron MIT en Noria) dat slechts 18% van alle smeermiddel monsters (weliswaar binnen de industrie) voldoet aan de criteria om voldoende valide te zijn. Gegevens voor smeermiddelen voor verbrandingsmotoren ontbreekt, maar gemakshalve ga ik er van uit dat dat percentage niet hoger zal liggen.
Tja je vraagt je dan af waarom oliemonsters worden genomen en geanalyseerd ,en dat is niet alleen Pietje van om de hoek
die dat wil weten maar ook bv in de Luchtvaart ,Scheepvaart enz,want uit jou verhalen zou ik opmaken dat men niet weet wat men aan het doen is?,en dit is niet negatief bedoeld maar een serieuze vraag.
 
Nou
Blackstone meet ook de viscositeit en vaste deeltjes in de olie.

Baseline/benchmark zouden ze kunnen hebben in de vorm van een database van ongebruikte olieen, stelt niet zoveel voor.

Applicatie is bekend want dat wordt door de klant opgegeven in de aanvraag.

Trends zouden ze juist een heel goed zicht op moeten hebben, als ik aannneem dat ze een flinke throughput hebben.

Ik heb het er wel mee eens dat een analyse-bedrijf als Blackstone niet zonder meer de partij is die kan bepalen wat de kwaliteit van smeerolie is. Toch zeggen hun samples meer dan niets. Als zij per jaar meer dan 10000 samples krijgen van motoren en op basis van hun analyses zou je trends kunnen herkennen dat bepaalde merken meer metaaldeeltjes bevatten of een slechtere viscositeit hebben, kenmerken van een slechte olie.
En dit dan er was een een olie sample die verontrustend hoog in bepaalde waarden was. Het blok werd op adv onderzocht.helaas niets gevonden . Oorzaak er reed een andere chauffeur op de trekker.
Zou er wel nog echte slechte Motorolie bestaan ? Of is het voor een groot deel verkoop en angst aanpraten ? Natuurlijk olie moet geschikt zijn voor type motor bv met of zonder koppeling in den olie of dat olie wat anders is voor gebruik op de Noordpool of in de Sahara. Het is al jaren zo dat er makkelijk 3, 4, 5 ton km en nog meer met een auto kan worden gereden. Uiteraard bij normaal gebruik. De tijd dat een benzine motor met 100.000 km met een been in het graf stond is verleden tijd.
Verledentijd is heden ten dage benzine motoren gaan al met een ton kapot.
Schering en inslag is tegenwoordig .
 
Nou

En dit dan er was een een olie sample die verontrustend hoog in bepaalde waarden was. Het blok werd op adv onderzocht.helaas niets gevonden . Oorzaak er reed een andere chauffeur op de trekker.

Verledentijd is heden ten dage benzine motoren gaan al met een ton kapot.
Schering en inslag is tegenwoordig .
Dat is wat ik bedoel met angst aanpraten. Bekende verkoop truc.
 
Meer metaaldeeltjes = slechtere olie? Wat is de oorzaak van die metaaldeeltjes? Waar komen ze vandaan? Je kunt het verhaal niet vertellen zonder context. Meer metaaldeeltjes kun je interpreteren als betere olie! Olie heeft onder andere ook een reinigende werking, als je betere olie hebt voert het de verontreinigingen beter weg van de delen die er onder te lijden hebben. Of betekent meer metaaldeeltjes niet gewoon een slecht of oud oliefilter wat ze er gewoon niet meer uit filtert? Of heeft er altijd hele cheapo olie in gezeten, zijn de metaaldeeltjes onderin het carter terecht gekomen, stop je er daarna peperdure olie in die nu dus 'besmet' is en veel metaaldeeltjes (dus slechte olie) als oordeel krijgt?
Als je individuele zaken gaat beoordelen dan geldt dit soort afwegingen inderdaad. Maar ik heb het over gemiddeldes van 1000en oliesamples, daar kun je met wat intelligentie en logisch redeneren best wat hypotheses mee toetsen. Ik heb het trouwens ook over metaaldeeltjes, niet over (sporen van) elementen.
 
Lijkt mij duidelijk dat een olie sample niets zegt

Op dat moment reed er gewoon een andere berijder dan normaal op de truck
En die zorgde voor die olie uitslag.
Waar de conclusie uit werd gehaald dat de motor in de soep aan het draaien was.
De chauffeur reed gewoon als een hork dat was het probleem
 
Een analyserend lab kent de formulering niet en trekt onjuiste conclusies
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Een standaard "simpel"analyserend lab zou niet snel conclusies trekken maar alleen resultaten doorgeven. Uiteindelijk is het trekken van conclusies aan specialisten.

Een organisatie zoals Blackstone is een analyselab met een duidelijke specialistische focus op motorolie en die zijn dus niet e.o.a. boertje om de hoek dat spermacellen telt of bloedgroepbepaling doet.
 
Lijkt mij duidelijk dat een olie sample niets zegt

Op dat moment reed er gewoon een andere berijder dan normaal op de truck
En die zorgde voor die olie uitslag.
Waar de conclusie uit werd gehaald dat de motor in de soep aan het draaien was.
De chauffeur reed gewoon als een hork dat was het probleem
Als je uit een oliesample zelfs kunt afleiden wat de rijstijl van een chauffeur is, dan zegt een oliesample dus juist heel veel.
 
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Een standaard "simpel"analyserend lab zou niet snel conclusies trekken maar alleen resultaten doorgeven. Uiteindelijk is het trekken van conclusies aan specialisten.

Een organisatie zoals Blackstone is een analyselab met een duidelijke specialistische focus op motorolie en die zijn dus niet e.o.a. boertje om de hoek dat spermacellen telt of bloedgroepbepaling doet.
Wat jij wilt kan ook.
 
Lijkt mij duidelijk dat een olie sample niets zegt

Op dat moment reed er gewoon een andere berijder dan normaal op de truck
En die zorgde voor die olie uitslag.
Waar de conclusie uit werd gehaald dat de motor in de soep aan het draaien was.
De chauffeur reed gewoon als een hork dat was het probleem
Nou als die andere chauffeur zo bezig is geweest dat er zo,n hoge slijtage werd geconstateerd dan mag het
blok niet kapot geweest zijn,maar zeker wel z,n levensduur flink verkort.
Je staat soms verbaasd hoelang sommige motoren nog kunnen overleven zonder dat
de eigenaar er veel van merkt,zo had ik een FZR1000 ,ding lustte aardig wat olie 1 op 1600:9~ ,lektest gaf 60% lek aan 😬
en het ding liep nog steeds 268 op de gps.😎
 
Laatst bewerkt:
Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil tussen olie,maar de grootste slijtage factor is hoe een motor ontworpen is,
en hoge toerentallen,hoe meer toeren een motor kan draaien des te meer slijtage zal er optreden,daarom kunnen auto,s ook
veel hogere km standen halen dan een motor,de meeste automotoren draaien niet veel hoger dan7000 ,bij motoren
liggen die toerentallen veel hoger,gevolg is meer slijtage en kortere levensduur,vooral bij motoren die hoge toerentallen
Tja je vraagt je dan af waarom oliemonsters worden genomen en geanalyseerd ,en dat is niet alleen Pietje van om de hoek
die dat wil weten maar ook bv in de Luchtvaart ,Scheepvaart enz,want uit jou verhalen zou ik opmaken dat men niet weet wat men aan het doen is?,en dit is niet negatief bedoeld maar een serieuze vraag.
Er is een verschil tussen analyse door een fabrikant of analyse door een third party die de formulering niet kent (zoals Blackstone).

Een fabrikant heeft doorgaans contractuele verplichtingen wat betreft de prestaties van de olie en daarbij moet je idd denken aan luchtvaart, scheepvaart, maar ook windmolenparken, turbines, hydrauliek en aandrijvingen. Dat soort rapporten snijden hout.
 
Als je individuele zaken gaat beoordelen dan geldt dit soort afwegingen inderdaad. Maar ik heb het over gemiddeldes van 1000en oliesamples, daar kun je met wat intelligentie en logisch redeneren best wat hypotheses mee toetsen. Ik heb het trouwens ook over metaaldeeltjes, niet over (sporen van) elementen.
Dat is algemene statistiek en dan weet je net als ik dat je daar allerlei modellen en waarschijnlijkheden op lost kunt laten. Punt blijft dat Blackstone de formulering niet kent.

Metaaldeeltjes worden niet geteld en niet gemeten bij Blackstone (niet te verwarren met elementen-analyse) Ik zie het in ieder geval niet terug op de voorbeeldrapporten die op hun site staan. Een ISO4406 of PQ index is voor motorolie ook hoogst ongebruikelijk.
 
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Een standaard "simpel"analyserend lab zou niet snel conclusies trekken maar alleen resultaten doorgeven. Uiteindelijk is het trekken van conclusies aan specialisten.

Een organisatie zoals Blackstone is een analyselab met een duidelijke specialistische focus op motorolie en die zijn dus niet e.o.a. boertje om de hoek dat spermacellen telt of bloedgroepbepaling doet.
Ik ken Blackstone niet en heb er geen belang bij om ze af te kraken. Mijn ervaring (als hoofd R&D en Engineering van een smeermiddelenproducent met 20+ jaar veldwerk in meer dan 40 landen) fluistert mij in dat Blackstone het zoveelste commerciële lab is die validiteit van monstername onderschat en conclusies trekt zonder dat ze de formulering kennen. Het is fundamenteel onjuist en ik heb legio voorbeelden waar op basis van standaardwaarden uit een dergelijk lab verkeerde conclusies worden getrokken.

Just my 2 cents
 
Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen analyse door een fabrikant of analyse door een third party die de formulering niet kent (zoals Blackstone).

Een fabrikant heeft doorgaans contractuele verplichtingen wat betreft de prestaties van de olie en daarbij moet je idd denken aan luchtvaart, scheepvaart, maar ook windmolenparken, turbines, hydrauliek en aandrijvingen. Dat soort rapporten snijden hout.
Nou dan toch maar niet mijn Motul vervangen door Action olie dan;)
 
Nou dan toch maar niet mijn Motul vervangen door Action olie dan;)
Action maakt toch geen olie?!
Valvoline wel en daar is niets mis mee.
Zal je de maximale levensduur en prestaties en vebruik bereik zoals bij de "betere" merken zoals motorex , motul, waarschijnlijk niet. Maar zal je er zelf iets van merken? Zeker niet. De olie met de juiste specificaties erin gooien en gaan met die banaan.

Op mijn werk werken we met stationaire motoren van 9kw tot en met 1700kw.
Op al die motoren doen we olieanalyses bij de klant om (gedeeltelijk) het onderhoudsinterval te bepalen.
Die motoren draaien altijd op een vast toerental 1500 toeren en de belasting is de meeste klanten hetzelfde. (vol vermogen)
Het aantal starts/draaiuren is gekend per motor en de condities waarbij ze draaien. (temperaturen, stof, type brandstof, rijkheid,...)
Oliestalen worden genomen al draaiend op vol vermogen via de peilstok door middel van een plastieken pomp die onderdruk creëert om de olie op te zuigen.
De hoogte in het carter waarop we meten is altijd tot op de mm hetzelfde, dit om consistentie te bewaren.
Alle parameters worden opgeschreven (Draaiuren, starts, geleverd vermogen, temperatuur van de olie bij oliestaal,....)
Toch zijn de olieanalyses niet altijd duidelijk op alle vlakken.
Deze consistentie heb je helemaal niet in een motor die op de weg rijdt waardoor olie analyses met een grove korrel zout moeten genomen worden.

We hebben ook al vaak gehad dat de motor veel messing in zijn olie heeft maar dat kwam door de oliepomp die gebruikt wordt om olie op de motor te pompen.
Natuurlijk kan je industriele olieen niet vergelijken met standaard auto/motor olie.
We hebben ook al samengewerkt met fabrikanten om olie te ontwikkelen voor onze motoren die op waterstof draaien, daar bestaat er namelijk nog geen olie voor.
Dus enige kennis over smeermiddelen is wel aanwezig, vooral doordat we samen gewerkt hebben met een specialist zoals rsv31.

Olieanalyses voor particulieren/auto's en motoren die op de weg rijden zijn weggesmeten geld.


Tl/dr:
Blackstone kan geen conclusies trekken uit jouw oliestalen.
Gooi er gewoon de juiste olie in volgens specificaties.
 
Action maakt toch geen olie?!
Valvoline wel en daar is niets mis mee.
Zal je de maximale levensduur en prestaties en vebruik bereik zoals bij de "betere" merken zoals motorex , motul, waarschijnlijk niet. Maar zal je er zelf iets van merken? Zeker niet. De olie met de juiste specificaties erin gooien en gaan met die banaan.

Op mijn werk werken we met stationaire motoren van 9kw tot en met 1700kw.
Op al die motoren doen we olieanalyses bij de klant om (gedeeltelijk) het onderhoudsinterval te bepalen.
Die motoren draaien altijd op een vast toerental 1500 toeren en de belasting is de meeste klanten hetzelfde. (vol vermogen)
Het aantal starts/draaiuren is gekend per motor en de condities waarbij ze draaien. (temperaturen, stof, type brandstof, rijkheid,...)
Oliestalen worden genomen al draaiend op vol vermogen via de peilstok door middel van een plastieken pomp die onderdruk creëert om de olie op te zuigen.
De hoogte in het carter waarop we meten is altijd tot op de mm hetzelfde, dit om consistentie te bewaren.
Alle parameters worden opgeschreven (Draaiuren, starts, geleverd vermogen, temperatuur van de olie bij oliestaal,....)
Toch zijn de olieanalyses niet altijd duidelijk op alle vlakken.
Deze consistentie heb je helemaal niet in een motor die op de weg rijdt waardoor olie analyses met een grove korrel zout moeten genomen worden.

We hebben ook al vaak gehad dat de motor veel messing in zijn olie heeft maar dat kwam door de oliepomp die gebruikt wordt om olie op de motor te pompen.
Natuurlijk kan je industriele olieen niet vergelijken met standaard auto/motor olie.
We hebben ook al samengewerkt met fabrikanten om olie te ontwikkelen voor onze motoren die op waterstof draaien, daar bestaat er namelijk nog geen olie voor.
Dus enige kennis over smeermiddelen is wel aanwezig, vooral doordat we samen gewerkt hebben met een specialist zoals rsv31.

Olieanalyses voor particulieren/auto's en motoren die op de weg rijden zijn weggesmeten geld.


Tl/dr:
Blackstone kan geen conclusies trekken uit jouw oliestalen.
Gooi er gewoon de juiste olie in volgens specificaties.
Misschien heeft de Action wel een eigen oliebron ;) ,maar hou het wel bij Motul,daar snort m,n brommer al zo,n 130000km
mee rond,olieverbruik is niet merkbaar tussen de beurten,in mijn auto zijn diverse merken gegaan in de loop der jaren,olie verbruik
is een kwart liter op 76000km en staat nu op 128000km en olieverbruik is nog steeds extreem weinig.
 
Ik heb al wel in de gaten dat er geen olie meer in mijn motorblok komt, als ik het zo lees...
Ik analyseer niet maar ik gebruik mijn boerenverstand, en internet voor de lol….. _O-

en ondetussen mijn ene blok 300k, de anderen 206k, 204k, 118k en de laatste 77k vd Honda VFR en die ’loopt’ als een naaimachientje…
 
Terug
Bovenaan Onderaan