Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@RSV31
Ik ben wel benieuwd wat voor motoren dat je rijdt en hoe je om gaat met het kiezen van de motorolie en oliewissels. Gebruik je je ervaring van je werk hierbij of breng je hem mooi elk jaar richting de lokale motorzaak voor een oliewissel?
En is RSV31 een voorstander van het exact aanhouden van het fabrieksvoorschrift? Een aantoonbaar onderhoud van de fabrieksvoorschriften, liefs door een erkende merkendealer, geeft bij verkoop/inruil een meerwaarde. Terwijl een liefhebber die zijn motor gruwelijk verwend met elke 2000km een oliewissel, (Worldbeater??) dat niet heeft.
 
@RSV31
Ik ben wel benieuwd wat voor motoren dat je rijdt en hoe je om gaat met het kiezen van de motorolie en oliewissels. Gebruik je je ervaring van je werk hierbij of breng je hem mooi elk jaar richting de lokale motorzaak voor een oliewissel?
Triumph Tiger 1050, 800, Yamaha MT-07, Vespa LX125. En vroeguh een hele rij GSX-r-tjes (600, 750, 1000 zowel straat als circuit) Transalp, Suzuki DR’s, Fazers, Aprilia RSV, Honda CB en dan ben ik er vast nog één vergeten. Alles behalve een chopper 😆

Steevast net voor de winter olie verversen, klein stukkie tuffen en met nieuwe olie wegzetten voor de winter. Dus steevast 1x per jaar.

Eerste ritje in nieuwe jaar lang genoeg dat eventuele condens kan verdampen.

Lokale motorzaak....1e 2 jaar om stempeltje te krijgen voor de garantie, maar daarna noooooit meer naar de dealer
 
En is RSV31 een voorstander van het exact aanhouden van het fabrieksvoorschrift? Een aantoonbaar onderhoud van de fabrieksvoorschriften, liefs door een erkende merkendealer, geeft bij verkoop/inruil een meerwaarde. Terwijl een liefhebber die zijn motor gruwelijk verwend met elke 2000km een oliewissel, (Worldbeater??) dat niet heeft.
Aantoonbaar onderhoud volgens dealer is natuurlijk belangrijk. Wel een kanttekening, want de merkdealer is niet per definitie goed ik. Heb liever een merkloze kenner, die weet wat ie aan het doen is.

Maar rijgedrag van bestuurder is veel belangrijker. Ok, 5x per jaar olie wisselen, maar volgas met koude motorweg rijden helpt de meerwaarde van oliewissels om zeep.

Dus historie in een boekje zegt mij nooit zoveel.
 
Aantoonbaar onderhoud volgens dealer is natuurlijk belangrijk. Wel een kanttekening, want de merkdealer is niet per definitie goed ik. Heb liever een merkloze kenner, die weet wat ie aan het doen is.

Maar rijgedrag van bestuurder is veel belangrijker. Ok, 5x per jaar olie wisselen, maar volgas met koude motorweg rijden helpt de meerwaarde van oliewissels om zeep.

Dus historie in een boekje zegt mij nooit zoveel.
Eens! Ook na koffiepauze hier, dus dan lijkt de motor nog warm, rustig rijden! Opwarm fase hier 10 minuten of 10 km.. zomerweer! Auto winter duurt wel 20 km eer je 80 graden, olie temperatuur hebt! Alle wat draait hier is olieverbruik vrij! ( Welke olie gebruik je nu..)
 
Eens! Ook na koffiepauze hier, dus dan lijkt de motor nog warm, rustig rijden! Opwarm fase hier 10 minuten of 10 km.. zomerweer! Auto winter duurt wel 20 km eer je 80 graden, olie temperatuur hebt! Alle wat draait hier is olieverbruik vrij! ( Welke olie gebruik je nu..)
Gelukkig hebben we sinds de tweede wereldoorlog de beschikking over multigrade olie.
 
Triumph Tiger 1050, 800, Yamaha MT-07, Vespa LX125. En vroeguh een hele rij GSX-r-tjes (600, 750, 1000 zowel straat als circuit) Transalp, Suzuki DR’s, Fazers, Aprilia RSV, Honda CB en dan ben ik er vast nog één vergeten. Alles behalve een chopper 😆

Steevast net voor de winter olie verversen, klein stukkie tuffen en met nieuwe olie wegzetten voor de winter. Dus steevast 1x per jaar.

Eerste ritje in nieuwe jaar lang genoeg dat eventuele condens kan verdampen.

Lokale motorzaak....1e 2 jaar om stempeltje te krijgen voor de garantie, maar daarna noooooit meer naar de dealer
Voorkeur heeft Bel Ray toch ? :-)
 
Heel lang geleden, eind jaren70/begin 80, heeft in een van de nederlandse motorbladen eens een motorolie test gestaan BelRay kwam daar als veruit de beste uit. Heb er online nog wel naar gezocht maar nooit kunnen vinden. Wat een test van 40 jaar geleden zegt en een tweede 8-)
Ik herinner het mij nog wel, maar de inhoud van de test niet meer. Het maakt ook niet uit, want het was 40 jaar geleden.:+
 
Heel lang geleden, eind jaren70/begin 80, heeft in een van de nederlandse motorbladen eens een motorolie test gestaan BelRay kwam daar als veruit de beste uit. Heb er online nog wel naar gezocht maar nooit kunnen vinden. Wat een test van 40 jaar geleden zegt en een tweede 8-)
Klopt ook van Motul had toen 25.000km 'langeduurttest' Moto73 Met Kawa 600 of 636...blok was nog als nieuw!
 
Op zich is een test waarbij je de wrijving meet tussen 2 metalen delen best wel mooi, maar er zijn nog zoveel andere zaken... Hoe doet die olie het na 200x te zijn verhit tot bedrijfstemperatuur? En na een berg koude starts gevolgd door korte ritten?

Ik liep eerder vandaag even door onze werkplaats en zag een collega tobben om een motor (industrie-diesel) te ontleden:

olie.jpg


Die zwarte siliconenkit is Shell Rotella, was ooit goudgeel en vloeibaar. Nu met "hardgeworden stukjes zacht".
Sommige mensen nemen het niet zo nauw met de service-intervallen... Nu mag hij compleet uit elkaar en in de wasmachine.
 
Amsoil, Bel-Ray, Motul etc. Ook procycle (eigen merk Polo/Louis) is wel goed spul.
Dit jaar zeer tevreden over de Castrol Power 1 Racing 10W-40. Deze olie zit nu een dikke 9500km in de VL1500 en de motor schakelt nog net zo soepel op en neer als toen het erin ging. Ik heb dit met Bel-Ray EXP en met Motul 5100 en met Shell Advance Ultra 10W-40 niet meegemaakt. De meeste oliën die ik gebruikt heb in mijn motoren gaven na 7000 km wat schakel problemen wat soepelheid daarin betrof. De Shell was na 5000 km al op.
Voorlopig hou ik het bij Castrol Power 1 Racing 10W-40 en de prijs van 29 euro per 4 liter is ook nog eens interessant.
 
Dit jaar zeer tevreden over de Castrol Power 1 Racing 10W-40. Deze olie zit nu een dikke 9500km in de VL1500 en de motor schakelt nog net zo soepel op en neer als toen het erin ging. Ik heb dit met Bel-Ray EXP en met Motul 5100 en met Shell Advance Ultra 10W-40 niet meegemaakt. De meeste oliën die ik gebruikt heb in mijn motoren gaven na 7000 km wat schakel problemen wat soepelheid daarin betrof. De Shell was na 5000 km al op.
Voorlopig hou ik het bij Castrol Power 1 Racing 10W-40 en de prijs van 29 euro per 4 liter is ook nog eens interessant.
Mijn ervaring is anders ,van Castrol overgestapt op Motul 7100,motor schakelt juist soepeler dan met de Castrol.
 
Vreemd dat oliën zulke individuele verschillen kunnen opleveren. Maar ook ik merk ik de verschillen in olie wel.
Zeker weten dat er verschil in merken olie zit, met de 5w30 olie van Toyota tikten mijn hydraulische kleppen altijd een beetje wanneer de olie warm was.
Omdat de auto 180.000 km op de teller heeft ben ik de 5w30 olie van de Lidl gaan gebruiken. (De Lidl haalt overigens hun olie bij Pennasol vandaan)
Sinds ik deze olie erin heb zitten herken ik mijn hele auto niet meer, de auto loopt mooier rond, geruislozer en de kleppen tikken niet meer. Ook niet wanneer de olie erg warm is.
Deze olie zit er nu vanaf april 2021 in, hiervoor gebruikte ik alleen de originele Toyota olie 5w30
Deze olie kocht ik altijd bij www.longlife100.de
 
In mijn Chevrolet zat Mobil1 5w30 ding zoop best wel aardig wat olie met 1liter op 3000km,
toen heb ik er Castrol Edge in gedaan het verbruik werd steeds minder,is gegaan van 1 op 3000
naar 1 op 8500km,motor was ook mechanisch stiller.
 
Terug
Bovenaan Onderaan