Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik kan me dan niet voorstellen dat er meer dan 50 euro materiaal op gaat, de rest een halve dag werk??? 2 paneeltjes per dag??? beste spuiter
Het is er niet een, maar zeker 4 die met deze prijzen werken.
Maar die 50 euro voor materiaal klinkt redelijk. Kan me voorstellen dat die spuitcabine niet goedkoop is per uur, maar voel me toch wat afgezet als ik die prijzen hoor.

Een goeie kras over de achterdeur van onze Clio, achterscherm en bumper was 1250 euro inclusief BTW, uni-wit als we zelf zouden betalen.
Voor de verzekeringsmaatschappij rekenen ze 1250 ex BTW.

Kom ik bij de schadehersteller waar ik heen 'moet' van m'n verzekeringsmaatschappij: 1400 ex. Werken met vaste prijzen. Owow... prachtig systeem in de computer waarom ze de auto selecteren, de panelen selecteren, kleur en wat ze doen en er komt automatisch een prijs uit. Voor die software rekenen ze waarschijnlijk al 100 euro per auto.
Achja, de particulier betaalt wel...
Of het nu is aan de overheid of verzekeringsmaatschappijen.
 
Autospuiterijen hier in de buurt rekenen rond de 250 euro ex BTW voor het spuiten van 1 paneel, dat is exclusief voorbereiden. Het is een duur kunstje.
En die paneeltjes zijn bijvangst, effe om 4 uur aan beginnen, om 7 uur klaar, volgende dag blank erover wat ook over dat scherm van die allrisk-auto gaat en dan 500 strijken, rekening voor jou en de kopie in de prullenbak. En zo gaat het, op deze wereld wel, daarvoor heb ik te lang in de autosport gezeten..
 
Wa denk je dat gas kost om zon cabine naar 60 graden te jagen om de verf te drogen? Etc etc
Voor 1 paneeltje??? Of voir 4 auto' s met 5000 schade. Maar eens, overhead kost geld. Maar niet zo veel dat de spuiter niet in een dure 4x4 of Mercedes kan rijden. Ze hoeven echt niet te klagen. En het is niet anders dat als een bedijf tegen mij zegt: joh, kom effe voor 1000 minder bij mij werken dattie ook de middelvinger krijgt
 
Voor 1 paneeltje??? Of voir 4 auto' s met 5000 schade. Maar eens, overhead kost geld. Maar niet zo veel dat de spuiter niet in een dure 4x4 of Mercedes kan rijden. Ze hoeven echt niet te klagen. En het is niet anders dat als een bedijf tegen mij zegt: joh, kom effe voor 1000 minder bij mij werken dattie ook de middelvinger krijgt
De kuubs die je moet verwarmen zijn even groot .. of je er nou een karwei van 5000 in spuit of een paar kapjes.. ook moet de verf even lang drogen. Dus om jou vraag te beantwoorden: ja, ook voor 1 paneel
 
De spuiterts hebben het maar moeilijk
De spuiterts staat het vrij om zelf hun prijzen te bepalen. En vervolgens staat het iedereen vrij om al of niet gebruik te maken van de diensten van een spuitert.

Dat Jan met de Pet vindt dat het prijzig is, is het probleem van Jan met de Pet. Maar de prijzen zullen vast concurrerend zijn, gezien het feit dat ze allemaal druk zijn.

Mooi systeem he, de vrije markt economie😇.
 
Ik heb vandaag slijptol zn zijspanframe in de verf gemaakt. Biccs zit erop. Eerst Bipox zinkfosfaatprimer, daarna Bichodur DTM70 kleurlak, en afgewerkt met Bichothane blank, hoogglans.
De kleur valt op de foto groener uit dan in het echt.

 
Infrarood lampen...elektra kan ook ipv dure gas.
Zeker alhoewel het met plastic ondergrond niet zo top werkt als metaal. Zoiezo de temperstuur sensors niet.

En met aflak zoiezo best kut.. want wa doe je dan.. je cabine 15-20 minuten laten draaien dat alles goed stofdroog is, eruit halen en voor de lamp? Kan je net zo goed 10 minuutjes langer stoken en door naar je volgende karwei... gas erop!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die spulletjes van Dennis gekregen, die "kappenset" van die Triumph Trident waar een hele discussie over is qua bedrag om het matzwart te laten spuiten.

Het is me nu meteen duidelijk wat er aan de hand is in deze discussie, mooi voorbeeld.

Ik begreep dat er bij diverse spuiterijen is rondgevraagd over wat het zou kosten om een kappenset van een Trident te spuiten en er bedragen tussen de 625 en 350 euro werden genoemd.

Dit is de bewuste "kappenset":

20211229_132322.jpg


Het mag de naam kappenset niet eens dragen, het zijn gewoon een paar losse afdekkapjes. Toen de post de doos kwam brengen had ik zoiets van: is dat alles?

En het is in nieuwstaat, zoals hij al gezegd had. Geen krasje erin.

Dit is een eitje voor een spuiter, dat doet hij in zijn lunchpauze. Natuurlijk klopt het dat het voorbereiding nodig heeft en de overhead en stookkosten zijn er zeker ook maar een spuiter die hier 625 voor vraagt is eigenlijk een grote oplichter. En ja, we leven in een vrij land dus hij mag vragen wat hij wil, de klant is degene die ja of nee zegt, maar dit begint toch wel aardig te lijken op misbruik maken van het feit dat de klant niet goed op de hoogte is van prijzen en hem proberen een poot uit te draaien.

Ik ben blij dat ik onder alle genoemde prijzen zit want ik zou me schuldig voelen om daar meer voor te rekenen.

Maar in hoeverre heeft de spuiter het gezien? Een "kappenset" kan van alles zijn, ook een Goldwing of Electra Glide heeft een kappenset. En schadevrij? Wat is schadevrij? Krasje wat bijgewerkt moet worden heb je altijd wel, net als een scheurtje rondom een bevestigingspunt, deukje, 60 lagen verf van de voorgaande pogingen, ik weet niet beter.....

Moraal van dit epistel: ga altijd met de spullen langs bij de spuiter. Als de spuiter het niet persoonlijk heeft gezien kan hij nooit exact inschatten hoeveel werk het nou écht is en zal altijd van het ergste uitgaan, en dat vind je terug in zijn prijs.

Omdat veel mensen mij om prijzen vragen gebaseerd op foto's en hun eigen beschrijving maak ik wel een richtprijs maar hou me het recht voor om pas een definitieve prijs te geven als ik het in handen heb en dan wordt het vaak duurder omdat het vrijwel altijd veel erger beschadigd blijkt te zijn dan beschreven was.

Ga dus altijd langs bij de spuiter met je spullen, kan je een hoop geld besparen als de spulletjes écht niet beschadigd zijn.
 
Laatst bewerkt:
maar een spuiter die hier 650 voor vraagt is eigenlijk een grote oplichter
Welnee, je hoort toch van de proffesionals hier dat die een spuitcabine op zondg naar 60 graden stoken om in hun vrije tijd alles opnieuw uit de kast te trekken om die kapjes te spuiten en daarna weer compleet gereinigd opbergen, 36 kuub spuitcabine uitschakelen en voldaan naar huis gaan.

En die paneeltjes zijn bijvangst, effe om 4 uur aan beginnen, om 7 uur klaar,

Dit is een eitje voor een spuiter, dat doet hij in zijn lunchpauze.

🤷‍♂️
 
Sorry.. maar matzwart is makkelijkste kleur om te spuiten.. Dit had hij ook zelf kunnen doen!
Dat klopt maar het moet nog steeds stofvrij, en er moet ook gewoon een goede benzinebestendige matte blanke lak overheen.

Met een spuitbus van de Action van 7 euro krijg je het ook matzwart, als je nul eisen stelt tenminste.

En omdat het voor de één makkelijk lijkt wil dat nog niet zeggen dat een ander daar ook zin in heeft?

Ik doe ook alles aan motoren, maar carburateurs afstellen, voorvorken reviseren en electra doe ik ook niet. Geen verstand van, geen zin in.
 
Sorry.. maar matzwart is makkelijkste kleur om te spuiten.. Dit had hij ook zelf kunnen doen!
Dank voor je vertrouwen, haha!
Zolang je je verwachtingen afstemt op je kunnen dan kan je in principe alles zelf. ;)

M.b.t. deze klus liggen mijn verwachtingen echter hoger dan wat ik zelf voor elkaar krijg en ik ben te perfectionistisch om hierin mijn verwachtingen naar beneden bij te stellen. Vandaar de keus om het aan @FZRene over te laten.

'Vroeger' heb ik zelf ook wel scooters en auto-spoilertjes ed. gespoten en dit kwam, na heel veel uren, toch aardig in de buurt van mijn verwachtingen. Toen genoot ik ervan daar vreselijk lang mee bezig te zijn. Nu met een gezin ligt dat toch anders en heb ik er gewoon geen zin meer in om dagen in de garage te zitten. Zo heb ik de laatste jaren langzaamaan geleerd dat het soms best prettig is dingen uit handen te geven. En dat, wanneer ik de kostenbesparing afweeg tegen de geïnvesteerde tijd, zelf doen in mijn geval regelmatig duurder is dan laten doen. _O-
 
Dat klopt maar het moet nog steeds stofvrij, en er moet ook gewoon een goede benzinebestendige matte blanke lak overheen.

Met een spuitbus van de Action van 7 euro krijg je het ook matzwart, als je nul eisen stelt tenminste.

En omdat het voor de één makkelijk lijkt wil dat nog niet zeggen dat een ander daar ook zin in heeft?

Ik doe ook alles aan motoren, maar carburateurs afstellen, voorvorken reviseren en electra doe ik ook niet. Geen verstand van, geen zin in.
Voorvorken en carburateurs ben ik dan weer vrij handig mee dus dat doe ik wel voor je
 
Aluminium remklauw (blauw) en montageplaat.
Ik wil beide mat zwart.

Remklauw kan lastig zijn ivm zuigers (kunnen er uit en dan moet het weer passen). Ik denk aan (gedeeltelijk) spuiten, coaten of anodiseren?

Wat denken jullie? En/of iets voor iemand hier?
 

Bijlagen

  • 798B876F-B20E-47C5-909B-1F3AD384131A.jpeg
    798B876F-B20E-47C5-909B-1F3AD384131A.jpeg
    123,4 KB · Weergaven: 23
  • 1217E165-6EA8-4091-B542-AE0D6FC1ED99.jpeg
    1217E165-6EA8-4091-B542-AE0D6FC1ED99.jpeg
    131,4 KB · Weergaven: 23
Denk dat anodiseren of poedercoaten van die alu steun het beste is.

Spuiten of coaten voor die remklauwen maar dan moet je ze wel goed afplakken zodat er geen coating komt op plekken die je niet wilt zoals de zuigerboringen en schroefdraad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan