Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Netjes een mail terug ontvangen van carmo

**de flash procedure is als volgt. U stuurt ons uw ECU met gegevens van uw motorfiets met (het liefst) dyno-charts en of LM2 log bestanden. Wij lezen uw ecu uit en passen de software aan, daarna schrijven we de software terug naar uw ECU.**

Het beste is dus eerst de motor op de dyno te zetten en die gegevens op een USB stick te verzamelen.

Ritzen, kan jij dat ook een dyno-chart maken en een LM2 (a/f ratio) log bestand maken?

Het klinkt niet verkeerd opzich.

Dyno uitdraai kan ik natuurlijk maken, (dat kan iedereen met een dyno bank als het goed is) LM2 bestand maken dat kan ik niet, ze zullen zelf aan de hand van de grafiek een inschatting moeten maken wat en hoeveel er versteld moet worden, maar dat zullen ze wel niet doen..., dat is vrij lastig om goed te interpreteren.
 
Netjes een mail terug ontvangen van carmo

**de flash procedure is als volgt. U stuurt ons uw ECU met gegevens van uw motorfiets met (het liefst) dyno-charts en of LM2 log bestanden. Wij lezen uw ecu uit en passen de software aan, daarna schrijven we de software terug naar uw ECU.**

Het beste is dus eerst de motor op de dyno te zetten en die gegevens op een USB stick te verzamelen.

Ritzen, kan jij dat ook een dyno-chart maken en een LM2 (a/f ratio) log bestand maken?

Het klinkt niet verkeerd opzich.

Mensen let wel even goed op.
De meeste testbank uitdraaitjes etc is slechts WOT (wide open throttle).
Als jij je motor laat afstellen op een bank wil je/mag je ervan uit gaan dat deze geblokkeerd wordt afgesteld waardoor je ook de deellasten netjes kan meten.

Let dan ook op dat met deellast een motor vaak kijkt naar map sensoren en tps sensoren waardoor een piggyback er vaak helemaal een rommel van maakt want die kijken meestal alleen naar een tps.

Mensen willen doorgaans een rechte koppelkromme een vlakke af lijn en zoveel mogelijk vermogen in een wot run zien en dan wordt een tuner als goed beoordeelt. Als jij dan 90% van je ritjes nog in een bagger deellast map rijd wordt je niet heel gelukkig hoor.

Stem goed af en laat je goed informeren door een tuner wat deze doet en wat jij ervan gaat merken. Goed inlezen is in dit onderwerp helaas heel belangrijk.

Ga bijvoorbeeld is een middagje (ja zolang duurt dit echt) tunen met dwell time en voorontsteking. Als je hierna je AF waardes bekijkt ben je toch wel verrast hoeveel invloed dit naast injectie duur heeft.

Een motor goed afstellen voor een paar honderd euro is echt niet te doen.
Ecu bijstellen voor de meeste motor rijders met minimale modificaties is wel te doen.
Maar als je echt een op maat afstelling zoekt (denk aan na een setje nok assen oid) dan ga je echt een andere prijsklasse in.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn vorige motor een open luchtfilter, sportuitlaat en powercommander gehad en heb deze ook volledig laten afstellen op een testbank. Superfiets!

Nu heb ik een andere fiets en daarom mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met de installatie van een sportuitlaat, open luchtfilter en powercommander ZONDER dat de powercommander is afgesteld op een testbank/dynobank o.i.d.?

Ik begrijp dat iedere motor anders is, zelfs iedere motor van hetzelfde type en bouwjaar enz. Maar toch wordt de powercommander geleverd met een map bedoeld voor het type motorfiets waarvoor besteld. Dus in grote lijnen zou dit kunnen kloppen.

Zet de afstelling op een testbank de spreekwoordelijke puntjes op de i en is er dus ook zonder afstelling al duidelijk verschil merkbaar, óf loopt de motor voor geen meter zonder afstelling op een bank?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn vorige motor een open luchtfilter, sportuitlaat en powercommander gehad en heb deze ook volledig laten afstellen op een testbank. Superfiets!

Nu heb ik een andere fiets en daarom mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met de installatie van een sportuitlaat, open luchtfilter en powercommander ZONDER dat de powercommander is afgesteld op een testbank/dynobank o.i.d.?

Ik begrijp dat iedere motor anders is, zelfs iedere motor van hetzelfde type en bouwjaar enz. Maar toch wordt de powercommander geleverd met een map bedoeld voor het type motorfiets waarvoor besteld. Dus in grote lijnen zou dit kunnen kloppen.

Zet de afstelling op een testbank de spreekwoordelijke puntjes op de i en is er dus ook zonder afstelling al duidelijk verschil merkbaar, óf loopt de motor voor geen meter zonder afstelling op een bank?


Heb toevallig mijn PC3 voorzien van een nieuwe mapping voor de open uitlaat zonder db killer en hij loopt perfect.Gisteren op het circuit uitgetest en :t

Nu ben ik een purist en ben wel van mening dat een testbank run altijd beter is.Dan weet je het A ook zeker en B dan haal je ook alles eruit.Mits je doet wat riejusrad adviseerde.

Volgens powercommander USA hoeft het niet.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een pc3 usb liggen voor een R1 uit 2005 die te koop is.

er vragen zoveel mensen op hij ook op eerdere en latere modellen kan of op een fz1 etc..

is dat uberhaupt mogelijk of kan hij echt alleen op een r1 rn12?

groeten
 
Volgens mij kan je dat opzoeken op de site van Power Commander aan de hand van het typenummer op de pc3
 
Ff een vraagje,

Ik ben met mn triumph speed triple 1050 2008 bezig.
Tune ecu op de laptop gezet.
Wat drivers geïstalleerd ( die bij de kabel zaten op een cd-rom)

Nu het volgende ,tune ecu knippert rood rechtsonder en zegt uitendelijk dat hij geen contact met de ecu krijgt.

Ik denk zelf dat dit komt door te lage accuspanning, kan dit kloppen???

Het universele uitleesprogramma wat bij de kabel zat doet het wel en kon daar ook wat foutcodes lezen en wissen, maar deze valt af en toe uit .
Dus vandaar dat dacht aan te lage accuspannig.
 
Laatst bewerkt:
Ff een vraagje,

Ik ben met mn triumph speed triple 1050 2008 bezig.
Tune ecu op de laptop gezet.
Wat drivers geïstalleerd ( die bij de kabel zaten op een cd-rom)

Nu het volgende ,tune ecu knippert rood rechtsonder en zegt uitendelijk dat hij geen contact met de ecu krijgt.

Ik denk zelf dat dit komt door te lage accuspanning, kan dit kloppen???

Het universele uitleesprogramma wat bij de kabel zat doet het wel en kon daar ook wat foutcodes lezen en wissen, maar deze valt af en toe uit .
Dus vandaar dat dacht aan te lage accuspannig.

Je kan proberen handmatig te verbinden als je dat nog niet hebt gedaan: Connect
 
Je kan proberen handmatig te verbinden als je dat nog niet hebt gedaan: Connect

Ga ik zo even proberen,
Maar ik denk dat het een ander probleem is.
Ik krijg de drivers niet niet goed op mn laptop, ze staan we op de laptop maar weet niet hoe ik ze laat werken met de com3 poort.
Via eigenschappen van de com3 poort kan ik ze niet vinden.
 
Ga ik zo even proberen,
Maar ik denk dat het een ander probleem is.
Ik krijg de drivers niet niet goed op mn laptop, ze staan we op de laptop maar weet niet hoe ik ze laat werken met de com3 poort.
Via eigenschappen van de com3 poort kan ik ze niet vinden.

probleem gevonden ik had een verkeerde odb2 kabel [ voor een vw auto oa ]
ik heb er nu 1 met de juiste chipset en dus werkend voor tune ecu
 
input nodig !!!

ik ban al even bezig met mijn speed triple 2008 project.
tune ecu is volledig werkend op de laptop.
het volgende

mn triple start wel maar slaat niet aan, je hoort wel wat geluid af en toe uit de uitlaat maar slaat niet aan.
net heeft hij wel heel even stationare gedraait maar sloeg daarna vanzelf uit.
daarna deed hij dit nog een paar keer en als ik dan gas gaf sloeg hij uit.

in tuneecu vind hij geen foutcodes.
ik heb de iscv gereset en daarna reset adaption gedaan, maar dit maakt geen verschil.

er zit een nieuwe accu, bougies en [nieuwe] benzine in.

iemand nog ideeen?

ik denk dat de tps mischien vanslag is zodat hij de juiste inspuiting niet weet. maar wel raar dat ik nix in tuneecu vind.
ik kan ook gewoon de map uitlezen.

gr stefan
 
Hallo,

Ik wil graag even van jullie expertise gebruik maken, ik heb recent een Yamaha R1 SP (bj. 2011) gekocht.

Loopt als een zonnetje, en de sp heeft standaard Akra slip on dempers, maar voor een beetje extra lawaai heb ik er een kat vervanger onder geschroefd, en loopt nog steeds als een zonnetje, merk praktisch geen verschil.

Door de open uitlaat gaat de motor nog armer lopen dan dat ie al deed, nu heb ik mij een beetje ingelezen en kwam er achter dat de R1 tot 6000 rpm gebruik maakt van een "closed loop" systeem en naar mijn interpretatie kwam dat op het volgend neer; de lambdasonde (O2 sensor) regelt het mengsel, deze staat volgens EU norm waarschijnlijk rond 14.6:1 AFR.

Nu is mijn vraag:

Is mijn lambdasonde (O2 meter) nog in staat het mengsel bij te regelen zonder cat, dus met andere woorden is mijn air fuel ratio nog steeds 14.6 of kan die het niet meer bijbenen en ligt mijn AFR nu nog hoger.

Nu ben ik natuurlijk al aan het kijken naar een eventuele oplossing, en kreeg ik van een "tuner" te horen dat de motor arm loopt in "closed loop" (voor emissies) en in "open loop" (boven 6000 rpm) weer te rijk staat af gesteld (zodat niemand zijn blok opblaast), in "open loop" heeft de lambdasonde niks meer te zeggen maar een ingeprogrammeerde mapping.

Nu kan ik dus een powercommander 5 er tussen zetten en een O2 optimizer en ding op de testbank laten afstellen. Maar aangezien dit nog al een redelijke investering is wil ik ook zeker weten dat dit wel echt noodzakelijk is.

Ik hoef niet meer vermogen en de motor rijdt prima geen dipjes waar ik last van heb in ieder geval, ik snap heel goed dat die met een pcv nog mooier loopt en meer vermogen heeft en nog mooier op pakt. Enige waar het mij om gaat is dat de motor niet kapot loopt op lange termijn doordat ie te arm staat afgesteld.

Maar goed is het echt nodig, of zeggen jullie dat een pcv nodig is.

Wat in mijn logica nog op ging; was er alleen een O2 optimizer tussen te zetten van dynojet die er voor zorgt dat in de "closed loop" mijn AFR 13.6:1 is. Dan loopt die onder de 6000 rpm niet meer te arm en in de "open loop" staat de motor al te rijk afgesteld.

Maar goed zag dit nergens voorbij komen, dus zal mijn logica wel niet op gaan :X


Bij voorbaat dank
 
Heb toevallig mijn PC3 voorzien van een nieuwe mapping voor de open uitlaat zonder db killer en hij loopt perfect.Gisteren op het circuit uitgetest en :t

Nu ben ik een purist en ben wel van mening dat een testbank run altijd beter is.Dan weet je het A ook zeker en B dan haal je ook alles eruit.Mits je doet wat riejusrad adviseerde.

Volgens powercommander USA hoeft het niet.
full



Hey ik heb op mijn bmw k1200r met 2bros slip-on en twin air intake met open luchtfilters een pcv gezet met standaard mapping van dynojet usa reed direct al goed, heb ik ook nog de verschillende mappen geprobeerd die op de dynojet website stonden. Het bokken in de 1e versnelling is weg en het koppel was erg verbeterd. Kortgeleden ben ik bij Madracing geweest en is hij afgesteld op de testbank. Hij stond met de standaard map goed maar erg rijk afr 12,5
dat heeft Mark veel zuiniger gezet afr 13,5 met behoud van vermogen, nog meer koppel, nog meer pk’s. De gasresponse is beter, hij klinkt stiller, loopt mooier. Hij was nog gretiger. Waarschijnlijk ook zuiniger. Dus het gaat prima met standaard map, maar verbruikt hij wat meer...

Standaard 163pk - 127nm
 
Laatst bewerkt:
Even wat leven in dit topic blazen....

Wie kan mij advies geven?

Ik ben van plan een powercommander V aan te schaffen. Nu hoor ik van alles verhalen dat de mappings van de site een soort compromis mappen zijn. En je motor en iets beter, of juist slechter van gaat lopen.

De powercommander afstellen zal ook al gauw tussen de 200-300 euries gaan kosten.

Nu is mijn oog gevallen op een autotune module. Volgens de fabrikant stelt hij zich dan zelf af.
Mijn vraag is... is dat echt zo? of is het toch beter om hem te laten afstellen op een testbank.
 
Hier het resultaat van de tune op m'n 2004 circuit R6.

Motorfiets heeft een arrow uitlaat met gemodde db killer en een K&N open luchtfilter met PCV.
Afstelling gebeurde op de testbank en alle waardes zijn waardes aan het wiel.

Zomaar even een 15-tal pk erbij in middenbereik en zo'n 12pk op top end.

Ik denk dat ik dat verschil wel ga voelen :-)

testbank
 
Even wat leven in dit topic blazen....

Wie kan mij advies geven?

Ik ben van plan een powercommander V aan te schaffen. Nu hoor ik van alles verhalen dat de mappings van de site een soort compromis mappen zijn. En je motor en iets beter, of juist slechter van gaat lopen.

De powercommander afstellen zal ook al gauw tussen de 200-300 euries gaan kosten.

Nu is mijn oog gevallen op een autotune module. Volgens de fabrikant stelt hij zich dan zelf af.
Mijn vraag is... is dat echt zo? of is het toch beter om hem te laten afstellen op een testbank.

Een goede afstelling kost c.a 150 euro.

Je hebt wel een O2 sensor in de uitlaat nodig als je kiest voor de powercommander PLUS autotune module.Je hebt namelijk beide nodig.

PowerPoint Tiel Dynojet Dynojet Autotune Motor tuning
 
Terug
Bovenaan Onderaan