Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Checklist voor prijsindicatie:

Wat is het merk/type/bouwjaar van het slachtoffer?

Welke delen moeten er gespoten worden? Alles of enkele delen? Noem hoeveel delen precies.

Zijn de delen origineel of imitatie?

Originele kleur of wat anders? Is hij nu origineel?

Is de gevraagde kleur een 2- of drielaags systeem?

Speciale lakken, technieken of effecten? (Candy, flakes, pearls, kameleons, House of Kolor, matte lak etc)

Heb je een goede referentie van de gewenste kleur? Liefst een fysiek voorbeeld. Vage foto's van internet of uit een printer met halflege cartridges zijn géén goede referentie. Opmerkingen bij voorbeelden als: "zoiets maar dan wat minder blauwig..." kan ook ongewenste verrassingen opleveren...

Moeten er stickers op en wie regelt die?

Moeten de stickers onder de blanke lak? Zo ja: meer lagen blanke lak dus duurder.

Moeten logo's gestickert worden (veel stickers) of gespoten worden (spuitsjablonen en veel extra kleuren verf)

Wat is de staat van de onderdelen? Gekrast/gedeukt/gescheurd? Indien beschadigd plaats een foto want wat jij een kleine beschadiging noemt kan ik wel eens een groot probleem vinden.

Roest? Vooral rond de tankdop.

Gescheurde plastic delen: heb je alle stukjes nog?

Is het al eens eerder gespoten?

Pleurt de huidige verf eraf?

Breng je alle spullen los?

Maak je het zelf schoon of moet ik eerst een middag besteden om kilo's aangekoekt kettingvet/zand uit de onderkuip te scheppen?

En demonteer je ook alles wat niet meegespoten moet worden? En dan bedoel ik ook alles, dus ook roostertjes, schroefjes, strookjes geplakt schuimrubber, hitte isolatie, tankdop, benzinekraantje...

Is de tank leeg en dan bedoel ik ook leeg en niet dat mijn huis/auto/garage een maand later nog naar benzine meurt?

Zitter er stickers op die eraf moeten?

Schuur je het zelf? (Niet bij mij dus)

Lever je zelf materiaal? (Zéker niet bij mij dus)

Heb je er haast mee?

Moeten er stickers/stripings op die op verschillende delen zitten en op elkaar moeten aansluiten zodat je eigenlijk de hele motor moet hebben?

Moeten onzichtbare delen ook gespoten worden zoals binnenkant kuip, onderkant tank?


En zo kan ik nog wel even doorgaan en het is echt geen gezeik maar zijn gewoon reëele vragen: veel mensen die hier hobby-matig of professioneel spuiten willen best een scherpe prijs afschieten maar om dat te doen moet je gewoon veel info hebben.

Ik vergeet er vast nog wel een paar: zet deze lijst eens in de OP....

Dus alleen: "ik heb een xxx en wat kost het om die te spuiten?" levert meestal niet veel nuttige respons op....

En uiteindelijk help je jezelf als klant want hoe minder info je verstrekt hoe meer slag om de arm de spuiter zal nemen dus hoe duurder het wordt...
 
Laatst bewerkt:
Checklist voor prijsindicatie:

Wat is het merk/type/bouwjaar van het slachtoffer?
- Yamaha FZS600 uit 2003 (zoals genoemd)

Welke delen moeten er gespoten worden? Alles of enkele delen? Noem hoeveel delen precies.
- Betreft de tank, voorspatbord, en de achterkant (3 delen: 2 zijkappen en 1 middendeel (klein))

Zijn de delen origineel of imitatie?
- Voor zover ik weet zijn het de originele delen

Originele kleur of wat anders? Is hij nu origineel?
- Originele kleur (Vivid Cocktail Red 1). De motor is op dit moment origineel

Is de gevraagde kleur een 2- of drielaags systeem?
- Geen idee, ik heb hier geen kennis van

Speciale lakken, technieken of effecten? (Candy, flakes, pearls, kameleons, House of Kolor, matte lak etc)
- Geen speciale eisen

Heb je een goede referentie van de gewenste kleur? Liefst een fysiek voorbeeld. Vage foto's van internet of uit een printer met halflege cartridges zijn géén goede referentie. Opmerkingen bij voorbeelden als: "zoiets maar dan wat minder blauwig..." kan ook ongewenste verrassingen opleveren...
- De huidige tank is in de goede kleur

Moeten er stickers op en wie regelt die?
- Stickers regel ik zelf.

Moeten de stickers onder de blanke lak? Zo ja: meer lagen blanke lak dus duurder.
- Wat is wijs? Zijn ze fabriek af al in de blanke lak meegespoten?

Moeten logo's gestickert worden (veel stickers) of gespoten worden (spuitsjablonen en veel extra kleuren verf)
- Indien ze in de blanke lag moeten dan moeten ze geplakt worden. Anders doe ik dit zelf

Wat is de staat van de onderdelen? Gekrast/gedeukt/gescheurd? Indien beschadigd plaats een foto want wat jij een kleine beschadiging noemt kan ik wel eens een groot probleem vinden.
- Lichte gebruikers krassen, voornamelijk schaafkrasjes door tassen van de vorige eigenaar

Roest? Vooral rond de tankdop.
- Geen roest op de zicht delen. Rand in de tank dop heb ik niet bekeken.

Gescheurde plastic delen: heb je alle stukjes nog?
- Geen gescheurde delen.

Is het al eens eerder gespoten?
- Niet bekend

Pleurt de huidige verf eraf?
- Nee

Breng je alle spullen los?
- Ja

Maak je het zelf schoon of moet ik eerst een middag besteden om kilo's aangekoekt kettingvet/zand uit de onderkuip te scheppen?
- Maak het zelf schoon

En demonteer je ook alles wat niet meegespoten moet worden? En dan bedoel ik ook alles, dus ook roostertjes, schroefjes, strookjes geplakt schuimrubber, hitte isolatie, tankdop, benzinekraantje...
- Alle onderdelen worden aangeleverd zodat deze geschuurd en gespoten worden. Alle overige componenten zijn dus gedemonteerd.

Is de tank leeg en dan bedoel ik ook leeg en niet dat mijn huis/auto/garage een maand later nog naar benzine meurt?
- Leeg en gespoeld met Demi water

Zitter er stickers op die eraf moeten?
- Deze haal ik er zelf af als ik zelf schuur

Schuur je het zelf? (Niet bij mij dus)
- Indien gewenst wel.

Lever je zelf materiaal? (Zéker niet bij mij dus)
- Geen idee waar ik dit zou moeten halen. Geen kennis van.

Heb je er haast mee?
- Nee. Dit zal in de winter gedaan moeten worden

Moeten er stickers/stripings op die op verschillende delen zitten en op elkaar moeten aansluiten zodat je eigenlijk de hele motor moet hebben?
- Nee

Moeten onzichtbare delen ook gespoten worden zoals binnenkant kuip, onderkant tank?
- Onderkant tank wel ja.

En zo kan ik nog wel even doorgaan en het is echt geen gezeik maar zijn gewoon reëele vragen: veel mensen die hier hobby-matig of professioneel spuiten willen best een scherpe prijs afschieten maar om dat te doen moet je gewoon veel info hebben.

Ik vergeet er vast nog wel een paar: zet deze lijst eens in de OP....

Dus alleen: "ik heb een xxx en wat kost het om die te spuiten?" levert meestal niet veel nuttige respons op....

En uiteindelijk help je jezelf als klant want hoe minder info je verstrekt hoe meer slag om de arm de spuiter zal nemen dus hoe duurder het wordt...

Ik heb ze beantwoord voor zover ik dit kan.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, nu heb je meteen de meest uitgebreide beschrijving ooit gegeven hier op MF. Top.

Ik weet niet of er iemand zijn vinger opsteekt, ik niet in ieder geval want ik heb een zomerstop omdat er andere klussen moeten gebeuren. (Volgens mijn vrouw.... B| )
 
Allemaal mooie projecten hier :t

Ben bang dat ik eerst hier advies had moeten vragen voor ik mijn kuipwerk weg bracht. De spuiter in mijn regio heeft me met een vorige (moderne) motorfiets goed geholpen en daarom had ik geen enkele twijfel dat hij mijn originele RGV250 Lucky Strike kuipen niet netjes kon herstellen. Van tevoren aangegeven dat ik het Lucky Strike logo origineel wilde laten en daarom alleen hersteld wilde hebben, wat echt noodzakelijk was. Helaas kwamen de delen dusdanig terug, dat ik alsnog advies nodig heb. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Bij deze de foto's van het teruggekregen kuipwerk:

Voornaamste reden van reparatie, zie ophanging:

wC5cMi8.jpg


Originele kleur:

lGrh0eR.jpg


En zo kwam het dus terug:

wf8NTzN.jpg


Binnenkant:
oA2XXib.jpg


onderkant:

wuL61oi.jpg


Oog onderkant:

4hlj3dQ.jpg


Lucht onder letters:

pfVZwGy.jpg


Overzicht:

nuqbOBB.jpg


Ik ben me ervan bewust dat de opdracht lastig was. Maar had er toch meer van verwacht. Later kan ik eventueel nog toelichten over wat besproken is en er verder op in gaan. Maar belangrijker op dit moment is of er nog wat te redden valt: Het logo behouden zal lastig worden, al hoop ik tegen beter weten in dat dat nog wel kan. Maar valt er nog iets te redden door gebruik van de goede (kleur) lak?
 
:-(

Terug schuren opnieuw afplakken en dees maal goed, hij heeft de tape of te vroeg of te laat verwijderd ben ik bang. Verder zie ik veel beginners foutjes, we zeggen vaker een auto spuiter is geen motor spuiter. De meeste kunnen best iets in een kleur spuiten maar voorbereiden afplakken etc daar is meer ervaring voor nodig. Deze set is zeker te redden denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
:-(

Terug schuren opnieuw afplakken en dees maal goed, hij heeft de tape of te vroeg of te laat verwijderd ben ik bang. Verder zie ik veel beginners foutjes, we zeggen vaker een auto spuiter is geen motor spuiter. De meeste kunnen best iets in een kleur spuiten maar voorbereiden afplakken etc daar is meer ervaring voor nodig. Deze set is zeker te redden denk ik zo.

Ja wij zagen ook een hoop dat niet goed gegaan is. Maar wil ook een oordeel van de specialisten. En achteraf is het altijd makkelijk om andermans werk af te zeiken. Maar hier is teveel mis gegaan.

Ik hoop echt dat het hersteld kan worden, maar ben er bang voor omdat je met schuren de rand van het logo mee gaat nemen wegens die lelijke spuitrand. Of zie ik dat verkeerd?
 
Ik hoop echt dat het hersteld kan worden, maar ben er bang voor omdat je met schuren de rand van het logo mee gaat nemen wegens die lelijke spuitrand. Of zie ik dat verkeerd?

Die rand is toch gewoon zwart?

Ik zou een paar lagen blanke base over het kuipdeel spuiten zodat de stickers beschermd zijn tegen doorschuren en dan dat gat repareren/wat mooier maken. Raak je dan die zwarte rand dan spuit je die gewoon plaatselijk bij.

Na afloop alles in de blanke lak.
 
Die rand is toch gewoon zwart?

Ik zou een paar lagen blanke base over het kuipdeel spuiten zodat de stickers beschermd zijn tegen doorschuren en dan dat gat repareren/wat mooier maken. Raak je dan die zwarte rand dan spuit je die gewoon plaatselijk bij.

Na afloop alles in de blanke lak.

Ja zwart, maar volgens mij in combi met het groen een sticker. En die stickers zijn er origineel niet meer.
 
Zo is het origineel compleet mbt het logo:
Het rood van de lucky strike emblemen op de zijkuip is gespoten de witte letters zijn stickers de zwarte en mosgroene buitenring is ook een sticker.
 
Ik heb een tijdje geleden een tankje gekocht , komt uit new york
Nu heb ik het achterspatbord zwart gespoten , maar dat begint me tegen te staan
Kan iemand voor mij een spatbord spuiten dat ongeveer het zelfde is als mijn tank

p2948062495-4.jpg
 
Ik zie dus een hele checklist enzo voorbij komen. En, ik ben lui. Maar hou wel van plezier.

Plezier haal ik uit motor rijden.

Is er een goede custom painter in de omgeving Overijssel waar ik eens op de motor langs kan voor een goede prijsopgave.
 
Dit is een heelplate, maar dan van kunststof. Duidelijk iets te vaak een motorlaars gezien. Valt zoiets te spuiten - of ben je dan terug bij af na een paar ritjes?

(anders misschien wrappen?)
full
 
Dit is een heelplate, maar dan van kunststof. Duidelijk iets te vaak een motorlaars gezien. Valt zoiets te spuiten - of ben je dan terug bij af na een paar ritjes?

(anders misschien wrappen?)[afbeelding]

Als je er altijd met de laars tegen zit wel ja. Wrappen is een optie, maar ook dat zal snel gaan slijten.

Optie plastidip grijs. Wordt het weer kaal, plastidip eraf en een nieuw laagje klaar.
 
Ik heb een tijdje geleden een tankje gekocht , komt uit new york
Nu heb ik het achterspatbord zwart gespoten , maar dat begint me tegen te staan
Kan iemand voor mij een spatbord spuiten dat ongeveer het zelfde is als mijn tank

[afbeelding]

Ja zou ik kunnen,

Het lijkt op,
HOK teal, met marbilizer
HOK NEON green
HOK Eurored

Nu is het alleen zo dat ik momenteel in scheiding lig en mijn tijd even anders moet besteden, maar tzt wil ik je best helpen!
 
Dit is een heelplate, maar dan van kunststof. Duidelijk iets te vaak een motorlaars gezien. Valt zoiets te spuiten - of ben je dan terug bij af na een paar ritjes?

(anders misschien wrappen?)[afbeelding]

Ik gebruikte voor de helmen in de rally bijna altijd 2k lak van spraymax. Nu is dat niet 100% houdend maar als de basis (dus het witte) op korrel 100 geschuurd was, met daarop de blanke lak (zie een laag of 6 a 7) hield dit het langste maar het zal niet levenslang zijn.

Persoonlijk, wrap het, dit zal langer vol houden en is makkelijk zelf te herstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan