Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Smeereigenschappen van plantaardige oliën & vetten zijn minder of niets in moderne toepassingen.
Ook het idee waar weinig goed is, is meer beter houd geen steek, kan in veel gevallen zelfs schade aanrichten.
En toch wordt de Ricinusolie in de race nog veelvuldig gebruikt. Moderne variant misschien... Ach weet je, zolang mijn spulletjes precies doen wat ik er van verwacht en zelfs beter kan iedereen veel te bang zijn voor gevolgen die ik nog nooit gehad heb... duss, ik smeer 'm

vet!!!
 
Dat is wel prettig gewoon minder benzine goedkoperderederder en een beste plons olie of diesel erbij lkr vet hardere boem.
En de goedkoopste tuning van een 2 takt??
En dan maar hopen dat je bougie niet vet slaat.
Waarom zou je er uberhaupt dan nog benzine indoen?
Slaolie is beter voor milieu en kost de helft.
Dat heeft iig niemand hier beweert.. jj postuleert hier een stelling?
 
En toch wordt de Ricinusolie in de race nog veelvuldig gebruikt. Moderne variant misschien... Ach weet je, zolang mijn spulletjes precies doen wat ik er van verwacht en zelfs beter kan iedereen veel te bang zijn voor gevolgen die ik nog nooit gehad heb... duss, ik smeer 'm

vet!!!
Dat betwist ik niet,
Dierlijke vetten worden ook nog steeds (met succes) gebruikt om bijvoorbeeld in (oude) windmolens bepaalde zaken te smeren, zoals manenvet, buikspek-vet, bijenwas, ...
 
Smeereigenschappen van plantaardige oliën & vetten zijn minder of niets in moderne toepassingen.

Tegenovergestelde is waar. Plantaardige oliën kunnen tegenwoordig op dusdanige wijze gemodificeerd worden dat smeerfilmsterkte en verlaging van de wrijvingscoefficient bijzonder goed is en zelfs bepaalde synthetische olie achter zich laten. Uiteraard zijn er ook nadelen (temp bereik), maar dat is formuleringstechnisch allemaal op te lossen.
 
Tegenovergestelde is waar. Plantaardige oliën kunnen tegenwoordig op dusdanige wijze gemodificeerd worden dat smeerfilmsterkte en verlaging van de wrijvingscoefficient bijzonder goed is en zelfs bepaalde synthetische olie achter zich laten. Uiteraard zijn er ook nadelen (temp bereik), maar dat is formuleringstechnisch allemaal op te lossen.
Mijn info dateert inderdaad van een decennium terug, ondertussen zal er wel één en ander verbeterd zijn.
 
Tegenovergestelde is waar. Plantaardige oliën kunnen tegenwoordig op dusdanige wijze gemodificeerd worden dat smeerfilmsterkte en verlaging van de wrijvingscoefficient bijzonder goed is en zelfs bepaalde synthetische olie achter zich laten. Uiteraard zijn er ook nadelen (temp bereik), maar dat is formuleringstechnisch allemaal op te lossen.
Als je het modificeert.. dan praat je toch over een syntheet ofniet?
 
Als je het modificeert.. dan praat je toch over een syntheet ofniet
In dit geval niet. Dat heeft zowel technische als politieke redenen om het geen synthetische olie te noemen. Meer info kan ik hierover helaas niet geven. Iets met geheimhouding, NDA's en opdrachtgevers die een afdeling vol juristen (a.k.a. roofdieren) hebben zitten 😰
 
Laatst bewerkt:
Zodra je ook maar ff in aanraking komt met het petrochemisch process krijg je met geheimhouding te maken.

@Het-zal-wel., lach maar zoveel je wilt, ik heb met mijn werk niet inhoudelijk met het productie processen van onze opdrachtgevers te maken, maar ik heb wel gewoon geheimhoudingsplicht in mijn contract staan, en de werk overeenkomsten tussen opdrachtgever en mijn werkgever staat dat dus ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waar deze discussie over gaat, want motorolie gaat makkelijk 100000km mee, maar wordt gewoonlijk vervangen als het oliefilter vervangen wordt, domweg omdat het niet simpel is bij te houden hoe oud de olie al is en hoe goed die nog is.
Persoonlijk gooi ik er altijd half synthetisch in en de laatste smeerbeurt is, was het vergeten, bijna 30000km geleden.
Denk overigens niet dat het een probleem is want de motor in kwestie heeft al 105000km op de teller. Ik vervang olie dan ook maar om de 2 jaar, zie het nut niet in om het jaarlijks te doen met zo'n hoge km-stand. Overigens, ik kijk altijd naar de werkplaatshandboeken voor intervallen, want hier in België durven ze je aan te raden om de 2500km te komen en er zijn er veel zo gek om dat nog te doen ook _O-
 
@Joep Meloen 2500 km is erg weinig, maar 30k km is misschien wat veel als interval voor een motorfietsblok. Ergens halverwege zou je wel een mooi moment kunnen kiezen lijkt me.
Maar als het voor jou werkt, waarom niet.. Ik weet dat ik zelf te vaak ververs (kost me jaarlijks 4 tientjes -minder dan een keertje tanken- en een uurtje heel rustig aan hobby‘en), terwijl er hier ook een aantal zijn die alleen maar bijvullen en daar ook gewoon goed mee blijven rijden.
 
@Joep Meloen 2500 km is erg weinig, maar 30k km is misschien wat veel als interval voor een motorfietsblok. Ergens halverwege zou je wel een mooi moment kunnen kiezen lijkt me.
Maar als het voor jou werkt, waarom niet.. Ik weet dat ik zelf te vaak ververs (kost me jaarlijks 4 tientjes -minder dan een keertje tanken- en een uurtje heel rustig aan hobby‘en), terwijl er hier ook een aantal zijn die alleen maar bijvullen en daar ook gewoon goed mee blijven rijden.
Ik ververs ook altijd maar eigenlijk is filters vervangen en bijvullen voldoende
 
Ik heb genoeg voorbeelden gezien die het tegendeel bewijzen @Joep Meloen , maar zoals ze hierboven al aangaven, als het voor jou werkt dan is het prima.
Ik heb er zelf te weinig verstand van en zal het risico niet nemen voor die paar euro. De olie zelf zal misschien niet slecht worden maar de additieven zullen toch een keer hun werking verliezen. Ook zal de olie op een gegeven moment verzadigen van alle rommel die een filter er niet uit krijgt.
 
want motorolie gaat makkelijk 100000km mee_O-

Wat is jouw definitie van "gaat mee"? Dat de olie nog vloeibaar is? 100.000 km is een fabeltje. Dat jij op dat moment geen problemen hebt met je motorblok is best mogelijk. Maar 5 eigenaren verder geeft het blok toch wel wat smeergerelateerde problemen waar jij geen weet van hebt en de eigenaar niet een root cause kan achterhalen. Dat is namelijk de praktijk.
 
Niet waar. Het exponentiële gedrag van veroudering van olie los je niet op met alleen bijvullen.
Ik heb een keer een stuk gelezen van een hoge pief bij castrol die vulde alleen bij en verving de filters,en maakte heel veel kilometers
De waarheid blijft altijd in het midden ,de consument doet gewoon wat voorgeschreven wordt,en de oliemaatschappij verkoopt graag
 
Ik heb een keer een stuk gelezen van een hoge pief bij castrol die vulde alleen bij en verving de filters,en maakte heel veel kilometers
De waarheid blijft altijd in het midden ,de consument doet gewoon wat voorgeschreven wordt,en de oliemaatschappij verkoopt graag


Henk de Groot...ach ja....



met als toevoeging dat de genoemde Anton van Beek in het tweede artikel echt wel weet waar hij het over heeft.
 
Henk de Groot...ach ja....



met als toevoeging dat de genoemde Anton van Beek in het tweede artikel echt wel weet waar hij het over heeft.
Wat ik lees is dat een ex directeur (die goed geld verdient heeft aan olie te verkopen maar er nu niets meer aan verdient) zijn nieuwe "peilstok met chip" probeert aan te prijzen.
Zodat hij zo geld kan verdienen.
Dat zal wel toevallig zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan