Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik heb van het weekend mijn naaf van mijn achterwiel iets te enthousiast in de blanke lak gespoten.
Er moest nog een laagje overheen en zag dat hij niet helemaal dekte .
Dus vervolgens op die bewuste plaats wat bijgespoten maar daarnaast kwam dus te veel blanke lak te zitten.

Het is 2 k blanke lak van Color matic en is nu uitgehard.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste eruit kan schuren en ka nabehandeling om het weer netjes te krijgen.
 
Ik heb van het weekend mijn naaf van mijn achterwiel iets te enthousiast in de blanke lak gespoten.
Er moest nog een laagje overheen en zag dat hij niet helemaal dekte .
Dus vervolgens op die bewuste plaats wat bijgespoten maar daarnaast kwam dus te veel blanke lak te zitten.

Het is 2 k blanke lak van Color matic en is nu uitgehard.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste eruit kan schuren en ka nabehandeling om het weer netjes te krijgen.

Tja er zijn 2 manieren...
Of je schuurt die plek plaatselijk en polijst de lak daarna.
Of je schuurt de plek plaatselijk + de rest van je velg licht, en zet hem nog een keer in z'n geheel in de blanke lak.

Als je spuit kan je overigens nooit genoeg licht hebben, dan kan je goed zien wat je al meegespoten hebt en wat niet, zeker met blanke lak is het echt een must
 
Hallo,

Ik ben mijn bochtenset van mijn motor aan het opknappen, deze was nogal doorgeroest enz.
Alles keurig geschuurd, goede spuitbus gehaald met de juiste kleur enz. Alleen hoe nu verder.

Op de set zitten de "beugels" waarmee ik de bochtenset aan het blok vastschroef. Hoe krijg ik alles netjes gespoten? Deze krengen zitten natuurlijk los, als ik ze vast maak met bv plakband dan kan ik er niet onder spuiten. Wat is wijsheid ? Oplossing lijkt me niet super lastig, alleen kom ik er zelf even niet op :D
 
Hallo, nog een vraagje hier.

Vorige keer heb ik mijn motor in het mat gespoten met 2K DTM biccs bichodur industriële lak.
Ze hebben me in de winkel dit zelf aangeraden. Hier moest ook geen vernislaag over volgens hen.

Als ik nu diezelfde industriële lak neem, maar dan in glanslak, moet die dan wel gevernist worden?

En wat is eigenlijk het verschil tussen autolak en industriële lak buiten de prijs?

Alvast bedankt.
 
glans of mat het is een 2k dus zou normal niet nodig zijn, extra blanke lak geeft wel meer uv protective. die biccs gebruiken ze voor kranen en containers en dergelijke, prima voor een mat zwarte bike ofzo. adviseer toch basis lak en blank daaroverheen voor als je een mooie bike wilt, ook makkelijker polijsten en dergelijke of bijspuiten.

Hallo, nog een vraagje hier.

Vorige keer heb ik mijn motor in het mat gespoten met 2K DTM biccs bichodur industriële lak.
Ze hebben me in de winkel dit zelf aangeraden. Hier moest ook geen vernislaag over volgens hen.

Als ik nu diezelfde industriële lak neem, maar dan in glanslak, moet die dan wel gevernist worden?

En wat is eigenlijk het verschil tussen autolak en industriële lak buiten de prijs?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de tips. Ewel ja, tegen mij zeiden ze in de winkel dat die industriele verf eigenlijk even goed was en beter bestand tegen het weer etc etc.. Wat raar leek aangezien de prijs gelijk 1/3 tov de autolak.

Maar als het voldoet ga ik misschien beginnen met de industriele lak zonder vernissen en als ik niet tevreden ben met het resultaat vernis ik die. Nu weet ik toch al dat het niet noodzakelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, nog een vraagje hier.

Vorige keer heb ik mijn motor in het mat gespoten met 2K DTM biccs bichodur industriële lak.
Ze hebben me in de winkel dit zelf aangeraden. Hier moest ook geen vernislaag over volgens hen.

Als ik nu diezelfde industriële lak neem, maar dan in glanslak, moet die dan wel gevernist worden?

En wat is eigenlijk het verschil tussen autolak en industriële lak buiten de prijs?

Alvast bedankt.
DTM betekend zeer waarschijnlijk DirectToMetal (de DTM op mijn werk wel in ieder geval).
De DTM glans variant hoeft bij ons geen extra laklaag te hebben.

Industrieverf wordt in de meeste gevallen iets minder glad dan de duurdere autolakken.
Ook kan het iets sneller wat van kleur veranderen in sommige gevallen.
Daar in tegen kan het meestal wel beter tegen een stootje.

Heb ook wel eens complete auto's over gespoten met een industrielak :Y
 
Inderdaad ik dacht ook dat het direct to metal was dus het zal wel zo zijn dan. Want in de winkel zeiden ze dat dit ook zonder primer kon gespoten worden.

Alé kom goed nieuws dat. De gladheid kan ik misschien nog bekomen door wat te schuren en te polijsten? En anders ja, moet ik toch maar vernissen. Uiteindelijk was ik wel blij met het resultaat van de matte verf. Dus ik ga proberen zonder vernis. Bedankt voor de hulp :)
 
Binnenkort moet de polyester kuip van mijn circuitfiets een kleurtje gaan krijgen. Staat er nog ergens een goede howto rondom het schuren en spuiten? Wat is praktischer of beter, spuitbussen of toch een spuitpistool?
 
Binnenkort moet de polyester kuip van mijn circuitfiets een kleurtje gaan krijgen. Staat er nog ergens een goede howto rondom het schuren en spuiten? Wat is praktischer of beter, spuitbussen of toch een spuitpistool?
Spuitpistool is altijd beter.
Is natuurlijk wat je qua kwaliteit eist en wat je budget is.


Binnenkort vul ik de OP met wat info en how to's.
Beetje druk nu :z
 
Ik wil graag de zijdeksels van mijn motorblok laten spuiten met hittebestendige VHT lak. De deksels moeten dan na het spuiten gecured worden oftewel de oven in om uit te harden. Kreeg het advies om naast onderstaand topic ook hier effe na te vragen. Weten jullie iemand (klusser of spuiterij) die dit zou kunnen?

Over blokdeksels, hittebestendige lak en afbakken in de oven


Niet om een discussie te starten die wellicht al eens elders gevoerd is maar ik zie dus geen enkele reden waarom zijdeksels van een motorblok met hittebestendige lak gespoten moeten worden.

Zo heet dat normale autolak eraf schroeit of verkleurd wordt het echt niet hoor.

Ik heb al heel vaak blokdelen in normale autolak gespoten en dat zit er ook nog steeds keurig op.

De meeste keren dat verf van een motorblok afdondert is omdat de eigenaar de boel niet goed genoeg voorbehandeld/opgeruwd/ontvet heeft, en dan is het makkelijker het product de schuld te geven inplaats van zelf erkennen dat men iets te ongeduldig of onwetend is geweest.

Gewoon met autolak spuiten, dan heb je alle keus qua kleur en dat blijft ook gewoon goed, als je voorbereiding maar klopt.
 
Niet om een discussie te starten die wellicht al eens elders gevoerd is maar ik zie dus geen enkele reden waarom zijdeksels van een motorblok met hittebestendige lak gespoten moeten worden.

Zo heet dat normale autolak eraf schroeit of verkleurd wordt het echt niet hoor.

Ik heb al heel vaak blokdelen in normale autolak gespoten en dat zit er ook nog steeds keurig op.

De meeste keren dat verf van een motorblok afdondert is omdat de eigenaar de boel niet goed genoeg voorbehandeld/opgeruwd/ontvet heeft, en dan is het makkelijker het product de schuld te geven inplaats van zelf erkennen dat men iets te ongeduldig of onwetend is geweest.

Gewoon met autolak spuiten, dan heb je alle keus qua kleur en dat blijft ook gewoon goed, als je voorbereiding maar klopt.
Meeste autolakken zijn idd hecht en kleurvast tot 120 graden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan