Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

riejusrad

MF veteraan
26 apr 2010
1.195
0
Zoetermeer
Heb je tips, verbeteringen, ervaringen of aanvullingen? Reageer hieronder, ik zal de startpost regelmatig bijwerken.

Vermeld aub zoveel mogelijk van de volgende kenmerken indien je een nieuw product aanmeld:
Naam, voor welke merken motorfietsen, voordelen, nadelen, richtprijs, link naar website fabrikant





Inleiding

Er zijn hier op MF veel topics over wat het beste product is om je motor af te stellen. Ik ben afgelopen weken bezig geweest om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn om je motor af te stellen, aangezien ik dit ook voor mijn eigen motor wil doen.

Hierbij kwam ik veel informatie tegen; om andere forummers tijd te besparen staat hier een overzicht van welke producten er zijn voor je motor, wat het ongeveer kost en wat voor- en nadelen zijn.


Waarom zou ik mijn motor laten afstellen?
Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig kan zijn je motor af te laten stellen:

  • Door milieu-eisen worden motoren vaak niet optimaal afgesteld: hierdoor wordt het vermogen en het koppel van je motor niet optimaal gebruikt. Motoren lopen hierdoor vaak ook wat te arm en er kunnen dipjes in het vermogen zitten
  • Je hebt een andere uitlaat (en/of luchtfilter) gemonteerd waardoor de A/F ratio gewijzigd is
  • Je motor loopt niet soepel of heeft last van een aan/uit effect

Door afstellen gaat je motor (soms) zuiniger lopen, heeft vaak een vlakkere koppelkromme, meer pk's en een directere gasrespons.

Voor injectiefietsen heb je de keuze om je ECU af te laten stellen, of om een injectiemodule als bv een Powercommander/Rapidbike (ook wel "Piggyback" genoemd) te monteren. Voor carburatiefietsen kom je al snel op een Dynokit (of Factory pro kit, iets minder bekend). Hieronder staat meer uitleg.




Rechtstreeks ECU mappen

Wat is ECU mappen?
ECU mappen houdt in dat de ECU van je motor rechtstreeks aangepast wordt mbv software icm een vermogensbank. Het voordeel van rechtstreeks mappen op je ECU is dat je geen extra apparaat op je motor hoeft te monteren wat eventueel storingen kan veroorzaken. Bovendien wijzig je de ECU zélf, itt injectiemodules als Powercommander/Rapidbike, welke ná de ECU zitten.

Overigens wordt altijd aangeraden je motor op de testbank af te laten stellen, omdat geen enkele motor gelijk is (ook niet van hetzelfde type en bouwjaar: er zijn altijd afwijkingen)


De volgende methoden zijn beschikbaar voor het mappen:

Flashen/Eprom - ECU mappen
Voordelen
Met flashen herschrijf je de compleet orginele ecu dus alles wat de ecu kan kan je aanpassen en vaak nog meer regels erin schrijven. Is maar net hoe handig je kan programmeren (denk aan quickshifter of laptimers of launchcontrol tracion control) ook kun je heel veel waarden instellen: de motor is op zeer veel gebieden af te regelen. A/F ratio, ontsteking etc. Voor meer details zijn er een aantal handige topics en reverse engineering tutorials.

Simpel uitgelegd
Je heb van iemand die ooit ze ecu heeft opengezaagd de bin file (hardcore mapje en getallen die je ecu gebruikt) of je hebt dit uit je eprom die je uit je ecu kan klikken (oude modellen). Als je handig ben kan je die terug rekennen naar de juiste plekken en er een definitie voor schrijven. Meestal is die te vinden of te koop dan kan je dat bin file begrijpen en lezen via een programma en zie je tabellen inplaats van hexxen.
Nu kan je je magic doen de mappen aanpassen zoals je zelf wil. Je slaat de nieuwe bin op en flasht die met behulp van een programma (renesas f iets naar een eprom of naar je ecu direct). Nu kan je de motor gebruiken met de compleet nieuwe software en kan je testen of je magic heeft gewerkt.

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?s=f507f0fdfec475fec5c1c68d8d6f2d20&t=207938
http://ecuhacking.activeboard.com/ (ECU hacking)


Nadelen
oude ecu software is verdwenen en is niet voor de flash eruit te halen zonder je ecu open te zagen. (niet het geval bij eproms)
Niet altijd goed data te loggen.

Geschikt voor alles met een ecu maar voor de een is t makkelijker als de ander:
suzuki's kawa's yamaha etc is allemaal goed mogelijk maar enige verdieping is wel een vereiste. verder zijn ducati's en aprillia's goed te chippen met eeprommetjes
~[/list]

Richtprijs: € verschild per type motor en je eigen kennis
Kleine greep uit een 750 k4/5 ecu waar ik vandaag mee aan het werk ben geweest:
Wat ik altijd doe is een basis map maken zonder timing retard etc waar ik een powercommander map overheen leg zodat ik de eerste run op de bank gelijk ongeveer goed zit (juiste slip on filter etc,). Daar ik geen goede tuner ben hoop ik dan dat die tuner van de bank mij influisterd waar die normaal een motor meer peut of voorontsteking etc wil geven (meeste bemoeien zich alleen met de af, nou dat lukt ons ook wel) dit knal ik in die map die ik flash en dan doe ik nog een run om te kijken hoe het resultaat is. Zo kan ik de volgende dingen aan de k4/5 750 ecu veranderen:
Launchcontrol (neutraal en koppeling in injectie toerenbegrenzer)
Per versnelling de hard cut injectie toerenbegrenzer
Per versnelling de ontsteking toerenbegrenzer
Per versnelling de soft cut injectie toerenbegrenzer
Etc,
2 verschillende soorten mappen om mee te kunnen schakelen (toerenbegrenzers blijven zelfde ontsteking injectie en stv e excva mappen kan je aanpassen per mode pin 21 op je ecu)
Injector snelheid
injector stroomsterkte compensatie
ventilator in en uitschakel temperatuur
Alle ram air compensaties van 1 tm 6 en die voor op hoge snelheden
stv kleppen van alle versnellingen en map modes
bobine dwell tijden
Alle excva mappen in elke versnelling en mode
Ontstekings mappen per versnelling en mode en cilinder
Injectie mappen over de tps (20% tot volgas map) per versnelling mode en cilinder
Injectie mappen over de mapsensor(0 tot 20% gas) per versnelling mode en cilinder
Dik gedrukt wat voor jullie waarsg belangrijk is en waar de meeste nl tuners mee bekend zijn. (no offence uiteraard)
full

Hier een aantal tabellen die te mappen zijn.
full

Links boven tabel de powercommander map die ik als waardes en compensatie hier gebruikte.
Rechts boven de tabel die de orginele injectie is (ook rechts boven grafiek).
Die grote tabel is de interpolatie tabel waar ik voor de juiste punten in de orginele grafiek de pc waardes bereken (die heeft t meeste tijd gekost).
Onderste tabel is dan de uitkomst van de orginele map met pc compensatie eroverheen en de grafiek onder is ook daarvan.

Eproms werken nagenoeg hetzelfde alleen heb je nu het chipje wat je kan schijven en uitlezen. Vaak zijn motoren nog met eproms wat minder uitgebreid te mappen maar meer dan genoeg om hem perfect af te stellen.

Let op het flashen naar de ecu kan via serial of k line en verschild per motor. Meestal word renesas gebruikt.


Tuneboy - ECU mappen
Voordelen
Met een Tuneboy kun je heel veel waarden instellen: de motor is op zeer veel gebieden af te regelen. A/F ratio, ontsteking etc. Voor meer details: de Tuneboy website en dan met
name het http://www.tuneboy.com.au/Compare/Compare.html (verschil tussen Powercommander III en Tuneboy).

Nadelen
Prijs

Geschikt voor oa:
  • Aprillia
  • Benelli
  • Buell
  • KTM
  • Moto Guzzi
  • Triumph
  • Suzuki (Hopelijk binnenkort! Tuneboy werd nooit ondersteund voor Suzuki, maar nu (4 augustus 2009) staat op de site van Tuneboy een aankondiging dat de ECU van Suzuki binnenkort wordt ondersteund!)

Richtprijs: € 350,-


Woolich racing ecu kit Of flashtune
Voordelen
Met Woolich of flashtune kan je flashen. Je kan via een bench harnes of in bike harnes de ecu programmeren. In bike harnes kan er ook verschillende data gelogd worden tijdens een run. Een benchharnes kan je op je bureau in je ecu klikken en je mappen laden. Woolich of flashtune geeft complete oplossing met harnes voor de motor met daarbij een bin en dxf file voor een gunstig bedrag. Dit betekent kit inbouwen en verder niet meer uithoeven zoeken hoe en met wat je moet flashen op welke manier en op welke ingangen. Je kan veel waarden instellen: de motor is op zeer veel gebieden af te regelen. A/F ratio, ontsteking etc. Voor meer details: Tuning Shop/Dealer Packages Tuning Shop/Dealer Packages en https://ftecu.com/ en http://www.woolichracing.com/forums/ Geïnvesteerd in Woolich spul

Nadelen
Prijs

Geschikt voor oa:
  • Honda
  • Kawasaki
  • Suzuki
  • Yamaha

Richtprijs: € afhankelijk van t harnes en hoeveel motoren er kunnen worden geprogrammeerd,-


Yoshibox - ECU mappen
Uitsluitend geschikt voor Suzuki

Voordelen
Prijs

Nadelen
Deze methode is grover dan bv de Tuneboy of een Powercommander/Rapidbike: dat wil zeggen dat je minder nauwkeurig af kunt stellen en het is niet mogelijk de ontsteking bij te regelen. De gebieden waar je afstelt zijn kwart gas, half gas, driekwart gas en voluit. Aaan/uit effecten en/of een incidenteel dipje schijnt in sommige gevallen te blijven.

Volgens verschillende bedrijven kun je een motor hier behoorlijk goed mee af stellen.

Overigens heeft Hoegee motortechniek (Suzuki specialist) een in eigen beheer ontwikkeld programma om ECU's van Suzuki's af te stellen, vergelijkbaar met wat de Yoshibox doet.

Richtprijs: € 150,-


Teka SFI - ECU mappen (Suzuki Fuel Injection)
Uitsluitend geschikt voor Suzuki

Voordelen
Prijs + zie voordelen ECU mappen

Nadelen
Waarschijnlijk hetzelfde als de nadelen van de Yoshibox (iemand die dit kan bevestigen :?)

Richtprijs: € 125 - € 150 voor het afstellen


FIM Ultimap - ECU mappen
Hier heb ik me minder in verdiept, maar toch wat info:

Geschikt voor:
  • Cagiva
  • Ducati
  • Moto Guzzi
  • MV Augusta
  • Laverda

Richtprijs: niet bekend (iemand ervaring :?)


EMC Spy - ECU mappen
Uitsluitend geschikt voor Buell

Voordelen
Je kúnt het zelf doen als je handig bent (!) Op de site staat uitleg hierover
Prijs + zie voordelen ECU mappen

Nadelen
?

Richtprijs: onbekend




Injectiemodules

Injectiemodules (Powercommander, Rapidbike etc) is meen ik voor praktisch elke motor te gebruiken (moet je wel injectie hebben :P). Deze modules zitten ná de ECU. Voordeel is dat er vaak meerdere mappings (bv één voor je race-uitlaat, en één voor je gewone uitlaat) te laden zijn. Je kunt je module soms meenemen naar een andere motor.

Kan ik een map van internet downloaden voor mijn Powercommander of Rapidbike?
Het kan wel, maar is absoluut af te raden. Elke motor loopt anders, dus is het zowieso aan te raden om je motor op de testbank te zetten om te kijken hoe deze loopt. Hou bij Amerikaanse mappen rekening met het feit dat ze soms uitgaan van een andere luchtdruk.

In dit topic zijn meerdere ervaringen gemeld waarbij gebleken is dat een standaard map van internet niet voldeed (overigens heb ik dit ook een keer in het echt meegemaakt: de motor liep werkelijk voor geen meter onderin de toeren, wat ook terug te zien was op de uitdraai. Dit ondanks dat de map voor zijn motor en uitlaat gemaakt was!)


Powercommander III - injectiemodule
Voordelen
Motor is goed af te regelen, A/F ratio is in fijne stapjes te beïnvloeden. Eventueel kun je de ontsteking ook afstellen, hiervoor is wel een aparte module nodig (waardoor je dus 2 hebt: de PCIII en de ontstekingsmodule!); als je ook je ontsteking wilt afstellen kun je beter voor de RapidBike gaan. Totaalprijs hiervan is lager dan van 2 Powercommander modules.

Nadelen
Prijs, Powercommander is modelafhankelijk (kun je dus in principe niet meenemen naar je nieuwe motor)

Verschillen in Powercommander:
# PC I (1997): Alleen benzinemengsel bijstellen en uitsluitend geschikt voor Suzuki TL1000S, R en GSX-R 750
# PC II (1999): Op bepaalde modellen PC II is het mogelijk op naast de brandstof ook de ontsteking te wijzigingen.
# PC III (2000): Past alleen brandstofmengsel aan
# PC IIIr (2000): De “r” versie is inwendig voorzien van andere elektronische componenten en sommige typen hebben aangepaste connectors waardoor ook de ontsteking aangepast kan worden
# PC IIIusb (2000): Past alleen brandstofmengsel aan. Door usb poort gemakkelijk aan pc/laptop te hangen. Dit model heeft een uitbreidingspoort om in de toekomst extra modules te kunnen aankoppelen zoals b.v. een ontstekingmodule
# PC V: Geschikt voor moderne motoren > 2009. Autotune mogelijkheid, kleiner dan zijn voorgangers. Meer details

Richtprijs: € 500,- / € 600,- (inclusief Powercommander III/V á richtprijs € 350,- en afstellen op testbank. Prijzen variëren)

Kijk overigens op de site van powercommander onder Products > Powercommander > Find Powercommander Products om te kijken welke PC voor jouw motor beschikbaar is.

Je kunt btw een quick-shifter monteren icm een Powercommander (bij motoren met een dubbele injectierij kan deze alleen gebruikt worden in combi met een Ignitionmodule)


RapidBike - injectiemodule
Voordelen
Méér afstelmogelijkheden dan een Powercommander: afstellingsmogelijkheden mbv een RapidBike is zeer uitgebreid: naast injectie oa ook ontsteking, verhogen RPM etc (of je dit gaat merken op straat is een vraag waarover de meningen verdeeld zijn). Rapidbike is universeel, je moet alleen een andere kabel kopen (zie wel de kanttekening onder NB!)

Nadelen
Prijs

NB:
Overigens wordt vaak beweerd dat een RapidBike universeel is. Dit is niet waar! Kijk op www.dimsport.com > Dimsport official website > Rapidbike (onder 'Products') > Find your rapid bike. Selecteer hier je merk + model. In het overzicht dat je nu krijgt staat welke RapidBike voor je motor geschikt is:

[afbeelding]

Kijk bij het jaar wat op jouw model van toepassing is (in mijn geval de middelste rij) en kijk naar de code: KRB1 staat voor RapidBike I, KRB2 voor RapidBike 2 en KRB3 voor (verrassing :+) RapidBike 3. De laatste 3 cijfers van de code geven informatie over het type kabel. Overigens staat RBK voor een complete kit: dus unit + kabel.

Dag optie RapidBike 2 op MP in mijn geval :N

Verschillen in RapidBike:
# Rapid 1: Injectiemapping volledig instelbaar
# Rapid 2: Injectie- en ontstekingsmapping volledig instelbaar
# Rapid 3: Injectie- en ontstekingsmapping volledig instelbaar, verschillende mappings mogelijk (evenals een quickshifter)

Update: er zijn inmiddels meerdere modules verkrijgbaar als opvolger van de Rapidbike 3:

- Rapid bike EVO
- Rapid bike RACING. Deze laatste heeft extra mogelijkheden zoals map switch, quickshifter, pitlimiter etc.

Overigens kun je op http://www.rapidbike.be (www.rapidbike.be) onder Toepassingslijsten opzoeken welke kabel je nodig hebt voor jouw motor, mocht je bv 2ehands een RapidBike hebben aangeschaft (verkooprichtprijs € 100 á € 120 voor een kabel... Ik geloof dat alleen dealers kunnen bestellen op http://www.rapidbike.be (www.rapidbike.be)).

Richtprijs: € 650 - € 850 (inclusief RapidBike III á € 540,- en afstellen op de testbank. Prijzen variëren)

Tip: in Italië worden veel RapidBikes gebruikt: kijk even op de italiaanse eBay mocht je bv een RapidBike en/of een kabel voor je motor zoeken. Met translate.google.com kom je een heel eind. Heb er zelf voor 4 tientjes (incl. verzenden) een kabel gekocht, ipv € 120 in de winkel :)

Bazzaz Z-Fi - injectiemodule
Voordelen
Zie voordelen injectiemodule. De Bazzaz beschikt ook over een self-tuning unit.

Nadelen
Prijs, quickshifter/traction control etc schijnen later niet los bij te installeren omdat de Bazzaz één unit is (iemand die dit kan bevestigen?)

Richtprijs: € 575 - € 650 voor de unit (met afstellen op de bank)
€ 899 eur compleet (inclusief quickshifter en tractioncontrolmodule) (zonder afstellen op de bank)


Power FRK - injectiemodule
Uitsluitend geschikt voor BMW en Triumph

Power FRK schijnt een unit te zijn die per model wordt voorgeprogrammeerd.

Voordelen
Zie voordelen injectiemodule. Kan ook ontstekingstijdstip beïnvloeden.

Nadelen
Uniforme mapping per model: niet op jouw specifieke motor af te stellen mbv testbank (iemand die dit kan bevestigen :?)

Richtprijs: onbekend




Carburateurs

(disclaimer: hier heb ik me minder in verdiept omdat ik een injectie-fiets heb)

Met een carburatie-fiets (met die ouderwetse gashuizen dus) wordt de juiste mengverhouding behaald door afstelling middels sproeiers; groter voor meer brandstof en kleiner voor minder.


Dynojet
Afhankelijk van de motor zijn er meerdere 'stages':

# Stage 1: Hierbij wordt de luchtfilterbox standaard gehouden. Gebruik wordt gemaakt van het standaardluchtfilter of een K&N-vervangingsfilter.
# Stage 2: De originele luchtfilterbox wordt aangepast, evt. in combinatie met een K&N luchtfilter.
# Stage 3: Bij een stage 3-kit wordt gebruik gemaakt van losse K&N filters. Dit resulteert meestal in meer topvermogen en een racekarakter. Deze kit wordt vooral gebruikt bij streetfighters.

Richtprijs: varieert per motor. Indicatie: € 250,- € 300,- (afhankelijk van je motor en je wensen kun je goedkoper of duurder uit zijn)


Factory pro
Werking lijkt hetzelfde te zijn als van Dynojet. Meer info op www.factorypro.com



Handige links

Tunen/afstellen

www.de-valkenier.nl De Valkenier, Barneveld
http://www.moto-eemnes.nl (www.moto-eemnes.nl) Moto Eemnes, Eemnes
www.mobu.nl Mobu, Enkhuizen
www.hoegeetech.com Hoegee tuning, Giessen
www.tovami.com Ruud Frederiks, Goes
www.twinmotorcycles.nl Twin Motorcycles, IJsselstein. Veel ervaring met Buel ECU afstellen (ook geschikt voor ECMspy)
www.sf-tuning.eu/ SF-tuning, Maarheeze
www.madracing.nl Madracing, Noord-Scharwoude
http://www.biggelaar-performance.nl (www.biggelaar-performance.nl) Biggelaar, Oisterwijk (Ducati tuningsspecialist)
www.hdeb.nl HdeB, Sleen
www.power-point.nl Powerpoint, Tiel
www.dynojetvdmeer.nl Dynojet Jeroen van der Meer, Uithoorn
http://www.jr-tuning.nl (www.jr-tuning.nl) JR-tuning, Veendam
www.ritzenmotors.nl Ritzen motoren, Weert (MF-er, goede ervaring mee :} )
www.klijnstramotoren.nl Klijnstra motoren, Winschoten
http://www.adrenalinejunkies.nl (www.adrenalinejunkies.nl) Adrenalinejunkies, Zaandam


Fabrikanten + overige

Fabrikant Rapidbike (Dimsport)
http://www.rapidbikeusa.com/support (Rapidbike installatie handleidingen)
Fabrikant Powercommander
Fabrikant Tuneboy Veel handige info!
FIM
http://www.dynojet.com/maps/bikedynos/netherlands.htm (Overzicht Dynobanken in NL)
FuelMotoUSA (relatief) goedkope PCIII's (geen ervaring met dit bedrijf, betalen via PayPal)
Overzicht specificaties Powercommander
Bazzazz Z-Fi
Teka SFI
http://www.powerfrk.com/en/default.htm Producent Power FRK


Ervaringen

http://www.motormaniacs.nl/diversen/dynojet-european-research-centre.html (Motomaniacs 1-2)
http://www.motormaniacs.nl/diversen/dynojet-ruud-fredriks.html (Motomaniacs 2-2)
Ervaring Haga-San op de testbank
Post hier je Dynojet-uitdraai vermogens uitdraaien
 
Laatst bewerkt:
:^

Als aanvulling:
Een O2 eliminator is een simpel stekkerblokje dat je op de aansluiting klikt van de originele lambda sensor. Een eliminator heeft een vaste weerstand en houd daarmee je CDI voor de gek.

Ten eerste gaat het om de ECU, niet de CDI. Ten tweede is die weerstand puur voor de lambdasondeverwarming, dat is namelijk de uitgang die bewaakt wordt door de ECU (bij de oudere types dan).
 
Die gaat er dan mooi op, heb ik geen FI lampje meer. ECU ziet dan dus dat de boel in orde is, gaat niet tegenwerken en de PC5 ontvangt signaaltjes welke hij met hulp van de autotune aanvult om de juiste AFR te behalen. Zo klopt het toch?
 
Ten eerste gaat het om de ECU, niet de CDI. Ten tweede is die weerstand puur voor de lambdasondeverwarming, dat is namelijk de uitgang die bewaakt wordt door de ECU (bij de oudere types dan).
CDI/ECU... Foutje van mijn kant. Echter zitten er in mijn geval wel degelijk 2 weerstandjes in. Eentje voor de verwarming en eentje voor het meetsignaal...
Die gaat er dan mooi op, heb ik geen FI lampje meer. ECU ziet dan dus dat de boel in orde is, gaat niet tegenwerken en de PC5 ontvangt signaaltjes welke hij met hulp van de autotune aanvult om de juiste AFR te behalen. Zo klopt het toch?
Het zou mooi zijn. Bij mijn ZX6R hielp het maar tijdelijk. Daarna kwam hij er achter dat hij genept werd en kreeg ik weer gewoon een FI-lampje. Volgens power commander zou een optimizer kunnen helpen. Je kan op de website zien of ze er een adviseren of zeggen dat de PC niet werkt in het closed loop bereik.

Dus als je erachter kan komen of eliminators voor een ZX6R '07 gelijk zijn aan de jouwe, mag je die van mij wel komen proberen...
 
Laatst bewerkt:
Laten jullie je fiets na plaatsen van bijvoorbeeld een PC wel eens testen op de bank na een tijdje? Let's say na 2 jaar ofzo om te zien of alles nog o.k. Staat?
 
CDI/ECU... Foutje van mijn kant. Echter zitten er in mijn geval wel degelijk 2 weerstandjes in. Eentje voor de verwarming en eentje voor het meetsignaal...Het zou mooi zijn. Bij mijn ZX6R hielp het maar tijdelijk. Daarna kwam hij er achter dat hij genept werd en kreeg ik weer gewoon een FI-lampje. Volgens power commander zou een optimizer kunnen helpen. Je kan op de website zien of ze er een adviseren of zeggen dat de PC niet werkt in het closed loop bereik.

Dus als je erachter kan komen of eliminators voor een ZX6R '07 gelijk zijn aan de jouwe, mag je die van mij wel komen proberen...

Ik heb er een besteld voor Z750. Optimizer werkt past niet tussen de autotune sonde. De optimizer heb ik wel maar past dus niet. In de beschrijving staat dat de autotune sonde in plaats van de ori moet
 
Ik heb mijn motor (Aprilia Tuono V4 APRC) op de rollenbank gehad bij Ten Kate motoren. Nu heb ik eigenlijk een vraag over de DIN correctie, welke in dit geval 0,97 betreft. Het valt me op dat er blijkbaar geen temperatuur meting gedaan is. Op welke wijze word nu de DIN correctie bepaald?

Onder de uitdraai:
Grotefoto-STN6WLBC.jpg
 
grafiek848.jpg


Mijn huidige 848 non-EVO vs. m'n '05 749S.

Beide performance luchtfilters (848 MWR, 749S DP), beide Biggelaar mapping op maat.

Best groot verschil :9
 
Ik heb er een besteld voor Z750. Optimizer werkt past niet tussen de autotune sonde. De optimizer heb ik wel maar past dus niet. In de beschrijving staat dat de autotune sonde in plaats van de ori moet
Ik ben benieuwd of een eliminator voldoende is om je FI-lampje uit te houden. Heb jij 2 lambda-sondes of eentje? Als je er 2 hebt, heb je dan 2 optimizers of kan je er 2 aan een optimizer aansluiten?

Een andere optie is om de autotune en optimizer af te wisselen. Afstellen met de autotune en daarna de optimizer weer terug...
 
Laatst bewerkt:
Het lampje gaat uit, maar een stuk op de snelweg gaat hij weer aan na een kwartier ofzo.
Binnen de bebouwde kom blijft hij uit, raar maar waar. Waarschijnlijk moet hij veranderingen zien aan waardes.
De trim waardes zijn naar 7 rij sessies nog wel aardig aan het schommelen. Hij reed eerst een heel stuk beter, vandaag gereden met nieuwe trimwaardes en houd weer aardig in van uitrollen naar weer gas geven. Misschien de Eliminator de boosdoener?

Ik heb 1 sonde. Optimizer kan er nu niet meer tussen, dit is een andere aansluiting als die van de autotune.

Ben benieuwd wanneer de waardes wat stabieler worden/blijven.
Over 2 weken bij hans van wijk maar eens op de dyno zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een lambda er in, alleen die is van de autotune. Waar het idd op lijkt is dat hij een storing geeft wanneer hij in closed loop wil. Jammer dat deze eliminator niet werkt dan. Maar de optimizer past ook niet tussen de autotune. Volgens de beschrijving moet het zoals ik het nu heb gewoon goed werken. De ori lambda er bij plaatsen hoeft volgens het boekje niet en het lijkt mij dat de ori lambda de autotune lambda tegen gaat werken.

Ik weet ook niet wat de ecu doet als hij in storing gaat. Blijven de waardes vast? dan is het geen probleem, op het knipperen van het lampje na dan. Lastig lastig lastig.
 
Wat je kan doen is hem met de autotune afstellen. Als je dan een goedlopende map hebt, maak je de map in het closed loop bereik leeg en plaats je de optimizer met originele sonde weer terug. Dan heb je het beste van beide werelden. Ik neem aan dat je toch niet continue met de autotune rond hoeft te rijden...
 
Nee klopt, dat kan ik proberen. Al zal ik dan denk ik de eliminator er uit moet halen zodat alles constant blijft. Of zou alles met de eliminator ook constand blijven?
 
De optimizer zit toch tussen de aansluiting op de motor en de sonde in? Dan moet de eliminator er dus uit. De optimizer met de lambda doen de closed loop en de PC doet de rest. Als je de eliminator laat zitten houd je de storing...
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb autotune er tussen he. De autotune sonde gaat naar het autotune kastje, en het autotune kastje gaat naar de PC5. De originele stekker welke normaal naar de originele sonde gaat komt dus te vervallen.Hij ziet dus nu geen sonde omdat hij er niet aan zit. Door hier een eliminator in te doen zou het lampje uit moeten gaan. De optimizer heeft andere stekkers als de autotune sonde.
 
Dag heren (en wellicht ook dames)

Ook ik ben in het bezit sinds een paar dagen van een PC3 USB op mijn GSX-R 1000 K7.
Heb een Yoshi Tri oval setup met Y pijp en het ding liep voor geen meter. Paar maps geprobeerd, en één die net weer wat beter liep.

Prima, nu komt het. Met de PC eraan en de motor draaiende, dacht ik als ex-pc-nerd, goh laat ik de firmware eens updaten. Klik en update. Motor slaat af en einde verhaal. Beetje googlen en er zijn een hoop meer mensen die dit probleem hebben gehad. Het kan blijkbaar helemaal niet als de motor de stroom voorziet, stond nergens aangegeven.

Dus, zelf een 9V batterij oplossing gemaakt, twee stekkertjes; plus linksonder en min rechtsboven (met de knoppen aan de bovenzijde en USB rechtsboven). De firmware opnieuw aangeklikt en updaten via PC3 USB software (dus niet de firmware updater). 100%, prima. PATS error 0x002a, error writing EEPROM.

En dat was het. Geen leven meer in te krijgen. Wellicht was de 9V niet zo vers meer en is dit de reden. Heb een nieuwe 9V gehaald, maar mag niet baten.

Nu de vraag: Is er iemand die een PC3 Reprogrammer heeft die ik mag lenen/huren? Gaat om dit ding: (https://cart.dynojet.com/p-868-rev-x-tend-and-start-fuel-update-kit.aspx).

Kan ik daarmee mijn Pc3 un-bricken? Of moet ik de hele handel weer loshalen en hem meeslepen naar Wijchen (importeur)?

Elke hulp is welkom! Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Voor éénieder die eenzelfde fout heeft gemaakt als ik; vandaag de importeur in Wijchen gebeld en mocht meteen dezelfde dag langskomen (ik was in de buurt).

Letterlijk 5 minuten werk en hij deed 't weer! Super service! Kosten.. 0 euro! *O*

Men gaf me daar aan dat de powercommander eigenlijk meer power nodig heeft dan 9V om een firmware update uit te voeren. Daar hadden ze zelf een oplossing gefabriceerd van een adapter van 12V (oorspronkelijk afkomstig van een setje computerboxen).

Als je in het bezit bent van een powerplug (of je maakt er zelf een) dan zou je eenzelfde oplossing kunnen maken als je maps wilt updaten zonder de motor te laten lopen.

Ga ik straks eens doen. :)

*edit*

Klaar. Ergens een 12V 500mA adapter gevonden. Polariteit van de draden uitgezocht, solderen en klaar. Het werkt. Nooit geen gezeur meer met een 9V batterij.

Photo%2023-09-14%2018%2033%2008.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan