Het grote shims ruil topic

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.203
3.477
Utrecht
Goedevond,

Ik was aan het zoek naar topics van mensen die misschien shims (klepstelplaatjes) “over” hebben. En toen dacht ik, waarom is er eigenlijk geen shims ruiltopic. Misschien is er geen behoefte aan, dan sterft dit topic een stille dood, maar misschien het proberen waard.
Dus geef hier op welke shims je zoekt qua dikte, diameter en aantallen en misschien heeft er iemand wat liggen en kan er geruild worden.

Forumleden die aangegeven hebben wat ze hebben liggen (afmetingen in MM)
@Rob RD heeft ze in maat 7,48mm
@Raymond W heeft een voorraadje 9.5mm
@Clank heeft handvol 29.5mm

Als je iets uit bovenstaande lijst wil ruilen/kopen/hebben, tag die mensen dan (met een @).
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zelf aftrappen:
Ik zoek 4 shims, 255, 265, 275 en 280, allen diameter 25mm.

(En heb dan 2x 260 en 2x 278 in de aanbieding, maar pas als ik de andere binnen heb).
 
Heb je die heeeel toevallig in de volgende maten?
1x 175
6x 180
3x 190
1x 195

dit doorgaans het probleem, je kan redelijk goedkoop assortiments doosjes kopen bij de bekende goedkope leverancier in china, maar niet met 6 x dezelfde maat, meestal 3 max.
Dan zit je dus al met 2 assortiments doosjes waar je gelijk al moet gaan zoeken naar een aanbieder die ze ook een aantal verkoopt van 1 maat.
en de maten in de uiteindes van het bereik komen nauwelijks voor , kijk maar hoe dicht de maten bij elkaar liggen in de tabel.
Oplossing is om voor bijna 300 euro aan assortiments doosjes uit te geven en dan gelijk bij te bestellen in de hoop dat ze niet meer dan 2 maanden onderweg zijn voordat de volgende komt.
 
dit doorgaans het probleem, je kan redelijk goedkoop assortiments doosjes kopen bij de bekende goedkope leverancier in china, maar niet met 6 x dezelfde maat, meestal 3 max.
Dan zit je dus al met 2 assortiments doosjes waar je gelijk al moet gaan zoeken naar een aanbieder die ze ook een aantal verkoopt van 1 maat.
en de maten in de uiteindes van het bereik komen nauwelijks voor , kijk maar hoe dicht de maten bij elkaar liggen in de tabel.
Oplossing is om voor bijna 300 euro aan assortiments doosjes uit te geven en dan gelijk bij te bestellen in de hoop dat ze niet meer dan 2 maanden onderweg zijn voordat de volgende komt.
Die assortimentsdoosjes heb ik gevonden inderdaad, maar precies wat je zegt...maximaal 3 per maat EN de nokkenassen liggen er nu naast, dus ben ook niet van plan een paar weken te wachten 😁
Ik hoop daarom dat dit topic uitkomst biedt en anders toch maar geld wegbrengen naar de lokale motorzaak (waar ze hopelijk 'ruilen').
 
Die assortimentsdoosjes heb ik gevonden inderdaad, maar precies wat je zegt...maximaal 3 per maat EN de nokkenassen liggen er nu naast, dus ben ook niet van plan een paar weken te wachten 😁
Ik hoop daarom dat dit topic uitkomst biedt en anders toch maar geld wegbrengen naar de lokale motorzaak (waar ze hopelijk 'ruilen').
Vanwege mijn uitleg hierboven zou ik zelf niet snel geneigd zijn om dat te doen en ik heb niet veel klanten die dit zelf doen, tis meestal 1 vd laatste dingen die mensen niet zelf doen als ze het merendeel van het onderhoud zelf doen.
Je houd er niks aan over in financieel oogpunt en ruilt doorgaans nieuw spul voor iets wat wel bruikbaar is maar wel zichtbaar gebruikt is.
Krijg je dan een betalende klant dan krijgt hij voor zijn 6 euro een gebruikte shim, ook niet ideaal.

Wat niet wegneemt dat ik dit topic een goed initatief vind hoor ;)
 
@Joost85 ik heb het pillendoosje gevonden maar mijn micrometer niet, :( er zitten er iig een paar bij die leesbaar in jouw lijst staan, morgen effe de meetapparatuur erbij. Ik heb er ook first-timers bijzitten, bijvoorbeeld 188, dat kan een juiste zijn voor jouw 190. Kan je nog je lijst aanvullen naar 0,01?
 
Goedevond,

Ik was aan het zoek naar topics van mensen die misschien shims (klepstelplaatjes) “over” hebben. Zo had ik al contact met Rob, maar zijn shims zijn een stuk kleiner in diameter.
En toen dacht ik, waarom is er eigenlijk geen shims ruiltopic. Misschien is er geen behoefte aan, dan sterft dit topic een stille dood, maar misschien het proberen waard.

Dus geef hier even op welke shims je zoekt qua dikte, diameter en aantallen en misschien heeft er iemand wat liggen en kan er geruild worden.
Goed plan.
Maar ik vind wel dat een topicstarter in de 1e post aan moet geven wie er eventueel shims op voorraad heeft.
Dat is voor iemand die zoekt naar de juiste maat makkelijker om dan even met een apestaartje.forumnaam te vragen of hij een shim op maat heeft liggen.

Zelf heb ik een voorraadje 9.5mm
Iemand die dan een shim met diameter 9,5mm zoekt zou dan in de 1e post moeten zien dat ik er een aantal heb.
Hij zou dan in dit topic kunnen posten met -@Raymond W- zodat ik daar dan een melding van krijg.

Mogelijk zou dit topic dan ook in deze link kunnen?
https://www.motor-forum.nl/threads/technische-faq-topics-verzameld-op-onderwerp.450784/
 
Goed plan.
Maar ik vind wel dat een topicstarter in de 1e post aan moet geven wie er eventueel shims op voorraad heeft.
Dat is voor iemand die zoekt naar de juiste maat makkelijker om dan even met een apestaartje.forumnaam te vragen of hij een shim op maat heeft liggen.

Zelf heb ik een voorraadje 9.5mm
Iemand die dan een shim met diameter 9,5mm zoekt zou dan in de 1e post moeten zien dat ik er een aantal heb.
Hij zou dan in dit topic kunnen posten met -@Raymond W- zodat ik daar dan een melding van krijg.

Mogelijk zou dit topic dan ook in deze link kunnen?
https://www.motor-forum.nl/threads/technische-faq-topics-verzameld-op-onderwerp.450784/
Goed idee hoor, ik wist zelf ook nog niet hoe we het vorm zouden geven ;)
 
Ik heb het volgende liggen:

25mm diameter: (ik denk CB750 KZ)
2,80mm (4 keer)
2,85mm (7 keer)
2,90mm (1 keer)
2,95mm (4 keer)

29mm: (BMW F650)
2,15mm (2 keer)
2,30mm (2 keer)

Daarnaast heb ik ook nog een complete kop voor een GS1000 en een kop voor een GS850 liggen en een stapel K100 en een stapel K1100 koppen waar ook nog plaatjes (K1100 zijn cups) in zitten maar die ga ik nu nog niet uit elkaar halen, tenzij daar vraag naar is.
 
@Joost85 ik heb het pillendoosje gevonden maar mijn micrometer niet, :( er zitten er iig een paar bij die leesbaar in jouw lijst staan, morgen effe de meetapparatuur erbij. Ik heb er ook first-timers bijzitten, bijvoorbeeld 188, dat kan een juiste zijn voor jouw 190. Kan je nog je lijst aanvullen naar 0,01?
Ik heb je een privébericht gestuurd om het hier verder overzichtelijk te houden.
 
16116935495043095837956192748247.jpg

Diameter 25 mm
 
Topic lijkt aardig geflopt maar ik probeer het toch:
Voor mijn Versys 650 zoek ik 7,48mm shims (@Rob RD ?) van 2,90 en 2,85 mm dik, om te ruilen heb ik 3,05 en 3,00 mm. Als iemand ze in omgeving Almere heeft zou dat heel top zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan