Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toen ik mijn SV kocht wilder ik ook zoiets hebben op de tank, echter vond ik dat Stompgrip niet zo mooi, het is best dik en grof. Ik heb toen iets van KTM gekocht wat een stuk dunner is maar hetzelfde effect heeft. En dat heb ik op maat geknipt voor op mijn SV. Dat zit er nu 70k op en het ziet er nog steeds netjes uit en doet ook zn werk nogsteeds.

Als je wilt kan ik een foto'tje erop gooien, laat maar weten.
Ik begreep dat mn OP foto het ook niet meer doet...
Graag. Heb je ook de naam nog van het product, of een link ernaar?
 
die ketting ziet er uit alsof er een paar harde stukken inzitten.
 
Ik denk dat je het pas gaat merken als er een verse set op zit. Is net zoals bij balhoofdlagers, Mensen merken er niks van tot er een nieuwe set ingedrukt wordt. Dan hoeken ze dat ding opeens de berm in omdat ie nu wel weer wil sturen. Dit soort dingen kruipen er over tijd in. is niet van de ene op de andere dag, dus je went er langzaam aan.
 
Mee eens, maar er zit ook zeker flink wat zijdelingse beweging in.
Zit het voorste tandwiel ook spelingsvrij op de uitgaande as?
Dit ziet er wel heel vreemd uit, maar ik zou het zonder manco's in iets anders ook alleen maar op een versleten set kunnen gooien.
Voor die 105 Euro voor een nieuw setje zou ik 'm gewoon vervangen.
 
Graag. Heb je ook de naam nog van het product, of een link ernaar?
Dannyzfr6, 't zal aan mij liggen, maar ik kan echt niets vinden. Heb je de link of een naam van wat je bedoelt? Een fototje is ook nog steeds welkom.
 
Zou de complete aandrijfinrichting nakijken.
Voorste en achterste tandwiel op speling controleren, zit het achterwiel wel recht in het frame?
En de rek van de ketting even opmeten. Weet even niet meer hoeveel schakelpinnen en totale lengte het dan mag zijn..
 
zit het achterwiel wel recht in het frame?
Dit is inderdaad een goede. Als de ketting lange en korte stukken heeft en de kettingloop is niet recht krijg je juist dat de ketting zijdelings gaat bewegen zodra deze aan de bovenloop vrij slap staat.
 
Nu gaat de temperatuur komende week allee maar omhoog geloof ik, maar wat is allemaal belangrijk om te beschermen tegen de pekel? Heb hier ook geen mogelijkheid om hem na het rijden af te spuiten. Voornamelijk de radiator en uitlaatbochten wat opvliegt van het voorwiel? Uitlaatbochten brand alles wat je er op smeert zo weer vanaf lijkt mij
 
Eerder mijn 'winterklaar maken' in het KTM 790 Duke gepost.
Er zijn echt mensen die zo'n mooie motor door de pekel heen jassen :?
Aangezien het mijn handelingen voor de SV zijn moet het hier ook bruikbaar zijn.
-----
...
's Winters rijd ik al jaren een SV650 van het eerste type. De SV is een erg betrouwbare motor waar afgezien van de OEM spanningsregelaar bij goed onderhoud en gebruik van de motor eigenlijk nooit iets aan kapot gaat. De SV is een bewuste keuze voor mijn pekelfiets geweest.
Ik heb 'm met 26 dkm op de teller gekocht er zelf inmiddels zonder noemenswaardige problemen zo'n 80 dkm op gereden.
Ik heb bewust gekozen voor een motor met carburateurs en het minimum aan elektronica, omdat nattigheid, pekel en electronica niet hand in hand gaan.
Afgezien van het feit dat ik een 790 Duke veel te mooi vind voor in de pekel ben ik heel benieuwd naar hoe zo'n 'rijdende computer' de winter doorkomt. Ik vind het dapper!! Mijn SV heb ik wel geprepareerd voor de winter, maar de handelingen zijn vrij universeel, dus ook op een 790 Duke toepasbaar. Sommige dingen zijn jaarlijks terugkerend, andere eenmalig, dus hier komt mijn suggestie voor de doorrrijders.

Als eerste de motor NIET schoonmaken met een hogedrukspuit in de wasstraat. Gewoon ouderwets met een emmer sop en de tuinslang.
Met hoge druk heb je kans water te krijgen op plaatsen waar het normaal niet kan komen, en het ook heel lang duurt voor het daar weer weg is. Hierdoor kans op corrosie wat natuurlijk weer funest is voor stekkerverbindingen. Daarnaast heb je met een hogedrukspuit kans het vet uit je lagers te spuiten. Zeker als er dan water in de lagers komen is dit niet goed voor de levensduur van de lagers.

Als wintergebruik echt het doel is de motor tectyleren waar nodig.
igv. Mijn SV is dit de binnenzijde van het stalen achterframe (stalen buizen) en de onderkant van de stalen tank geweest.
Gewoon Tectyl Amber, en druipers lekker laten zitten, het zit toch niet in zicht. Puur de functie!

Stekkerverbindingen, bobine, bougiekabels en -doppen en aansluitingen naar andere elektrische componenten inspuiten met DampStart. Dit spul is eigenlijk bedoeld om het ontstekingssysteem af te sluiten van water, maar deze functie is ook heel handig voor de overmaat aan stekkerverbindingen in de Duke. Zolang het stekkerblokje niet uit elkaar gaat blijft de laag die je erover spuit gesloten, dus het hoeft in principe maar eenmalig. Als de verbinding ooit open moet even opnieuw doen na het weer in elkaar zetten. Water en pekel komen niet in het stekkerblokje dus corrosie van die contacten zal aanzienlijk worden verminderd.

De remzuigers en de rubberen seals in de remtangen invetten met een laagje ATE rempasta om pekel weg te houden van dat gedeelte en de boel een beetje gangbaar te houden. Ik doe dit elk jaar voor de winter 'preventief' want reviseren van een vastgevreten remklauw is veel meer werk, dus als het te voorkomen of uit te stellen is .... Dit spul vormt een film waardoor pekel niet bij het rubber seal komt en de buitenkant van de remzuiger niet roest. Het kan ook met Vaseline (maar dat is niet hittebestendig en icm een rem heeft het niet mijn voorkeur), of met kopervet. Mijn ervaring met kopervet is echter dat het stug wordt en hierdoor van de seal wordt afgestroopt waardoor er alsnog pekelwater tot de zuiger/seal kan doordringen. ATE vet blijft en lekker flezibele film en blijft langer afsluiten.

Blanke delen, bouten, moeren, kroonplaten, clipons, banjobouten, blokbouten, schetsplaten etc spuit ik altijd voor de winter in met Vaseline spray, waardoor pekel niet invreet in die metalen. 's Winters de motor NIET wassen of poetsen, maar alleen rijden!
Al het vuil plakt aan de Vaseline, eraan, dus na de winter is het een grote vieze zwarte zooi, maar bij het jaarlijkse poetsbeurtje in de lente poets je alle bagger er moeiteloos af en komt het er allemaal best netjes onderuit.

Deze dingen zijn vrij universeel, dus moeten voor een Duke ook werken.
Het stalen KTM-frame zal wel een uitdaging worden. Ik denk dat inspuiten met blanke Tectyl op'moeilijke, kwestbare plaatsen zoals bij bouten,montagepunten etc de beste oplossing zal zijn.

Er is nog niet gepekeld, maar de Vaseline-behandeling gaat binnenkort gebeuren bij mijn SV.
Nogmaals, ik vind het dapper een Duke voor winterdoeleinden te gebruiken.
Mijn mini-Dukeje gaat in de pekel de weg niet zien.

Succes met het prepareren van de winterfiets, en ik ben benieuwd naar hoe de 790 (mn. de elektronica) de winter doorkomt.
Ik lees/zie het wel hier. :Y (dit slaat op het 790 Duke topic dus)

...
Nog net iets dat ik nog niet genoemd had voor het winterklaar maken van een motor igv doorrijden. Als je met vaselinespray aan de slag gaat ook direct de rubberen delen even meenemen. Niet dat die 's winters veel meer lijden dan ' zomers, maar je bent toch bezig dus kleine moeite. Rubber wordt wel stugger in de winter, dus gevoeliger voor inscheuren. Het deels afdekken van de radiator zul je even moeten testen. Ik doe het zelf zo dat ik de fan af en toe hoor aangaan. Dan weet ik zeker dat de motor af en te een heel eind op temperatuur moet komen. Tijdens neerslag zal ie ondanks dit nog steeds te koud blijven.
 
Laatst bewerkt:
Radiator en bochten hoef je je geen zorgen over te maken. De bochten zijn RVS, die roesten niet. Aleen de uitlaatklemmen zijn van stal, dus die doen dat wel.
Zorg er wel voor dat er geen water en pekelzooi in het bougiegat van de voorste cilinder kan komen door een eventuele kier tussen het rubberen kapje en de kleppendeksel goed waterdicht te sprayen met DampStart, en maak eventueel het het ontwateringsgaatje onderaan de cilinderkop open als dat nu dicht blijkt te zitten.
 
Vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van Scottoiler FS365, dit gedaan na contact met de motorzaak waar ik mijn 2016 SV heb gekocht. Zei gaven mij aan dat ik ook gebruik kon maken van Tectyl maar dat dit erg tijdrovend en lastig iets is om schoon te maken in de lente.
Op internet had ik veel positieve dingen over ACF50 gelezen maar ook een filmpje gezien met de vergelijking t.o.v. FS365. Beide komen er best positief uit, maar niet zo goed als Tectyl. Wat ze op de site van Scottoiler aangeven is dat het spul bestaat uit een emulsie van olie en water. Omdat het water verdampt blijft er een dunne olieachtige laag op de motor zitten wat hem moet beschermen.

Ik moet zeggen dat ik weinig zag aan mijn motor na afgelopen winter en heb ik dus nu ook weer ingespoten.

Zoals Roger al zegt, het niet wassen met hoge drukspuit, geld hierbij ook. Ik was de motor (voor de pekel) een keer goed met hoge druk/sopje/spons om daarna een keer met FS365 in te spuiten. Vervolgens na iedere regenrit afspuiten met tuinslang en er weer FS365 op te spuiten.
 
Dat spul kende ik niet, maar in feite is het een dunne olie, en zou je dit ook nog met WD40, dieselolie of zelf in benzine verdunde motorolie oid kunnen doen. Het hele ding blijft vet, behalve de delen die heet worden, want daar brandt alles eraf. Frame , vork etc spuit ik niet in, alleen blanke delen van bouten, banjobouten, de castle nuts , schetsplaten, veertjes in de voetsteunen etc. Waar je er niet langsop schuurt tijdens gebruik blijft het zitten. Kijk met spuiten van wat dan ook wel uit dat het niet op de remmen komt!!! Tectyl verwijderen gaat prima met benzine, wasbenzine of aceton, maar ik ga de leksporen en andere overmaat daarvan pas verwijderen als ik de delen waarop het zit of de hele motor niet meer nodig heb. Als het allemaal blijft werken rijdt ik 'm eerst naar 1,5 ton, dus voorlopig nog niet aan de orde.
Wassen doe ik in de regel alleen (oppervlakkig) voor ik een kleppenstelbeurtje laat doen. Poetsen doe ik nooit. Het maakt me niet zoveel uit hoe het er tijdens het rijden uitziet. Voor een 'geleefde gebruiksmotor' vind ik het mn. belangrijk dat ie het goed doet en blijft doen en dat de boel een beetje gangbaar blijft en niet onnodig snel slijt door roest in bewegende delen bijvoorbeeld.
 
In feite wel een olie, maar blijft wel op het blok zitten ook al is die warm geweest. En zeker goed opletten met de remschijven, maar dat is bij ieder spul wat je er op spuit. Of het nu fs365, wd40 vasaline of wat dan ook is.
 
Bedankt voor de extra uitleg! Ik ga mijn best doen, SV ziet er nu nog mooi uit en hoop dat ook zo te houden. En misschien toch de GS weer wat sneller in elkaar proberen te zetten zodat ik daar op kan rijden als de winter echt toeslaat
 
Succes met de beschermende laag en veel plezierige en veilige winterkilometers. Op droge, zonnige dagen is er nog best een beetje te sturen en te genieten. Het is dan in elk geval een stuk minder druk dan 's zomers.
 
Rijden ga ik toch wel, weer of geen weer. Ik heb ook niet echt een andere keus! Vind rijden in de kou zelfs lekker, regen ook soms. Maar niet allebei tegelijk :)
 
Ik rijd ook gewoon door, er moet echt sneeuw liggen voor ik Suus laat staan. 2 weekjes terug toch wel eigenhandig vastgesteld dat de grip minder begint te worden. Voorwiel wat ineens een stukje doorschuift in de bocht is minder fijn :]:o
 
>>>KNIP<<< Heb hier ook geen mogelijkheid om hem na het rijden af te spuiten. >>>KNIP<<<

Tja geen mogelijkheden tot afspuiten, wat denk je van zoiets..
.
plantenspuit.jpg

zijn niet duur en ohzo handig
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan