Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Haha sorry voor de verwarring @Dennis!. Dan zou ik inderdaad eerder een nieuwe kopen ;). Het is een originele valbeugel van Honda uit 1 stuk, die werd alleen in zilvergrijs geleverd volgens mij. Deze vorm vind ik alleen wel het mooist :). Die van Givi bijvoorbeeld is vaak niet uit 1 stuk.

Ik was dus benieuwd of de huidige voor een paar tientjes (fatsoenlijk) over te spuiten was naar zwart in plaats van poedercoaten. De tip van @Harmonizer van een 2K spuitbus was wat ik nodig had, bedankt! Misschien dat ik dat eens ga proberen.
Pm maar
 
De term Washprimer die weleens gebezigd wordt, is washprimer altijd etzend en is washprimer benzinebestendig???
Vroeger was het allemaal meer etzend, toen zat er nog chromaat in.
Of ze nu nog allemaal (goed) etzend zijn durf ik niet te zeggen.
Bezine bestendig volgens mij al helemaal niet aangezien het geen vullende primer is maar een primer om roestwering/hechting te geven en eigenlijk altijd overgespoten moet worden met een schuurfiller/primer of nat in natprimer
 
Uiteraard is het een voorbewerking, echter de deklaag garandeert niet altijd benzinedicht te zijn, zou wel moeten natuurlijk...
Wat voor primers zijn er sowieso etzend?
 
Heb ik in november van motor gevallen (tijdens werkzaamheden)....logo's waren al niet origineel. Morgen kan ik hem wss weer ophalen...
 

Bijlagen

  • IMG_3266.jpg
    IMG_3266.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 27
Meteen ook een vraag, bestaat wr een clear coat die tijdelijk aan te brengen is? Ik zit na te denken over een vakantie met de motor, rugzak is voldoende alleen aangezien ik te weinig schoppen heb gehad vroeger (was een heel lief jongetje) schuurt deze over het afdekkapje van de duozit. Ik zou deze dan ook graag tijdelijk beschermen.
 
Etsend. De hechting van etsende lak is beter dan niet etsend, globaal gezien, laten we zo zeggen dat etsen de hechting bevordert, ten eerste vanwege de reinigende en met het metaal verbindende werking werking tentweede vanwege de verandering van de oppervlaktestructuur
 
Meteen ook een vraag, bestaat wr een clear coat die tijdelijk aan te brengen is? Ik zit na te denken over een vakantie met de motor, rugzak is voldoende alleen aangezien ik te weinig schoppen heb gehad vroeger (was een heel lief jongetje) schuurt deze over het afdekkapje van de duozit. Ik zou deze dan ook graag tijdelijk beschermen.
Plasti dip, helikopter tape
 
Etsend. De hechting van etsende lak is beter dan niet etsend, globaal gezien, laten we zo zeggen dat etsen de hechting bevordert, ten eerste vanwege de reinigende en met het metaal verbindende werking werking tentweede vanwege de verandering van de oppervlaktestructuur
Gebruik je eigenlijk alleen maar bij metalen die van zichzelf een sluitend oppervlak hebben. In de praktijk: aluminium en verzinkt/gegalvaniseerd staal.

Voor gewoon staal is het niet nodig.
 
D;IMG_20230127_135114[1].jpgIMG_20230127_135125[1].jpgIMG_20230127_142527[1].jpgat waren dus de gesprayde delen, zowiezo slechte beeldkwaliteit, maar in real life is het dus toch wel wat doffer/donkerder geworden als ik had gehoopt, nu stuur ik zo ook de foto's v/d balhoofdplaat, waardoor ik dacht dat het ook wel zou staan op het blok.
Hierover had ik overigens nog wel een blanke laag gespoten
 
Aluminium heeft de eigenschap METEEN na bewerken als het aan de buiten (of binnen)lucht wordt blootgesteld te oxideren waarmee het een zichzelf beschermende laag vormt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan