Het grote schoonmaaktopic

Status
Niet open voor verdere reacties.
15 apr 2004
151
0
Heb niet iets soortgelijks kunnen vinden op het forum, vandaar een nieuw topic.

In dit topic wil ik graag tips/weetjes/handigheidjes horen van anderen over het schoonmaken van alles wat met motoren te maken heeft (motor, kleding, helm, handschoenen, onderdelen als uitlaten, kettingen, etc).

Als topicstarter moet ik natuurlijk mijn eigen ervaringen vermelden:

Motor Algemeen
- Het beste vind ik de combinatie S100 Totaal Reiniger/spons en na een half uur de waterslang (pas wel op met hogedrukspuiten!) om het geheel af te spoelen. Vergeet niet de onderkant van de motor

- Goedkoper maar iets meer werk is spons met autowasmiddel.

- Gelakte onderdelen (tank, frame, etc) behandelen met autowax.

Kleding
- Textiel kleding (vooral jassen) worden vuil door roet, opspattend water, teer, insekten, etc.
Mijn "oma's" tip is: protectoren (en portemonnaie) eruit, grote wasbak vullen met lauw water (20-30 graden), een beetje waspoeder er bij (~4 eetlepels), evt met een klein scheutje Woolite. Roer het water zodat het waspoeder wat oplost, anders krijg je van die extra schone plekken te zien. Nu je jas en broek er in en laat ze er een paar uurtjes in liggen, ik hou meestal 4 uur aan. Daarna afspoelen en laten drogen of in de wasmachine stoppen en via het normale wasmachineprogramma wassen.

- Voor leren kleding heb ik helaas geen tip, iemand? Voor de buitenkant met een licht vochtige doek schoonvegen, daarna met leervet invetten en een avondje laten intrekken.

Helm
- Insekten op het vizier kun je weken door een met warm water bevochtige doek op het vizier te leggen. Half uur wachten en met een beetje afwasmiddel het vizier reinigen. Drogen met keukenrol, niet vegen maar deppen als je geen krassen wilt hebben.

- Buitenschaal van de helm met een bevochtigde doek afdekken, een half uur laten weken en schoonmaken met water en een doek. Daarna laten drogen en behandelen met autowax.

- Binnenkant van de helm:
Als de kussentjes verwijderbaar zijn dan uit de helm halen, wassen en goed laten drogen, voorkomt nare geurtjes.
Als de kussentjes niet verwijderbaar zijn, met een stofzuiger alle haren en andere menselijke overblijfselen verwijderen. Daarna met een stoomapparaat (pas wel op dat het protectieschuim niet smelt!!!) kort stomen. Heb je geen stoomapparaat, dan met een licht bevochtigde doek de binnenkant afnemen. Alles goed laten drogen.

Ketting
Inspuiten met WD40 of S100, laten weken. Daarna met een tandenborstel (liefst een harde) de ketting schoonborstelen. Schoonspuiten met water en daarna goed laten drogen (bv 24 uur) en niet vergeten daarna met kettingvet behandelen.

Handschoenen
Stinken ze? Stop ze in een plastic zak en leg ze een nachtje in de vriezer.
Zijn ze van leer, dan met een vochtige doek schoonmaken en daarna met leervet invetten, niet al te veel want anders heb je geen grip :)
Zijn ze van stof, dan gewoon in de wasmachine gooien.

Laarzen
Na een rit de laarzen volproppen met kranten (geen folders), het liefst als ze nog een beetje warm zijn. De buitenkant met een bevochtigde doek schoonmaken en daarna behandelen met leervet.

Voorvork
Voor het schoonmaken zie Motor Algemeen. Na de schoonmaak inspuiten met WD40.

Remmen
Schoonmaken (zie Motor Algemeen) is meestal voldoende. Wil je ze volledig vetvrij maken dan is remreiniger het beste middel. Pas wel op voor andere onderdelen!

Velgen, uitlaat
Mijn ervaring is dat S100 totaal reiniger het beste middel is voor deze twee moeilijke inderdelen. Eventueel WD40 voor de velgen en autowasmiddel voor de uitlaat.


Heb je nog betere tips, aanvulling, etc, post ze!
Nog vele schoonmaakuurtjes!

Alhoewel ik alle bovenstaande schoonmaakmethoden al heb uitgeprobeerd, ben ik niet verantwoordelijk voor als het jou niet lukt :)
 
Quick n brite voor de hele motor!! Voor je velgen werkt geweldig, inborstelen en daarna afspuiten en schoon. Zelfs m`n frame, ik bedoel dan t aluminium dat zelfs grof is, dat ruwe wat niet gepolijst is werd er mee schoon. Weet niet goed hoe ik t moet omschrijven. [spammodus] Ja mensen QUICK N BRITE RULEZZ :} [/spammodus]
 
Ketting
Inspuiten met WD40 of S100, laten weken. Daarna met een tandenborstel (liefst een harde) de ketting schoonborstelen. Schoonspuiten met water en daarna goed laten drogen (bv 24 uur) en niet vergeten daarna met kettingvet behandelen !!!!


NIET DOEN |( !!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan