Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Ik weet niet of er iemand hier ervaring heeft met TuneECU voor KTM? Ik heb een probleem met mijn 990 Adventure van 2006, ik krijg geen verbinding met de ECU.

Recap, ik heb een blauwe KKL VAG-COM kabel gekocht en een 6-16 pin adapter kabel op eBay specifiek voor KTM. Ik heb een FTDI driver van D2XX Direct Drivers geinstalleerd (de 64bit versie voor windows, versie 2.12.28). Mijn PC, een ACER Aspire met Win10 Home.

Ik sluit de kabels aan op de laptop, start TuneECU, zet de sleutel op contact en klik op connect (autoconnect uitgevinkt). Rechtsonderin begint het rode balkje te knipperen en na een tijdje zegt het programma dat het geen verbinding kan maken met de ECU.

Overigens heb ik de PIN assignment gechecked en dat klopt.

Iemand enig idee wat ik hier fout doe en waarom het niet werkt?

Sorry, ik kan je hier niet bij helpen. Ik werk niet met TuneECU
 
Laatst bewerkt:
Onlangs een CB1000R uit '11 gekocht en daar komt na de vakantie een SC PROJECT demper op en de katalysator gaat er ook onder uit. Ook gaat er een K&N luchtfilter in. Nu is er een goedkope oplossing in vorm van een lucht en brandstof kastje (AFM) of er gaat een PC in met autotune eventueel aangevuld met een injectie module.
Het verschil in prijs is significant en ik vraag me nu af wat wijsheid is.

Een tweede optie is een setje tweedehands aanschaffen, de cb heeft het blok van een '06 CBR1000RR en nou vraag ik me af of dat zou passen en dan de juiste map erin zetten?

Ik ben hier helemaal nieuw in en probeer me in te lezen, op het www vond ik een geval dat het iemand gelukt is om een pcV van een blade op een cb te zetten.

De AFM van SC-projects denk ik dat naar je naar vraagt?
Dat is een module die de inlaat temp sensor veranderd naar de ECU toe. Vrij simpel en bij lange na niet nauwkeurig vandaar ook de lagere prijs.
Een PCV is wat mij betreft voldoende hoor. Je hebt de auto-tune alleen nodig als je niet naar de testbank gaat om af te stellen. Het heeft niet mijn voorkeur, laat dat duidelijk zijn want ik vind de auto tune niet goed. Het heeft er niks mee te maken dat er minder mensen naar de testbank komen (voordat er weer iemand iets begint roepen.. :P ) maar meer dat het auto-tune heet maar meer auto-mapping is. Er wordt niks getuned totdat iemand de auto-tune trims heeft geaccepteerd en in de brandstof map zijn geplaatst. Een injectie module is hetzelfde als een PCV. Tenzij je Ignition module bedoeld? Injection en Ignition lijkt erg op elkaar...

Ik denk dat een PCV van een CBR1000RR wel kan werken op een CB1000r hoor. Ik heb het hier al veel vaker afgesteld.
 
Ik weet niet of er iemand hier ervaring heeft met TuneECU voor KTM? Ik heb een probleem met mijn 990 Adventure van 2006, ik krijg geen verbinding met de ECU.

Recap, ik heb een blauwe KKL VAG-COM kabel gekocht en een 6-16 pin adapter kabel op eBay specifiek voor KTM. Ik heb een FTDI driver van D2XX Direct Drivers geinstalleerd (de 64bit versie voor windows, versie 2.12.28). Mijn PC, een ACER Aspire met Win10 Home.

Ik sluit de kabels aan op de laptop, start TuneECU, zet de sleutel op contact en klik op connect (autoconnect uitgevinkt). Rechtsonderin begint het rode balkje te knipperen en na een tijdje zegt het programma dat het geen verbinding kan maken met de ECU.

Overigens heb ik de PIN assignment gechecked en dat klopt.

Iemand enig idee wat ik hier fout doe en waarom het niet werkt?

Heb je de VAG-com kabel open gemaakt en gecontrolleerd of er daad werkelijk een ftdi chip op de print zit. Want dit zijn de meest voorkomende problemen dat er een imitatie chip op zit
 
De AFM van SC-projects denk ik dat naar je naar vraagt?
Dat is een module die de inlaat temp sensor veranderd naar de ECU toe. Vrij simpel en bij lange na niet nauwkeurig vandaar ook de lagere prijs.
Een PCV is wat mij betreft voldoende hoor. Je hebt de auto-tune alleen nodig als je niet naar de testbank gaat om af te stellen. Het heeft niet mijn voorkeur, laat dat duidelijk zijn want ik vind de auto tune niet goed. Het heeft er niks mee te maken dat er minder mensen naar de testbank komen (voordat er weer iemand iets begint roepen.. :P ) maar meer dat het auto-tune heet maar meer auto-mapping is. Er wordt niks getuned totdat iemand de auto-tune trims heeft geaccepteerd en in de brandstof map zijn geplaatst. Een injectie module is hetzelfde als een PCV. Tenzij je Ignition module bedoeld? Injection en Ignition lijkt erg op elkaar...

Ik denk dat een PCV van een CBR1000RR wel kan werken op een CB1000r hoor. Ik heb het hier al veel vaker afgesteld.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat ik een ontstekingsmodule bedoel, zometeen knutsel ik even een privebericht in elkaar en hoop ik dat je die wil beantwoorden.
 
Heb je de VAG-com kabel open gemaakt en gecontrolleerd of er daad werkelijk een ftdi chip op de print zit. Want dit zijn de meest voorkomende problemen dat er een imitatie chip op zit

Bedankt voor de tip, ik heb ‘m even open gemaakt, maar ik zie geen FTDI op de chip staan. Imitatie dus? Ik ga maar even op zoek naar een andere kabel dus.

mhbmlh.jpg
 
Hier ff gekeken. Vanavond ook mapping aangepast, W10, nieuwe laptop. Dus alles moest er ook weer opgezet worden. Moest na het er in steken van de com-kabel de laptop opnieuw opstarten. Kreeg ook geen communicatie met de ecu. Na een herstart van de laptop wel.
Ik heb hier een kabel van Lonelec. En daar zit een chip in van FTDI.
 
Doei Oma

Tuning kenners, past een PC5 van een R1 2009 ook op een R1 2007 (of is het passend te maken?)

Hoi, ik heb het even nagekeken maar het past niet 1 op 1. De kabel van een 2007 is echt totaal anders dan die van de 2009. Ook is het zo dat de 2009 een zgn BIGBANG ( crossplane) motor heeft en daardoor echt een totaal andere motor is. Ik zeg niet dat het niet pas te maken is maar wel dat het misschien niet gaat werken
 
https://www.motor-forum.nl/attachments/fz1-verhoeks-mapping-klaar-jpg.1333551/

Mijn motor weer opgehaald bij Paul Ritzen . Hij heeft de ECU geflashed en mijn eerste indrukken zijn zeer goed.
Ik heb een heerlijk soepele motor. Best veel pk en koppel winst . Maar daar was het mij niet om te doen. Ik wilde gewoon een goed afgestelde motor.Technische vragen over dit geheel zal Paul het beste uit kunnen leggen . Hij zal ook reageren mochten er vragen zijn.
 
is er iemand die een schema van de penbezetting an een rapidbike 2 module heeft? wil graag weten of ik er een quickshifter op kan aansluiten?
 
Hoi, ik ben momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe motor en m'n oog is gevallen op de Yamaha MT-09. Ik ben een complete leek op het gebied van motoren laten afstellen en zou dit graag laten doen.

Ik zat in eerste instantie te denken om een Power Commander te laten inbouwen en de motor vervolgens op de dyno te laten zetten, zodat deze optimaal kan worden afgesteld. Maar ik lees hier dat ik beter de ECU kan laten flashen.

Als ik de MT-09 bijvoorbeeld bij de Valkenier in Barneveld langs breng, waar ze een Dynostar hebben, kunnen zij dan de ECU flashen na een run op de dyno?

Wellicht handige extra info: ik zou graag de uitlaat vervangen voor een Akrapovič en de luchtfilter voor een DNA of K&N.

Graag advies. :)
 
Ik zat in eerste instantie te denken om een Power Commander te laten inbouwen en de motor vervolgens op de dyno te laten zetten, zodat deze optimaal kan worden afgesteld. Maar ik lees hier dat ik beter de ECU kan laten flashen.

Dyno voldoet prima. Niks mis mee. 30-20 jaar geleden was "dyno" een hype en nu is het "flashen". Interessant en leuk voor de techneuten en perfectionisten want technisch gezien ga je het inderdaad beter aanpakken. In plaats van een "lijn" te optimaliseren ga je het hele "veld" optimaliseren. Maar wat is beter ? 1% - 5% -10%. Je merkt het wel in de portemonnee, een goede ecu flash kan zomaar 4-5-6x zo duur zijn als een dyno. (dan heb ik het niet over een copietje maken van een bestaande flash) Maar in de praktijk ga jij er weinig van merken. Oftewel 400-600% meer betalen voor 1-5% subjectieve "waarneming". En laat je niet wijsmaken dat je een flash nodig hebt omdat het zoveel beter is voor de levensduur van je blok.

Het is net als de promotie van een nieuwe motor. Ten opzichte van het model ervoor (dat vaak zelf pas 2 jaar op de markt is) is de nieuwe altijd op 1000 punten verbeterd, massa centralisatie, nog stijver, nog betere remmen, nog scherper en stabieler, nog betere gasresponce, nog betere aerodynamica, nog betere vering etc..tc etc etc etc etc etc etc... Vervolgens stap je op, ga je rijden en denk je :?
 
Dyno voldoet prima. Niks mis mee. 30-20 jaar geleden was "dyno" een hype en nu is het "flashen". Interessant en leuk voor de techneuten en perfectionisten want technisch gezien ga je het inderdaad beter aanpakken. In plaats van een "lijn" te optimaliseren ga je het hele "veld" optimaliseren. Maar wat is beter ? 1% - 5% -10%. Je merkt het wel in de portemonnee, een goede ecu flash kan zomaar 4-5-6x zo duur zijn als een dyno. (dan heb ik het niet over een copietje maken van een bestaande flash) Maar in de praktijk ga jij er weinig van merken. Oftewel 400-600% meer betalen voor 1-5% subjectieve "waarneming". En laat je niet wijsmaken dat je een flash nodig hebt omdat het zoveel beter is voor de levensduur van je blok.

Het is net als de promotie van een nieuwe motor. Ten opzichte van het model ervoor (dat vaak zelf pas 2 jaar op de markt is) is de nieuwe altijd op 1000 punten verbeterd, massa centralisatie, nog stijver, nog betere remmen, nog scherper en stabieler, nog betere gasresponce, nog betere aerodynamica, nog betere vering etc..tc etc etc etc etc etc etc... Vervolgens stap je op, ga je rijden en denk je :?

Bedankt voor je reactie en uitleg! Ik ben niet van plan om er bakken met geld tegenaan te smijten om de motor 'perfect' te laten afstellen. Mijn doel is eigenlijk alleen dat de motor fatsoenlijk loopt i.c.m. een nieuwe uitlaat en luchtfilter en alle extra performance is dan mooi meegenomen. Zo las ik ook dat motoren tegenwoordig vanwege de Euro4-eisen nogal 'arm' worden afgesteld en dat dit hiermee ook verholpen zou kunnen worden. Dit kan ook met een Power Commander?

Wat doen ze precies als ik een motor bij bijvoorbeeld de Valkenier of Ten Kate op de dyno laat afstellen? Flashen ze dan de ECU of maken ze gebruik van een Power Commander? Van hun websites word ik niet veel wijzer...
 
Bedankt voor je reactie en uitleg! Ik ben niet van plan om er bakken met geld tegenaan te smijten om de motor 'perfect' te laten afstellen. Mijn doel is eigenlijk alleen dat de motor fatsoenlijk loopt i.c.m. een nieuwe uitlaat en luchtfilter en alle extra performance is dan mooi meegenomen. Zo las ik ook dat motoren tegenwoordig vanwege de Euro4-eisen nogal 'arm' worden afgesteld en dat dit hiermee ook verholpen zou kunnen worden. Dit kan ook met een Power Commander?

Wat doen ze precies als ik een motor bij bijvoorbeeld de Valkenier of Ten Kate op de dyno laat afstellen? Flashen ze dan de ECU of maken ze gebruik van een Power Commander? Van hun websites word ik niet veel wijzer...

Voor wat jij wil voldoet het afstellen van een "lijn" en heb je de optimalisatie van het hele veld niet nodig. Wordt al tientallen jaren gedaan en er lopen echt geen blokken op stuk. Hoe de diverse dealers werken weet ik niet. Kan me goed voorstellen dat ze beiden kunnen leveren aangezien ze daarmee meer omzet kunnen genereren.
 
Voor wat jij wil voldoet het afstellen van een "lijn" en heb je de optimalisatie van het hele veld niet nodig. Wordt al tientallen jaren gedaan en er lopen echt geen blokken op stuk. Hoe de diverse dealers werken weet ik niet. Kan me goed voorstellen dat ze beiden kunnen leveren aangezien ze daarmee meer omzet kunnen genereren.

Top, dankjewel. :)
 
Beste,

Ik heb mij wat proberen in te lezen maar ik ga toch maar de zoveelste generieke vraag stellen.

Ben in bezit van een Street Triple uit 2009. Ik ga wil hier een 3-1 uitlaat op zetten, inclusief met een K&N filter. Ik hoef geen enorme winsten te behalen qua PK en koppel (hoewel dat mooi is meegenomen). Ik wil dus graag mij motor op een bank laten afstellen.

Ik wil er vooral voor zorgen dat mijn motor goed zal worden afgesteld, en mooi loopt over het hele vlak met mijn nieuwe onderdelen.

Wat is hier de beste optie voor en wat zullen ongeveer de kosten (kunnen) zijn?

Heb wat gelezen over meneer Ritzen en wat andere tuners (die allemaal meer dan 2 uur van mij vandaan zijn...) Ben zelf woonachtig in de buurt van Hardenberg

Bij mij in de buurt zit Motor kopen, huren, onderhoud en reparatie | Motor Centrum Eibergen
Maar van wat ik lees kunnen zij dus allen afstellen op een PCM?


Wat ik hier lees is dat je dus ook op de ECU de motor kan laten afstellen op een Dyno (flash/remap). Wil mijn motor liever niet kwijt zijn gezien ik er dagelijks gebruik van maak, maar wat ik dus niet begrijp is of je de ECU nu kwijt bent voor een aantal dagen alvorens men een run kan doen om af te stellen?

Is een PCM een goede optie voor mijn situatie?

Sorry als het een beetje onsamenhangend is.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Heb wat gelezen over meneer Ritzen en wat andere tuners (die allemaal meer dan 2 uur van mij vandaan zijn...) Ben zelf woonachtig in de buurt van Hardenberg

Ja Goes is ook een stukkie rijden, was het voor mij ook (175km enkele reis). Maar alle lof voor Ruud Frederiks/TOVAMI.

1552744269711.png


Heldere uitleg en bespreken wat je wilt (en wat daar het nut van is.. of niet!)


In Oostkapelle zit een Stayokay; overnachting was Eur 19 incl ontbijt.... Zondag heen (toen de regen opgehouden was). Zo was het de maandag maar een klein stukkie in de zeikende regen... _O-

1552744245866.png
 
Ja Goes is ook een stukkie rijden, was het voor mij ook (175km enkele reis). Maar alle lof voor Ruud Frederiks/TOVAMI.

Bekijk bijlage 1364898

Heldere uitleg en bespreken wat je wilt (en wat daar het nut van is.. of niet!)


In Oostkapelle zit een Stayokay; overnachting was Eur 19 incl ontbijt.... Zondag heen (toen de regen opgehouden was). Zo was het de maandag maar een klein stukkie in de zeikende regen... _O-

Bekijk bijlage 1364897
Ook inderdaad van gehoord.

En ja, je kan er een tripje van maken. Zie dat jij het in combinatie hebt gedaan met een PCV. Mooie soepele motor terug voor gekregen neem ik aan? Ook nog wat gemerkt qua verbruik of iets dergelijks?
 
Na 2 jaar/16,000km "hardcore, ik hoef geen Power Commander" dacht ik "ach, waarom ook niet"....

Inherent aan het blok is dat ie bij lage toerentallen was bokkig is. Dit is nu echt FORS minder. Zalig!
En gedurende de terugrit betrapte ik mij er steeds op dat "verrek, ik kan nog een keer opschakelen!" Echt bizar.

Zuiniger? Dat zei Ruud dat dit te verwachten was, maar sindsdien was het uitsluitend K weer....


de jeugdherberg...
1552747963023.png





TomTom hard wel een interessante weg gevonden om er te komen....... (Je mag er niet met de auto komen maar ze zeiden kom maar gewoon met je motor en zet m veilig voor de deur)
1552748033502.png


_O-
 
In de buurt van Hardenberg zit HdeB Engineering | Website die kan het zeker. Klijnstra in Winschoten kan ook.
Kameraad van mij heeft zijn duc met rapidbike bij hdeb laten afstellen, zeer tevreden.
Mad Racing in noord Holland is ook een optie, die kan je ook zeker helpen.
 
ik zou maar oppassen met een KN filter zand na het filter komt er gewoon door hoor ik heb bij mijn auto en motor alles weer terug gezet.
Na controle zag ik overal zand.
En dan maar dure olie verversen en je motor laten slijten met een KN filter
 
Terug
Bovenaan Onderaan