Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar nu weet ik nog steeds niet waarom Honda de laatste jaren een 10w30 voorschrijft/adviseert i.p.v. de 10w40 die de voorgaande decennia werd geadviseerd. Ook bij motortypes die niet zijn veranderd (bijv. de Deauville). Heeft het misschien te maken met het bereiken van 1% benzine besparing ten koste van wat meer slijtage???
Ikzelf blijf gewoon 10w40 gebruiken. Lijkt me wel zo veilig.
Dunnere olie is een trend die je ook bij auto's ziet. Inderdaad geeft dat besparing.

Of het minder goed is voor een motor kan ik niet goed beoordelen, maar gevoelsmatig is een ietsje dikkere olie wel fijn. Ik gooi er ook 10W40 in ipv 10W30, ook omdat die laatste door mijn favoriete merk niet gemaakt wordt. M'n Honda dealer gaf trouwens ook aan er standaard 40 ipv 30 in te doen, vanwege de betere smeerfilm.
 
Laat mij dat certificaat nummer maar eens zien dan.? Ik ben benieuwd.:?
Er wordt niet gewerkt met certificaten. Of een producent (of blender, want Techno formuleert zeker niet zelf!) daadwerkelijk een JASO MA/MA2 test heeft uitgevoerd weet je als consument niet. Vaak wordt er gewerkt met "meets xxxxxx spec" of "meets requirements xxxxxxx".

Het is de verantwoording van diegene die het op de markt brengt of het klopt. Vaak wordt door private label klanten (wat Techno ongetwijfeld zal zijn) de specificaties van de blender overgenomen. Vaak wordt er niet verwezen naar een specifiek certificaat/dossiernummer (indien van toepassing) om zo geen herleidbaarheid tot de fabrikant te krijgen voor concurrentie en klanten.
 
Ik heb in al mijn motoren (behalve de huidige want daarvoor is 40w te weinig) gewoon motorolie van de Action gegooid. 5w40 van Techno. Nooit problemen.
Dit topic is om ervaringen te delen en tips. Denk maar niet dat je motorfietsolie zo speciaal is.
(Overigens is die Action olie gewoon JASOMA2 gecertificeerd)
Motorfietsolie is afwijkend t.o.v. auto olie. Dat is een feit. De aarde is plat volgens sommige mensen en vaccins hebben een Google chip. Die overtuiging mag men hebben, ik geloof er alleen niet in. Wat ik 100% zeker weet, omdat ik daar 40 uur per week (dat probeer ik tenminste |() mee bezig ben, is dat er significante verschillen zijn tussen een motorfiets- en auto olie.

Grootste verschil is gebruik in de versnellingsbak waarin de levensduur van VI improvers sterk wordt verkort. Het thema natte koppeling is net zoiets als voetbal, we hebben miljoenen tribologen hier op MF. Mijn mening: Heb je een hok zonder natte koppeling en smeert je motorolie geen versnellingsbak: leef je uit met Action olie.

Natte koppeling en/of smering van tandwieltjes en aanverwante: Altijd JASO MA/MA2 toepassen
 

Hier een goede uitleg over motorolie. Het is wel van een Harley gebruiker maar deze vlieger gaat eigenlijk op voor ieder merk en type motor. Ik gebruik zelf Motul 7100. Simpelweg omdat het goede olie is en overal verkrijgbaar. Toch wel belangrijk.
Mijn eerste keus was Amsoil maar dat vind je bijna nergens en is ook ontzettend duur.
Deze man heeft een mooi praatje, maar waar zijn de feiten en technische onderbouwing? Zijn betoog of mineraal of synthetisch beter is of welke olie in een bak moet. Man man wat een dwaas. Volgens deze expert mag motorolie in een versnellingsbak.......:z
 
Laatst bewerkt:
Olie wordt ook gekoeld door het carter.
Bij m'n KTM heb ik een olietemperatuur sensor (origineel) en die komt eigenlijk bijna nooit boven de 100 uit.
Regelmatig, zeker nu met het koudere weer gaat hij zelfs niet boven de 90 graden. (Natuurlijk afhankelijk van waar je in het blok meet heb je een andere temperatuur, dit is van het carter)

Dit beschrijft mooi waar de schoen enigszins wringt. Een bulktemperatuur in het carter zegt niet veel over de extreme temperaturen die lokaal kunnen optreden. Door de extreme lokale temperaturen kan het oxidatieverloop van de olie heel anders zijn dan de ogenschijnlijke "altijd 95 graden C" laat zien op een display.
 
Dit beschrijft mooi waar de schoen enigszins wringt. Een bulktemperatuur in het carter zegt niet veel over de extreme temperaturen die lokaal kunnen optreden. Door de extreme lokale temperaturen kan het oxidatieverloop van de olie heel anders zijn dan de ogenschijnlijke "altijd 95 graden C" laat zien op een display.
Dat is wat ik bedoelde met "afhankelijk waar je de olietemperatuur meet."
Die extreme lokale temperaturen zijn ondertussen minder extreem in moderne motorblokken dan vroeger. (In vergelijking met de verhoogde belasting)
Er wordt daar nu rekening mee gehouden met die hotspots naar beneden te krijgen tijdens het ontwerp.


"Altijd 95 graden" is het zeker niet, de olietemperatuur is nauwelijks gefilterd,(niet zoals bij de meeste auto's) regelmatig komt de temperatuur niet boven de 85 zoals nu in de winter met 3 graden buitentemperatuur.
 
Motorfietsolie is afwijkend t.o.v. auto olie. Dat is een feit. De aarde is plat volgens sommige mensen en vaccins hebben een Google chip. Die overtuiging mag men hebben, ik geloof er alleen niet in. Wat ik 100% zeker weet, omdat ik daar 40 uur per week (dat probeer ik tenminste |() mee bezig ben, is dat er significante verschillen zijn tussen een motorfiets- en auto olie.

Grootste verschil is gebruik in de versnellingsbak waarin de levensduur van VI improvers sterk wordt verkort. Het thema natte koppeling is net zoiets als voetbal, we hebben miljoenen tribologen hier op MF. Mijn mening: Heb je een hok zonder natte koppeling en smeert je motorolie geen versnellingsbak: leef je uit met Action olie.

Natte koppeling en/of smering van tandwieltjes en aanverwante: Altijd JASO MA/MA2 toepassen
Op de olie van de Action staat JASO MA2. Dat was mijn punt. Ik gebruikte het echt jaren in al mijn motoren behalve de laatste. Ik geloof best dat er verschillen zijn maar blijkbaar waren ze voor mijn motoren en gebruk niet significant.
 
Deze man heeft een mooi praatje, maar waar zijn de feiten en technische onderbouwing? Zijn betoog of mineraal of synthetisch beter is of welke olie in een bak moet. Man man wat een dwaas. Volgens deze expert mag motorolie in een versnellingsbak.......:z
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.
 
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.
je hebt ook STOU olie (Super Tractor Oil Universal), dit is een speciale olie die ontwikkeld is voor het smeren en koelen van de motoren, koppelingen, eindaandrijvingen, transmissie en natte remmen. Het heeft geen JASO MA/MA2 certificering, maar het werkt ook zeer goed met natte remmen dus in principe zou het dan ook moeten werken met een natte koppeling.....althans dat zou je zeggen, want er komt in een zware landbouwmachine erg veel kracht op een rem.....heel wat meer dan op een natte koppeling.
 
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.

‘Specifieke’ motorolie? Welke olie? Wat waren/zijn de specs? En wat voor hydraulisch systeem? Een motorolie in een hydraulisch systeem klinkt heel spannend dus kom maar op met de feiten en info.
 
je hebt ook STOU olie (Super Tractor Oil Universal), dit is een speciale olie die ontwikkeld is voor het smeren en koelen van de motoren, koppelingen, eindaandrijvingen, transmissie en natte remmen. Het heeft geen JASO MA/MA2 certificering, maar het werkt ook zeer goed met natte remmen dus in principe zou het dan ook moeten werken met een natte koppeling.....althans dat zou je zeggen, want er komt in een zware landbouwmachine erg veel kracht op een rem.....heel wat meer dan op een natte koppeling.

Allemaal aannames en speculaties zonder onderbouwing. Geef je hiermee aan dat MF-ers dit soort olie in hun motorfiets kunnen gebruiken?
 
‘Specifieke’ motorolie? Welke olie? Wat waren/zijn de specs? En wat voor hydraulisch systeem? Een motorolie in een hydraulisch systeem klinkt heel spannend dus kom maar op met de feiten en info.
Onder andere STOU olie kan gebruikt worden in hydraulische systemen...... en er zijn diverse olie merken die STOU olie op de markt brengen. Dus voor specs en feiten zou je even Google moeten gebruiken.
 
‘Specifieke’ motorolie? Welke olie? Wat waren/zijn de specs? En wat voor hydraulisch systeem? Een motorolie in een hydraulisch systeem klinkt heel spannend dus kom maar op met de feiten en info.
De juiste specificaties weet ik niet meer, het is intussen 25 jaar geleden. Wat me wel bijstaat is dat ik bij het grote onderhoud van onze Liebherr graafmachines aanwezig was en dat kon opviel dat er geen hydrauliekolie werd gebruikt voor het hydraulische systeem maar een motorolie met afwijkende waardes. Normale motorolie zou bijvoorbeeld 10w40 zijn en degene die voor het hydraulische systeem werd gebruikt was dan een sae 90 of iets dergelijks. (Ik verzin de waarde even omdat ik ze mij dus totaal niet meer herinner).
Het onderhoud werd door een officiële dealer uitgevoerd en was dus volgens de richtlijnen van Liebherr.
 
Kroontrak Synth 10W-40 productinformatie. - Kroon-Oil
Dit is een voorbeeld van STOU olie anno 2022 . Dus het bestaat wel degelijk.
Ik weet ook zeker dat Honda auto's in de 70er en 80er jaren volgens de originele handleiding werden 10w30 of 10w40 motorolie in de versnellingsbak moesten worden gevuld. (ik had destijds zelf een Honda Civic)
Daarmee zeg ik niet dat die geschikt is voor de motorfiets. Heeft nl. geen JASO MA/MA2
 
Laatst bewerkt:
Kroontrak Synth 10W-40 productinformatie. - Kroon-Oil
Dit is een voorbeeld van STOU olie anno 2022 . Dus het bestaat wel degelijk.
Ik weet ook zeker dat Honda auto's in de 70er en 80er jaren volgens de originele handleiding werden 10w30 of 10w40 motorolie moesten worden gevuld. (ik had destijds zelf een Honda Civic)
Daarmee zeg ik niet dat die geschikt is voor de motorfiets. Heeft nl. geen JASO MA/MA2
in principe zou deze olie in een motorfiets kunnen aangezien het een api SF olie betreft.
Bij motorfietsen word aangeraden om vanaf api SH/SJ een olie met JASO MA kwaliteit te gebruiken.
Dit word ook aangeraden voor mijn Suzuki.
10w-40 SF of SG (geen jaso)
10w-40 SH of SJ met JASO MA
 
Laatst bewerkt:
Waar heb ik gezegd dat je dit 100% veilig kunt en moet gebruiken......ik weet dat ik eigenwijs ben, maar jij wilt werkelijk overal je gelijk op hebben.
Geluk of gelijk is niet relevant. Ik probeer feitelijke informatie te geven over smeermiddelen en forumleden op onjuistheden te wijzen.

Niet om mijn gelijk te halen, wel als motorfanaat die tevens triboloog is.
 
Geluk of gelijk is niet relevant. Ik probeer feitelijke informatie te geven over smeermiddelen en forumleden op onjuistheden te wijzen.

Niet om mijn gelijk te halen, wel als motorfanaat die tevens triboloog is.
Phoe, phoe..... triboloog nog wel en dan wist je niet van het bestaan van STOU olie.?

Universele tractorolie SAE 10W-40 (STOU)​

Super Tractor Transmission olie voor gebruik in de motor, transmissies, hydrauliek en natte remmen.
Toepassingen:
GRANIT Universele tractorolie STOU SAE 10W-40 is een speciale olie die voldoet aan de specificaties van de bekende tractormerken. Het kan zowel in de motor als in de transmissie, in de hydrauliek en in natte remmen en koppelingen van moderne tractoren worden gebruikt.
Specificaties:
Mercedes-Benz 227.1, Ford ESN-M2C-134 D, Ford ESN-M2C-86 B/C, Ford M2C 159-B, Ford M2C 159-C, Ford New Holland 82009201, Ford New Holland 82009202, Ford New Holland 82009203, Allison C4, Case IH MS 1204, Case IH MS 1206, Case IH MS 1207, Case IH MS 1209, Caterpillar TO-2, CNH MAT 3525, CNH MAT 3526, John Deere JDM J20 C, John Deere JDM J20 D, John Deere JDM J27, Massey Fergusson M 1135, Massey Fergusson M 1139, Massey Fergusson M 1143, Massey Fergusson M 1144, Massey Fergusson M 1145, SauerSunstand/Danfoss Hydrostatic Trans Fluid, Sperry Vickers/Eaton M2950-S, I-280-S, ZF TE-ML 06B, ZF TE-ML 06C, ZF TE-ML 07B
Classificaties:
SAE 10W-30, SAE 15W-30, SAE 10W-40, API GL4, API CG-4, API SF, ACEA E3, HVLP-D (ISO VG 46-100), SAE 80W-90
Codering:
S. T. O. U. (Super Tractor Oil Universal)​

 
Phoe, phoe..... triboloog nog wel en dan wist je niet van het bestaan van STOU olie.?

Universele tractorolie SAE 10W-40 (STOU)​

Super Tractor Transmission olie voor gebruik in de motor, transmissies, hydrauliek en natte remmen.​

Toepassingen:​

GRANIT Universele tractorolie STOU SAE 10W-40 is een speciale olie die voldoet aan de specificaties van de bekende tractormerken. Het kan zowel in de motor als in de transmissie, in de hydrauliek en in natte remmen en koppelingen van moderne tractoren worden gebruikt.​

Specificaties:​

Mercedes-Benz 227.1, Ford ESN-M2C-134 D, Ford ESN-M2C-86 B/C, Ford M2C 159-B, Ford M2C 159-C, Ford New Holland 82009201, Ford New Holland 82009202, Ford New Holland 82009203, Allison C4, Case IH MS 1204, Case IH MS 1206, Case IH MS 1207, Case IH MS 1209, Caterpillar TO-2, CNH MAT 3525, CNH MAT 3526, John Deere JDM J20 C, John Deere JDM J20 D, John Deere JDM J27, Massey Fergusson M 1135, Massey Fergusson M 1139, Massey Fergusson M 1143, Massey Fergusson M 1144, Massey Fergusson M 1145, SauerSunstand/Danfoss Hydrostatic Trans Fluid, Sperry Vickers/Eaton M2950-S, I-280-S, ZF TE-ML 06B, ZF TE-ML 06C, ZF TE-ML 07B​

Classificaties:​

SAE 10W-30, SAE 15W-30, SAE 10W-40, API GL4, API CG-4, API SF, ACEA E3, HVLP-D (ISO VG 46-100), SAE 80W-90​

Codering:​

S. T. O. U. (Super Tractor Oil Universal)​

Om even in jouw eigen stijl te schrijven: Waar heb ik geschreven dat ik STOU niet ken?

Je mag best je frustratie van je af schrijven, maar je gaat daarmee wel van het onderwerp weg.

Dat je natte remmen en koppelingen van een landbouwvoertuig vergelijkt met een natte koppeling van een motorfiets en daarmee de suggestie wekt dat dergelijke olie gebruikt kan worden in een motorfiets geeft des te meer aan dat jij de engineering achter een smeermiddel totaal niet begrijpt.

Als op MF een agent een bijdrage levert over de wet en bekeuringen vinden we dat fijn. Als een motorfietsmonteur hulp bied bij het oplossen van een storing waarderen MF-ers dat.

Dit is mijn vakgebied en als ik een benaming van mijn beroep schrijf dan is het opeens ‘poe poe’?

Op MF staan zoveel onwaarheden, fabeltjes en onzin over smeermiddelen dat ik graag mijn kennis deel en vooral de fabeltjes ontkracht.

Neem een biertje en ontspan…of zoiets
 
Terug
Bovenaan Onderaan