Het grote rijlesserstopic, Deeltje 33!: Blij dat ik glij

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo allemaal :)

even een vraagje.
Wat zijn ongeveer de totale kosten voor het behalen van een motorrijbewijs?
Ben inmiddels bijna in het bezit van mijn autorijbewijs en wil graag door naar de motor.

Rijd al 2 jaar op schakelbrommers, misschien dat dat nog van invloed is?

Ik kan er namelijk niet echt een schatting van maken |(
 
hallo allemaal :)

even een vraagje.
Wat zijn ongeveer de totale kosten voor het behalen van een motorrijbewijs?
Ben inmiddels bijna in het bezit van mijn autorijbewijs en wil graag door naar de motor.

Rijd al 2 jaar op schakelbrommers, misschien dat dat nog van invloed is?

Ik kan er namelijk niet echt een schatting van maken |(

De meeste mensen zijn tussen de 1000 en 1500 euro kwijt...

schakelbrommer is vaak voor het schakelen positief, maar voor je kijkgedrag negatief..
 
@ Bjornww
Gefeliciteerd!!! Fijn dat je al een motor klaar hebt staan...kan je lekker gaan rijden en hoef je er niet een snel snel aan te schaffen om maar te kunnen rijden! Heb er toevallig ook een "gekocht"; morgen ophalen (en betalen...) 16 maart afrijden, maar jah...kan ém maar hebben hè ;)

Thanks. :) Ik was veel te ongeduldig dus ik moest m'n motor hebben voor m'n rijbewijs. :P Net als jij dus! :D Ben er nu ook wel blij om, want dan hoef ik nergens meer op te wachten op de slome ambtenaren na.
Heb jij ook gewoon een kennis proef laten rijden? En wat voor motor heb je gekocht?
Alvast succes iig voor de 16e, dan is het al heel wat beter weer denk ik zo.


Mooi rood met paars. En rood met zwart pak.
Veel plezier bij je eerste les trouwens! Blijft een mooie ervaring, de eerste keer op de motor en dat zal voor jou niet anders zijn lijkt me. :)
 
De meeste mensen zijn tussen de 1000 en 1500 euro kwijt...

schakelbrommer is vaak voor het schakelen positief, maar voor je kijkgedrag negatief..
bedankt voor je antwoordje :)
dan ga ik even uit van 1500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat mijn kijkgedrag op de brommer in orde is ;) Weet maar al te goed hoe kwetsbaar ik op dat ding ben (rijd meestal in t-shirtje en korte broek :P) Dus dat heb ik mezelf wel aangeleerd. Met autorijlessen ook veel kijken natuurlijk, zal toch ook wel helpen voor op de motor?
 
bedankt voor je antwoordje :)
dan ga ik even uit van 1500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat mijn kijkgedrag op de brommer in orde is ;) Weet maar al te goed hoe kwetsbaar ik op dat ding ben (rijd meestal in t-shirtje en korte broek :P) Dus dat heb ik mezelf wel aangeleerd. Met autorijlessen ook veel kijken natuurlijk, zal toch ook wel helpen voor op de motor?

Dat helpt wel iets. Maar ik heb het idee dat ik na het behalen van het motor rijbewijs het kijken in de auto ook anders ben gaan doen. Dan zal het voornamelijk aan jou liggen hoe snel jij de oefeningen (AVB) oppakt en dan komt natuurlijk de plaats op de weg en dergelijke er nog bij kijken als je op gaat voor het AVD examen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je antwoordje :)
dan ga ik even uit van 1500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat mijn kijkgedrag op de brommer in orde is ;) Weet maar al te goed hoe kwetsbaar ik op dat ding ben (rijd meestal in t-shirtje en korte broek :P) Dus dat heb ik mezelf wel aangeleerd. Met autorijlessen ook veel kijken natuurlijk, zal toch ook wel helpen voor op de motor?
Nee en nee.
 
bedankt voor je antwoordje :)
dan ga ik even uit van 1500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat mijn kijkgedrag op de brommer in orde is ;) Weet maar al te goed hoe kwetsbaar ik op dat ding ben (rijd meestal in t-shirtje en korte broek :P) Dus dat heb ik mezelf wel aangeleerd. Met autorijlessen ook veel kijken natuurlijk, zal toch ook wel helpen voor op de motor?

Net zoals bijna alle automobilisten zeggen dat ze goed kunnen autorijden, en net zoals bijna iedereen zeg, een ongeluk, dat overkomt mij niet...... Ik dacht ook dat ik goed keek in het verkeer (en had zelfs meer tijd, op mijn fietsje :P ), en ik weet nu dat dat dus absoluut niet zo is.
 
bedankt voor je antwoordje :)
dan ga ik even uit van 1500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat mijn kijkgedrag op de brommer in orde is ;) Weet maar al te goed hoe kwetsbaar ik op dat ding ben (rijd meestal in t-shirtje en korte broek :P) Dus dat heb ik mezelf wel aangeleerd. Met autorijlessen ook veel kijken natuurlijk, zal toch ook wel helpen voor op de motor?

Hoe vaak kijk je op je brommer in beide spiegels en achterom? Bij elke handeling die je maakt?

Pas in dat geval kun je zeggen dat je kijkgedrag inderdaad goed is.
 
hallo allemaal :)

even een vraagje.
Wat zijn ongeveer de totale kosten voor het behalen van een motorrijbewijs?
Ben inmiddels bijna in het bezit van mijn autorijbewijs en wil graag door naar de motor.

Rijd al 2 jaar op schakelbrommers, misschien dat dat nog van invloed is?

Ik kan er namelijk niet echt een schatting van maken |(

Per persoon natuurlijk verschillend, ligt er vooral aan of je bijvoorbeeld de AVB oefeningen snel door hebt.
Ik was ook rond de 1200 - 1300 euro kwijt voor m'n A'tje (volgens mij, heb het niet bijgehouden :P )

Schakelbrommer kan wel makkelijk zijn ivm het schakelen, maar kan ook negatief werken als je nu behoorlijk "lomp" rijd.

Maarja, weet niet of je al een proefles hebt gehad, doe gewoon een paar lessen en dan kan de instructeur het wss wel zien.
 
Thanks. :) Ik was veel te ongeduldig dus ik moest m'n motor hebben voor m'n rijbewijs. :P Net als jij dus! :D Ben er nu ook wel blij om, want dan hoef ik nergens meer op te wachten op de slome ambtenaren na.
Heb jij ook gewoon een kennis proef laten rijden? En wat voor motor heb je gekocht?
Alvast succes iig voor de 16e, dan is het al heel wat beter weer denk ik zo.

Haha ja inderdaad mega ongeduldig ben ik!!!
Als ik een mooie fiets tegenkom mail ik de advertentie door aan mijn vriend. Die checkt dan allerlei zaken die vermeld staan bij de technische gegevens. Hij kan goed inschatten of het de moeite is om te gaan kijken want hij heeft er "verstand" van (hij schrijft ook op 't forum, hopelijk gaat ie nu niet naast zijn schoenen lopen :+ )
Dussss...als hij het wat vind voor die prijs, gaan we kijken, luistert hij hoe ie loopt en maakt ie de proefrit!
Bij deze zei ie; Harstikke leuke motor voor je, DOEN! ... en dus gedaan ;)
Zaterdagochtend haal ik hem op, 's middags lessen...zondag post ik een foto!
 
Haha ja inderdaad mega ongeduldig ben ik!!!
Als ik een mooie fiets tegenkom mail ik de advertentie door aan mijn vriend. Die checkt dan allerlei zaken die vermeld staan bij de technische gegevens. Hij kan goed inschatten of het de moeite is om te gaan kijken want hij heeft er "verstand" van (hij schrijft ook op 't forum, hopelijk gaat ie nu niet naast zijn schoenen lopen :+ )
Dussss...als hij het wat vind voor die prijs, gaan we kijken, luistert hij hoe ie loopt en maakt ie de proefrit!
Bij deze zei ie; Harstikke leuke motor voor je, DOEN! ... en dus gedaan ;)
Zaterdagochtend haal ik hem op, 's middags lessen...zondag post ik een foto!
Netjes hoor 8-) Heb hier ook m'n motor al staan.. Het is wel 'n opknapper, zodat ik in de tussentijd wat te doen heb :9

Ben er wel bijna klaar mee, dus kom maar op met 't pasje.. O-)
 
hallo allemaal :)

even een vraagje.
Wat zijn ongeveer de totale kosten voor het behalen van een motorrijbewijs?
Ben inmiddels bijna in het bezit van mijn autorijbewijs en wil graag door naar de motor.

Rijd al 2 jaar op schakelbrommers, misschien dat dat nog van invloed is?

Ik kan er namelijk niet echt een schatting van maken |(

Als ik AVD in één keer haal zit ik rond de 1900,- Omdat ik niet vaak kan lessen heb ik voor een compleet pakket gekozen, maar dan wel de uitgebreidste zodat ik als het goed is met alles in 1x slaag. Achteraf had ik AVB met een blok minder kunnen halen zei mijn instructeur (scheelt 130,-) dus dan zou ik op 1770,- zitten... Als dat straks ook het geval zou zijn met AVD dan zou het 300 schelen, dus dan zou ik weer op 1470 zitten! Wat ik bedoel te zeggen dat het echt persoonsafhankelijk is...ik heb voor safe gekozen, wat me -ben ik bang- meer zal kosten dan de gemiddelde lesser. Ik heb het dan wel binnen 5 maanden binnen, terwijl ik maar 1x per 2 weken kan lessen!
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak kijk je op je brommer in beide spiegels en achterom? Bij elke handeling die je maakt?

Pas in dat geval kun je zeggen dat je kijkgedrag inderdaad goed is.

Daar zit nou juist de fout van veel brommerrijders, achterom kijken.

Voor achter je kijken heb je spiegels, naast je moet je je hoofd voor draaien,
maar nooooit achterom kijken!


Ik was zelf trouwens bijna 1300 euro kwijt, met alles in 1x gehaald, en aardig wat auto rijd ervaring ( 6 jaar, 30.000 km per jaar..)

Ook ik moet zeggen dat door motorrijden mijn kijkgedrag in de auto nog wel bijgeschaafd is, terwijl ik mezelf (natuurlijk) wel een goede automobilist vond.

Vooral het breder kijken buiten de bebouwde kom is een goede aanvulling..
 
Thanks. :) Ik was veel te ongeduldig dus ik moest m'n motor hebben voor m'n rijbewijs. :P Net als jij dus! :D Ben er nu ook wel blij om, want dan hoef ik nergens meer op te wachten op de slome ambtenaren na.
Heb jij ook gewoon een kennis proef laten rijden? En wat voor motor heb je gekocht?
Alvast succes iig voor de 16e, dan is het al heel wat beter weer denk ik zo.Mooi rood met paars. En rood met zwart pak.
Veel plezier bij je eerste les trouwens! Blijft een mooie ervaring, de eerste keer op de motor en dat zal voor jou niet anders zijn lijkt me.
:)

:o Die kleuren samen zijn gewoon zo fout dat het stoer is 8-)
Ik heb ook al erg veel zin in mijn eerste les. Zelfs de sneeuw mag van mij weg, terwijl ik sneeuw geweldig vind! En ik ben helemaal niet zenuwachtig *D Ik heb gewoon erg veel zin.
 
Die zijn gaaaaaaaf! Een rode zeker? Ik vond die zwarte altijd ziek :9

Tis een zwarte met RODE buizen :9~ ... ik vind hem echt helemaal te gek!
Wil er nog wel rode rimstriping op, en misschien nog een paar ieniemienie dingetjes anders...heb een zwart pak met suptiele rode tekstjes erop, daarom zocht ik zwart of zwart/rood (jah ik weet het: misschien is dat meer vrouwenlogica ;) )

Van 't weekend post ik een foto!
 
Eindelijk mocht ik vrijdag weer lessen. Mijn laatste rijles stamde al weer van 19 december 2009. Dat was een AVD les.

Een kleine terugblik:

AVB Les 12: Alle oefeningen weer gedaan en alles ging weer goed behalve dat remmen. Na deze les begon de twijfel toch behoorlijk toe te slaan. Ik kon het wel. Ik had eerder prima precisiestoppen stopproeven en noodstoppen laten zien. Ik snapte er niets meer van. Ik liet het rusten en ging door naar de volgende les

AVD Les 1: De laatste les voor de grote vorst en sneeuwperiode. Het was de zaterdag 19 december en de week er voor had het al aardig gesneeuw. We gingen op weg en het was best tricky hier en daar. Overal dat half vastgevroren ijs en die sneeuw. Op de meeste wegen was goed gestrooid en hadden we alleen wat last van de kou. We doken zelfs een woonwijk. Hier maakte we een bochtje naar rechts waar, op het eerste gezicht, goed gestrooid was. Het was een doorgaande weg in de woonwijk dus er kwam ook veel verkeer langs. Toch deed ik het rustig aan. Mijn medeleerling ging rechts in de rijstrook de bocht om naar rechts en ik deed dat, omdat ik niet kon zien waar hij overheen zou rijden, links in de rijstrook. Alles leuk en aardig maar ik ging redelijk vierkant de bocht om. Op het moment dat ik op het gas ging ( in de bocht ) schoot mn achterwiel een halve meter naar links. Er lag een plakje ijs die ik niet had gezien. Ik was er met mijn voorwiel recht over heen gereden en had ingestuurd zodat m'n achterwiel er schuin op kwam en ik gas gaf. In een reflex zette ik mijn rechtsvoet aan de grond en vind de motor op. Mn kuit schoot tegen de valbeugel rondom de uitlaat en ik rolde rustig door. M'n hartslag zat wel op 200+. Hierna nogmaals een bochtje naar rechts.

Hier gebeurde hetzelfde alleen dan bij een iets lagere snelheid. ( Ik reed al in z'n 1 en stapvoets want ik was echt ontzettend geschrokken ) Hierna was mijn vertrouwen en snelheid totaal weg. Ik reed al tweede en m'n instructeur kwam zelfs naast me en zei dat ik een beetje moest door gaan anders raakten we achterop.

Ik had het helemaal gezien. Alles kostte moeite. Concentreren met die kou. Opletten. Gelukkig zag ik nog een auto die ons voorbij kwam. Mijn mede leerling zag 'm niet en hij werd bijna van achteren aan gereden. Als je zo achter je medeleerling aan rijd komt je vertrouwen vanzelf weer terug.

Terug bij de rijschool vertelde m'n instructeur dat we goed hadden gereden voor een eerste keer. Het was niet de makkelijkste route en zeker niet de makkelijkste omstandigheden.

Hierna kwam de periode van sneeuw en vrieskou die nu nog steeds voort duurt. De ene na de andere les werd afgelast en het examen van 20 januari komt steeds dichterbij. Ik had dus nog steeds problemen met m'n remproeven.

Afgelopen vrijdag kon het dan eindelijk weer. In de kou en het donker naar het parkeerterrein. Alleen met m'n instructeur. Een prive lesje dus. Alle remoefeningen nog een keer gedaan en na 1x elke oefening goed en rustig uitvoeren had ik het weer terug. Geen centje pijn. Gewoon goed opletten en vooral: Rustig blijven.

Hierna nog even de langzame slalom. Dat ik die ooit vervloekt heb is mij een raadsel. Wat een makkie is het nu. Nog even de halve draai en het achtje en toen nog een half uurtje door Vianen getoerd. Wat heerlijk was dat. Eindelijk mocht ik weer dus genieten kostte geen moeite. Natuurlijk was het koud maar als je net alles goed hebt gedaan wat 3 weken geleden slecht ging, en je hebt tussendoor niet gelest, krijg je daar zo veel zelfvertrouwen van.

Bij terugkomst zei mijn instructeur zelfs dat ik geen AVB lessen meer tot m'n examen nodig zou hebben. Wat een vertrouwen werd er geschonken in mij!

Zaterdag ging mijn les niet door. De lessen voor mij nog wel maar toen begon het weer te sneeuwen. Ik was al bij de rijschool, maar ze bieden altijd een kopje thee en een goed gesprek aan.

Woensdag ga ik ( als het door gaat ) weer de weg op. Zaterdag heb ik een proefexamen gevolgd door een AVB les met de oefeningen die dan mogelijk nog niet goed gaan. Volgende week woensdag dus het AVB examen, maar dat moet, na vrijdagavond, wel goed komen.

( sorry voor de lange post maar wilde toch even een update geven )


Lang, maar altijd leuk om te lezen :Y
Hoop voor je dat het examen door gaat

:W
 
Als ik AVD in één keer haal zit ik rond de 1900,- Omdat ik niet vaak kan lessen heb ik voor een compleet pakket gekozen, maar dan wel de uitgebreidste zodat ik als het goed is met alles in 1x slaag. Achteraf had ik AVB met een blok minder kunnen halen zei mijn instructeur (scheelt 130,-) dus dan zou ik op 1770,- zitten... Als dat straks ook het geval zou zijn met AVD dan zou het 300 schelen, dus dan zou ik weer op 1470 zitten! Wat ik bedoel te zeggen dat het echt persoonsafhankelijk is...ik heb voor safe gekozen, wat me -ben ik bang- meer zal kosten dan de gemiddelde lesser. Ik heb het dan wel binnen 5 maanden binnen, terwijl ik maar 1x per 2 weken kan lessen!

:o

Hoeveel!

Ik heb theorie en AVB in 1x gehaald, als ik strak AVD in 1x zou halen, ben ik rond de 900,- kwijt, en heb ik 8 lessen AVB en 4-5 lessen AVD gehad.... (met de AVB lessen rijden we een stuk op de weg richting het AVB terrein, dus hebben we een beetje AVD les natuurlijk, wel zo leuk)

Maar, als je in 1 keer zou slagen, krijg je dan die 300,- terug?, of ben je dat gewoon kwijt?... vind het namelijk nogal veel....
 
Tis een pakketprijs inclusief examen... examendatum staat al vast dus, na die blokken gelest te hebben... Baalde er van AVB wel een beetje van, maar aan de andere kant had ik ook zoiets van; ok, ik rij al goed dus die 4 uur is alleen maar extra ervaring en de zekerheid dat ik bij het examen slaag (had toch al betaald)... Hetzelfde geld voor AVD, alles lessen die eigenlijk niet nodig waren geeft me "zekerheid" dat ik in 1x slaag (als er geen debiel in een koekblik gek gaat doen natuurlijk :+ )

...ik denk er gewoon niet teveel aan...aan dat geld dan... ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je gedachte gang wel hoor, maar vind het toch wel een hoop geld...
Goed, ik heb wellicht minder AVD nodig, omdat ik al een pak ervaring op de weg heb vanwege 16 jaar autorijden....
maar, als je straks dan je rijbewijs hebt, maakt het allemaal niet meer uit, en moet je er ook niet aan terug denken....
 
Weet je wat!?...ik ga 16 maart gewoon in 1x slagen, motor staat dan al klaar dus hop gelijk erop! Denk dat ik dat geld dan snel vergeten ben :Y ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan