Het Grote Olie Topic

YoJohnny

Die hard MF'er
27 mei 2006
448
0
Purmerend
Dames/Heren

Hier gaat die dan weer, dit hebben jullie vast voor mijn komst al een paar keer besproken maar toch is het voor mij nog niet duidelijk. :N

Ik rijdt op een Yamaha FZ750 uit 1985, oud beestje met 60.000 km.

Nu ben ik al bij verschillende motorzaken geweest om een beetje informatie te verzamelen over de soort olie die erin kan/hoort.
Ik wil gewoon dat mijn ijzeren paard lekker soepel loopt en geen olie verbruikt (wat die nu ook nog niet doet).
De eene zaak zegt dat ik er volledig syntheet in moet gooien want dat schakeld lekker en dan gaat die soepel lopen. De ander verteld dat ik dat juist niet moet doen want daar is de motorfiets niet op gemaakt. :?

Nu weet ik veel van autos af maar in mijn vak kom ik niet boven de 7/8 duizend toeren en is de olie alleen bestemd voor de verbrandingsmotor, niet de versnellingsbak en de koppeling daarbij.

Dus nu mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik moet doen ?

Bij voorbaat dank
John.
 
Toen die motor in 1985 gemaakt is, was er alleen maar minerale olie. Als je nu hele goede olie wil gaan gebruiken, kies dan een halfsyntheet. Dat is nog steeds op basis van minerale olie.
Een echte volsynthetische olie gebruiken is zonde van je geld. (is mijn mening)
 
tja dat blijft toch een kwestie van voorkeur, maar vaak kun je bij zo'n oud beestje beter gewoon de olie blijven gebruiken die er altijd al in heeft gezeten omdat een blok met veel kilometers met een andere soort olie anders best kan gaan verbruiken.
 
In oudere motoren worden kopp platen gebruikt waar een bestanddeel in zit (ik dacht kurk) dat niet tegen kurk kan. In het verleden gooide ik ook eens Castrol Superbike 5w40 ik mijn FZR. Ging toen wel eens door zijn koppeling heen. Gewoon de olie die erin hoort. Volsynth olie heeft een sterk reinigende werking, niet leuk als die opgespaarde drab in je blok loskomt en in je dunne oliekanalen of voor de oliepompzeef komt.


De Kale
 
In oudere motoren worden kopp platen gebruikt waar een bestanddeel in zit (ik dacht kurk) dat niet tegen kurk kan. In het verleden gooide ik ook eens Castrol Superbike 5w40 ik mijn FZR. Ging toen wel eens door zijn koppeling heen. Gewoon de olie die erin hoort. Volsynth olie heeft een sterk reinigende werking, niet leuk als die opgespaarde drab in je blok loskomt en in je dunne oliekanalen of voor de oliepompzeef komt.


De Kale

:?




;)
 
Dames/Heren

Hier gaat die dan weer, dit hebben jullie vast voor mijn komst al een paar keer besproken maar toch is het voor mij nog niet duidelijk. :N

Ik rijdt op een Yamaha FZ750 uit 1985, oud beestje met 60.000 km.

Nu ben ik al bij verschillende motorzaken geweest om een beetje informatie te verzamelen over de soort olie die erin kan/hoort.
Ik wil gewoon dat mijn ijzeren paard lekker soepel loopt en geen olie verbruikt (wat die nu ook nog niet doet).
De eene zaak zegt dat ik er volledig syntheet in moet gooien want dat schakeld lekker en dan gaat die soepel lopen. De ander verteld dat ik dat juist niet moet doen want daar is de motorfiets niet op gemaakt. :?

Nu weet ik veel van autos af maar in mijn vak kom ik niet boven de 7/8 duizend toeren en is de olie alleen bestemd voor de verbrandingsmotor, niet de versnellingsbak en de koppeling daarbij.

Dus nu mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik moet doen ?

Bij voorbaat dank
John.

Gewoon mineraal, stukken goedkoper en goed genoeg voor elke wegmotor, ook de huidige supersport's (uitkomst van een test door Motorrad paar maanden terug met 6 of 7 motorfietsen, olie daarna geanalyseerd op metaaldeeltjes, dus slijtage).
 
Kurk ? denk ut nie. Kurk werd gebruikt in motoren tot ca 1970.

Daarna werden het composieten en ander fricktie materiaal.

Deze (kurk en friktie mat.) kunnen niet zo goed tegen volsyntheten. dat is te glad. oftewel de olie smeert te goed. en heb je kans op een slippende koppeling.

Vandaar dat de jappen een toevoeging voor gingen schrijven de zogenaamde "MA"
toevoeging.

Olie met JASO MA is geschikt voor natte platen koppelingen.

Komt bij dat de friktie platen olie absorberen. Jaso MA voorkomt dat.
Dus auto olie gebruiken kan alleen als de koppeling overbemeten is.

Verder zit in motor olie een anti schuim doping. Specifiek voor hoog toerig spul.
Heb je een oude motor die niet verder komt dan ca 7/8000 rpm zou je best auto olie kunnen gebruiken.

Een volsyntheet smeert beter. Dus je brommer gaat langer mee. Denk dan in termen van 250.000 km i.p.v. 150.000 km.
Het is dus voor ons niet interresant. wij rijden gemiddeld 4500 km per jaar.
Voor grote toerders onder ons. Diversions/goldwings/Pan/ Klt's/ etc. is het veel interesanter op volsyntheet te rijden.( er zijn er die 30.000 km p/j. doen)

Wil je een betere olie in je motor. Ga dan in stappen.
Zit er nu een SF (1984) type in. dan is de volgende stap SG.
Daarna SH. allen mineraal.
Neem dan een SJ half synth. en daarna eventueel een SJ volsynth.
Steeds verversen met tussenpozen van ca. 3000 /5000 km.

De betere olie zal op zijn beurt steeds weer iets meer vuil los weken.
Vergeet niet elke keer je filter te vernieuwen.

Hele oude motoren hebben afdichtingen (seals) die op breken/scheuren staan. Het kan dus gebeuren dat een nieuwer type olie meer "kruip" hebben en dat daardoor een oud sealtje gaat lekken.

Mag dat een keer na 20 jaar? Zou die ook gedaan hebben zonder die betere olie.
 
Een volsyntheet smeert beter.
Een volledig synthetische olie bevat weliswaar weinig of geen viscositeits-verbeteraars (die zelf niet bijdragen tot smering), maar hoeft daarom niet automatisch van een betere kwaliteit te zijn of "beter te smeren". Met een goede minerale olie kun je ook best een paar ton klok zetten (zelfs mijn "beruchte" Buell loopt er al 105.000 km perfect op en na vervangen van de klepsteel keerringen is het verbruik bijna nihil).

Dat een vol-syntheet veel beter smeert en daarom niet bij inrijden mag worden gebruikt is ook onzin: Porsche bijvoorbeeld levert autos af met Mobil 1 en de blokken lopen er prima op in (nieuwe blokken produceren meer warmte dus vol-syntheet is geen gek idee in een blok dat waarschijnlijk vanaf de showroom tamelijk sportief te keer zal gaan).

Bedenk dat de voornaamste slijtage tijdens opwarmen plaats vindt of tijdens extreme belastingen (toeren / druk / temperatuur): een goede moderne mineraal (Castrol of Shell b.v.) beschermt ook uitstekend bij lagere temperaturen. Onder extreme belasting heeft een vol-synthetische olie wel duidelijk meer reserves, maar er zijn er maar weinigen die daar ooit aan toe komen. Ik las in MCN een artikel van Castrol die zonder problemen 12 uur een R1 op hoge toeren (belast op een bank met geforceerde keoling) heeft staan brullen.... op "doodgewone" 10W40 mineraal (Castrol GP). Als dat niet extreem genoeg is voor je dan moet je een carriere als racer gaan overwegen ;)

Aangezien een minerale olie net zo snel vervuilt als een (half)vol-synthetische olie kies ik zelf meestal voor mineraal en vervang gewoon wat vaker.
 
Laatst bewerkt:
verbruiken dan.... :P
Olie op de cilinderwand. Motor niet warm (zeg maar koud). Motor is nog niet uitgezet (wat betreft warmte) en komt langs de schraapveer in de cil-kamer. Gevolg>>>olieverbruik.

iedere motor gebruikt olie, verbruiken is een ander verhaal. Een motor met weinig kilometers hoort echt zeer miniem olie te verbruiken, nauwelijks waarneembaar.
 
iedere motor gebruikt olie, verbruiken is een ander verhaal. Een motor met weinig kilometers hoort echt zeer miniem olie te verbruiken, nauwelijks waarneembaar.

maar toch verbruikt ie ook al is het miniem. En erg is dat toch niet??
En weinig km's. wat bedoel je daarmee???
Motor die net nieuw is maar verrot word ingereden of veel korte stukjes rijdt heeft weinig gedraaid maar toch verbruikt ie waarschijnlijk nogal wat.
Motor die niet verbruikt moet nog gemaakt worden.
Maar een fiets uit 85....die verbruikt zeker weten olie :Y
 
maar toch verbruikt ie ook al is het miniem. En erg is dat toch niet??
En weinig km's. wat bedoel je daarmee???
Motor die net nieuw is maar verrot word ingereden of veel korte stukjes rijdt heeft weinig gedraaid maar toch verbruikt ie waarschijnlijk nogal wat.
Motor die niet verbruikt moet nog gemaakt worden.
Maar een fiets uit 85....die verbruikt zeker weten olie :Y


Ik heb toevallig vandaag voor het eerst sinds 4000 km een 350 ml bijgevuld.
Heb weleens andere verhalen gehoord over de fz750.
In de autobusiness is het bij sommige motoren zelfs gebruikelijk dat ze olie gebruiken in de inloop periode. Daarbij zegt de fabriek zelfs voor het merk waar ik werk dat het niet verstandig is om voor de eerste kleine beurt, 15.000 km, olie te vervangen.

Nu was ik in mijn eerste verhaaltje nog vergeten te vertellen wat ik met een oude corolla had meegemaakt. Die liep verschrikkelijk rauw, ook na het vervangen van de olie nogsteeds hetzelfde, totdat ik er 10 w 30 volledig syntheet in mieterde. De motor was minder rauw en produceerde ook minder db's.

Nu ik straks andere olie ga proberen in de fz... Is het bij een motor ook mogelijk om op een andere viscositeit olie te gaan rijden, of behaal je daar helemaal geen voordelen mee ?


Groeten, John.

:]
 
Dat een vol-syntheet veel beter smeert en daarom niet bij inrijden mag worden gebruikt is ook onzin: Porsche bijvoorbeeld levert autos af met Mobil 1 en de blokken lopen er prima op in (nieuwe blokken produceren meer warmte dus vol-syntheet is geen gek idee in een blok dat waarschijnlijk vanaf de showroom tamelijk sportief te keer zal gaan).

Aangezien een minerale olie net zo snel vervuilt als een (half)vol-synthetische olie kies ik zelf meestal voor mineraal en vervang gewoon wat vaker.

Alle onderdelen in het motorblok hebben een mechanische bewerking gehad. Goedkoop is enkele nabewerkingen achterwege te laten. zoals bv. het naslijpen van de krukas. Dit gebeurt dan tijdens het inrijden. De resterende topjes worden dan onderling afgesleten. Dit proces dient te gebeuren in een niet te goede smeer omgeving. Nadat het klaar is (Inrijden) wordt de olie vervangen door een met betere smeer eigenschappen.

Als de fabrikant alle mech. nabewerkingen goed uitvoerd. is inrijden niet nodig. En kan er direkt met een volsyntheet vol op het gas.

Toch blijkt dat goed inrijden in alle situaties een langere levensduur van de machine oplevert.

Soms kan dit niet en moet de machine tot in de puntjes zijn na geslepen. Denk b.v. aan generator motoren. Die vanafd het begin gelijk aan de bak moeten.

Het is dus de keuze van de fabrikant (met het bijbehorende imago) hoe de motor af te leveren. Nabewerking zit dus in de aanschafprijs van de machine. Inlopen betaalt de klant na aanschaf. (1e beurt is gratis) 4 ltr. olie is goedkoper.
 
Elke verbrandings motor verbruikt/gebruikt olie. Dit wordt uitgedrukt in gram/Kw. (miligrammen)

Dit verbruik wordt berekent door de motor constucteur. En is afhankelijk van gekozen toleranties op afdichtingen (o.a. saels en zuigerveren) Een hoger verbruik geeft betere smering een lager verbruik kan slijtage bespoedigen.

Gemiddeld zal het verbruik niet hoger zijn dan het verschil tussen maximum en minimum olie peil. (tussen de beurt in)

De eerste 10.000 km iets meer. Na de inloop periode neemt het af. en zal het door de gebruiker van de motor niet waarneembaar zijn.
Ca. 200 tot 500 ml. per 10.000 km.

Komt het verbruik boven de 1 Ltr. per 10.000 km dan komt revisie van de motor in zicht. (vuistregel)

Niet mee tellen het verlies van olie door lekkage.!!!!!
 
Als de FZ nu goed loopt, en amper olie verbruikt zou ik niet overstappen.
Volsyntheet is bij een oudere motor helemaal af te raden, de reden weet je zelf wel als ik je reactie over de anderen lees. :P :W

Mijn voorkeur gaat uit naar een halfsyntheet 10W40. 8-)
 
Ik was aan het kijken voor motor olie. Die van mij is aan vervanging toe. Nou weet ik dat er al heel wat over op het forum stond maar kon dit nog niet vinden. Ik had de dealer gebeld en die hadden de laatste grote beurt castrol semi-syn er in gedaan.

Nou kwam ik zelf op 2 verschillenden uit.

- Castrol act evo xtra 4t 10w-40 vol-syn voor 13,95 per liter (4L = 55.80 eu) (oliehandel.nl)
- Castrol act evo GP 4t 10w-40 vol-syn voor 11.95 per liter (4L = 47,80 eu) (oliehandel.nl)
- Castrol Power RS 4t 10W40 semi-syn 43.62 per 4 liter (protex.nl)

Mijn vragen zijn dan ook welke is beter? (of moet ik zelf naar nog een ander type kijken?) Is er een andere plek waar je motor olie enigzins goedkoop(er) kan krijgen?
En maakt het uit als ik van semi naar vol ga? En wat is daar beter in? (ik las voornamelijk dat vol de beste optie was?)

Ik rij een cbr600f 2003.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan