Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Als de blanke lak op sommige plekken loslaat waarom zou hij dan op andere plekken wél goed vastzitten? Eroverheen spuiten is geen optie, dan spuit je lak over een andere laklaag die sowieso al niet hecht. In mijn ogen is de enige optie blanke lak eraf schuren en het zal niet te vermijden zijn dat de basecoat dan ook beschadigd. Beiden opnieuw doen dus.
 
Als de blanke lak op sommige plekken loslaat waarom zou hij dan op andere plekken wél goed vastzitten? Eroverheen spuiten is geen optie, dan spuit je lak over een andere laklaag die sowieso al niet hecht. In mijn ogen is de enige optie blanke lak eraf schuren en het zal niet te vermijden zijn dat de basecoat dan ook beschadigd. Beiden opnieuw doen dus.

Helder, en dat vermoedde ik ook al. Dan ga ik voor optie twee. Als ik hem koop lekker mee gaan rijden want hij is verder hard en technisch goed. En als het echt te erg wordt kan hij altijd nog mat zwart gerold worden. Tis een barreltje voor erbij.
 
De rode en groene metalic volvo's 850 hadden daar ook veel last van...
Als je de losse delen goed weghaalt , kun je met blanke lak de boel weer redelijk ophalen, zodat het er van een afstand nog acceptabel uit ziet, ik zou zeggen koop een spuitbus blanke lak en probeer het gewoon, nieuw wordt het nooit meer, maar dat is de auto ook niet, maar die doffe bijna witte uitziende kleur haal je daarmee wel weg, maar wil je het echt goed doen, dan wat rene zegt
 
De rode en groene metalic volvo's 850 hadden daar ook veel last van...
Als je de losse delen goed weghaalt , kun je met blanke lak de boel weer redelijk ophalen, zodat het er van een afstand nog acceptabel uit ziet, ik zou zeggen koop een spuitbus blanke lak en probeer het gewoon, nieuw wordt het nooit meer, maar dat is de auto ook niet, maar die doffe bijna witte uitziende kleur haal je daarmee wel weg, maar wil je het echt goed doen, dan wat rene zegt

Gaat in dit geval ook om een Volvo. Maar een blauwe 240....
 
Toch hier bij de spuiters even proberen.

Ik heb al een eigen draadje met de vraag, maar naast (goede) tips en advies, nog niet wat bruikbaars in de buurt, enkel heel ver weg.

Ik zoek een locatie (bedrijf, MF-er) waar ik zelf (tegen vergoeding!!) kan/mag stralen (zand /soda/glasparel) omgeving Apeldoorn, wil er best een km of 40-50 enkele reis voor rijden

Gaat om RVS bakken die ik graag schoon wil hebben, zijn er heel veel, ben bang dat laten doen een heel kostbare zaak wordt.

Mijn draadje Straal cabine te leen, huur, gebruiken

Misschien zijn hier lezers die wat weten, maar mijn draadje (nog) niet hadden gezien
 
Ik zit er over te denken mijn motor in te ruilen. Maar ik ben bang dat ik de mooie blauwe metallic lak ga missen.
Daarom zit ik er aan te denken om een andere motor op een later tijdstip over te laten spuiten in precies deze kleur.

Nu is de vraag; hoe leg ik deze metalic kleur vast?
Kleurstalen zijn een beetje prijzig en geven niet echt het metalic effect weer.
Foto's maken is kansloos i.v.m. kleur temperatuur.

p.s. En een stuk uit de kuip zagen is ook geen optie.
 
Ik zit er over te denken mijn motor in te ruilen. Maar ik ben bang dat ik de mooie blauwe metallic lak ga missen.
Daarom zit ik er aan te denken om een andere motor op een later tijdstip over te laten spuiten in precies deze kleur.

Nu is de vraag; hoe leg ik deze metalic kleur vast?
Kleurstalen zijn een beetje prijzig en geven niet echt het metalic effect weer.
Foto's maken is kansloos i.v.m. kleur temperatuur.

p.s. En een stuk uit de kuip zagen is ook geen optie.

Is het de originele kleur van je motor?
 
Dan moet het toch mogelijk zijn om later ook die kleur te pakken te krijgen?

Of als je echt zeker wilt zijn: rij met je motor naar een goede verfleverancier en laat een liter namaken. Dat kost je iets van 110-120 euro en dan kan je daarmee iedere volgende fiets mee laten spuiten. Een liter onverdund moet zelfs genoeg zijn voor een Goldwing met kofferset dus dan heb je wel even genoeg....
 
meest simpele en betrouwbare wagen...
je kunt om de motor lopen , en een koppeling vervangen doe je bij zo'n wagen in 2 uur....

Vind het altijd zo mooi om te zien dat er juist nog veel oude Volvo's rond rijden: De 240 serie, de Katterug, de Amazone. Je ziet ze nog regelmatig. Van welk ander melk kun je dat nog zeggen? Volvo maakte hun auto's als tanks: Onverwoestbaar. Helaas is dat wel verleden tijd sinds ze in buitenlandse handen zijn gevallen.
 
Als de blanke lak op sommige plekken loslaat waarom zou hij dan op andere plekken wél goed vastzitten? Eroverheen spuiten is geen optie, dan spuit je lak over een andere laklaag die sowieso al niet hecht. In mijn ogen is de enige optie blanke lak eraf schuren en het zal niet te vermijden zijn dat de basecoat dan ook beschadigd. Beiden opnieuw doen dus.

Ik zit sinds kort met dit probleem bij mijn mini. Kleur is rood (chili red 851/3). Als ik het op de juiste nette manier wil doen moet ik dus gewoon de hele bumper laten spuiten in kleur en blanke lak ?

Wat zou zoiets moeten/mogen kosten ? Het is niet echt een grote bumper op zo'n mini :)

cooper2dr-classic.jpg


edit: Mocht hier een goede spuiter in de buurt van Oisterwijk zin hebben in dit werk dan hoor ik het graag.
 
Voor de kenners / spuiters hier: Ik kan wat advies gebruiken mbt een spuitpistool.
Ik heb al best wat spuitwerk gedaan met spuitbusjes icm spraymax 2K blanke lak.
Op m'n werk heb ik een spuithoek met afzuigwand en goede verlichting.

Voor m'n nieuwe project, een vespa motorscooter wilde ik het met een spuitpistool gaan doen ivm de oppervlakte en gemengde kleur.
Ik heb een Eminent E13 HTE en E33 HTE tot m'n beschikking met 1,5mm nozzle, dat is in elk geval goed voor de primer laag.

Voor de topcoat zou ik een 1,3mm nozzle nodig hebben.
Is het aan te raden dat ook met de E33 te doen, of om een ander spuitpistool te pakken?
Bij CROP waar ik m'n verf besteld heb, hebben ze deze spuit welke (als minimodel) goede recensies krijgt: Euro-Gun GOLD Verfspuit met bovenbeker HVLP
 
Ik heb deze nooit gebruikt, maar ze zullen nieuw waarschijnlijk prima spuiten. Voor een SATA minijet of een Devillbis betaal je belachelijk veel geld omdat die zo ongeveer heilig verklaard zijn. Voor dagelijks prof. gebruik zijn ze kwalitatief ook erg goed, maar hetzelfde spuit resultaat kan ook bereikt worden met een goedkopere spuit zolang deze nog in goede staat is. Het hangt dan meer van de omstandigheden en de gebruiker af als het verschil in kwaliteit en duurzaamheid van de gebruikte spuit en de gekozen instellingen.
 
Geen woorden, maar daden.. 3 weken bezig geweest.
Set met spuitbus gespoten:
Diamond Pearl White Fiat 500(2012)
Bourgundi Red R-107C-Y-U
Supersonic Pearl Blue P90B
2 K blanke lak Spraymax

Zo zag de set eruit before… deukje in tank en rode kleur was verweerd op de tank.
De stickers zijn mee gespoten in de blanke lak.
Bekijk bijlage 1329254Bekijk bijlage 1329255Bekijk bijlage 1329256Bekijk bijlage 1329257Bekijk bijlage 1329258Bekijk bijlage 1329259Bekijk bijlage 1329260Bekijk bijlage 1329261Bekijk bijlage 1329262Bekijk bijlage 1329263
Mooi gedaan zeg en een prachtige bike weer.
 
Ik heb een zijkap van m'n Yamaha diversion gerepareerd (zat een scheur in). Nu is dit een candy kleur, moet ik dan de hele zijkap opnieuw spuiten of kan ik alleen het gerepareerde deel op opnieuw spuiten? Het is voor mij de eerste keer dat ik een Candy kleur spuit. Dus alle tips zijn welkom👍
 
Ik heb een zijkap van m'n Yamaha diversion gerepareerd (zat een scheur in). Nu is dit een candy kleur, moet ik dan de hele zijkap opnieuw spuiten of kan ik alleen het gerepareerde deel op opnieuw spuiten? Het is voor mij de eerste keer dat ik een Candy kleur spuit. Dus alle tips zijn welkom👍
Sommige candies kun je wel bijspuiten en dan het gehele deel in de blanke lak om bijv. kleurverschil met een aanliggend deel te voorkomen. Maar als je geen ervaring met candy kleuren spuiten hebt is dat bijna niet te doen, zelfs niet bij een transparant waar het wel mee mogelijk zou zijn. Dus ik zou eerst kleurstalen spuiten waarbij laag voor laag zichtbaar is totdat je de goede kleur hebt, en vervolgens het paneel op dezelfde manier spuiten , tegelijk met een paar kleurstalen zodat je tijdens het spuiten kunt bepalen of je de kleur hebt bereikt.
 
Sommige candies kun je wel bijspuiten en dan het gehele deel in de blanke lak om bijv. kleurverschil met een aanliggend deel te voorkomen. Maar als je geen ervaring met candy kleuren spuiten hebt is dat bijna niet te doen, zelfs niet bij een transparant waar het wel mee mogelijk zou zijn. Dus ik zou eerst kleurstalen spuiten waarbij laag voor laag zichtbaar is totdat je de goede kleur hebt, en vervolgens het paneel op dezelfde manier spuiten , tegelijk met een paar kleurstalen zodat je tijdens het spuiten kunt bepalen of je de kleur hebt bereikt.
Dankjewel voor de heldere uitleg👍
 
Dit lijkt me een toepasselijk topic voor deze vraag. Ik wil eigenlijk de knie-kappen van m'n motor ter zijner tijd een ander kleurtje geven; mat/satijnglans zwart. Voor zover ik kan zien is't gewoon simpel plastic. Ik weet bar weinig van spuiten af, maar dit lijkt me wel 'n laagdrempelig dingetje om mee te beginnen; en mocht ik het verklooien kan ik voor 'n paar tientjes nieuwe bestellen.

Lijkt me niet bijster moeilijk; kunststof primer en dan lak, dunne laagjes, etc. Maar dan de vraag; moet ik deze dingen eerst schuren? Er zit namelijk een soort patroontje op/in, en ik denk niet dat het dat ten goede komt als ik daar met schuurpapier op ga klooien. Misschien beter om gewoon te ontvetten en dan gelijk te primeren? Zie onderstaande foto voor wat ik bedoel.

ding.jpg

Graag win ik at advies in van de ervaren spuiters; zou toch wel leuk zijn als 't goed lukt. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan