Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

Hoi Jeroen,

Ik ben wel benieuwd waarom je het niet eens bent met het closed-loop verhaal. En geef hieronder graag een toelichting waarom ik denk dat wat ik heb geschreven wel degelijk klopt. Overigens, de Woolich oplossing ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen. De toelichting hierna is volledig gebaseerd op flashtune.

Zodra ActiveTune in de flashtune software wordt geactiveerd en vervolgens de ecu wordt geflashed, worden er inderdaad een aantal extra tabellen in de ecu geschreven. De belangrijkste daarvan zijn de TPS en MAP trim tabellen. De trim tabellen worden tijdens het rijden continu bijgewerkt op basis van de feedback van de lambda sonde. Indien de optie 'Live correction mode' is ingeschakeld, wordt de trim direct toegepast op de basemap. Omdat er bepaalde limieten aan de trims verbonden zijn, is het natuurlijk verstandig om een aantal keer de aanpassingen uit de trim tabel naar de base map te flashen. Daarmee worden de trims in de trim tabel steeds kleiner. Blijft onverlet dat met live correction mode de base map nog steeds wordt aangepast op basis van de waarden uit de trim tabel. Daarmee wordt de feedback van de wide-band lambda sonde dus te allen tijde gebruikt om de inspuiting aan te passen, met andere woorden: closed-loop.

Ik heb het gelezen hoor, maar ik heb al aangegeven waarom het niet kan. Bij Flash_tune maken ze gebruik van een soort PowerCommander systeem, of te wel het gaat buiten de ECU om. Hoe wel ze erg hun best doen het te laten lijken dat het rechtstreeks in de ECU gebeurt is dat in de praktijk niet zo volgens Woolich.

Als ik op de instructie video van FT kijk, is het precies zoals ik al uitgelegd heb. Ik kan ook helemaal niets vinden over dat Live correction mode. Want als ze dat echt zouden kunnen ( De ECU closed loop laten werken) Dan zouden ze de enige in de gehele wereld zijn en denk ik dat ze er wel iets meer bekend over waren.


Veel meer ga ik er niet op in, ik heb het daar echt te druk voor.
 
Ik heb op mijn Z1000R uit 2018 momenteel alleen Akra einddempers. Verder nog origineel (kat + bochten). Zit eraan te denken om deze te vervangen voor full Akra.
Lees dan verschillende dingen. De 1 zegt dat ECU of PC niet nodig is, de ander adviseert weer een PC en weer iemand een ECU Flash.

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen/tips?
Is een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen? Heb hier ook tegenstrijdige dingen over gelezen namelijk.

Het gaat mij vooral om iets zwaarder geluid en niet zozeer voor circuit rijden bv.

Tnx.
 
Ik heb op mijn Z1000R uit 2018 momenteel alleen Akra einddempers. Verder nog origineel (kat + bochten). Zit eraan te denken om deze te vervangen voor full Akra.
Lees dan verschillende dingen. De 1 zegt dat ECU of PC niet nodig is, de ander adviseert weer een PC en weer iemand een ECU Flash.

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen/tips?
Is een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen? Heb hier ook tegenstrijdige dingen over gelezen namelijk.

Het gaat mij vooral om iets zwaarder geluid en niet zozeer voor circuit rijden bv.

Tnx.
Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.
Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik je graag.
jeroen@dynojetvdmeer.demon.nl of 0625072882 (Whatsapp)
 
Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.
Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik je graag.
jeroen@dynojetvdmeer.demon.nl of 0625072882 (Whatsapp)
Hey Jeroen, heb je ervaring met de Triumph Tiger Sport 2013? Er zit een Arrows demper op, K&N filter geplaatst en de katalysator is leeg. Gr. Martijn.
 
Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.
Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik je graag.
jeroen@dynojetvdmeer.demon.nl of 0625072882 (Whatsapp)
Hoi Jeroen,

Tnx! Helder antwoord! Had dus al wat meerdere zaakjes benaderd (motorzaakjes, Kawa dealers, Pajic, Druijff) en had al wat prijzen en tips/ervaringen. Maar ze waren dus beetje tegenstrijdig.
Iemand van een kawa dealer zei dat wanneer ik de ECU flash zou doen, deze niet meer aangepast kan worden. Maar als ik jou reactie zo lees moet dat geen probleem zijn dus. Iemand die voor mij de bochten kan plaatsen en de ECU flash kan doen gaf overigens hetzelfde aan.

Heb een afspraak gemaakt, mede dankzij je reactie ;)
Ga voor een ECU Flash bij Druijff. Voor de tijd op de testbank en na het monteren van de nieuwe bochten weer en dan kijken we naar de ECU die hij kan aanpassen.
 
Weet iemand misschien waar ik de oude fuel maps voor de powercommander 3 kan downloaden? Nu moet ik telkens naar Amerika mailen voor deze mappen.

Deze nieuwe tunes zijn pvm de oude extensies zijn jvm. Ook al maak ik er een jvm file van herkent de powercommnader 3 deze niet?
20-043-516European model, Laser Hot Cam open bolt-on exhaust, Stock or aftermarket air filter
 
Weet iemand misschien waar ik de oude fuel maps voor de powercommander 3 kan downloaden? Nu moet ik telkens naar Amerika mailen voor deze mappen.

Deze nieuwe tunes zijn pvm de oude extensies zijn jvm. Ook al maak ik er een jvm file van herkent de powercommnader 3 deze niet?
20-043-516European model, Laser Hot Cam open bolt-on exhaust, Stock or aftermarket air filter
Waarom zou je dat willen? 9 van de 10x kloppen die toch niet voor onze brandstof en omstandigheden.
Maar als je een cd kunt bemachtigen. Daar staan ze ook vaak op.
 
Waarom zou je dat willen? 9 van de 10x kloppen die toch niet voor onze brandstof en omstandigheden.
Maar als je een cd kunt bemachtigen. Daar staan ze ook vaak op.

Als basis afstelling ,trouwens elke motor klopt niet qua fuel mapping , elke motor is toch anders ;) Dan bedoel ik rijden met een af fabriek fuel map die elke motor meekrijgt op zn ECU.
 
Dat ligt eraan welk bouwjaar. Hoe nieuwer hoe meer sensoren en dus meer info voor de ECU om de hoeveelheid brandstof/ontsteking te berekenen.
En dan krijg je ook nog de milieu eisen waar fabrikanten aan moeten voldoen die dat weer tenietdoen.
Dus inderdaad het kan altijd beter
 
Goedemorgen mannen,

Het is weer lekker klote weer buiten, dus ik ben een onderhoud rondje aan het doen en lekker aan het sleutelen in de garage.
Ik heb een K&N filter geplaatst (originele was aan vervanging toe), de cat verwijdert en een andere demper geplaatst.

Hierdoor zal de fiets (GSX-R 750 K7) hoogstwaarschijnlijk opnieuw afgesteld moeten worden. Nu zijn hier veel verschillende kastjes voor.
Maar mijn oog is gevallen op een Rapid Bike Evo gezien de mogelijkheden die deze bied en dat ik hem met een andere kabelboom over kan zetten naar een mogelijk toekomstige fiets, en de mogelijkheid verschillende maps te gebruiken.

Nu zit ik nog wel met een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

  1. Uiteraard is het beter de motor icm de rapid bike af te stellen op de dyno. Maar heeft deze unit na plaatsen al direct effect (ergo kan ik naar de dyno toe rijden of moet hij even op de aanhanger)?
  2. Is iemand toevallig beken met de Healtech X-TRE unit? Ik had deze op het oog om de begrenzing in de 1-3 versnelling weg te halen. Echter kan ik niet vinden of deze samenwerkt met de Rapid Bike.
  3. Is het mogelijk om de A-B-C standen van de GSX-R 1000 na te maken in de Rapid Bike met verschillende maps? Ik zou wel een regen map willen hebben.
Het zou super zijn als iemand met wat meer ervaring hier antwoord op kan geven! :}
 
Goedemorgen mannen,

Het is weer lekker klote weer buiten, dus ik ben een onderhoud rondje aan het doen en lekker aan het sleutelen in de garage.
Ik heb een K&N filter geplaatst (originele was aan vervanging toe), de cat verwijdert en een andere demper geplaatst.

Hierdoor zal de fiets (GSX-R 750 K7) hoogstwaarschijnlijk opnieuw afgesteld moeten worden. Nu zijn hier veel verschillende kastjes voor.
Maar mijn oog is gevallen op een Rapid Bike Evo gezien de mogelijkheden die deze bied en dat ik hem met een andere kabelboom over kan zetten naar een mogelijk toekomstige fiets, en de mogelijkheid verschillende maps te gebruiken.

Nu zit ik nog wel met een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

  1. Uiteraard is het beter de motor icm de rapid bike af te stellen op de dyno. Maar heeft deze unit na plaatsen al direct effect (ergo kan ik naar de dyno toe rijden of moet hij even op de aanhanger)?
  2. Is iemand toevallig beken met de Healtech X-TRE unit? Ik had deze op het oog om de begrenzing in de 1-3 versnelling weg te halen. Echter kan ik niet vinden of deze samenwerkt met de Rapid Bike.
  3. Is het mogelijk om de A-B-C standen van de GSX-R 1000 na te maken in de Rapid Bike met verschillende maps? Ik zou wel een regen map willen hebben.
Het zou super zijn als iemand met wat meer ervaring hier antwoord op kan geven! :}
1. Als je de RB EVO zelf inbouwt staat daar (nieuw) een 0-map in. Dan past hij dus niets aan. Als je hem tweedehands hebt, eerst een 0-map erin zetten. Zo naar de dyno toe.
2. Als je de prijs van de Healtech en de Rapid Bike bij elkaar optelt, kun je misschien net zo goed je ECU laten herschrijven. Dat heeft vele voordelen ten opzichte, maar is (afhankelijk van je wensen) iets duurder.
3. Rapid Bike kun je een map switch bij bestellen. Kun je twee maps laten programmeren. Let wel op: tweede map maakt het afstellen ook duurder, want ook deze map moet geschreven worden.
 
1. Als je de RB EVO zelf inbouwt staat daar (nieuw) een 0-map in. Dan past hij dus niets aan. Als je hem tweedehands hebt, eerst een 0-map erin zetten. Zo naar de dyno toe.
2. Als je de prijs van de Healtech en de Rapid Bike bij elkaar optelt, kun je misschien net zo goed je ECU laten herschrijven. Dat heeft vele voordelen ten opzichte, maar is (afhankelijk van je wensen) iets duurder.
3. Rapid Bike kun je een map switch bij bestellen. Kun je twee maps laten programmeren. Let wel op: tweede map maakt het afstellen ook duurder, want ook deze map moet geschreven worden.
Bedankt voor je reactie Peter!

1) helemaal duidelijk!
2) Wat voor voordelen heeft een remap van de ECU dan vs een rapid bike / healtech combi (even afgezien van de prijs)?
3) Duidelijk. Begrijpelijk dat er dan 2x afstellen nodig is. (zijn 2 maps de max?)
 
Bedankt voor je reactie Peter!

1) helemaal duidelijk!
2) Wat voor voordelen heeft een remap van de ECU dan vs een rapid bike / healtech combi (even afgezien van de prijs)?
3) Duidelijk. Begrijpelijk dat er dan 2x afstellen nodig is. (zijn 2 maps de max?)

2. ECU remap is veel fijnmaziger en dus preciezer. Daarnaast geen piggyback systemen dus minder kans op elektronische gremlins. Kan daarnaast meer zaken programmeren, kijk maar eens op de volgende site: https://www.woolichracing.com/produ...6-2007-suzuki-gsx-r-750-usb-d-v3-package.aspx

3. Zover ik weet is twee de max.
 
Mijn ervaring is anders, geen wetenschappelijk onderzoek, maar mijn bevindingen:
ikzelf powercommander (bmw k1200r) + afstellen ca. € 550,00
maat (motor euro 4) rapidbike + afstellen ca. € 1000,00 ( 2 cilinder beide afzonderlijk afgesteld)
( heel gedoe voor de tuner om de closed loop te omzeilen)
ikzelf andere motor (B-king = euro 3) ecu flash + afstellen € 400,00
bij alle 3 ervaring zeer positieve eindresultaten.
dan is ecu flash voordeliger en kunnen meer meer zaken ondervangen worden.
(bij mij de snelheidslimiet eraf, elke versnelling onbegrensd, fantastisch afgesteld, man wat loopt dat ding nu...)
vooral met een euro 4 of 5 motor moet heel wat overruled worden, wat niet kan met een piggybag.
met de kennis van nu zou ik voor ecu flash met afstellen gaan.
bij alle 3 ervaringen reed de motor soepeler, meer trekkracht onderin, beter oppakken op het gas, meer (veel) Power, lager verbruik bij gelijke rijstijl (al is dat lastig 😀)
 
Oja, update van mijn kameraad, groot nadeel van rapidbike en powercommander is het grote extra draden pakket, wat Peter ook al aangaf kans op “gremlins”
 
Mijn ervaring is anders, geen wetenschappelijk onderzoek, maar mijn bevindingen:
ikzelf powercommander (bmw k1200r) + afstellen ca. € 550,00
maat (motor euro 4) rapidbike + afstellen ca. € 1000,00 ( 2 cilinder beide afzonderlijk afgesteld)
( heel gedoe voor de tuner om de closed loop te omzeilen)
ikzelf andere motor (B-king = euro 3) ecu flash + afstellen € 400,00
bij alle 3 ervaring zeer positieve eindresultaten.
dan is ecu flash voordeliger en kunnen meer meer zaken ondervangen worden.
(bij mij de snelheidslimiet eraf, elke versnelling onbegrensd, fantastisch afgesteld, man wat loopt dat ding nu...)
vooral met een euro 4 of 5 motor moet heel wat overruled worden, wat niet kan met een piggybag.
met de kennis van nu zou ik voor ecu flash met afstellen gaan.
bij alle 3 ervaringen reed de motor soepeler, meer trekkracht onderin, beter oppakken op het gas, meer (veel) Power, lager verbruik bij gelijke rijstijl (al is dat lastig 😀)
Ook interessante ervaringen! Thanks!

Het euro4 verhaal zal niet van toepassing zijn voor mij. De 750k7 is sowieso euro3 en komt met een andere uitlaat, verdere aanpassingen en zonder cat daar niet eens meer bij in de buurt.

Waar heb je de ecu laten programmeren / afstellen?

Ondanks de kans op gremlins en mogelijk wat meer kosten heb ik nog wel het beste gevoel bij een Rapid Bike ivm de mogelijkheden (en meerdere maps)
maar ik ga een ecu flash eens uitzoeken.
 
Euro 3... Mijn B-king heb ik ook wat aangepast, decat, andere slip-on, bmc luchtfilter, air intake mod (vergrote koude luchtinlaten)
die euro eisen zitten (ook) deels in ecu geschreven, vooral in de testgebieden, wat het stuk onder de 5k is, en laat dat nu ook het stuk zijn wat je het meest gebruikt...(ik weet niet exact wat er in de ecu geknepen wordt, dat kan een goede tuner jou beter vertellen).
ik Zou je naar de Tovenaar in Goes sturen...
ja ik ben vanuit Friesland helemaal naar Zeeland gereden, 3x paspoort controle gehad 😂

meerdere Maps? 1 goede meer heb je niet nodig m.i., je laat hem afstellen in de configuratie waarmee je 90% van de tijd rijdt, het verschil b.v. Met en zonder dB killers, is in mijn ervaring niet enorm. Bij de Bmw met 1 uitlaat iets minder vermogen met killer, bij de Koning merk ik er niets van Met of zonder killer.
(ik rij de laatste jaren altijd met killer, voormezelf, en jullie, kunnen we misschien nog wat jaren langer rijden met de motor.)

Het vakmanschap van de tuner, ervaringen van andere motorrijders met dezelfde motor zou ik mee laten wegen.
Zo zijn er voor Suzuki diverse namen die wel wat kunnen op tuningsgebied.

Oja de powercommander met standaard map van de 1e motor liep super, maar dronk Meer als z’n baasje, dat was na goed afstellen wel heel anders, liep even goed maar veel zuiniger!

De kennis van ECU flashen is heel anders dan een rapidbike bike afstellen, niet iedereen kan dit.
Als je bv rapidbike dealer bent zul je dit ook adviseren.
Wij van wc eend, adviseren, ja juist, wc eend.

oja ik ga niet namen van tuners hier publiceren die staan in de openingspost. Of stuur pm.
 
Euro 3... Mijn B-king heb ik ook wat aangepast, decat, andere slip-on, bmc luchtfilter, air intake mod (vergrote koude luchtinlaten)
die euro eisen zitten (ook) deels in ecu geschreven, vooral in de testgebieden, wat het stuk onder de 5k is, en laat dat nu ook het stuk zijn wat je het meest gebruikt...(ik weet niet exact wat er in de ecu geknepen wordt, dat kan een goede tuner jou beter vertellen).
ik Zou je naar de Tovenaar in Goes sturen...
ja ik ben vanuit Friesland helemaal naar Zeeland gereden, 3x paspoort controle gehad 😂
Daar hoor ik inderdaad vele goede verhalen over. Stond ook al op mijn lijstje :)
meerdere Maps? 1 goede meer heb je niet nodig m.i., je laat hem afstellen in de configuratie waarmee je 90% van de tijd rijdt, het verschil b.v. Met en zonder dB killers, is in mijn ervaring niet enorm. Bij de Bmw met 1 uitlaat iets minder vermogen met killer, bij de Koning merk ik er niets van Met of zonder killer.
(ik rij de laatste jaren altijd met killer, voormezelf, en jullie, kunnen we misschien nog wat jaren langer rijden met de motor.)
Gaat mij erom dat ik met de originele uitlaat/cat wel eens op het circuit rij. Mijn huidige uitlaat wordt daar niet toegelaten denk ik (geen e-keur). Daarvoor zou ik de 2 maps willen.
Het vakmanschap van de tuner, ervaringen van andere motorrijders met dezelfde motor zou ik mee laten wegen.
Dat ga ik ook zeker doen. Heb van dit onderdeel weinig kaas gegeten.
Zo zijn er voor Suzuki diverse namen die wel wat kunnen op tuningsgebied.

Oja de powercommander met standaard map van de 1e motor liep super, maar dronk Meer als z’n baasje, dat was na goed afstellen wel heel anders, liep even goed maar veel zuiniger!

De kennis van ECU flashen is heel anders dan een rapidbike bike afstellen, niet iedereen kan dit.
Als je bv rapidbike dealer bent zul je dit ook adviseren.
Wij van wc eend, adviseren, ja juist, wc eend.
Duidelijk!
oja ik ga niet namen van tuners hier publiceren die staan in de openingspost. Of stuur pm.
Ik heb over de meesten indd al wel via andere verhalen gehoord. :)
 
Daar hoor ik inderdaad vele goede verhalen over. Stond ook al op mijn lijstje :)

Gaat mij erom dat ik met de originele uitlaat/cat wel eens op het circuit rij. Mijn huidige uitlaat wordt daar niet toegelaten denk ik (geen e-keur).

Mijn ervaring bij de BMW was dat hij met de originele uitlaat zeker even goed reed als mijn beste slip-on.
daarvoor geen extra map nodig, met de oem uitlaat reed hij eigenlijk het beste, het stilste, maar lelijk!
Het enige is dat het geluid zonder cat en met sport luchtfilter wel toeneemt. Zelf heb ik bij HBM een dB meter gekocht en ben ik wat aan het pielen met mijn dB killers om binnen de marges te blijven. Denk aan B.v. Assen aan de eisen, ik ga daar 4 mei een dagje rijden en hoop binnen de marges te blijven. Ik zit nu op ca. 94dB bij ca. 4800rpm. Origineel is dat 90dB. We testen dan op de manier zoals het hoort, zoals de politie of RDW ook zou doen. Plankgas gaat ie dan ver over de 110dB, op een halve meter van de uitlaat.
 
Ik zie in de OP geen Tuners in het oosten van het land, heeft iemand nog een adresje daarvoor? Wel een goede tuner, niet bedrijven "die het er bij doen" zal ik maar zeggen..
Gaat om een KTM 690 SMC R uit 2021.. puur afstellen want de PCV zit er al in..
 
Terug
Bovenaan Onderaan