Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Kort vraagje voor de experts, ik ga m'n kleppendeksels spuiten met vht krimplak. Nu staat erbij dat je ze een uurtje moet afbakken in de oven.
Qua maten past 't wel, maar ik vraag me af of dat in een normale oven gedaan kan worden en vooral of je deze erna kan weggooien of gewoon even laten luchten?
 
Een vraagje, ik ben bezig met een Honda CR250 uit 1984 te restaureren, nu heeft de vorige eigenaar een aantal aluminium onderdelen laten poedercoaten dat is opzich niet heel erg, maar het is ook nog eens in de verkeerde kleur gedaan. Hoe zou ik dit zonder het alu teveel aan te tasten kunnen verwijderen?
Afbijten, stralen of hebben jullie een beter alternatief?
Update:
Eerder een keer Rust Oleum NR.1 gebruikt maar dit was op staal, iemand ervaring of dit ook op alu werkt?
 
Laatst bewerkt:
@Damian98 Mijn alluminium bellypan was niet naar wens gepoedercoat: verkeerde kleur en niet strak. Ben toen naar een andere poedercoater gegaan en hij heeft de coating d.m.v. stralen verwijderd en toen perfect opnieuw gepoedercoat. :t
 
Mijn zoon heeft een idee voor zijn scooter velgen, maar ik weet niet hoe ik dat bereik
Velgen wil hij graag zwart, met een vleug paars/paarse goed erover
Kan ik dit bereiken met een spuitbus?
Is zo’n kleur leverbaar? Of bv zwart en een clearcoat van transparant paars?

Edit: Op crop vind ik transparant black purple, zou dat wat zijn?
Edit 2: of zou het lukken met een parelmoer op kleur? Schijnt bij crop ook te kunnen
 
Laatst bewerkt:
Geachte heren/dames, ik heb een gestraald motorblok in delen (Kawasaki KZ 750 B2 - 2 cil.), en daar dacht ik als beschermlaagje (een goede) zinkspray op te spuiten.
Ik heb al diverse zinksprays geprobeerd, en heb er nu een gevonden, die op een gestraalde balhoofdplaat een erg mooi resultaat gaf.
Heeft iemand ervaring met zinkspray op een gestraald motorblok, ook na langere tijd????
 
Geachte heren/dames, ik heb een gestraald motorblok in delen (Kawasaki KZ 750 B2 - 2 cil.), en daar dacht ik als beschermlaagje (een goede) zinkspray op te spuiten.
Ik heb al diverse zinksprays geprobeerd, en heb er nu een gevonden, die op een gestraalde balhoofdplaat een erg mooi resultaat gaf.
Heeft iemand ervaring met zinkspray op een gestraald motorblok, ook na langere tijd????

Is het een gietijzwr blok? Als het gewoon een alu blok is hoef je er voor de corrosie niks aan te doen
 
Alu blokken oxideren ook gewoon hoor... Ze gaan niet roesten/kapot maar slaan wel wit uit als je ze niet behandeld. Dus als je de boel mooi wil houden is 't wel aan te raden.
Alu oxideert binnen enkele minuten en al het alumium (onbehandeld) dat je tegekomt doorgaans is geoxideerd. Wit duidt onder andere op AlCl, mogelijk vanwege zouten die gebruikt worden in de winter.

Met stralen ga je ook het opp. vergroten. Maar terugkomend op de vraag, zinkspray is mogeljk maar om t netjes te maken kan je net zo goed washprimer aanbrengen en lakken..
 
Hartelijk dank veur den reacties, ik vindt 1 laagje bescherming eigenlijk meer dan genoeg (op een blok dan, hè), dus ga het met de zinkspray proberen.
Begin toch met de carterpan, dus als het er echt niet uit ziet, is het geen ramp 8-) .
 
Iemand eigenlijk ervaring met die spuitbussen van CROP zelf? Ik had 2K clearcoat besteld van SprayMax, maar blijkbaar hadden ze problemen met leveren dus hebben ze CROP huismerk verstuurd ter vervanging van de SprayMax 2K.

Deze hebben ze dus verstuurd ipv de SprayMax variant: CROP 2K Blanke Lak HOOGGLANS spuitbus - Professional
Ik denk dat het goed materiaal is en er niet veel verschil in zit met spraymax.
 
Ik denk dat het goed materiaal is en er niet veel verschil in zit met spraymax.

Zit te twijfelen om het te retourneren, maar heb eigenlijk geen zin in dat gedoe. Beetje raar ook dat ze het niet vermelden voor ze het versturen, gezien je ook voor de SprayMax betaalt ipv het white label. Volgens de meneer zijn de bussen trouwens identiek, enkel het etiket verschilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan