Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XV

Status
Niet open voor verdere reacties.
15/49. Heerlijk bruikbaar. Veel levendiger dan de originele 15/45 voor de N. Korter moet je niet gaan. 14/49 bleek teveel van het goede.
 
Laatst bewerkt:
Okee, binnenkort maar is overwegen een nieuwe set aan te schaffen dan, de ketting en tandwielen die er nu op zitten zijn zo'n 10.000 km oud dus kunnen in principe nog wel een tijdje mee.
Ik neem aan dat met deze verhouding het voorwiel vrij gemakkelijk van de grond gaat tijdens het opendraaien van het gas in de eerste versnelling?
Ik hoorde wel dat je met deze verhouding sneller door moet schakelen en wat topsnelheid verliest, wat logisch is. Is dit iets wat jij ook duidelijk ervaren hebt of is het verschil nauwelijks te merken?
 
Ik rij lekker door als het moet en heb niet de bedoeling wheelies te maken. Dat gebeurt ook niet als je het niet wilt. Inderdaad iets vlotter opschakelen, maar zeker niet absurd snel. De topsnelheid ligt theoretisch wat lager, maar die rijd ik toch nooit. Het ging mij er vooral om dat de motor wat lekkerder trekt en dat doet ie hiermee prima. 6 krpm bij 120 km per uur kom je op uit met deze set. Voor de 1st gen SV650N heb je een 112 schakel ketting nodig. Voor de S 110 schakels. 102 euro voor het setje bij Jos Smit motoren. JT Sprockets tandwielen en DID ketting.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, thanks voor de informatie!

Het is ook niet dat ik bewust wheelies doe maar vind het zo nu en dan best leuk als die het voorwiel een beetje omhoog trekt. Topsnelheid vind ik inderdaad ook niet belangrijk, acceleratie is stukke leuker, zeker in Nederland.

Ik heb een 2nd gen SV 650 N (2003). Kan via mijn werk een hoop onderdelen met korting bestellen, erg gevaarlijk haha.

Zit nu met een eigenwijze twijfel; eerst alleen het achterste tandwiel vervangen (~€20,-) om te kijken of ik het wat vind met de nieuwe vertanding, zou dan voor 15/47 gaan. Dan kan ik, als de ketting en het andere tandwiel aan vervanging toe zijn, gewoon de gehele set vervangen. Vind het eigenlijk een beetje zonde om nu de gehele set te vervangen aangezien mijn ketting en voorste tandwiel nog in prima staat zijn..
Lees voornamelijk dat het tandwiel eerder slijt op het moment dat de gehele set niet in één keer wordt vervangen maar dat is in deze geen probleem, wat zijn jullie gedachtes?
 
Laatst bewerkt:
Ik vervang altijd alles in een keer. Nieuwe ketting op oude tandwielen en omgekeerd zorgt inderdaad voor snelle slijtage. Met een jonge set is vervangen van 1 tandwiel nog wel te doen. Ik denk alleen niet dat je een 48t gemonteerd zult krijgen in de lengte van de ketting die je nu hebt. Het wiel kan op een gegeven moment miet meer verder naar voren. Wat je ook kunt proberen om te voelen hoe het is door 14t voor te monteren. 1 tandje voor komt overeen met 3 tandjes achter.
 
Wat je ook kunt proberen om te voelen hoe het is door 14t voor te monteren. 1 tandje voor komt overeen met 3 tandjes achter.
Dit wilde ik net gaan typen inderdaad, is een stuk makkelijker bij nader inzien en kost ook nog is minder.

Volgende week eerst een paar dagen richting de Eifel, dan kijken we daarna weer verder.
 
Laatst bewerkt:
Even over wheelies; daar houd de SV écht niet van; je zal de eerste niet zijn die hierdoor het big end lager omzeep helpt door het gebrek aan smering tijdens de wheelie.. :/

Nu is het big end lager soieso een zwakker punt van de SV. Daar weet DennyFZR6 alles van ;)
 
Dit wilde ik net gaan typen inderdaad, is een stuk makkelijker bij nader inzien en kost ook nog is minder.

Volgende week eerst een paar dagen richting de Eifel, dan kijken we daarna weer verder.

Volgens mij heeft prut potje nog een tandwiel liggen voor achter. Heb zelf op zijn aanraden en uitzoeken een gsf650 kettingset gekocht. Heb je 14-48 en kun je 3 schakels er uit ponsen. Betaal je niets extra's (zoals op mpartz wel zou moeten bij aanpassen vertanding)

Hij trekt wel nog mooier van zijn plek. Verder sja, je 6 wordt iets minder bruikbaar, maar nog steeds meer dan prima ;)
 
Bedankt voor alle nuttige info!

@Distaster-Master: Wheelies doe ik sowieso niet, maar even het voorwiel van de grond tijdens flink optrekken blijft leuk. Neem aan dat die dat wel kan hebben.

@ivoderksen: Ga bij nader inzien dan toch liever voor een tandje kleiner van het voorste tandwiel aangezien ik dan m'n ketting ook niet zal hoeven aanpassen. Zoals ik al zei kan ik via mijn werk de meeste onderdelen met korting kopen dus van de week even opzoeken of dat ook zo werkt met kettingsets/tandwielen.
 
Zijn die achtertandwielen voor de eerste en tweede generatie hetzelfde dan? Oscar heeft de 2nd gen. Prut, jij en ik de 1st gen. Ik dacht niet dat dit uitwisselbare onderdelen waren.
Daarnaast is van 15/44 naar 14/48 wel een flinke stap. Dat zou ongeveer overeen komen met 15/52!
Ik vind 14/49 echt te kort gegeard worden. Met14/48 zal dat niet heel veel anders worden. Voor een crossmotor is het leuk, maar dat is een SV niet. :X
Van 15/44 naar 14/44 is al een leuke stap waarmee je op enkele procenten na op 15/49 komt.
Inkorten van de ketting is niet nodig, en zoals in een van de oude topics ook al genoemd: met verwijderen van een oneven aantal schakels krijg je je ketting helemaal niet meer dicht :N
14/48 zou er met de huidige ketting waarschijnlijk niet eens in kunnen omdat de ketting al te kort zal zijn, dus extra inkorten zal zeker niet nodig zijn.
Gewoon voor 15 Euro of iets in die buurt een 14t voortandwieltje kopen en dat erin zetten. De eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
Ik heb wel eens een S gereden met 14/44 (of 14/45, daar moet ik even om liegen). Dat reed prima, en dat is dan weer niet gelogen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn die achtertandwielen voor de eerste en tweede generatie hetzelfde dan? Oscar heeft de 2nd gen. Prut, jij en ik de 1st gen. Ik dacht niet dat dit uitwisselbare onderdelen waren.
Daarnaast is van 15/44 naar 14/48 wel een flinke stap. Dat zou ongeveer overeen komen met 15/52!
Ik vind 14/49 echt te kort gegeard worden. Met14/48 zal dat niet heel veel anders worden. Voor een crossmotor is het leuk, maar dat is een SV niet. :X
Van 15/44 naar 14/44 is al een leuke stap waarmee je op enkele procenten na op 15/49 komt.
Inkorten van de ketting is niet nodig, en zoals in een van de oude topics ook al genoemd: met verwijderen van een oneven aantal schakels krijg je je ketting helemaal niet meer dicht :N
14/48 zou er met de huidige ketting waarschijnlijk niet eens in kunnen omdat de ketting al te kort zal zijn, dus extra inkorten zal zeker niet nodig zijn.
Gewoon voor 15 Euro of iets in die buurt een 14t voortandwieltje kopen en dat erin zetten. De eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
Ik heb wel eens een S gereden met 14/44 (of 14/45, daar moet ik even om liegen). Dat reed prima, en dat is dan weer niet gelogen.

Echt wel!

2sbmsmf.jpg


*O* _O- _O-
 
Onder andere hier één spannende foto van offroadend prutje die er een potje van maakt.

V6f977a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk anders eens naar Dominator uitlaten, voor €300,00 2 nieuwe dempers. Kwaliteit schijnt erg goed te zijn.

Die zijm inderdaad wel leuk, maar degene die ik leuk vindt is gelijk al bijna 500.

Ik hou het wel bij de originele dempers.
Alleen moet ik even kijken of ik het pair systeem weer kan aansluiten, die van mij ploft niet :N
 
Helaas heb ik een 5 weken geleden een ongeluk met mijn sv650 gehad. Er stak een aangelijnde hond over. Ik heb mij toen onderuit geremd. Sleutelbeen gebroken, en de motor links glijschade. Verzekering is verder prima geregeld. Voor nu besloten dat de motor weer rijdbaar hersteld wordt en ik de krassen voorlopig laat zoals het is.

2954jk7.png


2h5pjky.png


34r97kg.png
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan