Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
OK, ik zal die 2,5 slag open doen. Ze staan nu beide 2,75 slag open, waarop ze stonden.
De motor geeft nu bij ineens gas geven eerst de dip.
Ik heb niet de indruk dat de rubbers niet goed afsluiten, maar het moet 'ergens' fout gaan, dus ook op lekkage controleren door wat remmenreiniger naar de rubbers te spuiten zal ik doen. Het moet en zal goed te krijgen zijn.
De benzinekraan en -pomp werken prima. Als ik geen vacuüm op zet krijgen de carbs geen benzine.
Pompje lekt ook niet. Is helemaal droog. Ook bij handmatig vacuüm op de kraan zetten.
Vlotterhoogte heb ik niet aangepast en zag er niet heel verkeerd uit. Als al het andere niet werkt zal ik dat nog een nameten.
Knallen maakt me niets uit. Verbruik wel...
Ik ga er zaterdag mee verder. Dank voor jullie suggesties!
 
De tweede tank met 1:15.2 erdoor gejast. Motor voelt alsof de choke er nog een beetje opstaat. Gisteren vlotterhoogte afgesteld. Stond niet heel verkeerd, maar kon nog iets netter. Ook de mengselschroeven op 2.5 slag gezet. Geen rubbers lek of gescheurd etc. En nog niet goed. Aangezien het ergens aan moét liggen de gasnaalden van mijn oude en nieuwe maar eens vergeleken. En hierin zou de oorzaak wel eens kunnen liggen. De nieuwe hebben het clipje 1 groefje lager staan, dus door de gasnaalden hoger een rijker mengsel. Mijn oude gasnaalden overgezet in de nieuwe carb. Dat nu voor de andere carb ook even doen en dan weer proberen of het goed voelt en niet meer knalt. En passant ook de carterontluchting maar eens definitief ontkoppeld van het luchtfilterhuis. Die slagroombende daar bovenin zal het ook niet beter door werken. De ontluchting eindigt nu zo'n beetje rechts van het voorste tandwiel.
3EEFF425-A63B-494A-A323-64D52DC4B26E.jpeg
Links de oude die er nu weer in zit, rechts de nieuwe.
 
Hoi mensen,

Na de verkoop van de SV heb ik nog wat onderdelen liggen.

BMC filter in Nieuwstaat (zie marktplaats)

IXIL high mount uitlaat met een beetje werk (zie marktplaats)

CNC rem/koppeling hendels zwart met zilveren adjusters met SV 1000 logo erin gelasert

Tankrisers, gedraaid uit zwart POM voor een betere airflow.

Bij interesse, doe eens een bod.
 
Hij knalt nog wel bij gas dicht, maar verslikt zich niet meer bij gas ineens open draaien het het voelt verder ook wel goed aan met de oude gasnaaklden.
Alles wat lek zou kunnen zijn is dat niet, dus laat maar lekker knallen! ;)
De komende week tijdens ww-verkeer het verbruik bepalen.
 
Hij knalt nog wel bij gas dicht, maar verslikt zich niet meer bij gas ineens open draaien het het voelt verder ook wel goed aan met de oude gasnaaklden.
Alles wat lek zou kunnen zijn is dat niet, dus laat maar lekker knallen! ;)
De komende week tijdens ww-verkeer het verbruik bepalen.
Dat is bijna perfect, Een uitlaat hoort te roffel en heb ik me laten vertellen! Perfecte flow.
 
Mijn SV is één tank verder sinds de laatste aanpassing aan de carbs.
Naast dat de motor nu veel mooier en soepeler loopt, zonder te bonken, stampen of dreunen en erg mooi op het gas reageert is het brandstofverbruik nu 1:19,7.
Weliswaar gemeten op 1 tankvulling, dus het kan best nog wel eens een tikkie anders uitpakken, maar dan nog.
Het brandstofverbruik zit nu in elk geval weer aan de goede kant van de 1:18 *O*

Niet dat ik er de afgelopen weken vrolijk van werd om zowat elk weekend mijn carbs te kunnen uitbouwen en aanpassen, maar het is uiteindelijk de moeite waard geweest. En dat ploffen in de uitlaat bij gas dicht . . . . . . ik neem het voor lief ;)

In een van de oude topics is het 'pair' mechanisme van de 650 wel eens aan de orde geweest. Als ik het mij goed herinner zou het met een slangetje tussen de twee carbs werken en als het 'pair' mechanisme niet goed zou werken zou dat knallen in de uitlaat tot gevolg kunnen hebben. Het fijne weet ik er echt niet van, maar hoe ziet dat pair-systeem eruit? Ik heb afgezien van de stang die ervoor zorgt dat de gaskleppen van beide carbs synchroon openen op het draaien aan de gasgreep niets kunnen ontdekken dat de carbs met elkaar laat 'communiceren.'
Zit het niet op de carbs van alle modellen? Pas vanaf een bepaald bouwjaar of bijvoorbeeld alleen op modellen in US, Canada?
Als ik mij niet vergis heb ik de X (SV650X).
In elk geval een via de Suzuki dealer origineel in NL geleverde 1999 SV650N , dus ik neem aan het 'normale' Europa-model.
 
Pair systeem zit op je kleppendeksel, indien aanwezig. Dat voegt verse lucht toe vanuit het luchtfilterhuis aan de uitlaat voor een schonere (na)verbranding. Kans is heeeeel groot dat je dat niet hebt.

Wat je bedoelt is het anti plof valve (bij gebrek aan een betere term). Hier heb ik het al meerdere keren over gehad... Als hier een scheur in zit, ploft je motor op gas los. Meer merk je er ook niet aan hoor.

In het WPHB staat deze aangegeven als 'air-cut-off valve'. Typ dat anders even in op google voor een visueel plaatje.
 
Ik heb niets op mijn kleppendeksels. Bij nieuwere modellen heb ik inderdaad wel eens iets gezien dat ik niet kon plaatsen, wat de pair geweest zal zijn dan. De air cut off valves zijn net zoals alle andere rubbers gewoon heel. Die cut off valves heb ik ook geïnspecteerd tijdens de revisie. Niets mis mee. Ik laat 'm lekker ploffen. Ik vind het wel gaaf eigenlijk, en dat het lekker rijdt met een normaal gebruik vind ik belangrijker. De SV is hiermee weer winterklaar. Nu het baasje nog. 😳
 
Pair systeem is niet op de curvy dacht ik :?
De laatste tijd voelde ik wat getik in de voetsteunen bij constant gas tussen de 3 en 5 duizend toeren.
Zaten wat schakels niet helemaal recht meer en enorm verschil in spanning op verschillende punten.
Komende week komt er een nieuwe ketting op Suus :t
 
Mijn SV is één tank verder sinds de laatste aanpassing aan de carbs.
Naast dat de motor nu veel mooier en soepeler loopt, zonder te bonken, stampen of dreunen en erg mooi op het gas reageert is het brandstofverbruik nu 1:19,7.
Weliswaar gemeten op 1 tankvulling, dus het kan best nog wel eens een tikkie anders uitpakken, maar dan nog.
Het brandstofverbruik zit nu in elk geval weer aan de goede kant van de 1:18 *O*

Niet dat ik er de afgelopen weken vrolijk van werd om zowat elk weekend mijn carbs te kunnen uitbouwen en aanpassen, maar het is uiteindelijk de moeite waard geweest. En dat ploffen in de uitlaat bij gas dicht . . . . . . ik neem het voor lief ;)

In een van de oude topics is het 'pair' mechanisme van de 650 wel eens aan de orde geweest. Als ik het mij goed herinner zou het met een slangetje tussen de twee carbs werken en als het 'pair' mechanisme niet goed zou werken zou dat knallen in de uitlaat tot gevolg kunnen hebben. Het fijne weet ik er echt niet van, maar hoe ziet dat pair-systeem eruit? Ik heb afgezien van de stang die ervoor zorgt dat de gaskleppen van beide carbs synchroon openen op het draaien aan de gasgreep niets kunnen ontdekken dat de carbs met elkaar laat 'communiceren.'
Zit het niet op de carbs van alle modellen? Pas vanaf een bepaald bouwjaar of bijvoorbeeld alleen op modellen in US, Canada?
Als ik mij niet vergis heb ik de X (SV650X).
In elk geval een via de Suzuki dealer origineel in NL geleverde 1999 SV650N , dus ik neem aan het 'normale' Europa-model.
alweer een tank leeg?!
Ik denk niet dat ik eerder bij de 123.456 ben :P
Op dit moment heb ik helaas nog steeds geen opdracht, en heb ik nu al bijna 3 week niet gereden?! -O-
 
alweer een tank leeg?!
Ik denk niet dat ik eerder bij de 123.456 ben :P
Op dit moment heb ik helaas nog steeds geen opdracht, en heb ik nu al bijna 3 week niet gereden?! -O-
Ik zou de olie maar verversen, de tank tot de nek vullen met ethanolvrij, de banden van de grond zetten en de accu aan de druppellader hangen dan. :+
Volgens mij moet ik voor 123456 nog een kleine 1000 km, dus een week of twee.
 
Inmiddels de tweede tank na de laatste aanpassing aan de carbs leeg. Score: 1 op 19,4. Dat was bij de vorige tankbeurt ook, dus ik geloof het nu wel. Nog 740 km tot 123456, dus onheil daargelaten ga ik ervan uit dat dat bij mij eerder voorbij komt dan bij prut.
 
E10 giet ik er niet meer in. Zelfs geen E5 zolang E0 (V-Power en Ultimate) nog verkrijgbaar is.
Let the good times roll (zolang het nog kan/mag).
 
Tank ook gewoon E10 hoor, meestal van de onbemande hier. Rij er rond de 1:19 mee en dat is inclusief op de heenweg vaak stevig optrekken en 160 rijden 😅
Van de week op een liter na de tank leeg gereden en weer eens V-Power getankt, even wat restjes ethanol doorspoelen
 
Tank ook gewoon E10 hoor, meestal van de onbemande hier. Rij er rond de 1:19 mee en dat is inclusief op de heenweg vaak stevig optrekken en 160 rijden 😅
Van de week op een liter na de tank leeg gereden en weer eens V-Power getankt, even wat restjes ethanol doorspoelen
Tank ook e10 met de sv, rij ruim 1:20 met ww verkeer 270km/week.
Nog een paar dingen af maken en dan gaat het SV blok (in delen) van zolder en gaan we die opbouwen :)
 
Volgens mij ligt dat meer aan goed onderhoud plegen, olie niet onder niveau, niet afbeulen met de motor nog onder bedrijfstemperatuur en geen àl te lange wheelies. :+
 
Ik voel sinds een paar weken wat speling op m'n balhoofd. Om de twee kroonmoeren los/vast te draaien kun je natuurlijk een (véél te dure😉) officiële Suzuki-dopsleutel kopen, een normale dopsleutel vernachelen óf je laat de lasersnijder op het werk 2 custom haaksleutels snijden!

Ik stel de speling opnieuw af, mocht ik binnen 5000km iets merken dan moeten de balhoofdlagers er toch echt aan geloven ben ik bang.
IMG_20191110_184126.jpg
 
Stuk verwarmingsbuis nemen, hapjes eruit in het patroon van de moer, andere kant vlakke plaat op lassen, vierkant half duims gat erin en je kan hem op moment vast draaien :t
 
Zou voor de zekerheid je motor op een bokje zetten en gelijk je lagers controleren. Als er speling op zit omdat ze versleten, roestig en ranzig zijn; maak je de motor alleen maar erger na het spannen.

Zelf gebruik ik de pre-load haak om de moeren te stellen. 1x vastsjorren, loshalen en handvast zetten (letterlijk met de hand). Dan nog 5x bijstellen omdat hij te strak zit, daarna te los enzovoort. :+

Hier een voorbeeld van een lager waar speling op zat:
IMG_20191012_162222520.jpg
 
@roger_SV
Gisteren de 122k gepasseerd.
Maar heb wel ander nieuwtje, ik heb wss een nieuwe opdracht!!
Het is Ook een mooi stukje rijden 8-)
80 enkele reis, dus op weekbasis komt er dan 800 km bij *O*
Ben wel bang dat de opdracht nu net 2 week te laat begonnen is🤣
Jij zal er al bijna zijn!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan