Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Vul dat ding met water, plug hem aan de compressor en ga eens aan de knopjes draaien en proberen. Je ziet vanzelf wat alles doet. Qua verfmengen enzo ligt het natuurlijk vooral aan de verf zelf. Beste kan je je laten informeren waar je de lak koopt.
 
Afgelopen week een compressor gekocht, huis-tuin-keuken ding.. Had er nog geen gereedschap bij, dus even wat basis dingen gekocht, zit ook een verfspuit bij. STANLEY Luchtgereedsschapset 8 delig. kopen bij HORNBACH
Weet er iemand een site (of een post hier in dit topic) met een how-to voor beginners? (Om te voorkomen dat ik 55 pagina’s doorakker).

Gaat me dan met name over verfmengen, instellingen en werkwijze compressor enz. Ik heb niet de illusie om iets moois te willen spuiten, maar soms wil ik een paar beugeltjes/kapjes/enz in 1 kleur hebben. Meer dan dat wordt het niet.. (en de interesse hebben in hoe het allemaal werkt, dus kom dan niet aan, koop een bus bij de Action ;) ).

Ik volg dit topic al heel lang en ik geloof niet dat er echt tutorial achtige info in staat. Er is wel ooit een topic over self spuiten gestart, met misschien wat meer info en ervaringen:
en het vervolg:

Ik heb laatst op het youtube-kanaal van "The Gunman" reviews van spuitpistolen bekeken, ik geloof dat hij ook best wel wat uitlegt over het spuiten zelf. Daar rondkijken lijkt me dus ook een goed beginpunt.
 
Er zijn natuurlijk 1001 tips en adviezen te geven, het meeste is toch oefenen.

Maar een paar antwoorden, heel summier:

Een normale compressor stopt met pompen bij 8 bar en slaat weer aan bij 6 bar. Dit is in te stellen maar dat is niet nodig.

Er zit een reduceer op, de druk aan de spuit moet ongeveer 1.7 a 2.2 bar zijn. Trek de trekker van de spuit open en stel de werkdruk af op ca 2 bar op de meter.

Verf moet op spuitdikte zijn, hoe dik is dat?

Vrij dun dus. Grove indicatie is als je het rondmengt met een roerstokje: meng het door en haal het roerstokje eruit. Stroomt de verf in 1 straal terug is het te dik en moet er wat verdunner bij. Zodra het begint te druppelen in plaats van 1 straal is het vrij aardig op dikte.
 
Zojuist met korrel 800 wp aan de slag gegaan en dat ging verrassend goed. Dank voor die tip!

Helaas op wat kleine hoekje door de lak heen gegaan. Nu heb ik nog een heuul klein beetje kleur in de bus.Kan ik dit gebruiken om het net te dekken? Reden dat ik ‘t vraag is omdat het een matte verf is en de structuur dus niet overeen zal komen met het geschuurde.

Daarnaast op wat plekjes door de blanke lak heengegaan, maar kan ik er daarbij vanuit gaan dat ik dat niet zal zien wanneer ik dit weer bedek met blanke lak?

Allen bedankt voor de input zover!

Spraymax 2k en Motip 600 binnen. Kan er misschien iemand een licht schijnen op mijn vraag? Dan weet ik of ik dit weekend het hok weer tot cabine moet ombouwen. :)
 
Ik heb de tank van een CB250 zwart gespoten met mat zwarte verf van Spectrum. Het ziet er mooi uit, maar de laag is echter krasgevoelig en ik denk ook niet dat het een flinke regenbui aankan. Wat zijn goede manieren om die verflaag te beschermen? Transparante lak van Spraymax goed genoeg? Ik zou het matte graag zo veel mogelijk willen behouden, maar vind het niet erg als de tank een beetje glanst. Een effen resultaat is ook prima. Alvast bedankt voor alle meningen.
 
Je wil toch niet zeggen dat je ruim 9 euro bij bol.com hebt betaald voor een spuitbus action verf van 2 euro?_O-_O-_O- die is idd niet bepaald krasvast. Maar regenbestendig wel hoor. Benzine is een ander verhaal :N

Hahaha! Nee, ik ben gewoon naar de action gereden voor een aantal busjes. Die link was meer bedoeld als referentie, maar ik zie nu wel hoe hilarisch dit overkomt.

Zou een lak laag van Spraymax wel bestand zijn tegen benzine?
 
Zou een lak laag van Spraymax wel bestand zijn tegen benzine?

1K lak is nooit benzinebestendig

1K lak hardt uit door verdamping van een oplosmiddel, en zal daarom weer aangetast worden als het in aanraking komt met een oplosmiddel. Benzine is best een goed oplosmiddel.

2K lak hardt uit door een chemische reactie tussen 2 stoffen, en is daardoor redelijk ongevoelig voor inwerking van oplosmiddelen.

"Redelijk" tussen aanhalingstekens, ik heb originele fabriekslak ook zien reageren met benzine die een week op een tank had gestaan door een verstopte overloopslang.
 
Laatst bewerkt:
beste allen,


Ii heb interesse in een ducati waarbij de blanke lak deels is losgelaten van de tank. Het gaat alleen om de tank overigens. Het is maar 1 plek maar geheid dat er meerdere gaan of kunnen komen. De verflaag zelf is nog wel ok.
Als ik de motor wil kopen wil ik dit hersteld hebben. Is dit te laten doen? Of heeft de tank een gehele behandeling nodig..dus echt met verf en al?
Het is namelijk een lastige kleur zwart waarbij in de zon een kleine groene tint erin zit.

Ik wil het niet zo doen..een spuiter mag dit doen . Hulp en advies gevraagd
 
Zou van de koopprijs proberen €1000,= af te krijgen. Zoveel zal compleet herstel van de kleur- en blanke lak van de hele motor bij benadering gaan kosten. De tank alleen zal een derde daarvan kosten, maar kan kleurverschil opleveren.
 
Probleem is dat de lak al gedeeltelijk loslaat en dus bezig is om eraf te vallen. Dat betekend dus ook dat waar het er nog niet afgevallen is het waarschijnlijk ook niet echt lekker meer vastzit.

Ga je die losse stukken eraf steken of schuren dan beschadig je de basecoat.

Ik heb 1 keer zoiets gerepareerd door alle losse stukken blank eraf te pellen en er eerst eens 5 dikke lagen blanke lak overheen te spuiten. Vrijwel overal liep dat onder de losse randjes door (capillaire werking) en zag je er niets van. Op 2 puntjes bleef je een probleempje zien waar de lak er niet helemaal ondergelopen was.

Ik zou het wel aandurven, maar het is wel een klotewerk.
 
Een vraagje i.v.m. wielen. Ik heb oranje wielen en zou ze graag zwart laten spuiten of powdercoaten.

Liefst spuiten dan is er geen gedoe rond het vervangen van de lagers. Ook heb ik al ergens gelezen dat men bij het powdercoaten al eens te hoge temperaturen gebruikt waardoor de structuur fragieler wordt.

Langs de andere kant heb ik ergens op een ander forum gelezen dat gespoten wielen qua oppervlakte vatbaarder zijn voor beschadigingen. Daardoor zou het risico ontstaan dat de velgrand na een paar bandwissels oneffen wordt met als gevolg luchtverlies in de band.

Graag wat advies.

Thanks.

Michel
 
Ik heb van mijn V-Max de wielen laten powdercoaten in wrinkle black. Zit er nu 9 jaar op en hier en daar een kleine beschadiging door eigen schuld. Remschijf slot erop gevallen maar verder geen problemen met coating gehad. Een goede coater plakt de velgrand af en dopt de gaten.
Toen nieuwe banden erop laten zetten en dealer heeft de velgrand voor zekerheid schoongemaakt. Geen problemen gehad.
 
Goedemiddag,

Ik heb schade opgelopen bij mijn s1000r wat diepte krassen in de tank de motor is een bmw in de kleur black storm metallic kan iemand hier mij bij helpen ik ben allrisk verzekerd maar met een eigen risico van 250 euro dus niet echt nut om in te schakelen is er iemand die dit kan spuiten en wat zijn de kosten ongeveer daarvan schuren en spuiten.
 

Bijlagen

  • 15974858857718503617677041281435.jpg
    15974858857718503617677041281435.jpg
    739,3 KB · Weergaven: 19
  • 15974859293231696201374746755939.jpg
    15974859293231696201374746755939.jpg
    698,6 KB · Weergaven: 21
  • 15974859469711904718494390974834.jpg
    15974859469711904718494390974834.jpg
    815,9 KB · Weergaven: 18
  • 15974859760816344336889233617111.jpg
    15974859760816344336889233617111.jpg
    838,1 KB · Weergaven: 17
Dat begrijp ik. Maar op de vraag an sich mbt de blanke lak. Kan die alleen gedaan worden zonder dat er er iets van ziet?
Moet er verf gespoten worden?
De kont en kuip is in perfecte staat
Gewoon compleet spuiten die tank.
Dus alle blanke lak wegschuren, grondverf en kleur + lak spuiten.

Alle andere opties zijn lapmiddelen en op langere termijn geeft dat weer problemen.

En dat er mensen zijn die zeggen dat je de hele motor moet spuiten is echt onzin.
 
Zitten hier ook spuitgasten werkzaam in noord limburg? Ik wil van de winter mijn motor laten overspuiten, hetzelfde bankstal als FZRene een aantal pagina's terug plaatste, een Street glide. Als ik zeker weet dat het goed gebeurd wil ik er best een stukje voor rijden. Genoeg schadeherstel bedrijven hier in de buurt maar dan wordt alles in een dag overgeblazen (bij wijze van spreken) en moet je maar afwachten hoe je het terugkrijgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan