Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee !Laten we wel een beetje lief tegen elkaar blijven doen.
thanks Raymond, scheelt ‘n hoop
Bel Ray Thumper is de beste olie voor je brommer.......kost wat, maar dan heb je ook wat.….ik wil gewoon weten welk merk en type zo’n beetje het beste is voor ‘n xr600r….that’s all
kijk, daar kan ik tenminste iets mee….thanks!!!Bel Ray Thumper is de beste olie voor je brommer.......kost wat, maar dan heb je ook wat.
Maar bij een (klassieke) HD is de bak toch onafhankelijk van het motorblok?
Hier een goede uitleg over motorolie. Het is wel van een Harley gebruiker maar deze vlieger gaat eigenlijk op voor ieder merk en type motor. Ik gebruik zelf Motul 7100. Simpelweg omdat het goede olie is en overal verkrijgbaar. Toch wel belangrijk.
Mijn eerste keus was Amsoil maar dat vind je bijna nergens en is ook ontzettend duur.
Beste olie ? Omdat ?Bel Ray Thumper is de beste olie voor je brommer.......kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dat is dus een beetje de moraal van het verhaal. Zolang de olie voldoet aan de specificaties kun je eigenlijk gebruiken wat je wil, het is gewoon heel persoonlijk. Daarbij komt het dus blijkbaar zelfs voor dat twee dezelfde motorblokken toch anders reageren op dezelfde olie. Motul 7100 is een olie van hoge kwaliteit, voldoet aan de specificaties en is zowat in iedere mij bekende motorschop te koop. Het olieverbruik is er niet anders op geworden en de motor heeft geen nare bijgeluiden of andere onhebbelijkheden.Maar bij een (klassieke) HD is de bak toch onafhankelijk van het motorblok?
Dus in die motor mag perfect klassieke "motorolie"
Deed dat trouwens ook met mijn oliegekoelde BMW 1100 & 1200, (vanwege droge koppeling)
Nu met mijn (vloeistofgekoelde met natte koppeling) 1250 ligt dat anders.
En, niet onbelangrijk, de vraagsteller dat graag wilde horende betreffende user dat graag wil geloven, prima toch
Iets met de olie?Wat heb ik vandaag meegemaakt. Motorijder met het ech op de vluchtstrook.Bekijk bijlage 1822783Bekijk bijlage 1822784
Dat was ik dus.
Verkeerde topic. Excuus.Iets met de olie?
Of verkeerde topic.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd is.
Ja, maar de onderwaarde 10 is voor beide gelijk. De boven waarde is de dikte bij bedrijfstemperatuuur. In mijn manual staat de grafiek en Honda weet dat het een watergekoeld blok is.@Gizzmo In onderstaande tabel zie je beter het temperatuurgebied waarvoor de olie bedoeld is. Bij de koude start is de omgevingstemperatuur ook de temperatuur van de olie. De bedrijfstemperatuur is in de zomer (zeker bij luchtgekoeld) wel wat hoger dan in de winter.
Bekijk bijlage 1823225
Hoe hoger dit getal hoe beter de motor gesmeerd blijft is nogal een grote aanname.Het 2e cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 20, 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft.
Je motor olie is niet altijd 110.Maar nu de vraag: Waarom is de buitentemperatuur bepalend voor welke olie je gebruikt???? want het motorblok zal vrijwel altijd zo'n 90 graden (water) en 110 graden (olie) zijn.
Dat eerste stukje tekst was gepikt van internet, maar inderdaad, vreemde aanname, welke dikte geschikt is , is afhankelijk van waarvoor het blok geconstrueerd is.Hoe hoger dit getal hoe beter de motor gesmeerd blijft is nogal een grote aanname.
Je motor olie is niet altijd 110.
Sterker nog, meestal niet.
Olie wordt ook gekoeld door het carter.Dat eerste stukje tekst was gepikt van internet, maar inderdaad, vreemde aanname, welke dikte geschikt is , is afhankelijk van waarvoor het blok geconstrueerd is.
Olie temp weet ik niet zo, heb geen olietemp meter, maar een watergekoeld blok koelt je motorblok, en ook je olie (warmtewisselaar). Olie zou dus altijd hoger zijn dan je water, is je water 90 graden, zal je olie toch hoger zijn 100 a 110 schatte ik zo.
oke, ik had verwacht dat daar een groter verschil in zou zitten.Olie wordt ook gekoeld door het carter.
Bij m'n KTM heb ik een olietemperatuur sensor (origineel) en die komt eigenlijk bijna nooit boven de 100 uit.
Regelmatig, zeker nu met het koudere weer gaat hij zelfs niet boven de 90 graden. (Natuurlijk afhankelijk van waar je in het blok meet heb je een andere temperatuur, dit is van het carter)
Ja maar je krijgt alleen 6 blokjes als temperatuur schaal.oke, ik had verwacht dat daar een groter verschil in zou zitten.
Heb je dan ook nog een temp meter voor het water?