Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.547
448
Volgens mij gaat het morgen gebeuren. Net op tijd dan dus 😛
Hij knalt lekker in de piep. Sportief geluidje dus. De afgelopen week heb ik wel wat milde icing in de carbs gehad De heaters zijn niet meer helemaal ok meer. Teveel gelijkstroomweerstand dus te weinig vermogen. Ze worden ook voelbaar minder warm dan toen ze nieuw waren. Met BP Ultimate heb ik in het verleden ook bevriezingsproblemen gehad. Ik heb er nu 100 mol tweetaktmotor per tank bij ingemikt en dan is het weg. Ze staan wel raar te kijken bij de pomp. Maar dan kunnen ze alvast wennen aan iedereen die ethanolkillers aan de benzine gaat toevoegen. 1 liter diesel op een volle tank werkte voorheen ook, maar dat stinkt meer en tegenwoordig zit ook daar al ethanol in 😩

Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: grrtjuhh

grrtjuhh

Die hard MF'er
1 feb 2015
597
278
Drenthe
Apart! Ik heb afgelopen winter de hele winter zonder Carb bevriezing gereden, dus ook in de min temperaturen. Mijn Sv heeft zelfs geen verwarming erin, alleen de warmte die straalt van de cilinders. :$

roger_SV

5 apr 2015
4.547
448
Jij hebt grotere sproeiers. Dat zou best kunnen schelen. Het brokje ijs komt aan het eind van de sproeier.
En het is afhankelijk van de benzine. Met euro heb ik ook nergens last van. Met een beetje olie door de 98 ook niet dus 🤨

prut, 123097. Dat gaat met de 100-150 km die ik vandaag op de rol heb staan nog niet lukken, maar voor de volgendetankbeurt moet het gebeurd zijn.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: grrtjuhh

Prut_Potje

MF veteraan
6 mrt 2011
3.216
141
27
Stadskanaal
Jij hebt grotere sproeiers. Dat zou best kunnen schelen. Het brokje ijs komt aan het eind van de sproeier.
En het is afhankelijk van de benzine. Met euro heb ik ook nergens last van. Met een beetje olie door de 98 ook niet dus 🤨

prut, 123097. Dat gaat met de 100-150 km die ik vandaag op de rol heb staan nog niet lukken, maar voor de volgendetankbeurt moet het gebeurd zijn.
Shit, ben ik dus net te laat :P

Maar carb ice?
Mijne is nog helemaal origineel, en ik heb er geen last van gehad, iig denk ik.

Wat gebeurt er precies?

roger_SV

5 apr 2015
4.547
448
Bevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.

Prut_Potje

MF veteraan
6 mrt 2011
3.216
141
27
Stadskanaal
Bevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
Dan heb ik gewoon extreem veel mazzel XD
Rijd regelmatig rond de 5 graden, en eigenlijk nooit geen problemen.
Wel heb ik als ik met constant gas, ineens vol gas wil, dat hij ff moet "nadenken" en dan pas gaat.
Als ik dat 2/3 keer gedaan heb, dan weet hij dat ik dat doet, en dan pakt hij wel ineens op XD
Dit is onafhankelijk van de temperatuur en hoogte.

Bij erg vochtig/nat weer wil hij af en toe wel eens al het vermogen kwijt zijn, voor 1 seconde, en dan pakt hij weer op, dat gebeurd eens per 50 km in deze omstandigheden.

Disaster-Master

ùit De Haag
26 feb 2009
6.633
7.991
Ik heb daar allemaal geen problemen mee. Maar dat komt misschien omdat ik a. een mooi weerrijder ben, b. omdat ik injectie heb :+

ze staat inmiddels al op stal.
De SH300 heeft ook nergens last van. Ook injectie *D

• Haha
Waarderingen: roger_SV

roger_SV

5 apr 2015
4.547
448
Lang leve injectie. Geen gekloot met lekke pakkingen, versleten zooi en verkeerd afgestelde gasnaalden. :+
Alleen jammer dat het net wat minder lekker rijd (bij langzaam rijden) dan goed afgestelde carburateurs ...