Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van mij ligt nu bij RA suspension, zover ik begreep een kleine ( eenmans? ) zaak.

Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Hij reviseert meteen de "afstelling ding" , hebben een levensduur van 15-20 jaar.. tja.. daar zit ie ook al overheen.
 
Ik wil mijn virago weer aan de praat krijgen maar heb geklooi met het startsysteem waardoor het blok steeds uitelkaar/leeg. Ik blijf de olie er maar in en uithalen zo, inmiddels is er aardig wat gemorst enzo. Ik zit eraan te denken om voor de eerste kilometers er action 10w40 in te gooien en als de boel goed loopt, te vervangen door goede olie. Goed idee of ver wegblijven van “auto-olie”?
 
is al heel vaak aan bod geweest. Technisch zijn auto en motor olie anders door de dopes die er in zitten. auto-olie heeft slechte invloeden op de natte koppeling van je Virago dus ik zou het niet doen. er is een Action olies geweest met de goede normering. JASO MA2 moet dan op de fles staan
 
klopt, ik had het in de zoekfunctie al meermaals gevonden. Maar dit is kort gebruik, zowel qua kilometers als tijd. Maargoedkope motor-motorolie van Louis is ook prima. Die paar euro…
 
Vraag me af of het blok schade oploopt omdat je ruim over terugkerende jaarbeurt heen gaat…. :?

Hoop paniek om niks denk ik, gewoon verversen en verder rijden…..:+

Van het voorjaar 10W/40 Motetex en filter van mijn VFR vervangen, en inmiddels bijna 1000km verder.
Minuscule zeer lokale kan optreden waar de eerste 3 eigenaren niks van merken. De 4e of latere eigenaar "plukt hier vaak de vruchten van". Om de oorzaak te vinden die vaak terug te voeren is op de eerste eigenaar is niet meer te achterhalen.
 
Valt ook wel mee, is misschien bij VAG zo met hun goedkeuringen maar bij veel andere merken kun je zonder probleem ook 5w30 erin gooien (ook in hybrides..).

En een Honda NC is geen hybride en gebruikt ook geen bijzondere techniek. Zoals het plaatje ook al laat zien zit 10w40 volgens Honda gewoon in dezelfde temperatuurschaal als 10w30. Het blok zal rond de 300.000km dan ook eerder kapot gaan aan gebrek aan onderhoud dan dat die in zijn leven 10w40 gebruikt heeft als smeermiddel. :9
Ik zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.

Ik heb best een goed netwerk binnen de smeermiddelenwereld, maar tot op heden heb ik dit mysterie nog niet op kunnen lossen. Zelfs 2 BMW specialisten/tuners die dezelfde ervaring hadden, maar ook geen antwoord konden geven waarom.

Sindsdien heb ik slapeloze nachten omdat ik nog steeds niet weet wat dit veroorzaakt _O-
 
zie ik niet in wat de olie (snel) kan verouderen, olie van versnellingsbakken van auto's gaan veelal een leven (van de auto) mee, maar dat is wel andere dan motorolie.

In de zeescheepvaart gebeurt dit, met zeer grote sump tanks.
Is niet helemaal te vergelijken. In deze zeevaart worden doorgaans ook nieuwe additieven toegevoegd op basis van analyse van de gebruikte olie
 
Al was ik niet helemaal serieus, toch is het iets om over na te denken.
Als je iedere maand een klein beetje ververst, blijft het percentage vervuiling redelijk stabiel.

Als je één keer per jaar ververst is de olie echt vies en versleten.

Olie die jaarlijks vervangen wordt is na een jaar 100% vies.
Olie die iedere maand deels vervangen wordt is na een jaar voor 8,3% vervuild.

Rekenkundig wel, maar in de praktijk zal die nieuwe hoeveelheid olie sneller degraderen doordat het merendeel van de olie al verouderd is.
 
3 jaar. Daarna breken de dopes af. (Smerendedeeltjes in de olie)
Dit is onjuist. Shelf life van een smeermiddel is afhankelijk van veel factoren. Als je een literfles motorfiets olie,donker, in huis, op een constante temperatuur (grofweg rond kamertemperatuur) bewaard en de verpakking is nog verzegeld is een shelf life van 5 a 6 jaar probleemloos te behalen.
 
Ik zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.

Ik heb best een goed netwerk binnen de smeermiddelenwereld, maar tot op heden heb ik dit mysterie nog niet op kunnen lossen. Zelfs 2 BMW specialisten/tuners die dezelfde ervaring hadden, maar ook geen antwoord konden geven waarom.

Sindsdien heb ik slapeloze nachten omdat ik nog steeds niet weet wat dit veroorzaakt _O-
Klepsteel afdichting die gaar is, is een mogelijkheid.
 
Klepsteel afdichting die gaar is, is een mogelijkheid.
The usual suspects voor olieverbruik kan ik nog steeds verklaren met het marginale in viscositeit tussen beide oliën bij lage (lees: koude start) temperaturen. Ook was er geen olieverbruik waarneembaar. Slechts een pluimpje bij koude start. Zat zelf richting turbo te denken, maar ook dan kan ik het nier verklaren.

Genoeg over koekblikken, anders krijgen we een mod in onze nek ;)
 
The usual suspects voor olieverbruik kan ik nog steeds verklaren met het marginale in viscositeit tussen beide oliën bij lage (lees: koude start) temperaturen. Ook was er geen olieverbruik waarneembaar. Slechts een pluimpje bij koude start. Zat zelf richting turbo te denken, maar ook dan kan ik het nier verklaren.

Genoeg over koekblikken, anders krijgen we een mod in onze nek ;)
Beter een mod in je nek dan een koekblik.
 
Ik zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.

Ik heb best een goed netwerk binnen de smeermiddelenwereld, maar tot op heden heb ik dit mysterie nog niet op kunnen lossen. Zelfs 2 BMW specialisten/tuners die dezelfde ervaring hadden, maar ook geen antwoord konden geven waarom.

Sindsdien heb ik slapeloze nachten omdat ik nog steeds niet weet wat dit veroorzaakt _O-
Noem je ook weer een merk :+

Was toen met de mijne ('04 120i) wel van LL04 5W30 naar LL01 5W40 gegaan om olieverbruik te minderen, maar dat had weinig zin met gare klepseals:')
 
Ik wil voor mijn Speed Triple uit 2015 nog even gauw olie verversen voordat ik er donderdag een weekendje mee weg ga.
Nou heb ik nog 2,5 liter Castrol Power RS Racing 5W40 staan die ik in mijn Triumph Tiger Sport (zelfde blok) wou gooien maar niet aan toe gekomen ben voordat ik hem verkocht. Daar zat ook al 5W40 in.
Verpakking is een kleine maand geleden geopend.
Voor de Speed Triple word aangeraden om 10W40 of 10W50 te gebruiken maar Kroon Oil geeft aan dat hun Expulsa RR 5W40 ook kan.
Kan ik die 2,5 liter nog gebruiken en verder afvullen met 5W40 of misschien met 10W40 zoals aangeraden?
Uiteraard dan ook Castrol Power RS Racing 10W40.
Vind 2,5 liter toch zonde om weg te gooien.
 
Ik wil voor mijn Speed Triple uit 2015 nog even gauw olie verversen voordat ik er donderdag een weekendje mee weg ga.
Nou heb ik nog 2,5 liter Castrol Power RS Racing 5W40 staan die ik in mijn Triumph Tiger Sport (zelfde blok) wou gooien maar niet aan toe gekomen ben voordat ik hem verkocht. Daar zat ook al 5W40 in.
Verpakking is een kleine maand geleden geopend.
Voor de Speed Triple word aangeraden om 10W40 of 10W50 te gebruiken maar Kroon Oil geeft aan dat hun Expulsa RR 5W40 ook kan.
Kan ik die 2,5 liter nog gebruiken en verder afvullen met 5W40 of misschien met 10W40 zoals aangeraden?
Uiteraard dan ook Castrol Power RS Racing 10W40.
Vind 2,5 liter toch zonde om weg te gooien.
Ik zou m er gewoon in mieteren, gewoon iets dunnere stsrt visco, betere smering bij koude start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan