Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En toch wordt de Ricinusolie in de race nog veelvuldig gebruikt. Moderne variant misschien... Ach weet je, zolang mijn spulletjes precies doen wat ik er van verwacht en zelfs beter kan iedereen veel te bang zijn voor gevolgen die ik nog nooit gehad heb... duss, ik smeer 'mSmeereigenschappen van plantaardige oliën & vetten zijn minder of niets in moderne toepassingen.
Ook het idee waar weinig goed is, is meer beter houd geen steek, kan in veel gevallen zelfs schade aanrichten.
Dat heeft iig niemand hier beweert.. jj postuleert hier een stelling?Dat is wel prettig gewoon minder benzine goedkoperderederder en een beste plons olie of diesel erbij lkr vet hardere boem.
En de goedkoopste tuning van een 2 takt??
En dan maar hopen dat je bougie niet vet slaat.
Waarom zou je er uberhaupt dan nog benzine indoen?
Slaolie is beter voor milieu en kost de helft.
Ja, als je goed warm rijdt zal 't minder uitmaken.Oké, maar als je dan alleen lange ritten zou maken dan geldt het dus niet - of minder?
Dat betwist ik niet,En toch wordt de Ricinusolie in de race nog veelvuldig gebruikt. Moderne variant misschien... Ach weet je, zolang mijn spulletjes precies doen wat ik er van verwacht en zelfs beter kan iedereen veel te bang zijn voor gevolgen die ik nog nooit gehad heb... duss, ik smeer 'm
vet!!!
OoievaarkuitenvetDat betwist ik niet,
Dierlijke vetten worden ook nog steeds (met succes) gebruikt om bijvoorbeeld in (oude) windmolens bepaalde zaken te smeren, zoals manenvet, buikspek-vet, bijenwas, ...
BokkentollenvetOoievaarkuitenvet
Smeereigenschappen van plantaardige oliën & vetten zijn minder of niets in moderne toepassingen.
Mijn info dateert inderdaad van een decennium terug, ondertussen zal er wel één en ander verbeterd zijn.Tegenovergestelde is waar. Plantaardige oliën kunnen tegenwoordig op dusdanige wijze gemodificeerd worden dat smeerfilmsterkte en verlaging van de wrijvingscoefficient bijzonder goed is en zelfs bepaalde synthetische olie achter zich laten. Uiteraard zijn er ook nadelen (temp bereik), maar dat is formuleringstechnisch allemaal op te lossen.
Als je het modificeert.. dan praat je toch over een syntheet ofniet?Tegenovergestelde is waar. Plantaardige oliën kunnen tegenwoordig op dusdanige wijze gemodificeerd worden dat smeerfilmsterkte en verlaging van de wrijvingscoefficient bijzonder goed is en zelfs bepaalde synthetische olie achter zich laten. Uiteraard zijn er ook nadelen (temp bereik), maar dat is formuleringstechnisch allemaal op te lossen.
In dit geval niet. Dat heeft zowel technische als politieke redenen om het geen synthetische olie te noemen. Meer info kan ik hierover helaas niet geven. Iets met geheimhouding, NDA's en opdrachtgevers die een afdeling vol juristen (a.k.a. roofdieren) hebben zittenAls je het modificeert.. dan praat je toch over een syntheet ofniet
Haha juistIn dit geval niet. Dat heeft zowel technische als politieke redenen om het geen synthetische olie te noemen. Meer info kan ik hierover helaas niet geven. Iets met geheimhouding, NDA's en opdrachtgevers die een afdeling vol juristen (a.k.a. roofdieren) hebben zitten
Zodra je ook maar ff in aanraking komt met het petrochemisch process krijg je met geheimhouding te maken.Haha juist
Ik ververs ook altijd maar eigenlijk is filters vervangen en bijvullen voldoende@Joep Meloen 2500 km is erg weinig, maar 30k km is misschien wat veel als interval voor een motorfietsblok. Ergens halverwege zou je wel een mooi moment kunnen kiezen lijkt me.
Maar als het voor jou werkt, waarom niet.. Ik weet dat ik zelf te vaak ververs (kost me jaarlijks 4 tientjes -minder dan een keertje tanken- en een uurtje heel rustig aan hobby‘en), terwijl er hier ook een aantal zijn die alleen maar bijvullen en daar ook gewoon goed mee blijven rijden.
want motorolie gaat makkelijk 100000km mee
Niet waar. Het exponentiële gedrag van veroudering van olie los je niet op met alleen bijvullen.Ik ververs ook altijd maar eigenlijk is filters vervangen en bijvullen voldoende
Welke fabrikant schrijft dat voor? Ik neem aan dat het zeer oude motoren betreft.want hier in België durven ze je aan te raden om de 2500km te komen en er zijn er veel zo gek om dat nog te doen ook
Geen enkele fabrikanten.Welke fabrikant schrijft dat voor? Ik neem aan dat het zeer oude motoren betreft.
Ik heb een keer een stuk gelezen van een hoge pief bij castrol die vulde alleen bij en verving de filters,en maakte heel veel kilometersNiet waar. Het exponentiële gedrag van veroudering van olie los je niet op met alleen bijvullen.
Ik heb een keer een stuk gelezen van een hoge pief bij castrol die vulde alleen bij en verving de filters,en maakte heel veel kilometers
De waarheid blijft altijd in het midden ,de consument doet gewoon wat voorgeschreven wordt,en de oliemaatschappij verkoopt graag
Wat ik lees is dat een ex directeur (die goed geld verdient heeft aan olie te verkopen maar er nu niets meer aan verdient) zijn nieuwe "peilstok met chip" probeert aan te prijzen.Henk de Groot...ach ja....
Motorolie verversen: lokkertje of noodzaak? - Kassa - BNNVARA
‘Service vereist’ Een knipperend ‘oliekan’lampje op je dashboard? Dan weet je het wel: Hoog tijd om je olie bij te vullen. Meestal is dat ook het jaarlijkse moment voor een afspraak bij de garage om de olie te verversen en, waarschijnlijk dan ook meteen maar een onderhoudsbeurt te laten doen. Is ...www.bnnvara.nl
met als toevoeging dat de genoemde Anton van Beek in het tweede artikel echt wel weet waar hij het over heeft.