Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Nee hoor Paul, dan heb ik het niet goed neergezet blijkbaar..

Ik bedoelde dat een dezelfde type map (TPS vs RPM) ongeveer even lang duurt als bij een RB.
Om de gehele ECU opnieuw af te stellen id veel meer werk dan een RB of een PC.

Vandaar dat ik er onder zet: Als je de rest wil afstellen wat in de ECU flash mogelijk is duurt het wel wat langer...""

De waardering is overigens wederzijds hoor!

Dan heb ik het idd wat te vlug gelezen of verkeerd geïnterpreteerd (al is de matrix bij woolich toch echt véél fijnmaziger, en moeten er misschien wel 2X zoveel meer vakjes ingevuld worden, en dat kost (bij mij tenminste) toch altijd meer tijd..), doch is het wel zo dat je bij woolich onder een bepaald percentage niet meer goed op TP kunt afstellen, als je het goed wilt doen (en dat zouden we toch echt moeten willen) kun je gewoonweg NIET anders dan ook een stukje iap mapping te doen, en dan kom je er gewoonweg absoluut niet meer onderuit dat je dan op zijn minst 2X een map moet maken, en daarna de balansmap daarin moet aanpassen om eea mooi vloeiend over te laten lopen, dus bij het GOED maken van de A/F map, moet je gewoon 3 mappen schrijven, daar kom je dan gewoon niet onderuit, maar nogmaals, dat is alleen als je GOED werk wilt leveren..., maarja, dat kost tijd en vooral kennis van zaken, beide dingen die de klant wel wilt hebben, maar niet voor wilt of misschien kan betalen.., is ook niet erg, eenieder moet voor zichzelf bepalen welke gradatie van expertise in het budget valt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb beide topics over de PC/RB/ Woolich doorgelezen en ik begrijp wel dat als je rechtstreeks de ECU gaat flashen dat dit vele voordelen heeft.
Echter ook wel een paar nadelen, waaronder de prijs.
Het is een keuze die iedere motorrijder maakt v.w.b. zijn eigen fiets. In mijn geval gaat het om een fiets die al 25 jaar oud is, met een "modern" (04-05) ZX10R blok en aanverwante artikelen er in gebouwd. Projectjes kosten geld (en altijd "net" iets meer dan begroot :X ) en dat geeft ook niet, maar er zit natuurlijk wel een grens aan.

Qua vermogen en koppel heb ik al grote stappen gemaakt natuurlijk. Het gaat mij er dan ook niet om om die laatste pk's er uit te peuteren. Ik wil 'm gewoon netjes afgesteld hebben zodat ik nog jaren plezier kan hebben van mijn ZXRretje. Dus op ieder toerental het gewenste ontstekingstijdstip en brandstof toevoer. En daar leek mij de RapidBike 3 zeer geschikt voor.
Nu alleen nog een goede tuner vinden die weet waar ie mee bezig is. Afstand vanaf Enschede is eigenlijk van minder belang, als ik maar de garantie krijg dat ik dezelfde dag weer terug kan op mijn motor. :]
 
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb beide topics over de PC/RB/ Woolich doorgelezen en ik begrijp wel dat als je rechtstreeks de ECU gaat flashen dat dit vele voordelen heeft.
Echter ook wel een paar nadelen, waaronder de prijs.
Het is een keuze die iedere motorrijder maakt v.w.b. zijn eigen fiets. In mijn geval gaat het om een fiets die al 25 jaar oud is, met een "modern" (04-05) ZX10R blok en aanverwante artikelen er in gebouwd. Projectjes kosten geld (en altijd "net" iets meer dan begroot :X ) en dat geeft ook niet, maar er zit natuurlijk wel een grens aan.

Qua vermogen en koppel heb ik al grote stappen gemaakt natuurlijk. Het gaat mij er dan ook niet om om die laatste pk's er uit te peuteren. Ik wil 'm gewoon netjes afgesteld hebben zodat ik nog jaren plezier kan hebben van mijn ZXRretje. Dus op ieder toerental het gewenste ontstekingstijdstip en brandstof toevoer. En daar leek mij de RapidBike 3 zeer geschikt voor.
Nu alleen nog een goede tuner vinden die weet waar ie mee bezig is. Afstand vanaf Enschede is eigenlijk van minder belang, als ik maar de garantie krijg dat ik dezelfde dag weer terug kan op mijn motor. :]

Motor Eibergen is zelfs dichtbij vanuit Enschede en daar kunnen ze dat uitstekend voor je doen. Je kunt er altijd een telefoontje aan wagen.
 
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb beide topics over de PC/RB/ Woolich doorgelezen en ik begrijp wel dat als je rechtstreeks de ECU gaat flashen dat dit vele voordelen heeft.
Echter ook wel een paar nadelen, waaronder de prijs.
Het is een keuze die iedere motorrijder maakt v.w.b. zijn eigen fiets. In mijn geval gaat het om een fiets die al 25 jaar oud is, met een "modern" (04-05) ZX10R blok en aanverwante artikelen er in gebouwd. Projectjes kosten geld (en altijd "net" iets meer dan begroot :X ) en dat geeft ook niet, maar er zit natuurlijk wel een grens aan.

Qua vermogen en koppel heb ik al grote stappen gemaakt natuurlijk. Het gaat mij er dan ook niet om om die laatste pk's er uit te peuteren. Ik wil 'm gewoon netjes afgesteld hebben zodat ik nog jaren plezier kan hebben van mijn ZXRretje. Dus op ieder toerental het gewenste ontstekingstijdstip en brandstof toevoer. En daar leek mij de RapidBike 3 zeer geschikt voor.
Nu alleen nog een goede tuner vinden die weet waar ie mee bezig is. Afstand vanaf Enschede is eigenlijk van minder belang, als ik maar de garantie krijg dat ik dezelfde dag weer terug kan op mijn motor. :]

Al zie ik de dingen toch net even anders, kan ik me absoluut vinden in jouw beslissing hierin.. :+
 
Zie ik het goed dat je hiermee zegt dat het afstellen middels een PC of Rapid bike eigenlijk maar 20% van het werk is dat nodig is om een gemiddelde motor goed af te stellen ? Die andere 80% zou eigenlijk wel nodig zijn maar kan helaas niet met een PC of RB vanwege de beperkte mogelijkheden ?
Definieer "nodig".

Als het "nodig" zou zijn dan zou die wel zo uit de fabriek komen, niet?

Wenselijk is wellicht een betere woordkeuze en dan denk ik nog steeds dat de wensen van een ieder verschillen.
 
Dan heb ik het idd wat te vlug gelezen of verkeerd geïnterpreteerd (al is de matrix bij woolich toch echt véél fijnmaziger, en moeten er misschien wel 2X zoveel meer vakjes ingevuld worden, en dat kost (bij mij tenminste) toch altijd meer tijd..), doch is het wel zo dat je bij woolich onder een bepaald percentage niet meer goed op TP kunt afstellen, als je het goed wilt doen (en dat zouden we toch echt moeten willen) kun je gewoonweg NIET anders dan ook een stukje iap mapping te doen, en dan kom je er gewoonweg absoluut niet meer onderuit dat je dan op zijn minst 2X een map moet maken, en daarna de balansmap daarin moet aanpassen om eea mooi vloeiend over te laten lopen, dus bij het GOED maken van de A/F map, moet je gewoon 3 mappen schrijven, daar kom je dan gewoon niet onderuit, maar nogmaals, dat is alleen als je GOED werk wilt leveren..., maarja, dat kost tijd en vooral kennis van zaken, beide dingen die de klant wel wilt hebben, maar niet voor wilt of misschien kan betalen.., is ook niet erg, eenieder moet voor zichzelf bepalen welke gradatie van expertise in het budget valt.

Wat erg goed werkt en dus ook erg veel tijd kan besparen is de auto tune set van Woolich, ik begin altijd met de IAP fuelmap voor de lagere toeren, ik ben van mening dat dit beter werkt dan alleen een TPS fuel map. Dan de auto tune voor de TPS map eroverheen voor een goede basis. Dan verder met het fune tunen met de andere mogelijkheden die in de Flash mogelijk zijn. Dus ik ben het met je eens dat het heel veel werk KAN zijn. Maar als de klant niet vraagt om al deze mogelijkheden en het prima vind dat zijn/haar motor goed rijd en niet te arm staat, wie ben ik dan om het toch te doen?

Dus als je in de Woolich flash alleen hetzelfde afsteld als met bvb een RB of PC zal de motor al veel beter rijden omdat, zoals je zegt, de matrix al veel fijner is.
 
Ik erger me nogal aan dat verkoop praatje want PC e.d. wordt continu afgekraakt, terwijl het veel minder kost om opnieuw af te laten stellen en voor 90% van de rijders prima voldoet. Een PC heeft ook zeker zijn voordelen, en ja ecu flashen ook. Maar waar sluit je je quickshifter op aan? of je ignitionmodule voor bijv. launchcontrole? Hoe kan je tussen maps switchen? Wat gaat het kosten als je hem hebt laten flashen, en een jaar later bijv. overgaat van slip-on demper naar volledig uitlaatsysteem? vast geen (Vanaf) 100 euro.. Dus hou a.u.b. op met dat verkooppraatje want je weet zelf ook wel dat een PC goedkoper is en prima voldoet voor de meeste hier.

Het is geen verkoop praatje hoor, zo is het zeker niet bedoeld. Het is alleen een uitleg tussen het verschil in de mogelijkheden tussen de ECU flash en bvb een RB of PC. Net zoals er een verschil is tussen de RB en de PCV. De RB heeft veeeeeel meer mogelijkheden dan een PCV. Maar daar ging het niet om toch?
De PCV is een prima product voor een brandstof afstelling maar wel inmiddels beperkt tov andere mogelijkheden zoals een ECU flash. Veel huidige motoren ( lees EURO4) zitten vol met begrenzingen en milieu afstellingen die je er niet uit kan halen met een PCV maar wel met een ECU flash.
Je vraagt naar de QS, Ignition module en launch controle. Voor diversen modellen is dit gewoon rechtstreeks in de ECU mogelijk. Bij Woolich heet dat "Race Tools"
Ik heb hieronder even als voorbeeld een ZX10R genomen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is:

Features available for Kawasaki ZX10R 2011-2015
IAP Fuel Maps
TPS Fuel Maps
Ignition Timing Maps
Ignition Dwell Map/s
Secondary Throttle Plate (STP) Opening Maps
Fuel Trim Map/s
Injector Balance Map/s
Intake Flap Opening Maps
Adjust Idle RPM
Adjust RPM Limiter
Adjust Fan Temperature
Quickshifter - (Requires Race Tools)
Launch Control - (Requires Race Tools)
Pit Lane Limiter - (Requires Race Tools)
Race Shift Pattern Sensor Configuration - (Requires Race Tools)
Disable Stock O2 Sensor
Disable Deceleration Fuel Cut
Disable Exhaust Valve
Disable PAIR Valve / AIS
Disable Top Speed Limiter
Traction Control Maps
ECU Mode
Retain Last Traction Control Setting
Change Traction Control Settings while riding
Engine Data - View Live Engine Data
Woolich Racing AutoTune - (Requires Applicable LogBox + Zeitronix Package)
Diagnostics: Read and Clear Fault Codes - (Requires Applicable V3 Interface)

Als je de ontsteking, QS of launchcontrole wil doen bij een PCV zul je nog meer modules moeten kopen en inbouwen (waar bij de huidige motorfietsen steeds minder plek voor is...) en dat is ook niet goedkoop.
Een PCV alleen al kost tegenwoordig ook zo maar € 750,00 hoor incl inbouwen en goed afstellen etc.
 
Wat erg goed werkt en dus ook erg veel tijd kan besparen is de auto tune set van Woolich, ik begin altijd met de IAP fuelmap voor de lagere toeren, ik ben van mening dat dit beter werkt dan alleen een TPS fuel map. Dan de auto tune voor de TPS map eroverheen voor een goede basis. Dan verder met het fune tunen met de andere mogelijkheden die in de Flash mogelijk zijn. Dus ik ben het met je eens dat het heel veel werk KAN zijn. Maar als de klant niet vraagt om al deze mogelijkheden en het prima vind dat zijn/haar motor goed rijd en niet te arm staat, wie ben ik dan om het toch te doen?

Dus als je in de Woolich flash alleen hetzelfde afsteld als met bvb een RB of PC zal de motor al veel beter rijden omdat, zoals je zegt, de matrix al veel fijner is.

Dat bedoel ik..,je kunt niet alleen met een TP map zoals ik al eerder opmerkte, en auto tune werkt niet sneller bij mij, eerlijk gezegd denk ik dat ik met manueel inmappen sneller ben dan met de autotune, al zal het niet veel schelen.
Persoonlijk kan ik het moeilijk over m'n hart krijgen om iets af te leveren waarvan ik weet dat het niet optimaal is, of op z'n minst toch wel een stuk beter kan (en daar praten we hier ook over) maar eerlijk is eerlijk, als de klant niet voor het accurate werk wilt betalen, kan hij dat ook niet verwachten, ieder zijn meug..., het is maar net wat iemand verstaat onder "goed lopen" .
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik..,je kunt niet alleen met een TP map zoals ik al eerder opmerkte, en auto tune werkt niet sneller bij mij, eerlijk gezegd denk ik dat ik met manueel inmappen sneller ben dan met de autotune, al zal het niet veel schelen.
Persoonlijk kan ik het moeilijk over m'n hart krijgen om iets af te leveren waarvan ik weet dat het niet optimaal is, of op z'n minst toch wel een stuk beter kan (en daar praten we hier ook over) maar eerlijk is eerlijk, als de klant niet voor het accurate werk wilt betalen, kan hij dat ook niet verwachten, ieder zijn meug..., het is maar net wat iemand verstaat onder "goed lopen" .

HELEMAAL MEE EENS!
 
Definieer "nodig".

Als het "nodig" zou zijn dan zou die wel zo uit de fabriek komen, niet?

Wenselijk is wellicht een betere woordkeuze en dan denk ik nog steeds dat de wensen van een ieder verschillen.
Klopt , wenselijk in verschillende gradaties is een beter woord. Na een demper vervangen is de wenselijkheid wat groter en zal soms overgaan in nodig. Hang je er een bigbore in of een windmolen naast, wordt het vaak noodzaak.

Ik maak sinds 2012 gebruik van de Woolich logbox i.c.m het EcuEditor progamma, daarvoor het Ecu flashing interface. De wat oudere EcuEditor heeft in tegenstelling tot de WoolichRacingTune software ´´boost´´ weergave in psi in de logfiles, wat bij geblazen motoren wel handig is. De autotune funktie gebruik ik niet meer, mede omdat vooral in het IAP gebied , tot 10% TPS, deze funktie bij mij niet prettig werkt. Handmatig bijstellen adhv logfiles gaat dan beter. Dat zal misschien niet voor alle motoren gelden. Autotune in de hogere toerenregio´s en van 70 tot 100%TPS is bijna niet mogelijk, simpelweg omdat het lastig is genoeg data te krijgen ivm de snelheden en de haalbaarheid in lagere versnellingen. Ondanks alle voordelen heb ik toch ook een PC5 op de motor hangen. Op de dyno maar ook aan de hand van de autotune files kun je wat sneller iets brandstof toevoegen of eraf halen zonder iets te veranderen aan de kenvelden of de hele flash procedure te herhalen. Voor mij werkt deze combinatie bijzonder goed, al rijdt ik na verloop van tijd bijna altijd op de nul map in de PC. Maar als de Woolich produkten voor een type motor beschikbaar zijn, en je wil wat verbeteren, kun je er eigenlijk niet omheen.
 
Ik heb dus vorige week de RB3 ingebouwd. Motor start gelijk en loopt mooi rond. Zelfs al een klein stukje rustig mee gereden om te kijken of alles het nog doet. Zojuist de F27ADORI stekker binnen gekregen, zodat ik met een goed gevoel en los gekoppelde RB een langere afstand kan afleggen naar een testbank. Echterrrrr, hij start niet met deze stekker aangesloten. Bij contact aan hoor je de externe (Walbro) pomp gewoon aanslaan, net als gewoonlijk.
Haal ik de stekker los en sluit de RB3 weer aan, dan start hij gewoon.
Heb ik wellicht een verkeerde stekker besteld. Op de site staat dat deze stekker geschikt is voor RB1, 2 en 3.
 
Ik heb dus vorige week de RB3 ingebouwd. Motor start gelijk en loopt mooi rond. Zelfs al een klein stukje rustig mee gereden om te kijken of alles het nog doet. Zojuist de F27ADORI stekker binnen gekregen, zodat ik met een goed gevoel en los gekoppelde RB een langere afstand kan afleggen naar een testbank. Echterrrrr, hij start niet met deze stekker aangesloten. Bij contact aan hoor je de externe (Walbro) pomp gewoon aanslaan, net als gewoonlijk.
Haal ik de stekker los en sluit de RB3 weer aan, dan start hij gewoon.
Heb ik wellicht een verkeerde stekker besteld. Op de site staat dat deze stekker geschikt is voor RB1, 2 en 3.

Of 1 vd doorverbindingen in de Dori stekker zit niet helemaal goed?
 
Niets vreemds aan te zien. Alle draadjes zitten goed vast, geen losse pinnetjes. De bovenste rij draadjes verspringt 1 positie met de onderste, m.u.v. de buitenste draad. Die wordt door gelust helemaal naar de andere kant van de stekker. Vreemd.... Ik zal Ruud Fredriks eens bellen, daar heb ik 'm besteld.

Anders toch maar naar de testbank in Eibergen. Dat durf ik qua afstand nog wel aan....
 
Ik weet niet hoe een RB werkt, maar wanneer bij een Power Commander alle waardes op 0 staan dat doet deze in principe "niets".

Is dit bij een RB anders?
 
Klopt , wenselijk in verschillende gradaties is een beter woord. Na een demper vervangen is de wenselijkheid wat groter en zal soms overgaan in nodig. Hang je er een bigbore in of een windmolen naast, wordt het vaak noodzaak.

Ik maak sinds 2012 gebruik van de Woolich logbox i.c.m het EcuEditor progamma, daarvoor het Ecu flashing interface. De wat oudere EcuEditor heeft in tegenstelling tot de WoolichRacingTune software ´´boost´´ weergave in psi in de logfiles, wat bij geblazen motoren wel handig is. De autotune funktie gebruik ik niet meer, mede omdat vooral in het IAP gebied , tot 10% TPS, deze funktie bij mij niet prettig werkt. Handmatig bijstellen adhv logfiles gaat dan beter. Dat zal misschien niet voor alle motoren gelden. Autotune in de hogere toerenregio´s en van 70 tot 100%TPS is bijna niet mogelijk, simpelweg omdat het lastig is genoeg data te krijgen ivm de snelheden en de haalbaarheid in lagere versnellingen. Ondanks alle voordelen heb ik toch ook een PC5 op de motor hangen. Op de dyno maar ook aan de hand van de autotune files kun je wat sneller iets brandstof toevoegen of eraf halen zonder iets te veranderen aan de kenvelden of de hele flash procedure te herhalen. Voor mij werkt deze combinatie bijzonder goed, al rijdt ik na verloop van tijd bijna altijd op de nul map in de PC. Maar als de Woolich produkten voor een type motor beschikbaar zijn, en je wil wat verbeteren, kun je er eigenlijk niet omheen.

Het is een persoonlijk dingetje. Wat je eigen wensen en verwachtingen zijn.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik heb een Zeitronix wideband controller en het lijkt mij leuk daar eens mee te gaan spelen.

Ik heb een CBR circuitfiets met een blok uit 2008 en HRC kit ecu. Daarnaast voor woon \ werk een GSXR750 uit 2008.

Voor de GSXR is er een pakket beschikbaar van iets minder dan $300 en voor de CBR iets minder dan $500!

Ik rijd ongeveer 5 keer per jaar op die CBR en daar komt bij dat er al een programmeerbare ecu in zit. De opties voor de CBR zijn een fractie van wat er voor de GSXR beschikbaar is. Toch kost die $200 meer....

Nu is de ecu zelf wel programmeerbaar, maar dan zou je denken dat het Woolich pakketje minder gaat kosten.
Al die opties in die HRC ecu staan niet op de Woolich lijst wat betekent dat ik deze met de Honda kabel moet wijzigen (die ook 500 euro kost). In dat geval koopt niemand natuurlijk zo'n Woolich pakket denk ik.

In mijn geval wordt het dus een PC3 of 5 voor de CBR en voor de Suzuki waarschijnlijk een Woolich pakket omdat deze net zo veel kost als een Power Commander en in dat geval is de keuze wel heel makkelijk.

Echter voor de CBR gaat mijn gevoel compleet scheef wanneer ik naar de prijs en mogelijkheden kijk (en de frequentie waarmee ik op dat ding rijd). Dat doe ik dan dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe een RB werkt, maar wanneer bij een Power Commander alle waardes op 0 staan dat doet deze in principe "niets".

Is dit bij een RB anders?

Nee zou hetzelfde moeten zijn, als het gaat om de TPS VS RPM map. Een RB3 heeft meer mogelijkheden zoals ontsteking en pump correction..
 
Ok, maar als je dus geen waardes invult of aanpast dan kan de module toch blijven zitten?

Ik begrijp Tribute zijn issue denk ik niet zo goed.

Waarom zou je de RB afkoppelen om naar de tuner te rijden? Niets invullen wijzigt immers ook niets.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het is een gebruikte RB en dus hoogst waarschijnlijk geprogrammeerd voor een andere ZX10R. Ik ben alleen ontzettend slecht met alles wat met computers te maken heeft.

Als ik het programma van RB open dan krijg ik er een scherm voor, en zie je een aantal waardes die al ingevuld zijn. Onderaan op de pagina staat wel in de "gele" balk dat het om een stock bike - moto originale gaat.

Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan plaatsen (ja, zo erg is het met mij en computers :$ )

Verder leek het mij handig om gewoon bij je te hebben voor het geval dat de module kuren zou krijgen
full
 
Laatst bewerkt:
P.s. In Goes bij RF hebben ze óf hele luxe werktijden, óf zijn ze te druk om de telefoon aan te nemen.
Dus ik heb ze maar een mailtje gestuurd........ben benieuwd.....
 
Laatst bewerkt:
Nee zou hetzelfde moeten zijn, als het gaat om de TPS VS RPM map. Een RB3 heeft meer mogelijkheden zoals ontsteking en pump correction..

Dat kan ik wel verklaren...
Een nul map is nooit nul, in weze is het een heel veld vol met potmetertjes die behoorlijk accuraat zijn, doch niet accuraat genoeg om te kunnen zeggen dat bij een nul waarde ook echt een nul waarde bereikt wordt, er kunnen zomaar tot pakweg 5 punten verschil in zitten, dit geldt zowel voor een powercommander als voor een Rapidbike.
Als je vaker een run maakt met een nul map, en daarna zonder de pc of rb ertussen, zie je weleens vaker toch verschil, dat zit 'm gewoon in de tolerantie van de "potmetertjes" .
En pump correction kan ten opzichte van de standaard ingeprogrammeerde hoeveelheid (en pomptijd) alleen maar benzine toevoegen, niet eraf halen..., de in de ECU voorgeprogrammeerde acceleratiepomp blijft zijn minimum altijd inspuiten, ongeacht hoe laag je de pc of rb ook zet.
 
Dat kan ik wel verklaren...
Een nul map is nooit nul, in weze is het een heel veld vol met potmetertjes die behoorlijk accuraat zijn, doch niet accuraat genoeg om te kunnen zeggen dat bij een nul waarde ook echt een nul waarde bereikt wordt, er kunnen zomaar tot pakweg 5 punten verschil in zitten, dit geldt zowel voor een powercommander als voor een Rapidbike.
Als je vaker een run maakt met een nul map, en daarna zonder de pc of rb ertussen, zie je weleens vaker toch verschil, dat zit 'm gewoon in de tolerantie van de "potmetertjes" .
En pump correction kan ten opzichte van de standaard ingeprogrammeerde hoeveelheid (en pomptijd) alleen maar benzine toevoegen, niet eraf halen..., de in de ECU voorgeprogrammeerde acceleratiepomp blijft zijn minimum altijd inspuiten, ongeacht hoe laag je de pc of rb ook zet.

Ik ben het helemaal mee met je eens dat NUL niet echt NUL is maar met een zgn NUL map kan hij prima naar de testbank rijden, die kleine verschillen maken echt niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan