Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoofdzakelijk voor de Ricinuslucht. Dat hoort bij een tweetakt. Die olie kan niet in de autolube en die laat ik niet werkeloos. Als ik onderweg leeg rij en ik top op met 98 zit er geen bovensmering in, dan rij ik alleen op autolube.

Over viscositeit met olie in je benzine hoef je je niet druk te maken, daar zijn ellenlange discussies over gevoerd maar ik rij met het levende bewijs dat het kan, alledie de RD's die met bovensmering rijden hebben extreem lange zuigerlevensduur, ik deed met de 250 meer dan 50000 met de eerste zuigers
 
Heb 3 kettingzagen stihl.
En de hele wereld misschien wel 3 miljoen.
Die lopen prima via carb.

En qua vermogen 45 cc met 3pk is bijna standaard
'Olie via carbs niet ideaal', maar het kan wel.
De sproeiers werken daar tegen zodra je vetter gaat smeren, kleeft wat meer aan de wand.
Wellicht meer een race dingetje. ;)

Ik heb vijf Jawa's gehad, liepen ook allemaal top met mengsmering.
Maar het kan dus beter. :')
 
Ken Ruud niet.
Maar waarom 1:20 rij je dan met antiek?
Maakte en ontwikkelde vroeger zelf de Dynojet opvoerkits voor carburateurs en in de winter volledige Tovami vermogensbanken.
Zal met enkele jaren volledig met pensioen zijn.
Ik was blij dat hij er vorige maand nog was voor mijn ECU flash.
Maar ook altijd leuke verhalen, zoals onder meer deze. :)
 
Carb problrmen zijn aannames. Ik heb viscositeit gemeten, ja op amateuristische wijze dis niet met een din cup maar een colafles met een gatje in de dop. 1 op 30 met dikke R40 of puur 98 maakte geen ene moer uit... Daarbij zijn de toleranties in een standaard straatfiets al zo ruim dat die makkelijk wat armer kunnen, wat dus niet gebeurt. Ik denk, en dat heb ik niet gemeten maar ondervonden, dat die carbs zo rijk staan dat reguliere verontreiniging niet eens tot een te arm mengsel leidt. Als ik die tweetaktcarbs schoon maakt hoef ik een half jaar niet te choken, zo rijk kom-tie dan en daarbij is de afstelling ook nog zo dat je in de winter veilig weg kan, dus zomers ook al te rijk rijdt... Vaak ben je te bang
Ik tief er gewoon veel dikke olie in, blijven jullie maar bibberen :P

Wie rijdt er uberhaupt nog 2T 🤷‍♂️
 
Carb problrmen zijn aannames. Ik heb viscositeit gemeten, ja op amateuristische wijze dis niet met een din cup maar een colafles met een gatje in de dop. 1 op 30 met dikke R40 of puur 98 maakte geen ene moer uit...
Aannames zijn het in dit geval zeker niet.
Maar zelfs tuner Jan Thiel werd op fora aangevallen door brommerpetjes die dachten beter te weten hoe een tweetakt op te voeren. 8)7 _O-

Meten met een plastic cola fles..
Verschillende materialen zijn hydrofiel of hydrofoob.
Plastic werkt in ieder geval mee met meten denk ik. :+
En de meettolerantie t.o.v. een sproeier in een carburateur x faktor????

Daarbij zijn de toleranties in een standaard straatfiets al zo ruim dat die makkelijk wat armer kunnen, wat dus niet gebeurt. Ik denk, en dat heb ik niet gemeten maar ondervonden, dat die carbs zo rijk staan dat reguliere verontreiniging niet eens tot een te arm mengsel leidt. Als ik die tweetaktcarbs schoon maakt hoef ik een half jaar niet te choken, zo rijk kom-tie dan en daarbij is de afstelling ook nog zo dat je in de winter veilig weg kan, dus zomers ook al te rijk rijdt... Vaak ben je te bang
Ik tief er gewoon veel dikke olie in, blijven jullie maar bibberen :P

Wie rijdt er uberhaupt nog 2T 🤷‍♂️
Veel tekst, toch even fijn ouwehoeren op de zondagavond met een potje bier toch. :? :t
 
Aannames zijn het in dit geval zeker niet.
Voor de race hadden wij tabelletjes met sproeierbezettingen voor bepaalde temperaturen... Effe vergeten dat het 7 graden was en vorige race 21 kost dan een blok. In de race zijn de instellingen nou eenmaal preciezer.
Veel tekst, toch even fijn ouwehoeren op de zondagavond met een potje bier toch. :? :t
Dach dat dit het hele jaar door ging... Ik heb hier trouwens twee bewijsstukken staan...
 
Voor de race hadden wij tabelletjes met sproeierbezettingen voor bepaalde temperaturen... Effe vergeten dat het 7 graden was en vorige race 21 kost dan een blok. In de race zijn de instellingen nou eenmaal preciezer.

Dach dat dit het hele jaar door ging... Ik heb hier trouwens twee bewijsstukken staan...
Yep, precies dat. Luchtdruk, luchtvochtigheid ook van belang. Perfecte afstelling op zaterdag was niet altijd een garantie voor zondag.

Straatfietsen stonden af fabriek veilig. Hoor mijn maatje nog zeggen met mistig koud weer; ding heeft nog nooit zo goed gelopen.
 
(olie brandt ook).
Dat zei hij ook.. en ik denk meer vermogen door een beter afdichtende zuigerveer.
Dat was zijn belangrijke punt. :)
Vervolgens minder slijtage bij een hogere belastbaarheid, meer lucht, meer benzine. :Y
Maar zo in detail ben ik er niet op ingegaan.
Ik was er voor mijn eigen motor.
205 achterwiel pk en 140 Nm koppel. :t

Wel jammer dat ik er wegens een storing op Assen geen premium benzine in had.
En door een bestelfout gewone 7100 olie.
Normaal gebruik ik daar de 300V.
 
Dat zei hij ook.. en ik denk meer vermogen door een beter afdichtende zuigerveer.
Dat was zijn belangrijke punt. :)
Vervolgens minder slijtage bij een hogere belastbaarheid, meer lucht, meer benzine. :Y
Maar zo in detail ben ik er niet op ingegaan.
Ik was er voor mijn eigen motor.
205 achterwiel pk en 140 Nm koppel. :t

Wel jammer dat ik er wegens een storing op Assen geen premium benzine in had.
En door een bestelfout gewone 7100 olie.
Normaal gebruik ik daar de 300V.
Klinkt allemaal heel plausibel idd!

Ik rij alleen op de straat (zx10r standaard) vam 300v (vorige eigenaar) naar 7100 gegaan en vindt t echt een vooruitgang! Hou gewoon std intervallen aan..
 
Dat is wel prettig gewoon minder benzine goedkoperderederder en een beste plons olie of diesel erbij lkr vet hardere boem.
En de goedkoopste tuning van een 2 takt??
En dan maar hopen dat je bougie niet vet slaat.
Waarom zou je er uberhaupt dan nog benzine indoen?
Slaolie is beter voor milieu en kost de helft.
 
Dat mag iets minder smeren.Maar omdat het 10x zo vet is smeert het toch beter.
Ik neem maar even de wijze woorden van een oud collega ter hand.
Waar weinig goed is kan veel geen kwaad. :)

Ik heb er m.n twijfels bij.
Maar m.n 2 takt is verkocht dus kan het niet meer uitesten.
En m.n kettingzagen hou ik graag heel en meng 1:50 of Aspen.
 
Smeereigenschappen van plantaardige oliën & vetten zijn minder of niets in moderne toepassingen.
Ook het idee waar weinig goed is, is meer beter houd geen steek, kan in veel gevallen zelfs schade aanrichten.
Hoho beter schrijf ik nergens lezen joh.
Kan geen kwaad, maar zoals je niet goed leest zal je ook niet snappen dat ik dat als lolletje schrijf.
 
Ik heb ook nog wel een olievraagje.
In instructieboekjes staat vaak dat bij gebruik 's winters de km-interval van olieverversen kleiner wordt.
De helft ofzo.

Maar de olie vervuilt toch niet meer of sneller bij lagere buitentemperatuur?
 
Ik heb ook nog wel een olievraagje.
In instructieboekjes staat vaak dat bij gebruik 's winters de km-interval van olieverversen kleiner wordt.
De helft ofzo.

Maar de olie vervuilt toch niet meer of sneller bij lagere buitentemperatuur?
Neemt wel meer water op doordat de olie minder snel (en soms niet) op bedrijfstemperatuur komt in koude maanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan