Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Zit te twijfelen om het te retourneren, maar heb eigenlijk geen zin in dat gedoe. Beetje raar ook dat ze het niet vermelden voor ze het versturen, gezien je ook voor de SprayMax betaalt ipv het white label. Volgens de meneer zijn de bussen trouwens identiek, enkel het etiket verschilt.
Nou dat laatste is nu precies wat ik denk.. gaan we niet technisch verder. Ze moeten je vergoeden voor een ander merk dus wst dst betreft terugsturen. Als je een lambo koopt en een volkswagen krijgt (beiden vw groep) ga je oook nie takkoord.. ondanks ze technisch t zelfde (kunnen) zijn
 
Sta op het punt om een paar velgen te spuiten
Eerst dacht ik, neem 2k zwart, in 1x klaar
Door de link naar crop hierboven, zag ik ook velgenlak zwart staan
Staat bij:
Deze spuitbussen bevatten speciale verf die bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden, benzine, zuren, zout, remstof, remvloeistof, pekel en andere invloeden van buitenaf. Daarnaast is deze velg verf voor uw velgen tevens stootvast en krasvast, waardoor u ook geen last heeft van steenslagschade.
Maar ook:

Moet ik velgenlak afspuiten met blanke lak?​

U zult zich wellicht afvragen of u velgenlak af moet spuiten met een blanke lak. Goede vraag! Omdat de meeste spuitbussen op basis van 1 component zijn, dient deze verf afgespoten te worden met een blanke lak. Een blanke lak zorgt niet alleen voor de glansgraad, maar tevens voor de bescherming van de lak. Denk hierbij aan steenslag, pekel, zout, zuren, remvloeistof, vuil en andere invloeden van buitenaf.

Heet eerste suggereert dat de verf harder en slijtvaster en olie/benzine bestendig is, en je daarmee in 1 laag klaar bent
Het 2e zegt, toch blanke lak erover (2k????) of gewone blanke lak?
Of niet?

Wat is het advies?

Zit nogal prijs verschil in een busje velgen zwart of 2k zwart

Als er 2k blank over moet, waarom dan velgen lak, en niet gewoon zwart?
Met gewone blanke lak snap ik het beter, maar in het 1e deel suggereren ze wat anders
 
Sta op het punt om een paar velgen te spuiten
Eerst dacht ik, neem 2k zwart, in 1x klaar
Door de link naar crop hierboven, zag ik ook velgenlak zwart staan
Staat bij:
Deze spuitbussen bevatten speciale verf die bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden, benzine, zuren, zout, remstof, remvloeistof, pekel en andere invloeden van buitenaf. Daarnaast is deze velg verf voor uw velgen tevens stootvast en krasvast, waardoor u ook geen last heeft van steenslagschade.
Maar ook:

Moet ik velgenlak afspuiten met blanke lak?​

U zult zich wellicht afvragen of u velgenlak af moet spuiten met een blanke lak. Goede vraag! Omdat de meeste spuitbussen op basis van 1 component zijn, dient deze verf afgespoten te worden met een blanke lak. Een blanke lak zorgt niet alleen voor de glansgraad, maar tevens voor de bescherming van de lak. Denk hierbij aan steenslag, pekel, zout, zuren, remvloeistof, vuil en andere invloeden van buitenaf.

Heet eerste suggereert dat de verf harder en slijtvaster en olie/benzine bestendig is, en je daarmee in 1 laag klaar bent
Het 2e zegt, toch blanke lak erover (2k????) of gewone blanke lak?
Of niet?

Wat is het advies?

Zit nogal prijs verschil in een busje velgen zwart of 2k zwart

Als er 2k blank over moet, waarom dan velgen lak, en niet gewoon zwart?
Met gewone blanke lak snap ik het beter, maar in het 1e deel suggereren ze wat anders
Het advies is 2k zwart of (2k) blankenlak.. de rest is onzin. 'Velgenlak' in spuitbus geeoon net als dr andere troep. Nogmaal 2k spuiten.

Laat je niet misleiden door wat marketing, hetgeen ze zelf blijkbaar al niet helemaal hebben begrepen door tegenstrijdig te berichten.
 
Nog wat over de 1k, was er zelf ook laatst weer ingetrapt door hammerrite op de velg te spuiten. zou ook heel top zijn met krassen en vloeistof. Komt ook meer omdat 2k nergens in de winkel om de hoek te verkrijgen is. Dat heeft er 6 uur opgezeten en er weer af met een lap tinner.
Op de motor en auto is het alleen 2k , tenzij wat bijwerken voor het zicht.
 
Is een messing borstel eigenlijk een goede manier om verf van een stalen motortank af te halen?

Die verfafbijters lijken goed te werken maar zo'n borstel lijkt me effectiever zonder chemische troep. Overigens is messing ook zachter dan staal, diepe krassen krijg je dan niet als je een normale bij normale kracht. Een nieuwe borstel is ook een must, zodat je geen troep in het staal borstelt.

NTWSB756BCS_800800-1.png


Iemand ooit geprobeerd? Of is het niet aan te raden?
 
Ervaringsdeskundigen, ik zoek eigenlijk advies. Pas heb ik een nieuwe motor gekocht met valbeugels al geïnstalleerd. Nu vind ik dat wel handig en er tof uit zien maar ze zijn zilverkleurig op een zwarte motor. Deze wil ik liefst ook zwart hebben, poedercoaten is echter net zo duur als een nieuwe valbeugel.

Hebben jullie nog een budget vriendelijke tip? Begreep dat een valbeugel met hammerite wel mat zwart te spuiten is maar of dat er een beetje uit ziet….. geen idee.
 
Ervaringsdeskundigen, ik zoek eigenlijk advies. Pas heb ik een nieuwe motor gekocht met valbeugels al geïnstalleerd. Nu vind ik dat wel handig en er tof uit zien maar ze zijn zilverkleurig op een zwarte motor. Deze wil ik liefst ook zwart hebben, poedercoaten is echter net zo duur als een nieuwe valbeugel.

Hebben jullie nog een budget vriendelijke tip? Begreep dat een valbeugel met hammerite wel mat zwart te spuiten is maar of dat er een beetje uit ziet….. geen idee.
Of laat het mooi zo , of gebruik een 2k spuitbus, 1k of hammerite is leuk voor op je tuinhek. met 1 spuitbus moet je het redden.
 
@Valyx Misschien begrijp is het niet goed, maar als een nieuwe werkelijk hetzelfde kost als je huidige laten poedercoaten...waarom dan niet gewoon een nieuwe zwarte kopen en je huidige proberen te verkopen?:? Dan ben je uiteindelijk toch goedkoper uit dan je huidige te laten poedercoaten?
 
@Valyx Misschien begrijp is het niet goed, maar als een nieuwe werkelijk hetzelfde kost als je huidige laten poedercoaten...waarom dan niet gewoon een nieuwe zwarte kopen en je huidige proberen te verkopen?:? Dan ben je uiteindelijk toch goedkoper uit dan je huidige te laten poedercoaten?
Haha sorry voor de verwarring @Dennis!. Dan zou ik inderdaad eerder een nieuwe kopen ;). Het is een originele valbeugel van Honda uit 1 stuk, die werd alleen in zilvergrijs geleverd volgens mij. Deze vorm vind ik alleen wel het mooist :). Die van Givi bijvoorbeeld is vaak niet uit 1 stuk.

Ik was dus benieuwd of de huidige voor een paar tientjes (fatsoenlijk) over te spuiten was naar zwart in plaats van poedercoaten. De tip van @Harmonizer van een 2K spuitbus was wat ik nodig had, bedankt! Misschien dat ik dat eens ga proberen.
 
Ooh helder verhaal @Valyx ! :t

Mag ik vragen welke prijsopgave voor het poedercoaten je ontvangen hebt?
Je hebt het namelijk over dat je bereid bent een paar tientjes uit te geven voor het spuiten. Voor een paar tientjes moet het ook te poedercoaten zijn lijkt me, vandaag de vraag. ;) (Mits de prijzen van poedercoaten het afgelopen jaar niet gigantisch zijn gestegen..)
 
Ooh helder verhaal @Valyx ! :t

Mag ik vragen welke prijsopgave voor het poedercoaten je ontvangen hebt?
Je hebt het namelijk over dat je bereid bent een paar tientjes uit te geven voor het spuiten. Voor een paar tientjes moet het ook te poedercoaten zijn lijkt me, vandaag de vraag. ;) (Mits de prijzen van poedercoaten het afgelopen jaar niet gigantisch zijn gestegen..)
Deze partij vroeg een goede 150 euro voor alleen de valbeugel.
 
@xi0n Ik ben als uitzondering een keermet spraymax de fout in gegaan, verder uitstekende ervaring. Als je ze echt niet wilt gebruiken kan ik ze nog wel overnemen van je
 
Vorig jaar bezig geweest met herstel van race kuipen
Hierbij het resultaat.

Kappen dichtgemaakt met polyester matjes.
Daarna met polyesterplamuur opgevuld en geschuurd.
Daarna met filler gespoten en geschuurd tot met korrel 1500 (of 1200).
Action spuitbus primer als grondlaag. Daarna afgespoten met 2 lagen 2K spuitbusverf. Tape op de foto is van de zwarte baan die eronder zit. In ongeventileerde werkplaats gespoten.
Tevens windscherm gespoten; 2 lagen witte action primer en 2 lagen 2K lak.

Al met al voor een circuitracer een acceptabel resultaat. Helaas is wel een stukje lak van het windscherm los gekomen nadat ik startnummers eraf trok. Hoe de verf op de kuipen zich houdt durf ik niet te zeggen, zijn nog niet gebruikt (liggen als reserve op de plank).
Ik denk dat je het met wat meer ervaring/oefening en/of wat meer geduld of mogelijkheden nog wel mooier krijgt.
Qua spuiten heb ik gemerkt dat je niet te veel afstand moeten houden (anders wordt het poeder/korrelig en gebruik je onnodig veel verf) en dat zeker de 2e laag best dik mag zijn, dan dekt het goed en vloeit het mooi uit.

CCeoCHlHjS-TnSLIJIbvumuAPjp_HJdhNNOnCFj_GmskpwJ_3pErMwhuJu4upk2LK34awAFnAqGDAnAHu5NJy-k1JmqSNxCcsw4amWPxOGOqjiXHeSCfXaDqJ3EXJv4ZB3qeXp7NH4Dqn-6wQbnC-ViiGAGPubNp3YeJsC5HGvSU-pOLTYWki2WDBJJnrpTrJGWwxRAWuIKKTF_eFrDWZcLPsE91-YixoKLGA5A2UQ0gJSNVIxgMHk5Q5GaEhzUyiHTEJi6_gssk4OF1ZJt-uEWdXSTtFXTihHM_nWSPc4NuwLZeYQY_0drFkvOXvFXPq7DXFH6JkKmgi-uSAgrbiUFDiSKQJyZg15420G9m5df-TBSSUyqaEA3vGRD5FJbPFU23NgTT8QeTb5Kn_ILtrZSrt60Vz8TxBZGPhX6NLt7wZGezPT2hU--41ypl8KSODndgI2TYIglqvfPHUMrnMlFcKJRly_t1o2dVSjohJMtbRAKTLKE1N90HKenZUTbVN_hFPicgDlP_bNVE2x7XqQAGqO5BEOoWzxGB_8TD46fJWxjzy2VGb7yUcY3ou7eEZU2-maLizhfMmlRlsPyOEZD3D2TBg3vMZIJxJsGtk69VNtA1gUEFPuTPIJZHqW_R8bK5UWJefJx6qScPVqXGgJiOvegXMhgYid3VMXBHDIkBSSLBM_qsQGJBI8gO5ZqN9VR-nTaY6_jTvNzPBwa2GWUx3e3LuAOwvCt0u8QV722LPPS0oZ7RFFsoTw8Pyv-Pj0V-JSMuWrOU28gnmFlMb43ujELVWG2g4hvEaA3J-_Ys2L8t0-AbNeZ81fCnImchDtvOvPYyDFHKoA2Da-M5ObGvMAhzLfgAozb8yiEc-UmpOqufSKhAFZKqcOakEWFxiXjoGQRxR7Rb82OyLCK02wFFl1Z0lxQb_pUL3AV-hd0j=w703-h937-no

3HFXtetCuhyijZjnDYlTj1RBb68CrqXDYwpbB9jzr0hY0MhkZd3zVsLzdthiyZVXyfIS3E3A3txVNHZqqCPRb6g6feun3EKFq9uGXvj9i0pM6qvHRv8SMVYAlywDoA4I8E48dGBpga3u-AW6xuZyeF6Rcr-nIGfGgJyyvDJXWrg-aGlgkrpGuLmjfQgAbvyUehnp7N6hRWxAOYkfa98tbZB54E90WXNT_RCqZ-qHXyy9SNdlVwWOUiWzHhLvIdiBz2lyKyTT0uirN8pelITDIxkTxJAoFKfaM_F_RMAiOa8MhkkLNMamfn7N9oRe-l7fDOphjrrNkWwWKnqbN43v-AlOo1kGkr1foVQwbw12TyKeH646PozP7BQYFCHbrz9erzrp35h8r6xOYSKoMu-a2oVRP1F6gIHfn4EG0TTlkdFjNZj7Y0KpiGC9-PQ5sARhuQunkDb2cD6iXiuKTS2u6t4uVTbrPRgWcIsES8wN7c-pRCRf-KykyuoTPzvDPeQzUHwszpoJU04O9800SbJp3ujjnnuaE0f7zICOiuTGRFBPF2r4oSr5_wBLUAReqqhwYfHB4q2W-SmwHlmr1cSIQvz6eIaEE98_FdyfuLNKFch3_ghM4ZUgY4cy8anE-rMUGb3QcYsaSb7ijZ5xNWGBJ2YtejfrdAV_6bw3LIcWe6NoWlSeR0lvJtuNeCTls7o18AHk2AozflbErpCiP66MFt-CaG6pX3DPtRSrb7E_B0nZnALS7i50z_F4cpJG3BHKHl8XfKP_wacRoDrXaTarW-3B8sFWrQLpcrk8rR5QrC30arGzcYSZpBcVKcz9rxzWOazNlmrQXuOnTkC3amPLZz-tK6K-p-S2hQmgn89BLdmE36xFDtkfdf0hkGvz_jeQB2ToycchDg14JLVaItm_c-VeKxkHbaiHxc3SlKWNrLmX=w703-h937-no
 
Laatst bewerkt:
Ervaringsdeskundigen, ik zoek eigenlijk advies. Pas heb ik een nieuwe motor gekocht met valbeugels al geïnstalleerd. Nu vind ik dat wel handig en er tof uit zien maar ze zijn zilverkleurig op een zwarte motor. Deze wil ik liefst ook zwart hebben, poedercoaten is echter net zo duur als een nieuwe valbeugel.

Hebben jullie nog een budget vriendelijke tip? Begreep dat een valbeugel met hammerite wel mat zwart te spuiten is maar of dat er een beetje uit ziet….. geen idee.
@daan96 ff contact opnemen. Levert top poeder werk voor een nette prijs.
 
Ervaringsdeskundigen, ik zoek eigenlijk advies. Pas heb ik een nieuwe motor gekocht met valbeugels al geïnstalleerd. Nu vind ik dat wel handig en er tof uit zien maar ze zijn zilverkleurig op een zwarte motor. Deze wil ik liefst ook zwart hebben, poedercoaten is echter net zo duur als een nieuwe valbeugel.

Hebben jullie nog een budget vriendelijke tip? Begreep dat een valbeugel met hammerite wel mat zwart te spuiten is maar of dat er een beetje uit ziet….. geen idee.
Gooi ze een keer af dan zet ik er wel een mat zwart laagje overheen voor je. Doe maar ff pm. Waar in ehv woon je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan