Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Disaster-Master de foto voor de OP! *O* (@94.500km 8-))
IMG_20190831_175737006.jpg
 
Goedemiddag SV rijders,

Ik ben momenteel in het bezit van een SV 650 N uit 2001. Echter eindigde mijn eerste ritje vanuit Amsterdam (aanschaf) naar huis wat rot (123 km).
Bij thuiskomst gaf de SV een harde klap uit de uitlaat en viel de motor direct stil. Accu was aan het koken en de toerenteller stopte met werken en vertoonde zwarte strepen.

Resultaat: spanningsregelaar defect.

De motor staat daarom nu uit elkaar in afwachting van de regelaar. Nu wil ik graag de toerenteller ook gemaakt hebben. Deze uit elkaar gehaald en geconstateerd dat op de printplaat een spoel is doorgebrand.
WhatsApp Image 2019-09-02 at 17.33.25.jpeg


Nu ben ik er achter gekomen dat er (bijna) niet aan een tellerunit van een SV 650 N 1999 - 2001 is te komen. Ik werd geadviseerd om daarom hier de vraag even te stellen. Nja een paar vragen.

1. Is iemand in het bezit van een tellerunit van een SV650 N?
2. Zo nee, weet iemand eventueel een oplossing (reparatie e.d.) voor onder de 150 euro?
3. Mocht dit niet helpen. Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld de tellerunit van een SV 650 S uit elkaar te halen en daar de toerteller van over te zetten. Of is dit een heel andere printplaat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)!

Groet,

Bas
 
Welkom, balen zo de eerste rit.
Denk dat je internet af moet struinen voor een teller set en wat motorslopen af moet gaan.

Succes met het herstel.
 
Die worden praktisch nooit aangeboden, en de tellerunit van een S ombouwen of monteren gaat ook niet werken.
De stekker aan de kabelboom is trouwens ook anders. De tellers zijn niet uitwisselbaar.
't Zal lastig worden. Wat doorgebrand is is geen spoel hoor. Waarschijnlijk een weerstand. Zie ik het goed dat ook de kleine condensator doorgefikt is.
Als het een weerstand en/of een condensator zijn kun je die voor waarschijnlijk tussen 1 euro halen bij de elektronicazaak en vervangen.
Ik heb een tellerset liggen, dus zal eens kijken wat er op die plaats zit of hoort.
Als je weet wat er hoort te zitten is repareren heel eenvoudig en spotgoedkoop.
 
Die chip lijkt ook een optater te hebben gehad; ik zie een aantal zwarte pootjes.. :/
 
OK, ik heb die van mij even opengemaakt en ziet er vergelijkbaar uit.
De toerenteller doet het niet, maar de reden lijkt in exact hetzelfde componentje te liggen als bij die van jou. Wat rechtsonder naast de chip zit is een diode (gemarkeerd ZD1, dus het zou een Zenerdiode kunnen zijn), een kleine condensator met een capaciteit van 2.2 microFarad (gelabeld C9) naast de grotere condensator met de capaciteit van 2200 uF (C1).
Helemaal onderin de hoek zit een weerstand, gemarkeerd met R1. Helaas is bij mijn unit dezelfde weerstand doorgebrand als bij die van jou, @ToBasics.
Helaas kan ik dus ahv de weerstand op deze teller niet bepalen wat de weerstand geweest is of zou moeten zijn omdat het ding helemaal zwart is en de gekleurde ringen niet meer te zien zijn. Ik zou een keer op een werkende teller kunnen kijken, maar daarvoor moet ik een heel dashbord van de motor halen en demonteren. Niet zoveel zin in....
Bij die van mij zit ook wat zwart op de printplaat en wat rookaanslag op de condensatoren, maar ik heb de indruk dat dit allemaal afkomstig is van de doorgefikte weerstand. Zo'n ding wordt serieus heet en stinkt, en zeker in een afgesloten ruimte krijg je dan wat aanslag op andere plaatsen. Ik ben er vrij zeker van dat het alleen het weerstandje is. Een ding van 20 cent of zo.....
IMG-8861.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nog even het zijaanzicht. De rook van de weerstand is duidelijk zichtbaar. Van buitenaf op de printplaat en de elco's terecht gekomen. Ik weet niet of er schema's van de tellerunit bestaan, maar als dat er is even opzoeken wat de weerstand van R1 dient te zijn, zo'n dingetje halen en insolderen. Daarna zou ie het weer moeten doen.
IMG_8866.JPG
 
Trailtec Vapor ter vervanging van je orginele tellers kan ook. Ziet er een stuk strakker uit.

Sv650s teller is één geheel kwa printplaat. Lomp als de neten voor op een naked, maar zou kunnen. Fancy pansy digitaal en modern zou mijn voorkeur hebben ;)

Overigens niet vergeten:
- SR vervangen door een goede unit (liefst Mosfet) en geen China troep. Uit ervaring fikken die per 5000km door.
- Dynamo cq lichtspoel doormeten op voltage. Kapotte SR kan deze ook stuktrekken.
- Je hebt geluk dat er niks echt in de hens is gegaan. Zou wel even de bedrading controleren op schade.
 
Dan mag ik nog niet klagen met 40 dkm per SR :+
Ik ben bezig met nummer 3 ...
In mijn geval leverde in beide gevallen de defecte een onderspanning op.
Een leeg gezogen accu tot gevolg, dus aanduwen en zonder verlichting naar huis rijden.
Niet prettig zolang het niet donker is, maar minder schadelijk dan een overspanning die inderdaad veel vervelender gevolgen kan hebben.
Een boordspanningsmetertje monteren is geen overbodige luxe. Als er ergens in het laadsysteem iets mis gaat zie je het direct.
 
Goed speurwerk al Bas, wel balen van je eerste rit.
Mijne toevallig ook met o.a. een SR probleem stil komen te staan bij de eerste rit (richting motor vakantie, die ging niet meer door).

De printplaat even goed schoonmaken, ik denk dat de chip goed is, de condensator en weerstand zouden kunnen zijn afgefikt.
Hopelijk krijg je de weerstand nog zichtbaar. Als het lukt, de kleurcode proberen te achterhalen en een nieuwe halen bij een elektrozaak/conrad of misschien heeft iemand er nog wel eentje liggen. Is de condensator nog heel?

Ter voorkoming idd even je dynamo meten. Maar wss heb je alleen de regelaar die de slechte kant op is geklapt. Een mosfet regelaar van een Honda CBR1000RR of CBR600RR, met de aanduiding FH008EE of FH008EH is een bolt on mosfet regelaar met voldoende capaciteit. Moet alleen de originele stekkers even overzetten middels solderen. Is een gewilde upgrade, deze overleven vaak de motor, ipv dat ze er 3 slijten in een standaard motorleven.
 
Goed speurwerk al Bas, wel balen van je eerste rit.
Mijne toevallig ook met o.a. een SR probleem stil komen te staan bij de eerste rit (richting motor vakantie, die ging niet meer door).

De printplaat even goed schoonmaken, ik denk dat de chip goed is, de condensator en weerstand zouden kunnen zijn afgefikt.
Hopelijk krijg je de weerstand nog zichtbaar. Als het lukt, de kleurcode proberen te achterhalen en een nieuwe halen bij een elektrozaak/conrad of misschien heeft iemand er nog wel eentje liggen. Is de condensator nog heel?

Ter voorkoming idd even je dynamo meten. Maar wss heb je alleen de regelaar die de slechte kant op is geklapt. Een mosfet regelaar van een Honda CBR1000RR of CBR600RR, met de aanduiding FH008EE of FH008EH is een bolt on mosfet regelaar met voldoende capaciteit. Moet alleen de originele stekkers even overzetten middels solderen. Is een gewilde upgrade, deze overleven vaak de motor, ipv dat ze er 3 slijten in een standaard motorleven.
De 1G SV heeft nog een naar punt, want de originele kabels naar de SR toe vanaf de dynamo waren niet lang genoeg, dus hebben ze daar een verlengstukje tussen gezet met dunnere kabels!

Deze heb ik dus weg gehaald, en de MOSFET die @ivoderksen aanraad erin gezet, nu geen problemen meer gehad!
 
Zit op SR #5. :X 1x onderspanning, 3x overspanning (circa 18v, China units :N).

Momenteel heb ik er een 'shunted' (helaas) unit inzitten van een Fireblade. Kwa oppervlakte is hij al een stuk groter dan de orginele. Beste nog; it was free. *O*
 
Laatst bewerkt:
Zit op SR #5. :X 1x onderspanning, 3x overspanning (circa 18v, China units :N).

Momenteel heb ik er een 'shunted' (helaas) unit inzitten van een Fireblade. Kwa oppervlakte is hij al een stuk groter dan de orginele. Beste nog; it was free. *O*
ik had mijne gekocht voor nog geen 50 euro, 2ehands!
 
Voor de mensen die dezelfde willen hebben, en die sowieso sterk genoeg is om je motor te overleven.
De zaak waar ik de SR gekocht heb, heeft er nog 1 liggen voor maar 50 euro!
MOSFET SR!
 
Heel erg bedankt voor de reacties!
@mick85
@roger_SV
@Disaster-Master
@grrtjuhh
@ivoderksen

@roger_SV jij bent ook in het bezit van een SV650N? Als ik weet of de unit hetzelfde is als de SV650S kan ik hem zo overzetten.

Ik ga morgen met een maatje die ook in het bezit is van een SV650N even kijken hoe zijn unit eruit zit en wat eventueel de waarde is van de weerstand. Zo kunnen we proberen deze te gaan vervangen. Ik laat het jullie dan nog weten ;).
 
De unit van de S is zeker niet hetzelfde als die van de N en ook de aansluiting in niet hetzelfde.
Ik beweer niet dat overzetten onmogelijk zal zijn, maar plug and play is het zeker niet.
Een paar goede scherpe foto's maken van het weerstandje van de werkende teller.
Dan komen we er aan de hand van de kleurcodering op het weerstandje wel uit. :Y
 
De unit van de S is zeker niet hetzelfde als die van de N en ook de aansluiting in niet hetzelfde.
Ik beweer niet dat overzetten onmogelijk zal zijn, maar plug and play is het zeker niet.
Een paar goede scherpe foto's maken van het weerstandje van de werkende teller.
Dan komen we er aan de hand van de kleurcodering op het weerstandje wel uit. :Y
Ja. #ZijBrachtRozenOpGerritsGrafBijViesGrauwWeer(Gerrit Zei Niets) ;)
 
De unit van de S is zeker niet hetzelfde als die van de N en ook de aansluiting in niet hetzelfde.
Ik beweer niet dat overzetten onmogelijk zal zijn, maar plug and play is het zeker niet.
Een paar goede scherpe foto's maken van het weerstandje van de werkende teller.
Dan komen we er aan de hand van de kleurcodering op het weerstandje wel uit. :Y
Dat begrijp ik :)!

Alleen ik ben nu zo ver met het uit elkaar halen van de unit (voorbij de stekker met losse aansluitingen op de printplaat). Dat mocht de printplaat van de SV650S hetzelfde zijn ik hem over zou kunnen zetten.

We gaan vanmiddag bij een werkende SV de teller demonteren.
 
Mede SV sleutelaars. Hieronder de foto's van de weerstand bij een werkende toerenteller.

Ik kom op 30 Ω (± 10 % tolerantie)

Hoor graag wat jullie denken. Ik heb de oude al van mijn printplaat afgehaald.

Waar zouden jullie deze bestellen?
20190904_160035.jpg
20190904_160008.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan