Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Papier is geduldigNee geen Kroon,wel vreemd de 1 komt uit Germany de andere uit de US.
Bekijk bijlage 1675884
En is RSV31 een voorstander van het exact aanhouden van het fabrieksvoorschrift? Een aantoonbaar onderhoud van de fabrieksvoorschriften, liefs door een erkende merkendealer, geeft bij verkoop/inruil een meerwaarde. Terwijl een liefhebber die zijn motor gruwelijk verwend met elke 2000km een oliewissel, (Worldbeater??) dat niet heeft.@RSV31
Ik ben wel benieuwd wat voor motoren dat je rijdt en hoe je om gaat met het kiezen van de motorolie en oliewissels. Gebruik je je ervaring van je werk hierbij of breng je hem mooi elk jaar richting de lokale motorzaak voor een oliewissel?
Triumph Tiger 1050, 800, Yamaha MT-07, Vespa LX125. En vroeguh een hele rij GSX-r-tjes (600, 750, 1000 zowel straat als circuit) Transalp, Suzuki DR’s, Fazers, Aprilia RSV, Honda CB en dan ben ik er vast nog één vergeten. Alles behalve een chopper@RSV31
Ik ben wel benieuwd wat voor motoren dat je rijdt en hoe je om gaat met het kiezen van de motorolie en oliewissels. Gebruik je je ervaring van je werk hierbij of breng je hem mooi elk jaar richting de lokale motorzaak voor een oliewissel?
Aantoonbaar onderhoud volgens dealer is natuurlijk belangrijk. Wel een kanttekening, want de merkdealer is niet per definitie goed ik. Heb liever een merkloze kenner, die weet wat ie aan het doen is.En is RSV31 een voorstander van het exact aanhouden van het fabrieksvoorschrift? Een aantoonbaar onderhoud van de fabrieksvoorschriften, liefs door een erkende merkendealer, geeft bij verkoop/inruil een meerwaarde. Terwijl een liefhebber die zijn motor gruwelijk verwend met elke 2000km een oliewissel, (Worldbeater??) dat niet heeft.
Eens! Ook na koffiepauze hier, dus dan lijkt de motor nog warm, rustig rijden! Opwarm fase hier 10 minuten of 10 km.. zomerweer! Auto winter duurt wel 20 km eer je 80 graden, olie temperatuur hebt! Alle wat draait hier is olieverbruik vrij! ( Welke olie gebruik je nu..)Aantoonbaar onderhoud volgens dealer is natuurlijk belangrijk. Wel een kanttekening, want de merkdealer is niet per definitie goed ik. Heb liever een merkloze kenner, die weet wat ie aan het doen is.
Maar rijgedrag van bestuurder is veel belangrijker. Ok, 5x per jaar olie wisselen, maar volgas met koude motorweg rijden helpt de meerwaarde van oliewissels om zeep.
Dus historie in een boekje zegt mij nooit zoveel.
Gelukkig hebben we sinds de tweede wereldoorlog de beschikking over multigrade olie.Eens! Ook na koffiepauze hier, dus dan lijkt de motor nog warm, rustig rijden! Opwarm fase hier 10 minuten of 10 km.. zomerweer! Auto winter duurt wel 20 km eer je 80 graden, olie temperatuur hebt! Alle wat draait hier is olieverbruik vrij! ( Welke olie gebruik je nu..)
Job toevallig?Hmm, als die vriend toevallig met een Alfa Romeo heeft gereden een jaar of 2 geleden ken ik die.
(PS, die verschillende oliën die we op maat hebben laten maken waren minder geschikt voor onze toepassing dan een olie waar we al goede ervaringen mee hadden)
Mijn flessie komt uit Germany die is beterder dan die uit de VS ! En even duur !Nee geen Kroon,wel vreemd de 1 komt uit Germany de andere uit de US.
Bekijk bijlage 1675884
Voorkeur heeft Bel Ray toch ? :-)Triumph Tiger 1050, 800, Yamaha MT-07, Vespa LX125. En vroeguh een hele rij GSX-r-tjes (600, 750, 1000 zowel straat als circuit) Transalp, Suzuki DR’s, Fazers, Aprilia RSV, Honda CB en dan ben ik er vast nog één vergeten. Alles behalve een chopper
Steevast net voor de winter olie verversen, klein stukkie tuffen en met nieuwe olie wegzetten voor de winter. Dus steevast 1x per jaar.
Eerste ritje in nieuwe jaar lang genoeg dat eventuele condens kan verdampen.
Lokale motorzaak....1e 2 jaar om stempeltje te krijgen voor de garantie, maar daarna noooooit meer naar de dealer
Heel lang geleden, eind jaren70/begin 80, heeft in een van de nederlandse motorbladen eens een motorolie test gestaan BelRay kwam daar als veruit de beste uit. Heb er online nog wel naar gezocht maar nooit kunnen vinden. Wat een test van 40 jaar geleden zegt en een tweedeWat is er zo bijzonder aan de Bel Ray.
Ik herinner het mij nog wel, maar de inhoud van de test niet meer. Het maakt ook niet uit, want het was 40 jaar geleden.Heel lang geleden, eind jaren70/begin 80, heeft in een van de nederlandse motorbladen eens een motorolie test gestaan BelRay kwam daar als veruit de beste uit. Heb er online nog wel naar gezocht maar nooit kunnen vinden. Wat een test van 40 jaar geleden zegt en een tweede
Bij de ActionJe merkt sowieso niets van goede olie, wel van slechte. Maar waar koop je slechte olie?
Klopt ook van Motul had toen 25.000km 'langeduurttest' Moto73 Met Kawa 600 of 636...blok was nog als nieuw!Heel lang geleden, eind jaren70/begin 80, heeft in een van de nederlandse motorbladen eens een motorolie test gestaan BelRay kwam daar als veruit de beste uit. Heb er online nog wel naar gezocht maar nooit kunnen vinden. Wat een test van 40 jaar geleden zegt en een tweede
er staat me nog iets van bij met een zg : falex test"een staaf ijzer tussen 2 v-vormigen blokken staal ondergedompeld in olie, dan steeds meer druk en kijken hoeveel kracht nodig is om de as te laten draaienKlopt ook van Motul had toen 25.000km 'langeduurttest' Moto73 Met Kawa 600 of 636...blok was nog als nieuw!
Amsoil, Bel-Ray, Motul etc. Ook procycle (eigen merk Polo/Louis) is wel goed spul.Voorkeur heeft Bel Ray toch ? :-)
Zo’n test ‘an sich’ zegt niet zo veel. Het is inderdaad 1 geisoleerde test die geen realistische weergave is van de praktijkKlopt ook van Motul had toen 25.000km 'langeduurttest' Moto73 Met Kawa 600 of 636...blok was nog als nieuw!
Dit jaar zeer tevreden over de Castrol Power 1 Racing 10W-40. Deze olie zit nu een dikke 9500km in de VL1500 en de motor schakelt nog net zo soepel op en neer als toen het erin ging. Ik heb dit met Bel-Ray EXP en met Motul 5100 en met Shell Advance Ultra 10W-40 niet meegemaakt. De meeste oliën die ik gebruikt heb in mijn motoren gaven na 7000 km wat schakel problemen wat soepelheid daarin betrof. De Shell was na 5000 km al op.Amsoil, Bel-Ray, Motul etc. Ook procycle (eigen merk Polo/Louis) is wel goed spul.
Mijn ervaring is anders ,van Castrol overgestapt op Motul 7100,motor schakelt juist soepeler dan met de Castrol.Dit jaar zeer tevreden over de Castrol Power 1 Racing 10W-40. Deze olie zit nu een dikke 9500km in de VL1500 en de motor schakelt nog net zo soepel op en neer als toen het erin ging. Ik heb dit met Bel-Ray EXP en met Motul 5100 en met Shell Advance Ultra 10W-40 niet meegemaakt. De meeste oliën die ik gebruikt heb in mijn motoren gaven na 7000 km wat schakel problemen wat soepelheid daarin betrof. De Shell was na 5000 km al op.
Voorlopig hou ik het bij Castrol Power 1 Racing 10W-40 en de prijs van 29 euro per 4 liter is ook nog eens interessant.
Zeker weten dat er verschil in merken olie zit, met de 5w30 olie van Toyota tikten mijn hydraulische kleppen altijd een beetje wanneer de olie warm was.Vreemd dat oliën zulke individuele verschillen kunnen opleveren. Maar ook ik merk ik de verschillen in olie wel.