Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
damn..moet er niet meer aan denken..pff als ik nu al een bestelbusje heb met dak spuit ik het dak eerst voor..dat geren/geklim/gevlieg...daar heb geen zin meer in hhahaha

respect man...nice work!! *O*
Zit nu in de vrachtwagens.
Ben al bijna 10 kilo kwijt in een half jaar van al dat trappen klimmen _O- (okee ook diverse andere minder leuke redenen maar dat zeggen we niet :P )
 
Ideetje, een Standox dealer bellen :+


Tsja, dat heb ik al eens gedaan maar ik ben een beun he, dus dan lopen ze niet zo hard voor me. (misschien begrijpelijk, ik neem niet voor 5000 euro aan verf af per maand dus dan is het blijkbaar niet interressant)

Maar destijds was de Standox Exclusive line ook alleen maar aan een selecte groep dealers voorbehouden en was niet overal te krijgen, was toen ook al stervensduur.

(Weet niet of dat laatste waar is, heb het ook maar gehoord overigens)

Maar dat Liquid Silver was echt retemooie lak, zou er graag nog een blik van willen hebben maar niet voor honderden euro's)
 
Tsja, dat heb ik al eens gedaan maar ik ben een beun he, dus dan lopen ze niet zo hard voor me. (misschien begrijpelijk, ik neem niet voor 5000 euro aan verf af per maand dus dan is het blijkbaar niet interressant)

Maar destijds was de Standox Exclusive line ook alleen maar aan een selecte groep dealers voorbehouden en was niet overal te krijgen, was toen ook al stervensduur.

(Weet niet of dat laatste waar is, heb het ook maar gehoord overigens)

Maar dat Liquid Silver was echt retemooie lak, zou er graag nog een blik van willen hebben maar niet voor honderden euro's)
Misschien kun je de flakes beter in droge/poedervorm kopen en zelf mengen in je blanke basecoat of blanke lak. Je zit dan niet met houdbaarheid en de poeders zijn meestal niet zo heel duur in gebruik omdat je de concentratie zelf kunt bepalen.
 
Hallo mede MF'ers! Wie kan mij helpen om mijn tank en achterspatbord van mijn Yamaha XT500 strak te maken en te spuiten? Er hoeft maar 1 kleur wit op. Daarna wat stickers plakken en een blanke laklaag erover. Ik heb zelf een poging gedaan maar kom er al snel achter dat hier niet mijn expertise ligt zeg maar.... :X :X :X

Het liefst in de buurt van Nijverdal.

Groeten Chris
 
Zit hier een echt vakman die ook roestplekjes kan wegwerken?

Krijg je met een oudere bak. audi s4 avant 1998
wil hem compleet laten spuiten, auto is nu zwart en wil ik zwart met goudkleurige metallic.

verdere info kan via pb, liefst ergens in gelderland.
 
vakmannnen zitten hier natuurlijk niet he... _O-

hahaha..komt goed man...ff over blazen roest en verdere deukjes weg laten halen met garantie...rooitje of 3500 ex btw.. ofzo...!

*O*
 
oh en tweede kleur..binnen en buiten...sorry 3500 + 1,5 %
zeg maar ff kort afgerond 4700 ex... 8-)


maar ff serieus nu...daar kan toch niemand hier wat serieus op antwoorden...dan hebben we voor zoveel geld wat meer info nodig...zelfs foto`s niet genoeg want ik vind het beste veel geld wat dat kost en dan wil ik ook...zeker meerdere hier...een beetje kwaliteit bieden en een beetje garantie kunnen geven,maar zelf niet een paar 100 het schip ingaan..snappie??
 
Uuuuugh fail... -_-"

Alles zag er ZO GRUWELIJK NETJES UIT... Alleen de spuitbussen blanke lak niet 100.000% goed geschud, waardoor de bussen begonnen te sputteren en ik dus wat blanke lak tekort kwam. Ok, op zich geen drama, dacht ik. Heb gewone spuitbussen ipv 2k, dus wat extra lagen blanke lak konden geen kwaad.

Alles laten uitharden, proefstukje geschuurd (met korrel 600, stukje korrel 2000 en een stukje zonder, gewoon om het effect te zien) en gespoten: dat ging prima. Alleen toen ik mijn tank en kappen ging spuiten werd de lak poreus.. Pas wanneer je het punt voor de druiper opzoekt (wanneer het even wit uitslaat) krijg ik het glad. Dit is alleen op grote oppervlaktes haast niet te doen. Heeft er iemand tips hoe ik dit nog redelijkerwijs kan fixen?

Heb nu ook een nieuwe kleur laten mengen voor de voorvorkpoten bij nonpaintstore in Haarlem. Helaas blijken dit alleen niet de meest vriendelijke mensen, en geven ze niet graag antwoord op vragen :') Heeft iemand hier enig idee/ervaring of je bij verf op thinner basis (ik meen dat hij er zoiets uitslingerde) ook meteen je blanke lak over je verf moet spuiten? En zo ja/nee, waarom?

Thnx!
 
Tsja echt grote stukken blank spuiten met een spuitbus valt niet mee maar het is wel te doen natuurlijk.

Of het nog te redden is hangt af of het "matte/witte" effect wat je nu hebt in de lak zit of het gevolg is van de oppervlaktegesteldheid. Controleer dit door het nat te maken (zeiknatte doek eroverheen halen): is het door de laag water heen weer diepzwart dan zit het probleem in het oppervlak en dat kan hersteld worden, maar blijft het zo mat/wittig dan zit het in je lak en is het niet meer te redden en mag je overnieuw beginnen.

Als bovenstaande test positief uitpakt zou ik het 's een dag of 2 in de zon laten uitharden en dan nat schuren met een korrel 600-800 ofzo (2000 is veel te fijn voor spuitwerk, dan heeft je verf geen "grip" om te hechten) en het dan nog eens met een aantal lagen blanke lak uit je spuitbus opzetten. Maak je niet druk over glans of oppervlakteruwheid, gewoon laagdikte opbouwen. Laat het wel tussentijds goed drogen anders brandt het waarschijnlijk weer op.

Daarna de boel nat schuren in 800-1000-1500-2000 (nou mag je die 2000 wel gebruiken) en dan gewoon even polijsten met een goed polijstmiddel (Meguiars Fast-Cut en Swirl Remover ofzo kan je gewoon bij een automaterialenzaak kopen, ik hou niet van Commandant namelijk) Ik gebruik alleen spullen van 3M maar die zijn een beetje duur voor 1-malig gebruik.

Dan moet er volgens mij best nog wel iets moois van te maken zijn zonder overnieuw te hoeven beginnen.

Wel een leuk freehand effect trouwens, maar als ik het goed zie mag er nog wel wat meer blanke lak op om het effect helemaal glad te krijgen. Ik heb ooit deze fighter gespoten in een effect alsof er een kikker op platgereden was en dat vereiste zeker 5 lagen blanke lak voordat het spiegelglad was:

IMG_5396_zps6a222f31.jpg

IMG_5401_zps70bd595b.jpg



Je kan het overigens altijd nog (laten) voorzien van een dikke laag 2K clearcoat van automotive kwaliteit, dan heb je meestal een veel mooiere glans, geen gezeik met benzine op je tank en het sluit de onderliggende spullen meestal goed af (*)

(*) alhoewel het ook gigantisch kan reageren, dat blijft een gok.


Suc6
 
Laatst bewerkt:
Thnx! Zal t zo proberen :) Laagdikte zit wel goed, iets overdone zelfs.. Zeker een hele bus op een zijkap a 7 lagen (a) Hoopte de glans er wel bij te spuiten... Euh niet dus xD Thnx!
 
Voor blank gebruik ik spraymax 2k spuitbus en om te poetsen met een machine raad ik poor boys aan. en dan gradatie 1 is met de kleinste korrel. heb je swirls of krassen, dan kan je beginnen met een hogere. Het voordeel van dit middel is dat het afbreekt tijdens gebruik en zo geen/nooit krassen kan veroorzaken. Succes, hopelijk komt het goed.
 
Okee laatste keer check check dubbel check:

Kun je 2k blanke lak over je gewone 1k blanke lak spuiten?

Grof, fijn, of helemaal niet opschuren?

Iedereen zegt wat anders... -_-"
Muchas gracias!

---> Better safe than sorry <---
 
Okee laatste keer check check dubbel check:

Kun je 2k blanke lak over je gewone 1k blanke lak spuiten?

Grof, fijn, of helemaal niet opschuren?

Iedereen zegt wat anders... -_-"
Muchas gracias!

---> Better safe than sorry <---
Soms wel soms niet.
Proefstukje spuiten is de oplossing.
Fijn opschuren, 1000 machinaal droog of fijner nat (1500 ofzo en/of grijze scotchbrite bij donkere kleuren)


En wat bedoelde je precies een paar posten terug met "de lak werd poreus"?
 
Laatst bewerkt:
Thnx :)

Nou, heb 2 foto's gepost. De bovenste was met alleen de eerste keer blanke lak, die glimt mooi, niets aan de hand. Hier zitten ongeveer drie lagen op.

De foto eronder van de tank is na de tweede keer blanke lak (kwam niet uit met mijn bussen dus laten drogen en opnieuw gedaan). Daar zitten zo'n 5 a 6 lagen op, omdat de lak 'poreus' bleef. Als je op de foto kijkt (vergroot) zie je bij de lichtval kleine bobbeltjes oid. Het is geen sinaasappelhuid, dat ziet er anders uit. Ipv die glanzende 'laklaag' die je hoort te zien werd het dof en korrelig. Het voelt aan alsof je vanaf een afstandje alleen de nevel hebt laten neerslaan.

Hopeloze uitleg maar weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen..


Nu alles in de 2k zetten en hopen dat het probleem daarmee minder wordt :)
 
Even een poets vraagje.

Nu ik mijn motor mat heb gespoten hoe moet ik die gaan poetsen. Standaard wax of te veel poetsen zal gaandeweg een hoogglans gaan opleveren.. das niet de bedoeling. Suggesties..??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan