Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hier een goede uitleg over motorolie. Het is wel van een Harley gebruiker maar deze vlieger gaat eigenlijk op voor ieder merk en type motor. Ik gebruik zelf Motul 7100. Simpelweg omdat het goede olie is en overal verkrijgbaar. Toch wel belangrijk.
Mijn eerste keus was Amsoil maar dat vind je bijna nergens en is ook ontzettend duur.
 

Hier een goede uitleg over motorolie. Het is wel van een Harley gebruiker maar deze vlieger gaat eigenlijk op voor ieder merk en type motor. Ik gebruik zelf Motul 7100. Simpelweg omdat het goede olie is en overal verkrijgbaar. Toch wel belangrijk.
Mijn eerste keus was Amsoil maar dat vind je bijna nergens en is ook ontzettend duur.
Maar bij een (klassieke) HD is de bak toch onafhankelijk van het motorblok?
Dus in die motor mag perfect klassieke "motorolie"
Deed dat trouwens ook met mijn oliegekoelde BMW 1100 & 1200, (vanwege droge koppeling)
Nu met mijn (vloeistofgekoelde met natte koppeling) 1250 ligt dat anders.
 
Maar bij een (klassieke) HD is de bak toch onafhankelijk van het motorblok?
Dus in die motor mag perfect klassieke "motorolie"
Deed dat trouwens ook met mijn oliegekoelde BMW 1100 & 1200, (vanwege droge koppeling)
Nu met mijn (vloeistofgekoelde met natte koppeling) 1250 ligt dat anders.
Dat is dus een beetje de moraal van het verhaal. Zolang de olie voldoet aan de specificaties kun je eigenlijk gebruiken wat je wil, het is gewoon heel persoonlijk. Daarbij komt het dus blijkbaar zelfs voor dat twee dezelfde motorblokken toch anders reageren op dezelfde olie. Motul 7100 is een olie van hoge kwaliteit, voldoet aan de specificaties en is zowat in iedere mij bekende motorschop te koop. Het olieverbruik is er niet anders op geworden en de motor heeft geen nare bijgeluiden of andere onhebbelijkheden.
Mijn eerste keus dus. En in een noodgeval kan ik er nog altijd andere olie in/bij gooien, zolang ze dezelfde viscositeit hebben is dat nog altijd geen ramp.
 
Ik was laatst bezig met de olie voor mijn motor
In het boekje staat 10w30, echter staat er ook een grafiekje met een temperatuurbereik waar eerst 10w30 staat en daarnaast 10w40.
zie hieronder

Oke, dan zou je toch denken dat als je meestal rijdt boven de 10 graden je beter 10w40 kan pakken?

De viscositeit van de motorolie is heel simpel gezegd de dikte van de motorolie in warme en koude toestand van de motor. Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is. Iedereen heeft het wel eens gezien dat er motorolie 10w40 voorgeschreven wordt . Wat houdt dit nu in het 1e cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 0, 5, 10, 15 20, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand. Het 2e cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 20, 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft.

Maar nu de vraag: Waarom is de buitentemperatuur bepalend voor welke olie je gebruikt???? want het motorblok zal vrijwel altijd zo'n 90 graden (water) en 110 graden (olie) zijn.



1668612921909.png
 
@Gizzmo In onderstaande tabel zie je beter het temperatuurgebied waarvoor de olie bedoeld is. Bij de koude start is de omgevingstemperatuur ook de temperatuur van de olie. De bedrijfstemperatuur is in de zomer (zeker bij luchtgekoeld) wel wat hoger dan in de winter.

CBFC4719-59B6-45D4-815E-71F0D9A41FF0.jpeg
 
@Gizzmo In onderstaande tabel zie je beter het temperatuurgebied waarvoor de olie bedoeld is. Bij de koude start is de omgevingstemperatuur ook de temperatuur van de olie. De bedrijfstemperatuur is in de zomer (zeker bij luchtgekoeld) wel wat hoger dan in de winter.

Bekijk bijlage 1823225
Ja, maar de onderwaarde 10 is voor beide gelijk. De boven waarde is de dikte bij bedrijfstemperatuuur. In mijn manual staat de grafiek en Honda weet dat het een watergekoeld blok is.
Vraag is, waarom zeggen ze 10w30 en wat is anders met 10w40?
 
Het 2e cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 20, 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft.
Hoe hoger dit getal hoe beter de motor gesmeerd blijft is nogal een grote aanname.
Maar nu de vraag: Waarom is de buitentemperatuur bepalend voor welke olie je gebruikt???? want het motorblok zal vrijwel altijd zo'n 90 graden (water) en 110 graden (olie) zijn.
Je motor olie is niet altijd 110.
Sterker nog, meestal niet.
 
Hoe hoger dit getal hoe beter de motor gesmeerd blijft is nogal een grote aanname.

Je motor olie is niet altijd 110.
Sterker nog, meestal niet.
Dat eerste stukje tekst was gepikt van internet, maar inderdaad, vreemde aanname, welke dikte geschikt is , is afhankelijk van waarvoor het blok geconstrueerd is.

Olie temp weet ik niet zo, heb geen olietemp meter, maar een watergekoeld blok koelt je motorblok, en ook je olie (warmtewisselaar). Olie zou dus altijd hoger zijn dan je water, is je water 90 graden, zal je olie toch hoger zijn 100 a 110 schatte ik zo.
 
Dat eerste stukje tekst was gepikt van internet, maar inderdaad, vreemde aanname, welke dikte geschikt is , is afhankelijk van waarvoor het blok geconstrueerd is.

Olie temp weet ik niet zo, heb geen olietemp meter, maar een watergekoeld blok koelt je motorblok, en ook je olie (warmtewisselaar). Olie zou dus altijd hoger zijn dan je water, is je water 90 graden, zal je olie toch hoger zijn 100 a 110 schatte ik zo.
Olie wordt ook gekoeld door het carter.
Bij m'n KTM heb ik een olietemperatuur sensor (origineel) en die komt eigenlijk bijna nooit boven de 100 uit.
Regelmatig, zeker nu met het koudere weer gaat hij zelfs niet boven de 90 graden. (Natuurlijk afhankelijk van waar je in het blok meet heb je een andere temperatuur, dit is van het carter)
 
Olie wordt ook gekoeld door het carter.
Bij m'n KTM heb ik een olietemperatuur sensor (origineel) en die komt eigenlijk bijna nooit boven de 100 uit.
Regelmatig, zeker nu met het koudere weer gaat hij zelfs niet boven de 90 graden. (Natuurlijk afhankelijk van waar je in het blok meet heb je een andere temperatuur, dit is van het carter)
oke, ik had verwacht dat daar een groter verschil in zou zitten.
Heb je dan ook nog een temp meter voor het water?
 
oke, ik had verwacht dat daar een groter verschil in zou zitten.
Heb je dan ook nog een temp meter voor het water?
Ja maar je krijgt alleen 6 blokjes als temperatuur schaal.
De thermostaat opent rond de 87 graden. (dat is vaak ook de olietemp als de omgevingstemperatuur lager is dan 12 graden)
Alleen bij +20 graden en zware belasting/lage snelheden wordt de olie meer dan 100 graden. (Maximale temp die ik ooit gezien heb was 107 graden in Zuid Frankrijk bij 42 graden omgevingstemperatuur.)
 
Maar nu weet ik nog steeds niet waarom Honda de laatste jaren een 10w30 voorschrijft/adviseert i.p.v. de 10w40 die de voorgaande decennia werd geadviseerd. Ook bij motortypes die niet zijn veranderd (bijv. de Deauville). Heeft het misschien te maken met het bereiken van 1% benzine besparing ten koste van wat meer slijtage???
Ikzelf blijf gewoon 10w40 gebruiken. Lijkt me wel zo veilig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan