Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dunnere olie is een trend die je ook bij auto's ziet. Inderdaad geeft dat besparing.Maar nu weet ik nog steeds niet waarom Honda de laatste jaren een 10w30 voorschrijft/adviseert i.p.v. de 10w40 die de voorgaande decennia werd geadviseerd. Ook bij motortypes die niet zijn veranderd (bijv. de Deauville). Heeft het misschien te maken met het bereiken van 1% benzine besparing ten koste van wat meer slijtage???
Ikzelf blijf gewoon 10w40 gebruiken. Lijkt me wel zo veilig.
Er wordt niet gewerkt met certificaten. Of een producent (of blender, want Techno formuleert zeker niet zelf!) daadwerkelijk een JASO MA/MA2 test heeft uitgevoerd weet je als consument niet. Vaak wordt er gewerkt met "meets xxxxxx spec" of "meets requirements xxxxxxx".Laat mij dat certificaat nummer maar eens zien dan.? Ik ben benieuwd.
Motorfietsolie is afwijkend t.o.v. auto olie. Dat is een feit. De aarde is plat volgens sommige mensen en vaccins hebben een Google chip. Die overtuiging mag men hebben, ik geloof er alleen niet in. Wat ik 100% zeker weet, omdat ik daar 40 uur per week (dat probeer ik tenminste ) mee bezig ben, is dat er significante verschillen zijn tussen een motorfiets- en auto olie.Ik heb in al mijn motoren (behalve de huidige want daarvoor is 40w te weinig) gewoon motorolie van de Action gegooid. 5w40 van Techno. Nooit problemen.
Dit topic is om ervaringen te delen en tips. Denk maar niet dat je motorfietsolie zo speciaal is.
(Overigens is die Action olie gewoon JASOMA2 gecertificeerd)
Geen idee waar jouw wijsheid vandaan komt................Thumper is speciaal ontwikkeld voor high performance 1 cilinder motoren.Bel Ray Thumper is de beste olie voor je brommer.......kost wat, maar dan heb je ook wat.
Deze man heeft een mooi praatje, maar waar zijn de feiten en technische onderbouwing? Zijn betoog of mineraal of synthetisch beter is of welke olie in een bak moet. Man man wat een dwaas. Volgens deze expert mag motorolie in een versnellingsbak.......
Hier een goede uitleg over motorolie. Het is wel van een Harley gebruiker maar deze vlieger gaat eigenlijk op voor ieder merk en type motor. Ik gebruik zelf Motul 7100. Simpelweg omdat het goede olie is en overal verkrijgbaar. Toch wel belangrijk.
Mijn eerste keus was Amsoil maar dat vind je bijna nergens en is ook ontzettend duur.
Koude start met verschillende buitentemperaturen. Zie voor meer info:Maar nu de vraag: Waarom is de buitentemperatuur bepalend voor welke olie je gebruikt???? want het motorblok zal vrijwel altijd zo'n 90 graden (water) en 110 graden (olie) zijn.
Dat klopt niet. Je vergelijkt SAE J300 en SAE J306 met elkaar. Bandbreedte van SAE J306 is veel groter.75w90 is 10w40
Olie wordt ook gekoeld door het carter.
Bij m'n KTM heb ik een olietemperatuur sensor (origineel) en die komt eigenlijk bijna nooit boven de 100 uit.
Regelmatig, zeker nu met het koudere weer gaat hij zelfs niet boven de 90 graden. (Natuurlijk afhankelijk van waar je in het blok meet heb je een andere temperatuur, dit is van het carter)
Dat is wat ik bedoelde met "afhankelijk waar je de olietemperatuur meet."Dit beschrijft mooi waar de schoen enigszins wringt. Een bulktemperatuur in het carter zegt niet veel over de extreme temperaturen die lokaal kunnen optreden. Door de extreme lokale temperaturen kan het oxidatieverloop van de olie heel anders zijn dan de ogenschijnlijke "altijd 95 graden C" laat zien op een display.
Op de olie van de Action staat JASO MA2. Dat was mijn punt. Ik gebruikte het echt jaren in al mijn motoren behalve de laatste. Ik geloof best dat er verschillen zijn maar blijkbaar waren ze voor mijn motoren en gebruk niet significant.Motorfietsolie is afwijkend t.o.v. auto olie. Dat is een feit. De aarde is plat volgens sommige mensen en vaccins hebben een Google chip. Die overtuiging mag men hebben, ik geloof er alleen niet in. Wat ik 100% zeker weet, omdat ik daar 40 uur per week (dat probeer ik tenminste ) mee bezig ben, is dat er significante verschillen zijn tussen een motorfiets- en auto olie.
Grootste verschil is gebruik in de versnellingsbak waarin de levensduur van VI improvers sterk wordt verkort. Het thema natte koppeling is net zoiets als voetbal, we hebben miljoenen tribologen hier op MF. Mijn mening: Heb je een hok zonder natte koppeling en smeert je motorolie geen versnellingsbak: leef je uit met Action olie.
Natte koppeling en/of smering van tandwieltjes en aanverwante: Altijd JASO MA/MA2 toepassen
Ah, voor mijn luchtcompressor dus......Geen idee waar jouw wijsheid vandaan komt................Thumper is speciaal ontwikkeld voor high performance 1 cilinder motoren.
Zit daar aardbeienluchie aan dan? wel lekker! hele motor geurt er naarAh, voor mijn luchtcompressor dus......
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.Deze man heeft een mooi praatje, maar waar zijn de feiten en technische onderbouwing? Zijn betoog of mineraal of synthetisch beter is of welke olie in een bak moet. Man man wat een dwaas. Volgens deze expert mag motorolie in een versnellingsbak.......
je hebt ook STOU olie (Super Tractor Oil Universal), dit is een speciale olie die ontwikkeld is voor het smeren en koelen van de motoren, koppelingen, eindaandrijvingen, transmissie en natte remmen. Het heeft geen JASO MA/MA2 certificering, maar het werkt ook zeer goed met natte remmen dus in principe zou het dan ook moeten werken met een natte koppeling.....althans dat zou je zeggen, want er komt in een zware landbouwmachine erg veel kracht op een rem.....heel wat meer dan op een natte koppeling.Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.
je hebt ook STOU olie (Super Tractor Oil Universal), dit is een speciale olie die ontwikkeld is voor het smeren en koelen van de motoren, koppelingen, eindaandrijvingen, transmissie en natte remmen. Het heeft geen JASO MA/MA2 certificering, maar het werkt ook zeer goed met natte remmen dus in principe zou het dan ook moeten werken met een natte koppeling.....althans dat zou je zeggen, want er komt in een zware landbouwmachine erg veel kracht op een rem.....heel wat meer dan op een natte koppeling.
Onder andere STOU olie kan gebruikt worden in hydraulische systemen...... en er zijn diverse olie merken die STOU olie op de markt brengen. Dus voor specs en feiten zou je even Google moeten gebruiken.‘Specifieke’ motorolie? Welke olie? Wat waren/zijn de specs? En wat voor hydraulisch systeem? Een motorolie in een hydraulisch systeem klinkt heel spannend dus kom maar op met de feiten en info.
Waar heb ik gezegd dat je dit 100% veilig kunt en moet gebruiken......ik weet dat ik eigenwijs ben, maar jij wilt werkelijk overal je gelijk op hebben.Allemaal aannames en speculaties zonder onderbouwing. Geef je hiermee aan dat MF-ers dit soort olie in hun motorfiets kunnen gebruiken?
De juiste specificaties weet ik niet meer, het is intussen 25 jaar geleden. Wat me wel bijstaat is dat ik bij het grote onderhoud van onze Liebherr graafmachines aanwezig was en dat kon opviel dat er geen hydrauliekolie werd gebruikt voor het hydraulische systeem maar een motorolie met afwijkende waardes. Normale motorolie zou bijvoorbeeld 10w40 zijn en degene die voor het hydraulische systeem werd gebruikt was dan een sae 90 of iets dergelijks. (Ik verzin de waarde even omdat ik ze mij dus totaal niet meer herinner).‘Specifieke’ motorolie? Welke olie? Wat waren/zijn de specs? En wat voor hydraulisch systeem? Een motorolie in een hydraulisch systeem klinkt heel spannend dus kom maar op met de feiten en info.
in principe zou deze olie in een motorfiets kunnen aangezien het een api SF olie betreft.Kroontrak Synth 10W-40 productinformatie. - Kroon-Oil
Dit is een voorbeeld van STOU olie anno 2022 . Dus het bestaat wel degelijk.
Ik weet ook zeker dat Honda auto's in de 70er en 80er jaren volgens de originele handleiding werden 10w30 of 10w40 motorolie moesten worden gevuld. (ik had destijds zelf een Honda Civic)
Daarmee zeg ik niet dat die geschikt is voor de motorfiets. Heeft nl. geen JASO MA/MA2
Geluk of gelijk is niet relevant. Ik probeer feitelijke informatie te geven over smeermiddelen en forumleden op onjuistheden te wijzen.Waar heb ik gezegd dat je dit 100% veilig kunt en moet gebruiken......ik weet dat ik eigenwijs ben, maar jij wilt werkelijk overal je gelijk op hebben.
Phoe, phoe..... triboloog nog wel en dan wist je niet van het bestaan van STOU olie.?Geluk of gelijk is niet relevant. Ik probeer feitelijke informatie te geven over smeermiddelen en forumleden op onjuistheden te wijzen.
Niet om mijn gelijk te halen, wel als motorfanaat die tevens triboloog is.
Om even in jouw eigen stijl te schrijven: Waar heb ik geschreven dat ik STOU niet ken?Phoe, phoe..... triboloog nog wel en dan wist je niet van het bestaan van STOU olie.?
Universele tractorolie SAE 10W-40 (STOU)
Super Tractor Transmission olie voor gebruik in de motor, transmissies, hydrauliek en natte remmen.
Toepassingen:
GRANIT Universele tractorolie STOU SAE 10W-40 is een speciale olie die voldoet aan de specificaties van de bekende tractormerken. Het kan zowel in de motor als in de transmissie, in de hydrauliek en in natte remmen en koppelingen van moderne tractoren worden gebruikt.
Specificaties:
Mercedes-Benz 227.1, Ford ESN-M2C-134 D, Ford ESN-M2C-86 B/C, Ford M2C 159-B, Ford M2C 159-C, Ford New Holland 82009201, Ford New Holland 82009202, Ford New Holland 82009203, Allison C4, Case IH MS 1204, Case IH MS 1206, Case IH MS 1207, Case IH MS 1209, Caterpillar TO-2, CNH MAT 3525, CNH MAT 3526, John Deere JDM J20 C, John Deere JDM J20 D, John Deere JDM J27, Massey Fergusson M 1135, Massey Fergusson M 1139, Massey Fergusson M 1143, Massey Fergusson M 1144, Massey Fergusson M 1145, SauerSunstand/Danfoss Hydrostatic Trans Fluid, Sperry Vickers/Eaton M2950-S, I-280-S, ZF TE-ML 06B, ZF TE-ML 06C, ZF TE-ML 07B
Classificaties:
SAE 10W-30, SAE 15W-30, SAE 10W-40, API GL4, API CG-4, API SF, ACEA E3, HVLP-D (ISO VG 46-100), SAE 80W-90
Codering:
S. T. O. U. (Super Tractor Oil Universal)