Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Vraagje! We hadden het in het fireblade topic over power commanders. Nu is mij ooit verteld dat een power commander meer updates per seconde registreert over de gashendel en zo dus zorgt voor een soepelere rit. Het aan/uit gevoel word zo teniet gedaan.

Nu had @Joep het erover dat dat komt omdat de motor gewoon juist afgesteld is en dat de ECU helemaal niet overweg kan met eventuele extra updates van de power commander. Het was met iets meer woorden, maar dat was even kort door de bocht de uitleg:+

Nu is mijn aan/uit gevoel idd weg, maar komt dat door de mapping of de extra updates :?
 
Sinds vandaag eigenaar van een PCV voor de 390 Duke, dus ik ga dit topic volgen.
Misschien heb ik tzt. ook nog wel wat te vragen ;)
 
Ik denk dat het handiger is om eens op internet op te zoeken over jou probleem gebieden wat er wel en niet aan te doen is.
Wat zijn je verwachtigen en niet alles kan waar gemaakt worden.
Al die prachtige marketing verhalen gooi maar in de prullebak
 
Ik denk dat het handiger is om eens op internet op te zoeken over jou probleem gebieden wat er wel en niet aan te doen is.
Wat zijn je verwachtigen en niet alles kan waar gemaakt worden.
Al die prachtige marketing verhalen gooi maar in de prullebak
Op wiens post is dit een reactie?
 

Een filmpje dat jullie vast wel kennen, en inderdaad handig voor de beginners.
Zo'n autotune module bestaat niet voor gebruik in het 390 Duke model vanaf 2017, toch?
Ik kon het in elk geval niet vinden in de beschikbare modules voor dat model.
Jammer, want afstellen zou daarmee heel eenvoudig moeten zijn, en injectie eenvoudig aan te passen aan de setup van het moment.
 
Hier de ecu of cdi zo je wilt van mijn Duke. Volgens de installatiehandleiding van de powercommander moet die ontkoppeld worden van de kabelboom voor montage van de powercommander op de rc390, omdat je anders de tank niet kung verwijderen, maar er wordt nergens gezegd dat die na installatie van de powercommander weer aangekoppeld moet worden. Moet de originele cdi niet terug? Vervangt de powercommander deze hele unit, dus bepaalt de powercommander ook het ontstekingsrtijdstip? Ik heb altijd begrepen dat de powercommander de originele cdi 'nept' en deze de injectie op een andere manier aan gaat sturen. Wel de originele cdi gekoppeld laten aan de kanelboom dus. Het motormanagement diagnose systeem zal het toch nooit accepteren dat de cdi niet gevonden zal worden?
IMG_7662.JPG


EDIT: inmiddels van de verkoper van de PowerCommander gehoord dat de originele CDI inderdaad zoals ik dacht gewoon moet blijven zitten.
Vergissing in de installatiemanual voor de PC op de RC390 dus, waarbij de CDI losgekoppeld moet worden om de tank te kunnen verwijderen. Men vergeet te melden dat de CDI later weer terugaangesloten moet worden. Aannemelijk, maar voor mij niet absoluut zeker (maar blijkt dus toch ;) ) .
Voor het verwijderen van de tank van de 390 Duke hoeft de CDI helemaal niet tijdelijk losgekoppeld te worden, dus ik schroef 'm weer terug....
 
Laatst bewerkt:
De PCV module is aangesloten en de mapping voor fabrieksluchtfilter en -uitlaat erin gezet.
Mijn Duke heeft een decat pijp, maar die leip met de standaard ecu niet anders dan met de standaard ecu en de originele katalysator/tussendemper.
Ik kan niet zeggen dat de motor met de PCV module beter loopt. Onderin is niet ver veranderd. Bij deellast nog steeds een rukkerig geheel.
In de bovenset helft van de brandstoftabel staan ook allemaal nullen, dus op zich logisch dat in dat toerengebied niets anders is dan de standaard mapping van destaandaard ecu. Wel jammer. Ik ging ervan uit dat het aan-uit effect met een PC nee heel eind verminderd tot afwezig zou zijn, maar dat is dus helemaal niet het geval. Morgen ook de TPS eens even herkabilbreren. Ik heb niet het volle bereik gemeten, maar zag dat ie bij gas-dicht op 2% staat.
 
Goedhart Motoren weet -naar verluidt- wel raad met KTM en PC.... Kost wat maar dan zit je niet zelf te hobbyen...
 
PowerPoint in Tiel ook.
100 Euro voor een run.
Ik wil eigenlijk eerst kijken of de Autotune module op mijn PCV en motor aangesloten kan worden.
Na een run heb je de kosten er zo ongeveer uit, en kun je zelf indien nodig later nog eens 'gratis' de afstelling aanpassen.
 
Ik ben met mijn Triumph Speed Triple 955i (2001) ook in Goes geweest bij Ruud Frederiks. Ik kan dit zeker aanraden. Hoop kunde, merkbaar verschil, hele nieuwe motor voor terug gekregen. Ik ben hier geweest omdat de motor wat bokkig reageerde na het plaatsen van een K&N luchtfilter en een custom uitlaatsysteem.

De paar pk's winst zijn voor mij ook niet interessant. Maar het algemene rijgedrag is zoveel soepeler en krachtiger. Heerlijk.

dyno.jpg
 
Ik ben met mijn Triumph Speed Triple 955i (2001) ook in Goes geweest bij Ruud Frederiks. Ik kan dit zeker aanraden. Hoop kunde, merkbaar verschil, hele nieuwe motor voor terug gekregen. Ik ben hier geweest omdat de motor wat bokkig reageerde na het plaatsen van een K&N luchtfilter en een custom uitlaatsysteem.

De paar pk's winst zijn voor mij ook niet interessant. Maar het algemene rijgedrag is zoveel soepeler en krachtiger. Heerlijk.

Bekijk bijlage 1400176
In dit geval het beste naar de echte expert gaan, al zal Ruud Freriks niet de enige zijn die dat goed kan.
Goes is voor mij wel een flink stuk rijden, maar zoiets laat je in principe maar één keer doen. Hoeveel koste het afstellen van de PC op de testbank?
 
Ik heb dan geen PC maar mijn ecu is 'geflasht'. Maar dat was volgens mij 300 euro, maar de prijzen staan gewoon op de site aldaar.

Er zullen inderdaad meerdere mensen zijn die dit goed kunnen hoor. Ik ben specifiek naar Ruud gegaan omdat hij goed overweg kan met het programma wat mijn ECU gebruikt.
 
Ik heb dan geen PC maar mijn ecu is 'geflasht'. Maar dat was volgens mij 300 euro, maar de prijzen staan gewoon op de site aldaar.

Er zullen inderdaad meerdere mensen zijn die dit goed kunnen hoor. Ik ben specifiek naar Ruud gegaan omdat hij goed overweg kan met het programma wat mijn ECU gebruikt.
thx!
De AutoTune AT200 schijnt trouwens gewoon leverbaar te zijn voor de PCV icm de 2017 390 Duke, dus ik ga voor die optie.
Die module is waarschijnlijk net iets duurder dan 1 afstelbeurt op de Dyno, met als voordeel dat je het altijd later nog een keer kunt doen of verder verfijnen.
Een extra rijke mapping kunt maken voor het geval de motor zwaarder belast gaat worden (vakentie met duo en veel bagage in de bergen of zo) etc etc.
Voor de DHZ motorrijder/sleutelaar leuker dan 'telkens' naar de Dyno, wat er dan in de praktijk niet van gaat komen.
 
Ja dat is inderdaad een keus die je kan maken. Ik hoop dat het zo goed werkt als dat het beschrijft. Het ziet er in ieder geval mooi/ideaal uit.

Ik gebruik TuneEcu omdat het meer is dan alleen afstelling, het is ook een diagnosetool en je kan meerdere testen doen e.d.
 
1400880

1400881


Power commander 3 laten installeren en afstellen Bij dynojet rotterdam.. Ik heb nu een veel rustigere motor die directer reageert op de gashendel en veel minder aan het bokken is op lage snelheden.

Paars is zonder power commander
Grijs is met Power commander + afstelling motor
 
Laatst bewerkt:
Achteraf had ik wel kunnen weten dat het geen 1-cilinder was.
Meer dan 120 pk uit een 1-pittertje is niet echt 'haalbaar.'

Voor montage van de sensor(en) die met de AutoTune module komt kan in sommige gevallen de montageflens in de originele uitlaat gebruikt worden waar de lambda sensor inzit en hoeft in dat geval niet extra's aan de uitlaat gelast te worden.
Als je dat doet is de lambda sensor niet in gebruik. Is dat geen probleem voor het motormanagement?
Wordt de originele lambda sensor helemaal niet meer gebruikt door een motor die op een PowerCommander V loopt, al dan niet in combinatie met een AT module?
 
Er zijn zeker anderen merken die dat ook hebben bij bepaalde modellen. Ik weet inmiddels van de Honda CB500X die ook hun O2 signaal goed beschermd hebben.
En zo zijn er nog wel een paar, ook bij de nieuwere Yamaha modellen.
In principe is het hoe nieuwer het model hoe groter de kans is dat het O2 signaal NIET te foppen is. Ongeacht het merk. (lees EURO4..)
Ook "vinden" de nieuwere motoren het steeds minder "leuk" op de testbank. Het voorwiel draait niet mee op de testbank en daar haalt oa het ABS en TC veel data uit.

Ik zeg meestal dat een Power Commander prima werkt als je alleen op zoek bent naar een brandstof aanpassing. Maar dat deze slechts beperkt is. Ik vind ook dat de prijzen van de Power Commander erg hoog zijn, zeker gezien wat je er voor terug krijgt. Slechts brandstof verandering op 1 injector rij. Als je dan een motor hebt met 2 injector galerijen (zoals de meeste sportmotoren tegenwoordig) moet je een Secondary Fuel Module erbij kopen. En als je dan ook nog wat aan de ontsteking wilt moet er vaak weer een aparte module bij... 3 modules dus!

Bij het flashen is dat allemaal gecovered en heb je helemaal geen modules voor nodig. Vaak is het een aanpassing in de bedrading om "toegang"te kunnen krijgen tot de ECU. En dit gaat zonder in de originele draadboom te knippen hoor. Er komen bijna altijd alleen een paar draadjes bij..Keurig door stekkers en pinnetjes in een connector.

En als we dan jouw MT09 als voorbeeld nemen. DMV een flash heb je veel meer tot je beschikking dan alleen brandstof en ontsteking mappen. Een MT09 is erg begrensd op meerdere dingen, zoals bij voorbeeld de eindsnelheid. Die krijg je met een Power Commander er niet uit. ook niet door de ontsteking module. Maar door de flash is dit wel mogelijk.

Er komen steeds motoren op de markt die door alle milieu eisen begrensd worden in prestatie en rijcomfort.
Wat kost dat nou zo'n ECU flashen? Jje heb er dan geen extra apperaatjes bij nodig hoogstens dan en K&N filter.
 
Specialisten, even een paar vragen.

Ik overweeg een ECU flash voor mijn KTM 1090, Ruud Fredriks kan daarvoor zorgen.

Op dit moment heb ik een Remus einddemper met db killer. Dit wil ik uitbreiden naar een K&N luchtfilter om ook het inlaattraject wat te verbeteren.
Een cat-vervanger staat ook op het lijstje maar levert dit wel enige voordeel op?

De O2 sensoren zijn afgedopt, dit kan ik dan ook weer origineel maken omdat de ECU wordt herschreven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan