Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Inbox4me

MF veteraan
24 sep 2002
3.141
1
Omgeving Heerenveen
Heb je tips, verbeteringen, ervaringen of aanvullingen? Reageer hieronder, ik zal de startpost regelmatig bijwerken.

Vermeld aub zoveel mogelijk van de volgende kenmerken indien je een nieuw product aanmeld:
Naam, voor welke merken motorfietsen, voordelen, nadelen, richtprijs, link naar website fabrikant





Inleiding

Er zijn hier op MF veel topics over wat het beste product is om je motor af te stellen. Ik ben afgelopen weken bezig geweest om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn om je motor af te stellen, aangezien ik dit ook voor mijn eigen motor wil doen.

Hierbij kwam ik veel informatie tegen; om andere forummers tijd te besparen staat hier een overzicht van welke producten er zijn voor je motor, wat het ongeveer kost en wat voor- en nadelen zijn.


Waarom zou ik mijn motor laten afstellen?
Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig kan zijn je motor af te laten stellen:

  • Door milieu-eisen worden motoren vaak niet optimaal afgesteld: hierdoor wordt het vermogen en het koppel van je motor niet optimaal gebruikt. Motoren lopen hierdoor vaak ook wat te arm en er kunnen dipjes in het vermogen zitten
  • Je hebt een andere uitlaat (en/of luchtfilter) gemonteerd waardoor de A/F ratio gewijzigd is
  • Je motor loopt niet soepel of heeft last van een aan/uit effect

Door afstellen gaat je motor (soms) zuiniger lopen, heeft vaak een vlakkere koppelkromme, meer pk's en een directere gasrespons.

Voor injectiefietsen heb je de keuze om je ECU af te laten stellen, of om een injectiemodule als bv een Powercommander/Rapidbike (ook wel "Piggyback" genoemd) te monteren. Voor carburatiefietsen kom je al snel op een Dynokit (of Factory pro kit, iets minder bekend). Hieronder staat meer uitleg.




Rechtstreeks ECU mappen

Wat is ECU mappen?
ECU mappen houdt in dat de ECU van je motor rechtstreeks aangepast wordt mbv software icm een vermogensbank. Het voordeel van rechtstreeks mappen op je ECU is dat je geen extra apparaat op je motor hoeft te monteren wat eventueel storingen kan veroorzaken. Bovendien wijzig je de ECU zélf, itt injectiemodules als Powercommander/Rapidbike, welke ná de ECU zitten.

Overigens wordt altijd aangeraden je motor op de testbank af te laten stellen, omdat geen enkele motor gelijk is (ook niet van hetzelfde type en bouwjaar: er zijn altijd afwijkingen)


De volgende methoden zijn beschikbaar voor het mappen:

Tuneboy - ECU mappen
Voordelen
Met een Tuneboy kun je heel veel waarden instellen: de motor is op zeer veel gebieden af te regelen. A/F ratio, ontsteking etc. Voor meer details: de Tuneboy website en dan met
name het http://www.tuneboy.com.au/Compare/Compare.html (verschil tussen Powercommander III en Tuneboy).

Nadelen
Prijs

Geschikt voor oa:
  • Aprillia
  • Benelli
  • Buell
  • KTM
  • Moto Guzzi
  • Triumph
  • Suzuki (Hopelijk binnenkort! Tuneboy werd nooit ondersteund voor Suzuki, maar nu (4 augustus 2009) staat op de site van Tuneboy een aankondiging dat de ECU van Suzuki binnenkort wordt ondersteund!)

Richtprijs: € 350,-


Yoshibox - ECU mappen
Uitsluitend geschikt voor Suzuki

Voordelen
Prijs

Nadelen
Deze methode is grover dan bv de Tuneboy of een Powercommander/Rapidbike: dat wil zeggen dat je minder nauwkeurig af kunt stellen en het is niet mogelijk de ontsteking bij te regelen. De gebieden waar je afstelt zijn kwart gas, half gas, driekwart gas en voluit. Aaan/uit effecten en/of een incidenteel dipje schijnt in sommige gevallen te blijven.

Volgens verschillende bedrijven kun je een motor hier behoorlijk goed mee af stellen.

Overigens heeft Hoegee motortechniek (Suzuki specialist) een in eigen beheer ontwikkeld programma om ECU's van Suzuki's af te stellen, vergelijkbaar met wat de Yoshibox doet.

Richtprijs: € 150,-


Teka SFI - ECU mappen (Suzuki Fuel Injection)
Uitsluitend geschikt voor Suzuki

Voordelen
Prijs + zie voordelen ECU mappen

Nadelen
Waarschijnlijk hetzelfde als de nadelen van de Yoshibox (iemand die dit kan bevestigen :?)

Richtprijs: € 125 - € 150 voor het afstellen


FIM Ultimap - ECU mappen
Hier heb ik me minder in verdiept, maar toch wat info:

Geschikt voor:
  • Cagiva
  • Ducati
  • Moto Guzzi
  • MV Augusta
  • Laverda

Richtprijs: niet bekend (iemand ervaring :?)


EMC Spy - ECU mappen
Uitsluitend geschikt voor Buell

Voordelen
Je kúnt het zelf doen als je handig bent (!) Op de site staat uitleg hierover
Prijs + zie voordelen ECU mappen

Nadelen
?

Richtprijs: onbekend




Injectiemodules

Injectiemodules (Powercommander, Rapidbike etc) is meen ik voor praktisch elke motor te gebruiken (moet je wel injectie hebben :P). Deze modules zitten ná de ECU. Voordeel is dat er vaak meerdere mappings (bv één voor je race-uitlaat, en één voor je gewone uitlaat) te laden zijn. Je kunt je module soms meenemen naar een andere motor.

Kan ik een map van internet downloaden voor mijn Powercommander of Rapidbike?
Het kan wel, maar is absoluut af te raden. Elke motor loopt anders, dus is het zowieso aan te raden om je motor op de testbank te zetten om te kijken hoe deze loopt. Hou bij Amerikaanse mappen rekening met het feit dat ze soms uitgaan van een andere luchtdruk.

In dit topic zijn meerdere ervaringen gemeld waarbij gebleken is dat een standaard map van internet niet voldeed (overigens heb ik dit ook een keer in het echt meegemaakt: de motor liep werkelijk voor geen meter onderin de toeren, wat ook terug te zien was op de uitdraai. Dit ondanks dat de map voor zijn motor en uitlaat gemaakt was!)


Powercommander III - injectiemodule
Voordelen
Motor is goed af te regelen, A/F ratio is in fijne stapjes te beïnvloeden. Eventueel kun je de ontsteking ook afstellen, hiervoor is wel een aparte module nodig (waardoor je dus 2 hebt: de PCIII en de ontstekingsmodule!); als je ook je ontsteking wilt afstellen kun je beter voor de RapidBike gaan. Totaalprijs hiervan is lager dan van 2 Powercommander modules.

Nadelen
Prijs, Powercommander is modelafhankelijk (kun je dus in principe niet meenemen naar je nieuwe motor)

Verschillen in Powercommander:
# PC I (1997): Alleen benzinemengsel bijstellen en uitsluitend geschikt voor Suzuki TL1000S, R en GSX-R 750
# PC II (1999): Op bepaalde modellen PC II is het mogelijk op naast de brandstof ook de ontsteking te wijzigingen.
# PC III (2000): Past alleen brandstofmengsel aan
# PC IIIr (2000): De “r” versie is inwendig voorzien van andere elektronische componenten en sommige typen hebben aangepaste connectors waardoor ook de ontsteking aangepast kan worden
# PC IIIusb (2000): Past alleen brandstofmengsel aan. Door usb poort gemakkelijk aan pc/laptop te hangen. Dit model heeft een uitbreidingspoort om in de toekomst extra modules te kunnen aankoppelen zoals b.v. een ontstekingmodule
# PC V: Geschikt voor moderne motoren > 2009. Autotune mogelijkheid, kleiner dan zijn voorgangers. Meer details

Richtprijs: € 500,- / € 600,- (inclusief Powercommander III/V á richtprijs € 350,- en afstellen op testbank. Prijzen variëren)

Kijk overigens op de site van powercommander onder Products > Powercommander > Find Powercommander Products om te kijken welke PC voor jouw motor beschikbaar is.

Je kunt btw een quick-shifter monteren icm een Powercommander (bij motoren met een dubbele injectierij kan deze alleen gebruikt worden in combi met een Ignitionmodule)


RapidBike - injectiemodule
Voordelen
Méér afstelmogelijkheden dan een Powercommander: afstellingsmogelijkheden mbv een RapidBike is zeer uitgebreid: naast injectie oa ook ontsteking, verhogen RPM etc (of je dit gaat merken op straat is een vraag waarover de meningen verdeeld zijn). Rapidbike is universeel, je moet alleen een andere kabel kopen (zie wel de kanttekening onder NB!)

Nadelen
Prijs

NB:
Overigens wordt vaak beweerd dat een RapidBike universeel is. Dit is niet waar! Kijk op www.dimsport.com > Dimsport official website > Rapidbike (onder 'Products') > Find your rapid bike. Selecteer hier je merk + model. In het overzicht dat je nu krijgt staat welke RapidBike voor je motor geschikt is:

full


Kijk bij het jaar wat op jouw model van toepassing is (in mijn geval de middelste rij) en kijk naar de code: KRB1 staat voor RapidBike I, KRB2 voor RapidBike 2 en KRB3 voor (verrassing :+) RapidBike 3. De laatste 3 cijfers van de code geven informatie over het type kabel. Overigens staat RBK voor een complete kit: dus unit + kabel.

Dag optie RapidBike 2 op MP in mijn geval :N

Verschillen in RapidBike:
# Rapid 1: Injectiemapping volledig instelbaar
# Rapid 2: Injectie- en ontstekingsmapping volledig instelbaar
# Rapid 3: Injectie- en ontstekingsmapping volledig instelbaar, verschillende mappings mogelijk (evenals een quickshifter)

Update: er zijn inmiddels meerdere modules verkrijgbaar als opvolger van de Rapidbike 3:

- Rapid bike EVO
- Rapid bike RACING. Deze laatste heeft extra mogelijkheden zoals map switch, quickshifter, pitlimiter etc.

Overigens kun je op http://www.rapidbike.be (www.rapidbike.be) onder Toepassingslijsten opzoeken welke kabel je nodig hebt voor jouw motor, mocht je bv 2ehands een RapidBike hebben aangeschaft (verkooprichtprijs € 100 á € 120 voor een kabel... Ik geloof dat alleen dealers kunnen bestellen op http://www.rapidbike.be (www.rapidbike.be)).

Richtprijs: € 650 - € 850 (inclusief RapidBike III á € 540,- en afstellen op de testbank. Prijzen variëren)

Tip: in Italië worden veel RapidBikes gebruikt: kijk even op de italiaanse eBay mocht je bv een RapidBike en/of een kabel voor je motor zoeken. Met translate.google.com kom je een heel eind. Heb er zelf voor 4 tientjes (incl. verzenden) een kabel gekocht, ipv € 120 in de winkel :)

Bazzaz Z-Fi - injectiemodule
Voordelen
Zie voordelen injectiemodule. De Bazzaz beschikt ook over een self-tuning unit.

Nadelen
Prijs, quickshifter/traction control etc schijnen later niet los bij te installeren omdat de Bazzaz één unit is (iemand die dit kan bevestigen?)

Richtprijs: € 575 - € 650 voor de unit (met afstellen op de bank)
€ 899 eur compleet (inclusief quickshifter en tractioncontrolmodule) (zonder afstellen op de bank)


Power FRK - injectiemodule
Uitsluitend geschikt voor BMW en Triumph

Power FRK schijnt een unit te zijn die per model wordt voorgeprogrammeerd.

Voordelen
Zie voordelen injectiemodule. Kan ook ontstekingstijdstip beïnvloeden.

Nadelen
Uniforme mapping per model: niet op jouw specifieke motor af te stellen mbv testbank (iemand die dit kan bevestigen :?)

Richtprijs: onbekend




Carburateurs

(disclaimer: hier heb ik me minder in verdiept omdat ik een injectie-fiets heb)

Met een carburatie-fiets (met die ouderwetse gashuizen dus) wordt de juiste mengverhouding behaald door afstelling middels sproeiers; groter voor meer brandstof en kleiner voor minder.


Dynojet
Afhankelijk van de motor zijn er meerdere 'stages':

# Stage 1: Hierbij wordt de luchtfilterbox standaard gehouden. Gebruik wordt gemaakt van het standaardluchtfilter of een K&N-vervangingsfilter.
# Stage 2: De originele luchtfilterbox wordt aangepast, evt. in combinatie met een K&N luchtfilter.
# Stage 3: Bij een stage 3-kit wordt gebruik gemaakt van losse K&N filters. Dit resulteert meestal in meer topvermogen en een racekarakter. Deze kit wordt vooral gebruikt bij streetfighters.

Richtprijs: varieert per motor. Indicatie: € 250,- € 300,- (afhankelijk van je motor en je wensen kun je goedkoper of duurder uit zijn)


Factory pro
Werking lijkt hetzelfde te zijn als van Dynojet. Meer info op www.factorypro.com



Handige links

Tunen/afstellen

www.de-valkenier.nl De Valkenier, Barneveld
http://www.moto-eemnes.nl (www.moto-eemnes.nl) Moto Eemnes, Eemnes
www.mobu.nl Mobu, Enkhuizen
www.hoegeetech.com Hoegee tuning, Giessen
www.tovami.com Ruud Frederiks, Goes
www.twinmotorcycles.nl Twin Motorcycles, IJsselstein. Veel ervaring met Buel ECU afstellen (ook geschikt voor ECMspy)
www.sf-tuning.eu/ SF-tuning, Maarheeze
www.madracing.nl Madracing, Noord-Scharwoude
http://www.biggelaar-performance.nl (www.biggelaar-performance.nl) Biggelaar, Oisterwijk (Ducati tuningsspecialist)
www.hdeb.nl HdeB, Sleen
www.power-point.nl Powerpoint, Tiel
www.dynojetvdmeer.nl Dynojet Jeroen van der Meer, Uithoorn
http://www.jr-tuning.nl (www.jr-tuning.nl) JR-tuning, Veendam
www.ritzenmotors.nl Ritzen motoren, Weert (MF-er, goede ervaring mee :} )
www.klijnstramotoren.nl Klijnstra motoren, Winschoten
http://www.adrenalinejunkies.nl (www.adrenalinejunkies.nl) Adrenalinejunkies, Zaandam


Fabrikanten + overige

Fabrikant Rapidbike (Dimsport)
http://www.rapidbikeusa.com/support (Rapidbike installatie handleidingen)
Fabrikant Powercommander
Fabrikant Tuneboy Veel handige info!
FIM
http://www.dynojet.com/maps/bikedynos/netherlands.htm (Overzicht Dynobanken in NL)
FuelMotoUSA (relatief) goedkope PCIII's (geen ervaring met dit bedrijf, betalen via PayPal)
Overzicht specificaties Powercommander
Bazzazz Z-Fi
Teka SFI
http://www.powerfrk.com/en/default.htm Producent Power FRK


Ervaringen

http://www.motormaniacs.nl/diversen/dynojet-european-research-centre.html (Motomaniacs 1-2)
http://www.motormaniacs.nl/diversen/dynojet-ruud-fredriks.html (Motomaniacs 2-2)
Ervaring Haga-San op de testbank
Post hier je Dynojet-uitdraai vermogens uitdraaien
 
Laatst bewerkt:
Voor Buells is er ECMSpy. Dat is een programma waarmee je de motor helemaal (Injectie/onsteking, sensoren) kan afstellen. Ook alle foutmeldingen etc kunnen worden uitgelezen. Mooie is dat het programma helemaal gratis is en op de site staat hoe je een kabeltje kan maken om je motor aan te sluiten aan de computer. Bij elkaar kost het dus bijna niks (moet je wel weten waar je mee bezig bent).

EcmSpy - Homepage

Werkt perfect!
 
Thanxs voor de uitleg.
ik ben van plan om een powercommander aan te schaffen. (r6-2008)
ga eens op mijn gemak alles lezen
 
bij v/d biggelaar (waar anders) hebben ze bij mijn monster een rapid bike 2 ertussen geplaatst,en is op alle fronten hiermee beter gaan draaien.
naast een paar pk extra op de bank is ook de verhouding lucht/peut een stuk beter geworden en pakt het blok werkelijk veel beter op.

van stationair,deellast en volgas....alles gaat enorm soepel zonder geproest en gekloot.
tevens is de toerenbegrenzer 500 tpm naar boven verzet wat totaal geen problemen meebrengt.....het testastretta blok wil toch alleen maar meer en meer toeren maken :)

al met al is het echt perfect gedaan bij vd biggelaar en hebben ze daar van een snelle naked een krankzinnig snel pojectiel gemaakt dat loopt als een zonnetje en klinkt als stuka bommenwerper in volle duikvlucht.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over de RapidBike:

Waarom zou het niet mogelijk zijn om een Rapidbike II op een fiets toe te passen waar aangegeven wordt dat hier alleen een Rapidbike I op kan? Zou het niet zo zijn dat het wel mogelijk is, maar dat je dan niet de optie kan gebruiken voor het regelen van de injectie?
 
ik zie dat je Dhr .Paul ritzen ook al vermeld .. :} :} :} :} :}

zie mijn onderschrift .. O-) O-)
 
Volgens mij is de rapidbike wel op elke motor te gebruiken icm een andere kabelboom, maar doen niet alle functies het.
 
Voor Buells is er ECMSpy. Dat is een programma waarmee je de motor helemaal (Injectie/onsteking, sensoren) kan afstellen. Ook alle foutmeldingen etc kunnen worden uitgelezen. Mooie is dat het programma helemaal gratis is en op de site staat hoe je een kabeltje kan maken om je motor aan te sluiten aan de computer. Bij elkaar kost het dus bijna niks (moet je wel weten waar je mee bezig bent).

EcmSpy - Homepage

Werkt perfect!
Moet je zo te zien wel een redelijk handige hobbyist zijn, en weten wat je doet qua afstellen. Kosten-efficiënt is het wel ;)
Vraagje over de RapidBike:

Waarom zou het niet mogelijk zijn om een Rapidbike II op een fiets toe te passen waar aangegeven wordt dat hier alleen een Rapidbike I op kan? Zou het niet zo zijn dat het wel mogelijk is, maar dat je dan niet de optie kan gebruiken voor het regelen van de injectie?
Klinkt logisch, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Volgens mij is de rapidbike wel op elke motor te gebruiken icm een andere kabelboom, maar doen niet alle functies het.
Zie vraag hierboven: zou kunnen. Iig lijkt mij dat er een reden is dat de fabrikant aangeeft dat een module niet op een bepaald type zou passen (hoewel deze reden ook een commerciële zou kunnen zijn :+)
ik zie dat je Dhr .Paul ritzen ook al vermeld .. :} :} :} :} :}

zie mijn onderschrift .. O-) O-)
Afspraak staat met Paul, ben benieuwd
HdeB Engineering | Website

Hier heppie der nog een.

Deze zit in Sleen en kan ook de injectiemapping van een suzuki veranderen.
Toegevoegd :)
 
Laatst bewerkt:
Zie vraag hierboven: zou kunnen. Iig lijkt mij dat er een reden is dat de fabrikant aangeeft dat een module niet op een bepaald type zou passen (hoewel deze reden ook een commerciële zou kunnen zijn :+)

Dat is wat mij verteld is. Sowieso ga je 9 van de 10 keer naar een nieuwere motor toe, en een rapidbike II doet het sowieso in een motor waar een rapidbike III in hoort te zitten. Alleen een rapid bike III in een motor waar een rapid bike II in hoort te zitten weet ik niet 100% zeker.
 
www.power-point in Tiel :)

Een quickshifter kan bij motoren met een dubbele injectierij alleen gebruikt worden in combi met een Ignitionmodule :)

er komt binnenkort een Powercommander V op de markt :)
 
Laatst bewerkt:
http://www.biggelaar-performance.nl/

Ducati tuningsspecialist..


heeft momenteel mijn nieuwe 1198s onderhanden, om deze net als mijn 1098s te tunen. De Ecu zal custom aangepast worden op een full akra system, dat ik laat overzetten van de 1098 op de 1198. Verder worden de in- en uitlaatkanalen bewerkt en de klepzitting.
 
Dat is wat mij verteld is. Sowieso ga je 9 van de 10 keer naar een nieuwere motor toe, en een rapidbike II doet het sowieso in een motor waar een rapidbike III in hoort te zitten. Alleen een rapid bike III in een motor waar een rapid bike II in hoort te zitten weet ik niet 100% zeker.
Dit is precies zo'n praktijkvoorbeeld waar je soms tegen aan loopt en waar je je van af vraagt: wie heeft er gelijk? Andere gebruikers nog suggesties?
www.power-point in Tiel :)

Een quickshifter kan bij motoren met een dubbele injectierij alleen gebruikt worden in combi met een Ignitionmodule :)

er komt binnenkort een Powercommander V op de markt :)
Info meegenomen, Powercommander IV nog even buiten beschouwing gelaten omdat daar nog weinig (:?) informatie over is?
 
De bazzazmodule mag van mij ook in deze topic.
;)

http://www.bazzazperformance.com/in...category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=26

Ontwikkeld in de USA bij de AMA Superbike en SuperSport 600. De Bazzaz Z-Fi heeft alles in 1; het is een Fuel Control Commander waarmee je het ideale mengsel kan instellen, een Quick Shifter en een instelbare Traction Control zoals die ook in de WK Superbike, AMA Superbike en Moto GP gebruikt wordt. Meegeleverd wordt de software, USB kabel, Quickshifter met schakelstang en uitgebreide handleiding. Het systeem is plug & play en binnen 10 minuten te monteren ! Optioneel kan ook de Z-AFM Air Fuel Mapping Kit besteld worden. Deze berekend zelf d.m.v. een lambdasonde het ideale brandstofmengsel. Een andere handige optie is de Traction Control Map Selection Switch. Hiermee stel je eenvoudig onder het rijden de mapping en de gevoeligheid van de traction control in

Een technisch hoogstandje is de Z-AFM Air Fuel Self Mapping Kit. Via de meegeleverde breedband Lambda Sonde die op de plaats van de originele Lamda Sonde in de uitlaat gemonteerd wordt, stelt de Z-AFM onder het rijden zelf het ideale brandstofmengsel in. Deze mapping wordt opgeslagen in de Z-Fi Fuel Control Unit. Ideaal voor rijders die geen testbank ter beschikking hebben en die vaak van uitlaat wisselen vanwege circuits met een geluidsbeperking of voor coureurs die zelf een mapping willen ontwikkelen. Je kunt dan zeer eenvoudig zelf een perfecte mapping maken voor bijv. een open uitlaat, een uitlaat met DB-Killer en de originele uitlaat. De Z-AFM Air Fuel Self Mapping Kit is Plug & play op de Z-Fi Fuel Control Unit met Traction Control en Quickshifter.
 
Laatst bewerkt:
mjah, klinkt een beetje als de Dynojet Wideband commander, das ook een wideband λ-sonde, maar zou je mapping zoveel verlopen dat je 'm nog aan moet passen als ie eenmaal gemaakt is?
 
Ik zie allemaal leuke handige kits langskomen.
heeft iemand een idee wat ik het beste zou kunnen aanschaffen.
ik wilde gaan voor de powercommander III usb. (yamaha r6 2008)
ik heb een race systeem eronder (laser) maar wil er nog een andere demper bij halen.

wilde op de beurs in utrecht eventueel wat gaan kopen
tips en ideeen zijn welkom. *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan