Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Prut_Potje, ik zal eens kijken. :P

Als je recent maar nieuw rubber werk in je Carbs hebt zitten is en zal er vrij weinig aan de hand zijn. Ik kan niet anders dan vrezen voor de mensen die onwetend hun motor gaan winterstallen met onbehandelde E10 in de tank. :X
 
aha, Bertha!
Ik gebruik mijn SV daar voor _O-
de 121k gepasseer, maar verbruikt helaas olie, ik gok dat de klepseals aan vervanging toe zijn
die van mij nog net onder de 121 dkm en rookt flink bij starten. Ik denk dat dat dezelfde oorzaak zal hebben, maar die van mij verbruikt niet noemenswaardig. Maximaal een half litertje op 10 dkm. Dat is wel vreemd dan. Het roken komt mogelijk ook door lekkende carbs. Ik zie regelmatig twee plasjes benzine onder de motor liggen. Starten duurt dan wat langer en is waarschijnlijk ook niet op beide cilinders tegelijk. Binnenkort de gereviseerde set van de nieuwe op de oude zetten.
 
Ik rijd nu een tijdje rond met mijn Alipovic op de SV650X. Hoewel het geluid niet overdreven hard is, maakt hij wel meer geluid dan is toegestaan. In combinatie met het missen van een E-keur, ben ik vaak bang dat ik aan de kant wordt gezet en er op aan gesproken wordt door de politie, met alle gevolgen van dien.

Nu zag ik een mooie Arrow uitlaat op marktplaats. Deze heeft een E-keur, maar is officieel voor een Suzuki Bandit. Qua pasvorm heb ik niks aan de linkpijp die er bij zit, maar ik kan natuurlijk de linkpijp van mijn Alipovic gebruiken.

In hoeverre is dit verstandig/legaal? Aangezien hij wel een E-keur heeft, maar natuurlijk niet officieel voor de SV650X is. Kijkt de politie enkel naar E-keur in combinatie met DB-killer? Of zijn ze ook streng op het feit dat de demper overeen moet komen met het merk/type motor?


Hier onder een plaatje van de Arrow demper, welke dus eigenlijk geschikt is voor een bandit.
Screenshot_2019-10-12-12-41-32-300_nl.marktplaats.android.jpg
 
Korte antwoord; politie in Nederland vind alleen de hoeveelheid DB interessant. Duitse politie eist een E-keur, ongeacht geluid. Ik rij met een GPR demper met E-keur voor een Daytona 675. Geluid in DB is legaal en Duitse politie vond het E nummer prima. _O-
 
Ook mijn idee. Het us vreselijk veelcwerk om te achterhalen voor welke motor de e uitlaat werkelijk is aangezien het type niet op de uitlaat staat. Met e en dB killer geen probleem in Dld. Die van mij is officieel ook voor een z750. 😆
Zelfs met die kennis kan ik niets vinden op basis van het e nummer waaruit dat blijkt. Buitenlanders hoeven geen documentatie bij te hebben waaruit blijkt dat de uitlaat of elk ander niet origineel onderdeel bij het type motor hoort, dus daar boffen we dan weer mee🤔
 
En moet je ook nog je eigen aso-factor meenemen. Maak je een takke herrie? Rij je als een mongool? Oh hell je wordt langs de kant gezet. Ben je vervolgens niet vriendelijk voor oom agent.... Kan je alle mogelijke boetes verwachten. :X

Kortom. Logisch nadenken is de helft van het werk.
 
Precies. En heb je dan een pijp met e keur en een dB killer, dan heb je je goodwill getoond en zal er weinig aan de hand zijn. Frohe Tag weiter 👍🏻
 
219?
Dan heb je meer gedaan dan alleen een andere uitlaat...
Ik kan waarschijnlijk heel MP afzoeken naar de aanpassingen, maar misschien wil je het opsommen? En welk type heb jij?
Iridium bougies, en Desnorkled luchtfilter.
Meer niet :)
Denk dat onderste kappen qua aërodynamica ook erg veel doen!!
 
die van mij nog net onder de 121 dkm en rookt flink bij starten. Ik denk dat dat dezelfde oorzaak zal hebben, maar die van mij verbruikt niet noemenswaardig. Maximaal een half litertje op 10 dkm. Dat is wel vreemd dan. Het roken komt mogelijk ook door lekkende carbs. Ik zie regelmatig twee plasjes benzine onder de motor liggen. Starten duurt dan wat langer en is waarschijnlijk ook niet op beide cilinders tegelijk. Binnenkort de gereviseerde set van de nieuwe op de oude zetten.
Oh zo jaloers!!!
Mijne zit op 400 ml per 1000 km :P
Ik hoef nooit mijn Olie te vervangen, alleen bijvullen XD
 
Halve liter olie per 1000km..
Dat zal een beste revisie worden.. en nodig ook denk ik zo..
 
Ja, dat is veel. Het zouden de klepseals kunnen zijn, maar met dit verbruik is er waarschijnlijk meer aan de hand. Zuigers, cilinders....
Van de andere kant, je hebt nog heel hoge compressie toch? Dan kan daar nooit veel mis mee zijn. Flinke lekkage langs de klepseals dan.

Je kunt evt overwegen er een compleet ander blok in te hangen. Waarschijnlijk goedkoper en minder werk dan jouw blok onder handen nemen als het meer blijkt dan klepseals. Behalve als je jouw SV int zijn totaliteit jouw SV wilt houden natuurlijk met matching frame and engine.
 
desnorkel wil zeggen dat je die plastic toeter die je als het ware "in" je luchtfilter schroeft, eraf zaagt. Is één van de vele truukjes die je SV net wat meer (bewezen of niet) pit moet geven.

Ram-air ga je niet krijgen op je SV650, daarvoor moet er een buis vanuit de kuip aan de voorkant je airbox onder druk zetten bij hoge snelheid, de lucht kan wel directer door je luchtfilter met de desnorkel. Je tank ondegeev 15-20mm ophogen aan de voorkant schijnt ook te helpen bij de luchttoevoer.

Ik vind het allemaal moeilijk in te schatten hoe het werkt en of het werkt..... eigenlijk is er nergens echt goed beschreven waar nu echt de beperkingen van het blok zitten. Aan de inlaatkant of de uitlaatkant... als dat wat duidelijker is kun je beter inschatten wat er nodig is.

Ofwel, het wordt tijd voor een eigen dyno in de schuur ;) en een stapel SV blokken waar je niet overheen kan kijken.

Later,

Loek
 
Zoran van TWF racing doet in Amerika niets anders dan sv's opfokken en racen. Op zijn forum vind je veel informatie over wat werkt en wat niet.

Van origine heeft een oem luchtfilter van de Sv meer flow dan een k&n filter en de-snorkeld al helemaal.

Ik rij met een (gen1) de-snorkeld k&n filter en open slip-on pijp. Vergeet niet dat je al die lucht ook moet compenseren met benzine. Zo heeft mijn Sv zomers sproeier DJ148. Deze afstelling geeft me op de testbank 70pk aan het achterwiel, wat ongeveer 78pk aan de krukas is.

Heb m'n tandwiel verhouding nog niet bekeken, maar mijn motor heeft geen enkele moeite om toeren begrenzer te rijden met 210 op gps en een keer 220 op teller (120/70/17 voorband).

Enige issue met het opfokken van de carbies... Ze zijn niet 100% te krijgen. Ik heb een leanspot op 6k toeren. Als ik die weg 'tune' met de naald. Heb ik 4k veelste rijk staan. Dus dat is een compromis.
 
Ok.... dat niet 100% kunnen afstellen zou jammer zijn. Ik moet het nog een keer laten checken wat betreft afstelling. Voelt goed maar zegt niet zoveel. En een lambda aansluiting in de uitlaat lassen.... kan ik er zelf ook op letten. Forum van twf is inderdaad een goeie bron voor info
 
Heb ipv een SV650 snorkel de SV1000 snorkel gemonteerd in combi met een BMC filters.

SV650 standaard.
540.jpg

SV1000 snorkel met BMC filter.
540.jpg


daarna af laten stellen met Yoshi box bij Fredriks, wel zonder DB killer anders kon de sonde er niet goed in en euro 98 geen ethanol toegevoegd .

full

full
 
Zoran van TWF racing doet in Amerika niets anders dan sv's opfokken en racen. Op zijn forum vind je veel informatie over wat werkt en wat niet.

Van origine heeft een oem luchtfilter van de Sv meer flow dan een k&n filter en de-snorkeld al helemaal.

Ik rij met een (gen1) de-snorkeld k&n filter en open slip-on pijp. Vergeet niet dat je al die lucht ook moet compenseren met benzine. Zo heeft mijn Sv zomers sproeier DJ148. Deze afstelling geeft me op de testbank 70pk aan het achterwiel, wat ongeveer 78pk aan de krukas is.

Heb m'n tandwiel verhouding nog niet bekeken, maar mijn motor heeft geen enkele moeite om toeren begrenzer te rijden met 210 op gps en een keer 220 op teller (120/70/17 voorband).

Enige issue met het opfokken van de carbies... Ze zijn niet 100% te krijgen. Ik heb een leanspot op 6k toeren. Als ik die weg 'tune' met de naald. Heb ik 4k veelste rijk staan. Dus dat is een compromis.
Met 50.000 km heb ik ook met SV op de bank gehad, toen had hij 72 pk op het achterwiel :/
Geen idee wat er dan verder mis mee is, of wat er aan gebeurd is XD
 
Ja, dat is veel. Het zouden de klepseals kunnen zijn, maar met dit verbruik is er waarschijnlijk meer aan de hand. Zuigers, cilinders....
Van de andere kant, je hebt nog heel hoge compressie toch? Dan kan daar nooit veel mis mee zijn. Flinke lekkage langs de klepseals dan.

Je kunt evt overwegen er een compleet ander blok in te hangen. Waarschijnlijk goedkoper en minder werk dan jouw blok onder handen nemen als het meer blijkt dan klepseals. Behalve als je jouw SV int zijn totaliteit jouw SV wilt houden natuurlijk met matching frame and engine.
Ik heb inderdaad nog gewoon 15 bar compressie van standaard 15 bar compressie.
Ik vermoed mijn klepseals, die ga ik in de winter aanpakken denk ik.
Ff kijken in de wphb hoeveel werk dat is
 
Met 50.000 km heb ik ook met SV op de bank gehad, toen had hij 72 pk op het achterwiel :/
Geen idee wat er dan verder mis mee is, of wat er aan gebeurd is XD

Al die uitdraaien wijken enorm af, maak je geen zorgen ;) 10% verschil per vermogensbank is niks mis mee.... enige dat telt is voor en na meting op dezelfde bank...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan