Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kleppen stellen kost bij de Suzuki dealer net iets meer dan 200 euro als er flink gesteld moet worden, aan beide cilinders. Als er niets gesteld blijkt te hoeven worden zo'n 120. Filter 14 euro, olie 14 euro per liter, 35 euro voor een luchtfilter, en het arbeid, ketting stellen etc, Dan ben je er al snel aan igv. originele onderdelen en olie voor werkplaatsprijs.
 
Je kunt eventueel afspreken wat er wel en niet moet gebeuren en de simpele dingen een keer zelf doen. Dan is het wat minder een verrassing achteraf, en gegarandeerd goedkoper. Ik breng mijn SV alleen weg voor kleppen stellen en de dealer weet ook dat dat het enige is dat ie moet doen. Dan ben je ergens tussen 120 en 200 klaar.
 
Als jouw dealer gaat kleppen stellen en alle onderhoudswerkzaamheden die volgens het boekje moeten gebeuren met originele delen en dure sappen denk ik dat hij zeker met dure Nederlandse arbeidskosten niet vreselijk overvraagt. Rem- en koelvloeistof zitten daar uit mijn hoofd ook bij. Wel handig voor jou om van te voren te weten wat ie wel en niet gaat doen voor dat bedrag.
 
Rem- en koelvloeistof kunnen de kosten niet zijn toch? Leeg laten lopen en weer opvullen (en evt ontluchten). Maar alle kleine dingen tikken samen toch aan met het uurloon ja.

Misschien toch alleen kleppen laten stellen dan, bedankt in iedergeval
 
Het uurloon is vaak meer dan de onderdelen. Dat bespaar je als je zelf eens de gereedschapskist open trekt, en zelf kom je waarschijnlijk veel goedkoper aan vloeistoffen en onderdelen. Kleppen uitbesteden en de rest zelf doen is mijn advies. Succes!!
 
Als ze daadwerkelijk moeten stellen denk ik dat het mee valt. Het blijft evengoed 600 euro dus veel geld is het wel ja maar je moet om te stellen het nodige demonteren om er fatsoenlijk bij te kunnen. Tank moet eraf, radiateur, dus ook koelsysteem opnieuw vullen/ontluchten. Radiateur zou ook opzij kunnen maar dat werkt minder prettig door ruimte gebrek. Dan is het een kwestie van met voelermaatjes de speling bepalen. Mocht dit dan buiten de tolerantie zijn dan moeten dus de nokassen eruit, alle 4. 2 kettingen op tijd zetten, kettingspanner eruit pakking ervan ook vervangen, x2 ook weer paar euro dus ja.. je bent er wel even zoet mee als monteur. Daar zit zeker 4 a 5 uur arbeid in.

300-350 is niet realistisch als je het werk uitbesteed. Daar dek je het arbeidsloon misschien net mee.
 
Dit deed mijn Suzuki dealer voor iets meer dan 200 euro. All in. Ik kom er al wel jaren, dus misschien een beetje vriendenprijs.
 
Laatst bewerkt:
Kmstand is 33k, dus een verlate 28k beurt. Dus eigenlijk standaard onderhoud + kleppen stellen. Gaat eigenlijk voornamelijk weg voor het kleppen stellen, heb dat nog nooit zelf gedaan.

Ik had zelf meer rond de 300-350 in mijn hoofd

De halve sv moet uit elkaar om de kleppen te stellen dat maakt het zo duur, paar nieuwe pakking, olie en filter je zit zo aan die €500,-
 
Dit deed mijn Suzuki dealer voor iets meer dan 200 euro. All in. Ik kom er al wel jaren, dus misschien een beetje vriendenprijs.

Weet je zeker dat die wel naar je motor keek of zette die hem in een hoekje ging koffie drinken en belde je naar een paar uur weer op dat die klaar stond :+
 
Is geen vriendenprijs. Hij heeft zich mis gerekend en slaat nu de kerst over dit jaar.
 
Als ze alleen klepspeling controleren valt het mee en kom je er wel met de genoemde bedragen, als ze buiten de specs zitten moet er geschimd worden en dat betekend de nokkenas(sen) er af. Dan ben je dus aan de beurt. Meestal zit de klepspeling bij deze kilometer stand wel binnen de specs.
 
Is geen vriendenprijs. Hij heeft zich mis gerekend en slaat nu de kerst over dit jaar.
Leyton en JappieF84, zoals ik al eerder schreef was alléén controleren en weer in elkaar zetten was 120 Euro. In dat geval zijn wel gewoon dezelfde klepdekselpakkingen gebruikt en met een sliertje vloeibare pakking afdichten. Dit heeft ie al meerdere keren gedaan zo, en het gaat prima. Er lekt afgezien van kettingvet nu niets meer aan/van mijn blok. De beurt waarbij er daadwerkelijk kleppen (4 stuks) gesteld moesten worden aan beide cilinders kwam op 196 Euro. Dit was 12 'eenheden' van 15 minuten arbeid, dus 3 uur werkplaatstarief, en omdat ik maar één nieuwe shim en de rest ruilshims heb gekregen ik daar maar 10 Euro voor betaald. Verder ook geen nieuwe pakkingen of zo, vloeibare pakking is ook niet gerekend. Uiteraard zou ik haast zeggen, maar 'kleinmateriaal: 10 Euro' voor en beetje pakking en een tie wrapje is bij sommige dealers ook heel normaal. Net zoals 'milieuheffing voor het weggooien van een paar oude shims een een uitgedroogde sliert vloeibare pakking. :(
De werkzaamheden zijn zeker gebeurd. De dealer weet hoe ik mijn motor gebruik en behandel, wat ik er wel en niet mee doe en dat ik er lang mee wil doen. Ik had specifiek gevraagd of hij ook de NAKS spanschoenen even goed wilde beoordelen op mogelijke haarscheurtjes en of hij ook op andere dingen in de kop zou willen letten die mogelijk 'het einde is nabij' van mijn blok zouden kunnen inluiden. Toen ik de fiets kwam ophalen zei hij dat het er allemaal prachtig en brandschoon uitzag van binnen en heeft mij er ook wat foto's van laten zien. De leenmotor was ook gratis. Een ding waar je niet op gezien wilt worden, maar toch, ik hoefde niet te lopen. ;)

De speling op achtervorklagers of iets anders in de achterkant heb ik vanmorgen even gecontroleerd zoals eerder aangegeven. Ik kan er niets vreemds aan speling in ontdekken. Ik ben nooit een held op nat wegdek geweest en zal dat nooit worden, maar de achterkant voelt op nat wegdek een beetje glad aan. Maakt vrij snel een stapje opzij, zeg maar. Iets wat ik helemaal niet lekker vind.
Aangezien het ook is op droge weg met zowel zomer als winterbanden wijt ik dit niet als eerste aan de banden. Met name bij korte bochten, mini-rotondes etc op relatief lage snelheid openbaat het zich. Lange bochten op droog gaan perfect.
Misschien is het altijd zoiets geweest, maar ben ik dit ontwend omdat ik de zomer op een steviger motor heb gereden. Het kan ook zijn dat er niet één specifiek onderdeel in versleten of speling heeft, maar dat veel onderdelen 90% zitten en je dat bij alkaat toch gaat voelen. 't hele zaakje rijdt natuurlijk al 110 dkm rond.
Zomaar alle lagers etc vervangen ga ik niet doen. (ben Prut niet ;) ).
Dan kan ik beter op zoek naar een andere met een lage km-stand en mijn huidige wegdoen.
 
Laatst bewerkt:
... Meestal zit de klepspeling bij deze kilometer stand wel binnen de specs.
Volgens mij is er niet echt relatie tussen de km-stand en de klepspeling. Mijn ervaring is dat bij de eerste klepstelbeurt na het inrijden wel het eea gesteld moet worden, en daarop volgende beurten heel lang niets omdat het vanaf die eerste beurt waarbij alles mooi is ingesleten maar heel langzaam verloopt/slijt. Bij mij waren er in mijn voorlaatste beurt vrij veel kleppen die nog nèt goed stonden, maar die waren de eropvolgende keer dus aan de beurt. Ik doe meestal eens per 1,5 -2 jaar.
 
heb ik dan iedere keer net mazzel met mijn SV?!
Ik heb met 50.000 km gecontroleerd, toen waren ze NET buiten specs, en allemaal hetzelfde.

Nu heb ik bij 98.000 weer gecontroleerd, en zijn ze weer NET buiten specs.

Kan dus weer 50.000 tegenaan :P

Ik heb een uitgebreide tutorial geschreven hoe je het zelf zou kunnen doen in de winterstop, mocht je die pakken.

Mensen interesse in deze tutorial?
Specifiek een curvy, en in het engels, omdat ik hem internationaal gehouden heb :P

Ohja, enige kosten waren nieuwe pakkingen van de naks, koelvloeistof en shims van €2 per stuk.
In totaal dacht ik iets van 30 euro kwijt, en 2 dagen, ivm shims bestellen bij de dealer
 
Als je net buiten de specs bent dan ben je toch júist aan de beurt ?
Meestal de eerste beurt bij 24.000 val het nog net binnen de tolerantie.
Voor waren in beide 0.10, en uit beide 0.20. En de achterste cilinder was in 0.10 en 0.15 en uit 0.25 en 0.20.

Ging dus allemaal prima. Verwacht dat er volgende keer wel geshimmed moet worden. Denk dat ik tegen de tijd dat ik de 40.000 aan tik (en dan zijn we echt wel een paar jaar verder gezien ik alleen een mooi weer rijder ben) de klepspeling wel weer eens na kijk..
 
Als je net buiten de specs bent dan ben je toch júist aan de beurt ?
Meestal de eerste beurt bij 24.000 val het nog net binnen de tolerantie.
Voor waren in beide 0.10, en uit beide 0.20. En de achterste cilinder was in 0.10 en 0.15 en uit 0.25 en 0.20.

Ging dus allemaal prima. Verwacht dat er volgende keer wel geshimmed moet worden. Denk dat ik tegen de tijd dat ik de 40.000 aan tik (en dan zijn we echt wel een paar jaar verder gezien ik alleen een mooi weer rijder ben) de klepspeling wel weer eens na kijk..
Klopt, en met de eerste keer heb ik een tutorial geschreven met foto's

Mijn interval is dus ongeveer 50.000 km
 
Ik wil waarschijnlijk andere veren plaatsen. Ik zie merken als promoto, wirth en Wilbers. Volgens mij komt het uit dezelfde fabriek. Hebben jullie ervaringen met deze merken?
 
Laatst bewerkt:
Wilbers bedoel je waarschijnlijk. Dat is heel goed spul. Uit het topsegment ook HyperPro en WP, en als het echt veel moet kosten Ohlins :) .
Iets daaronder kom je op oa Hagon en YSS. Ook goed spul, en ook instelbaar, maar net wat minder mogelijkheden.
Zelf heb ik voor een Hagon instelbaar achterveerelement gekozen, en in de voorvork progressieve WP veren.
Meer kunnen instellen is altijd leuke, maar het is maar de vraag of je het extra gedeelte nodig hebt en de HAgon vond ik al duur genoeg.
Als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik waarschijnlijk voor de YSS gaan. Ik heb naar volle tevredenheid een setje op mijn Kawa en ken veel mensen die erg tevreden zijn over de producten. Daarnaast een Brabants goede service.
De Hagon, zit geen verf meer op, maar over de functie nog niets te klagen. Hij zit er 85 dkm onder.
De grootste winst tov. de originele vering is aan de voorkant te halen. Dat zul je al wel ergens hebben gelezen.
Alleen een setje WP veren en 15W vorkolie levert al een wereld van verschil.
 
Aan de achterkant voldoet de originele eigenlijk goed als je niet al te zwaar bent. Weeg je 100 kilo, rijdt je met duo en of bagage dan wordt het te slap, zelfs met de veervoorspanning in de hoogste stand. De demping is aan de slappe kant en niet instelbaar. Voor lichte berijders en normaal gebruik is de originele best Ok. De voorkant is zowiezo veel te slap. De motor duikt diep bij remmen en stuurt niet zo direct en heeft best wat onderstuur met het originele spul. Als jouw achterdemper niet lek is zou ik eerst de voorkant doen. Die is goedkoper dan de achterkant met meer effect, en als de achterkant het niet bij blijkt te houden Kun je die later altijd nog onder handen nemen. Wel 15W vorkolie in de vorkpoten doen!
 
Vering! De standaard Sv achtershock heeft na 20 a 30k zijn beste tijd al wel gehad. Op mijn Sv met toen 78.000km deed de achterveer de hele motor te verpesten. Ik heb er een YSS onder gezet en spontaan voelde de motor weer 'rond' aan. Een wereld van verschil. Bijkomend voordeel is dat deze veer zeer precies op gewicht (sagg) instelbaar is. En... Het staat ook goed :)

IMG_20181118_163152831.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan