Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe komt het toch dat tegenwoordig Motul zo populair is? Bijna alle dealers hebben deze nu . Vroeger in de 70 en 80 er jaren was dit merk vrijwel onbekend en was het Castrol. En BelRay en Valvoline. Is dat nou gewoon een gevolg van de succesvolle marketing van Motul, of is dit merk dan zoveel beter. Of kijken de dealers wat het beste verkoopt met de hoogste winst?

is de mens dan zo,n kuddedier die anderen alleen maar na-aapt. .?

Toen was er toch veel 2 takt? De 2 takters zweren bij Castrol.
Maar als je ziet dat Castrol 4T Power RS (en wellicht ook hun andere olie) niet gecertificeerde is aan de API standaard, vraag je jezelf af waarom niet. Het zal prima zijn hoor (Ten Kate gebruikt niet anders en Ford Ecoboost motoren mogen niet anders dan Castrol) maar dan hou ik het liever bij een olieboer die de zaakjes wel op orde heeft...
 
Toen was er toch veel 2 takt? De 2 takters zweren bij Castrol.
Maar als je ziet dat Castrol 4T Power RS (en wellicht ook hun andere olie) niet gecertificeerde is aan de API standaard, vraag je jezelf af waarom niet. Het zal prima zijn hoor (Ten Kate gebruikt niet anders en Ford Ecoboost motoren mogen niet anders dan Castrol) maar dan hou ik het liever bij een olieboer die de zaakjes wel op orde heeft...
huismerk Ten Kate
eerst zweerde hij bij Shell ultra! voor geld doen we alles
 
Hoe komt het toch dat tegenwoordig Motul zo populair is? Bijna alle dealers hebben deze nu . Vroeger in de 70 en 80 er jaren was dit merk vrijwel onbekend en was het Castrol. En BelRay en Valvoline. Is dat nou gewoon een gevolg van de succesvolle marketing van Motul, of is dit merk dan zoveel beter. Of kijken de dealers wat het beste verkoopt met de hoogste winst?

is de mens dan zo,n kuddedier die anderen alleen maar na-aapt. .?
Motul is domweg het beste, hoogste smeerfilmsterkte van alle merken.
 
Bangmakerij topic. Meer is het niet.
Voorgeschreven olie pakken of beter en iedere 8k/of 2 jaar verversen moet voldoende zijn. Mensen roken en zuipen 24/7, maar owee als ze olie moeten kopen vh motor. Dan is het paniek.
Ik ga weer verder aan mijn perlenbacher 500ml en vape dinges. ;)
 
Bangmakerij topic. Meer is het niet.
Voorgeschreven olie pakken of beter en iedere 8k/of 2 jaar verversen moet voldoende zijn. Mensen roken en zuipen 24/7, maar owee als ze olie moeten kopen vh motor. Dan is het paniek.
Ik ga weer verder aan mijn perlenbacher 500ml en vape dinges. ;)
Het action olie topic is een deurtje verder hoor😉

Het feit is namelijk dat sommige motoren kieskeurig zijn.
En in andere gevallen wil het baasje niet te veel betalen.
Daarom zijn we hier😁

O, en 8000 km met olie doen?
Als je dit topic goed doorleest kan je de olie kiezen waar je zomaar 15000 km mee kan rijden :+
(Deze tip werd u aangeboden door de olie-puristen van motorforum.nl)
 
5k hier / per 3 maanden een keer doen. _O-
Hier drie keer in +/-1.750 kilometer, waarvan één keertje na 250 kilometer.
De laatste was even een beoordelingsfoutje.
Even verkeerd gerekend na zes weken niet rijden.
Maar wel met negen circuit uitstapjes er bij. ;)
Wegens de regen op een aantal evenementen had ik meer meters op de baan kunnen doen.
Anders had ik misschien wel 2/2,5k gehaald.

Het oliefilter gooi ik alleen leeg met die korte verversingstermijn. ;)
De andere twee ook op volsyntheet, maar die doe ik nu maar één keer per jaar.
Na <1.000 en >3.000 kilometer. :')
 
Laatst bewerkt:
Hier drie keer in +/-1.750 kilometer, waarvan één keertje na 250 kilometer.
De laatste was even een beoordelingsfoutje.
Even verkeerd gerekend na zes weken niet rijden.
Maar wel met negen circuit uitstapjes er bij. ;)
Wegens de regen op een aantal evenementen had ik meer meters op de baan kunnen doen.
Anders had ik misschien wel 2/2,5k gehaald.

Het oliefilter gooi ik alleen leeg met die korte verversingstermijn. ;)
De andere twee ook op volsyntheet, maar die doe ik nu maar één keer per jaar.
Na >1.000 en >3.000 kilometer. :')


Nog steeds de man van de heldere kijkglazen. :t;)
 
Die longlife olies van Audi zijn ook heel dun toch? Heb er zelf voor gekozen om hem jaarlijks een beurt te geven ongeacht kmstand, dus gooi er geen longlife olie in.
pas op met de specificatie zeker tegenwoordig je kan er beter maar niet vanaf wijken een moderne motor heeft niets met de oudere motoren te maken.
Die 8k/2jaar is aan de safe kant voor de autisten onder ons. Inclusief mijzelf uiteraard. Misschien ben ik dus wel erger dan de gemiddelde olie purist :t
15000 km is ook safe die van mij zit er al langer in en olie is nog brandschoon...
 
7500km vind ik safer maar goed, ik brand er niet aan en lig niet wakker ervan.
Safer zeg waar uit moet je dat baseren veel olie verv verlengt niet je levens duur. dat is een misvattting

Wellicht rijd je veel koude stukjes dan is het een ander verhaal als je altijd lange stukken rijd is meer verv dan voor geschreven staat totaal overbodig en onzin.
 
Bij veel kijkglaasjes kijk je door een laagje van 1 mm olie naar een glimmend plaatje. Dat ziet er lange tijd geel of lichtbruin uit.
Laat je het in een bak lopen, dan heb je de neiging om het aan Volker Stevin te verkopen voor de nieuwe toplaag van de A4.

Ik hou me aan de intervallen van de fabrikant. En iets vaker wisselen is misschien niet (veel) beter voor het blok, wel voor je gemoedsrust. Ik vind het in ieder geval wel een lollig klusje, soort aromatherapie :+
 
Mijn T4 vw liep ook op 0w30 longlife 30.000km.
Het was een diesel.
Ik verbaasde me er altijd om hoeveel roet erwel niet in de olie zat.
Dit lijkt me ook niet bevordelijk voor de smering?
Toch verbruikte het blok eigenlijk geen druppel.
In usa zie je dat mensen hun olie vaak opsturen voor analyse.
Dat lijkt mij ook reuze intressant.
 
Mijn T4 vw liep ook op 0w30 longlife 30.000km.
Het was een diesel.
Ik verbaasde me er altijd om hoeveel roet erwel niet in de olie zat.
Dit lijkt me ook niet bevordelijk voor de smering?
Toch verbruikte het blok eigenlijk geen druppel.
In usa zie je dat mensen hun olie vaak opsturen voor analyse.
Dat lijkt mij ook reuze intressant.
Het zijn vooral bedrijven die hun smeerolie laten analyseren, met als doel een langere verversingstermijn, en uitstel van inspecties. Als je de olie ververst volgens de aanbevolen termijn is analyse overbodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan