Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Zwetje

Die hard MF'er
18 jun 2016
261
273
Nieuw-Vennep
Specialisten, even een paar vragen.

Ik overweeg een ECU flash voor mijn KTM 1090, Ruud Fredriks kan daarvoor zorgen.

Op dit moment heb ik een Remus einddemper met db killer. Dit wil ik uitbreiden naar een K&N luchtfilter om ook het inlaattraject wat te verbeteren.
Een cat-vervanger staat ook op het lijstje maar levert dit wel enige voordeel op?

De O2 sensoren zijn afgedopt, dit kan ik dan ook weer origineel maken omdat de ECU wordt herschreven?
Ik zou de vraag even bij Ruud neerleggen, die gaat er mee aan de slag.
 

Zwetje

Die hard MF'er
18 jun 2016
261
273
Nieuw-Vennep
Het zijn kleine PK's die je hiermee pakt. Maar als je het toch wilt doen, doe het dan voordat je naar Ruud gaat. Dan heb je er het meeste winst van.
 

MooMoo

MF veteraan
25 sep 2008
2.137
77
36
Het gaat ook totaal niet om de pk's. Het om de bruikbaarheid van de pk's (soeplesse, weghalen van dips, etc.). Daar wordt de winst behaald.
 
  • Like
Waarderingen: Zwetje en roger_SV

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.676
495
Een hele tijd geleden heb ik hier eens wat gevolgd en waarschijnlijk ook wel gepost over een PCV die ik op mijn 390 Duke wilde zetten, en dat inmiddels heb gedaan.
Ik heb standaard mapping files gedownload en die ingesteld in de PCV. De motor loopt er op zich best op. Ik bedoel zonder voelbare dips tijdens het rijden , maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dan de map die ik heb gedownload voor de configuratie ook daadwerkelijk over het hele bereik goed staat. Helaas is het Euro4-rukken niet weggegaan met de beschikbare mapping files, dus om dit voor elkaar te krijgen, en een optimale afstelling te verkrijgen had ik twee opties: een eenmalige afstelbeurt op een DynoJet bank, of een AT200 module aanschaffen waardoor je bij wijzigingen aan de motor zo vaak je wilt zelf je 'testrun' kunt doen als je wilt.
Dat laatste is het uiteindelijk geworden. Ik wil nog wel eens wat 'spelen' met uitlaten, waarbij andere mappings nodig zijn, en los daarvan blijft een AutoTune CONTINU het mengsel aanpassen waardoor deze corrigeert voor kleine verschillen veroorzaakt door invloeden van buitenaf die wel (enig) effect kunnen hebben.
temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, benzine van andere samenstelling, een steeds meer dichtslibbend luchtfilter. Allemaal kleine dingen maar toch. Rijden in de bergen zal het meeste effect hebben op een verkeerde setting.
Maar goed, de oma is weer even weggetrapt en ik ga de module binnenkort monteren.
Ik ben benieuwd.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.676
495
AT200 gemonteerd en een paar rondjes van 15-25 minuten aan optimaliseren van de brandstoftabel uitgevoerd met dit als resultaat tot nu toe.
IMG_8774.JPG
 
Laatst bewerkt:

chris 708

Die hard MF'er
5 jan 2011
851
64
54
Den Dolder
Vraag aan de kenners ; op m'n Ducati 996 is een rapidbike 2 gemonteerd.
Nu loopt de duc slecht, en om e.e.a. Uit te sluiten heb ik de rb losgekoppeld.
Dat werkt dus blijkbaar niet want losgekoppeld loopt/ start de motor niet.
Ik ben echt een leek op dit gebied, wat moet ik nog meer doen, doorverbinden etc.
Bedoeling is uiteindelijk om terug naar de ori ecu te gaan.
 

Red Force

MF Strijder
Donateur
19 nov 2011
9.808
7.343
Hoe heb je het precies losgekoppeld?

Normaal gesproken zitten die modules tussen de oorspronkelijke stekkers bevestigd.
Dus als je nu alleen de module er af hebt gehaald zal de motor niet lopen.
Volg de kabel boom vanaf de module, haal die er tussen uit en zet de originele stekkers weer op hun plek.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.676
495
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Het klinkt namelijk heel interessant allemaal!
Het werkt goed hoor.
Wat ik wel merk is dat door de AT soms wat dag-tot-dag variatie ontstaat. Het meest merkbaar aan stationair lopen van de motor. PowerCommander adviseert ook om in de 0 en 2% gasklepstand niets automatisch te laten doen, maar ik wil juist ook het rukkerige gedrag bij 5-20 km/u (tussen heel drukke files door met gas zowat dicht) soepeler krijgen, dus ik moet wel. In de correctietabbellen kijkend blijkt dat er soms flinke aanpassingen gedaan worden die niet resulteren in mooier lopen. De keer erop verandert AT het net zo hard weer terug naar wat het was. Daar slaat de module af en toe een plankje mis, en dit is waarschijnlijk ook de reden dat PC adviseert niets te veranderen in de low-throttle regio.
Wat ik gedaan heb om dit op te lossen (toch automatisch laten optimaliseren, maar langzaam naar het optimum toe) is de maximale aanpassing die by-default 20% verrijken of verarmen van het megsel staat verlaagd naar 5%, en een map gemaakt die gebaseerd is op het gemiddelde per cel van de laatste 5 maps. Dat eerste is trouwens ook wat PC adviseert om te voorkomen dat een storing ergens tot enorm grote aanpassingen zou kunnen leiden zodra de map goed is met beroerd lopen van de motor tot gevolg. Nu kan er per update aan de map maximaal 5% worden verrijkt of verarmd, en niet meer de 15% die eerder wel eens tot minder mooi lopen heeft geleid.
Door het middelen van meerdere maps (in excell) verdwijnen de pieken in individuele maps, en met die gemiddelde map met een kleine aanpassing door de AT module loopt ie goed. De AT kan enkel kleine (tot 5%) aanpassingen doen om te corrigeren voor luchtdruk, benzine, temperatuur etc. Ik blijf de komende tijd nog wat optimaliseren en kom dat uiteindelijk op een map die 'stabiel' is. Als een waarde in een cel nu nog niet goed blijkt dus de AT continu dezelfde kant op corrigeert wordt op bovenstaande manier op den duur en in kleine stappen de gemiddelde map aangepast. Op een gegeven moment zul je zien dat het gemiddelde niet meer significant verandert.
De motor loopt veel mooier met deze module en reageert echt veel lekkerder en soepeler op het gas.
Filerijden heb ik gelukkig nog niet gedaan, maar daar zal vast verandering in komen nu de vakanties voorbij zijn, dus ook dat gedeelte van de map optimaliseren wordt nog aan gewerkt. ;)
 
Laatst bewerkt:

Willem

ƎIꓘ00Я
Donateur
22 aug 2005
11.209
19.700
49
Kampen (Overijssel)
Het word tijd dat de rapidbike word afgesteld. Wil nu toch de mogelijkheden kunnen benutten.
Vandaag met de motor naar een storing geweest en ik merk dat nu de motor wel lekker doortrekt nu de toerenbegrenzer pas bij/rond 12000 rpm ingrijpt en het verschil van dat ene tandje vooraan is ook erg prettig. Heb eerst even contact opgenomen met ten Kate in nieuwleusen of die wat voor mij kunnen betekenen en morgen moet ik nog eens bellen wanneer de tuner er is.
Wil ook een mapschakelaar op het stuur.
 

zantzakkie

MF'er
Donateur
6 mei 2019
64
33
Vraag:
Op de site van dynojet zijn de mappen voor een cb 600 hornet en een cbr 600 uit 2011 gelijk.
Klopt dat? Volgens mij zitten er verschillende nokkenassen in.