Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dit.klopt, ik had het in de zoekfunctie al meermaals gevonden. Maar dit is kort gebruik, zowel qua kilometers als tijd. Maargoedkope motor-motorolie van Louis is ook prima. Die paar euro…
Minuscule zeer lokale kan optreden waar de eerste 3 eigenaren niks van merken. De 4e of latere eigenaar "plukt hier vaak de vruchten van". Om de oorzaak te vinden die vaak terug te voeren is op de eerste eigenaar is niet meer te achterhalen.Vraag me af of het blok schade oploopt omdat je ruim over terugkerende jaarbeurt heen gaat….
Hoop paniek om niks denk ik, gewoon verversen en verder rijden…..
Van het voorjaar 10W/40 Motetex en filter van mijn VFR vervangen, en inmiddels bijna 1000km verder.
Ik zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.Valt ook wel mee, is misschien bij VAG zo met hun goedkeuringen maar bij veel andere merken kun je zonder probleem ook 5w30 erin gooien (ook in hybrides..).
En een Honda NC is geen hybride en gebruikt ook geen bijzondere techniek. Zoals het plaatje ook al laat zien zit 10w40 volgens Honda gewoon in dezelfde temperatuurschaal als 10w30. Het blok zal rond de 300.000km dan ook eerder kapot gaan aan gebrek aan onderhoud dan dat die in zijn leven 10w40 gebruikt heeft als smeermiddel.
zie ik niet in wat de olie (snel) kan verouderen, olie van versnellingsbakken van auto's gaan veelal een leven (van de auto) mee, maar dat is wel andere dan motorolie.
Is niet helemaal te vergelijken. In deze zeevaart worden doorgaans ook nieuwe additieven toegevoegd op basis van analyse van de gebruikte olieIn de zeescheepvaart gebeurt dit, met zeer grote sump tanks.
Al was ik niet helemaal serieus, toch is het iets om over na te denken.
Als je iedere maand een klein beetje ververst, blijft het percentage vervuiling redelijk stabiel.
Als je één keer per jaar ververst is de olie echt vies en versleten.
Olie die jaarlijks vervangen wordt is na een jaar 100% vies.
Olie die iedere maand deels vervangen wordt is na een jaar voor 8,3% vervuild.
Dit is onjuist. Shelf life van een smeermiddel is afhankelijk van veel factoren. Als je een literfles motorfiets olie,donker, in huis, op een constante temperatuur (grofweg rond kamertemperatuur) bewaard en de verpakking is nog verzegeld is een shelf life van 5 a 6 jaar probleemloos te behalen.3 jaar. Daarna breken de dopes af. (Smerendedeeltjes in de olie)
Additieven toevoegen heb ik nooit meegemaakt, ook geen advies daartoe na analyse van monsters. Wat wel vaak gedaan wordt is separeren.Is niet helemaal te vergelijken. In deze zeevaart worden doorgaans ook nieuwe additieven toegevoegd op basis van analyse van de gebruikte olie
Klepsteel afdichting die gaar is, is een mogelijkheid.Ik zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.
Ik heb best een goed netwerk binnen de smeermiddelenwereld, maar tot op heden heb ik dit mysterie nog niet op kunnen lossen. Zelfs 2 BMW specialisten/tuners die dezelfde ervaring hadden, maar ook geen antwoord konden geven waarom.
Sindsdien heb ik slapeloze nachten omdat ik nog steeds niet weet wat dit veroorzaakt
The usual suspects voor olieverbruik kan ik nog steeds verklaren met het marginale in viscositeit tussen beide oliën bij lage (lees: koude start) temperaturen. Ook was er geen olieverbruik waarneembaar. Slechts een pluimpje bij koude start. Zat zelf richting turbo te denken, maar ook dan kan ik het nier verklaren.Klepsteel afdichting die gaar is, is een mogelijkheid.
Beter een mod in je nek dan een koekblik.The usual suspects voor olieverbruik kan ik nog steeds verklaren met het marginale in viscositeit tussen beide oliën bij lage (lees: koude start) temperaturen. Ook was er geen olieverbruik waarneembaar. Slechts een pluimpje bij koude start. Zat zelf richting turbo te denken, maar ook dan kan ik het nier verklaren.
Genoeg over koekblikken, anders krijgen we een mod in onze nek
De oude 3 serie had geen klepseals. Het was heel normaal dat hij rookte bij gaswisselingen. Blijven de geleiders lekker gesmeerd.Klepsteel afdichting die gaar is, is een mogelijkheid.
Noem je ook weer een merkIk zou niet zomaar een andere viscositeit in een koekblik gooien. Dit kan tot veel problemen leiden. Zelfs onlangs nog bij de hand gehad met een BMW 320 (van een goede vriend) waarbij we van 5W30 naar 0W30 zijn gegaan. Beide oliën waren OEM BMW en gekocht bij de dealer. Ik heb van beide oliën een sample onderzocht en kwam tot dermate minimale verschillen dat we 0W30 er in gekiept hebben. Bij iedere koude start was er vervolgens een blauwe pluim (blok heeft nog geen 60K gedraaid, auto is 5 jaar jong) te zien. Afgetapt, weer 5W30 erin, geen blauwe pluim meer.
Ik heb best een goed netwerk binnen de smeermiddelenwereld, maar tot op heden heb ik dit mysterie nog niet op kunnen lossen. Zelfs 2 BMW specialisten/tuners die dezelfde ervaring hadden, maar ook geen antwoord konden geven waarom.
Sindsdien heb ik slapeloze nachten omdat ik nog steeds niet weet wat dit veroorzaakt
Hopelijk updaten ze mijn Action olie snel.In (vermoedelijk oktober 2023) komt er een nieuwe revisie van JASO T903. Voor de liefhebber:
JASO Engine Oil Standards Implementation Panel
Infineum Insight - Revving up for the new JASO motorcycle oil specification
Ik zou m er gewoon in mieteren, gewoon iets dunnere stsrt visco, betere smering bij koude start.Ik wil voor mijn Speed Triple uit 2015 nog even gauw olie verversen voordat ik er donderdag een weekendje mee weg ga.
Nou heb ik nog 2,5 liter Castrol Power RS Racing 5W40 staan die ik in mijn Triumph Tiger Sport (zelfde blok) wou gooien maar niet aan toe gekomen ben voordat ik hem verkocht. Daar zat ook al 5W40 in.
Verpakking is een kleine maand geleden geopend.
Voor de Speed Triple word aangeraden om 10W40 of 10W50 te gebruiken maar Kroon Oil geeft aan dat hun Expulsa RR 5W40 ook kan.
Kan ik die 2,5 liter nog gebruiken en verder afvullen met 5W40 of misschien met 10W40 zoals aangeraden?
Uiteraard dan ook Castrol Power RS Racing 10W40.
Vind 2,5 liter toch zonde om weg te gooien.
Gewoon lekker mixen, niet zo autie he hahaIk zou Geen 2 viscositeiten mixen,
Maar een 5w40 zie ik geen graten in.
Moet zonder problemen kunnen mijns inziens.
Doe maar,Gewoon lekker mixen, niet zo autie he haha