Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had gisteren een gaar probleempje met de SV, namelijk de linker knipperlichten. Direct na het starten (en ook als de motor uit staat) werken alle knipperlichten naar behoren. Tijdens het rijden doen de linker pinkers het ineens niet meer, het lampje in het dashboard kwam ook maar zeer vaag aan. Rechts deed het echter wel prima en alarmlichten werkten ook zonder enig probleem.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik verdenk zelf het linkerstuurschakelaar daar deze de laatste dagen wat regen te verduren heeft gehad. Uit elkaar schroeven en met WD40 behandelen?
Als je gaat sprayen zeker niet met olie, maar met contactspray. Wanadoo het lijkt mij niet aan de schakelaar te liggen. Dan zou het ook niet moeten werken als de motor stilstaat. Stekkertjes naar knipperlichtrelais zou ik ook even controleren en even lossen weer vastzetten omhebt corrosie van de contactenntd krijgen. Alarmlichtmodule is aftermarket origineel ding of zelf met een paar diodes in de originele kabelboom gezet?
 
Alwéér een verbeterpunt van de gen2 :t
Succes met troubleshooten.
 
Lijkt hierop:


Winnaar! Contact met die toko opgenomen, het is hem inderdaad. Db killer is onderweg inclusief documentatie. Hopelijk verzacht dat de huidige 100db ietsie :P

Op plaatje op t frame staat 88db bij 4500rpm. Je mag er bij metingen max 2 boven zitten zonder gezeur toch? Opmerkelijk dat mijn GS500 92db mag volgens plaatje.. iemand in the know over hoe ze dat bepalen?
 
Mooi dat ie is gevonden. Ze meten dB’s 1 meter achter de uitlaat onder een hoek van 45 graden. Maar het is heel veel werk en geeft vaak nog een foute uitkomst ook. Genoeg van te vinden op YouTube
 
Mooi, met db killer wordt geluid beter, maar nog steeds flink hard, zonder is het gewoon asociaal hard. Als ik het mij goed kan herinneren kun je de E keuringspapieren van de website downloaden IMG_20180903_192455.jpg
 
Mooi, met db killer wordt geluid beter, maar nog steeds flink hard, zonder is het gewoon asociaal hard. Als ik het mij goed kan herinneren kun je de E keuringspapieren van de website downloaden Bekijk bijlage 1516293

Mooie fiets :t


Na mijn SV325 debacle (alweer een tijd geleden) inmiddels aan de slag geweest met mijn SV650S Gen1 en heb dit hele draadje bijgelezen.

Blok liep op 1/ 1,5 cylinder, achterste deed stationair niet mee. Reed niet vloeiend, vooral op lage snelheden heel vervelend zoals op rotondes. En altijd vibraties merkbaar tijdens het rijden, ook op hogere snelheden.

Ze is inmiddels voorzien van nieuwe bougies (NGK CR9E) en voor de zekerheid de voorste bobine vervangen met een gebruikt exemplaar. Maar dit loste het probleem niet op. Iemand heeft de fiets nagekeken, de carbs gereinigd en kwam erachter dat hij soms olie lijkt te lekken en dat de luchtfilter verstopt zat met motorolie. Dit zal vooral gekomen zijn omdat er teveel motorolie in het blok zat. Met wat olie eruit en een nieuwe (originele) luchtfilter erop draaide hij weer een stuk beter. Maar na mijn tweede rit, waarbij ik de tank heb volgegooid (BP Ultimate) rook ik bij thuiskomst een benzinegeur en lekte er benzine, waarschijnlijk uit de carbs. Morgen breng ik hem weer weg om wederom na te laten kijken.

Motor vandaag weer opgehaald, carbs zijn beide voorzien van een revisieset dus nieuwe sproeiers, pakking en rubbers.

Hij lekt geen benzine meer, maar het valt mij op dat de gasrespons minder 'snappy' is, hij komt wat lastiger vanuit de lage toeren. En het vermogen is duidelijk lager, zowel door heel het toerental als de topsnelheid. Normaal trekt hij nog prima door vanuit de 6e versnelling, maar nu niet. :/

Vorige week met de oude sproeiers maar nieuw luchtfilter (origineel) was het vermogen en de gasrespons prima.

Moeten de carbs opnieuw gesynchroniseerd worden na nieuwe sproeiers? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
 
Ja, dat is het afstellen dat je na de revisie nog doet. De andere afstelling zoals gasnaald- en vlooterhoogte gebeuren al tijdens de carburateur revisie Als de motor op zich goed reed voor de revisie was dat goed. Mengselschroef is ook nog wel een dingetje. Die gaan er ook uit tijdens revisie, maar een verkeerde stand daarvan zou in theorie niet mogen bijdragen aan minder mooi oppakken vanaf half open. Als je aan de mengselschroeven gaat draaien daarna wéér synchroniseren.
Het is allemaal goed te krijgen als er geen lekkage ergens is, maar je kunt er best even mee bezig zijn. Dat was is in elk geval wel na mijn revisie, maar uiteindelijk is het gelukt.
 
Als ik jouw klacht zo teruglees is het een afstelkwestie. Zijn sproeiers van dezelfde maat gebruikt, en zit de clip op de gasnaalden op dezelfde hoogte? En de mengselschroeven? Als daar iets aan veranderd is kan, afgezien het instellen van de mengselschroeven, de boel weer open. Is het een gerenommeerd bedrijf geweest dat de revisie heeft uitgevoerd?
nog even iets. Kan de lucht vrij het luchtfilter in? Het komt nog wel eens voor dat de rubber flap aan de onderkant van de tank de luchtstroming naar het luchtfilter beperkt. Eventueel de tank aan de voorkant met twee vulbusjes tussen frame en tank en iets langere bouten monteren om de tank wat hoger te leggen. Als het dan nog niet goed rijdt kun je deze optie in elk geval uitsluiten.
 
Als ik jouw klacht zo teruglees is het een afstelkwestie. Zijn sproeiers van dezelfde maat gebruikt, en zit de clip op de gasnaalden op dezelfde hoogte? En de mengselschroeven? Als daar iets aan veranderd is kan, afgezien het instellen van de mengselschroeven, de boel weer open. Is het een gerenommeerd bedrijf geweest dat de revisie heeft uitgevoerd?
nog even iets. Kan de lucht vrij het luchtfilter in? Het komt nog wel eens voor dat de rubber flap aan de onderkant van de tank de luchtstroming naar het luchtfilter beperkt. Eventueel de tank aan de voorkant met twee vulbusjes tussen frame en tank en iets langere bouten monteren om de tank wat hoger te leggen. Als het dan nog niet goed rijdt kun je deze optie in elk geval uitsluiten.

Bedankt voor je reactie! :t

Ik heb zelf geen technische kennis en ben niet erg handig. Daarom de motor bij een particulier gebracht (via via) die veel aan motoren sleutelt. Ik zal navraag doen m.b.t. de sproeiers en standen/aanpassingen.

Binnenkort hopelijk weer eens probleemvrij rijden. Kijk er erg naar uit :]
 
Morgen ga ik kijken bij een '99 SV650s, zijn er nog specifieke aandachtspunten die ik echt moet checken?
Onderhoud zal wel goed zitten, de huidige eigenaar heeft hem al 14 jaar..
 
Maat van mij had een 900SS Duc, ooit, lang geleden, die had ie ook heel lang (todat het ellende ding gejat werd, hij blij (verzekering)) maar onderhouden ho maar. Enige wat erin ging was benzine, ook alleen maar omdat dat moest.

dus dat iemand iets lang heeft zegt niet veel over het (juiste) onderhoud ;)
 
Maar verder de standaard dingen. De fiets is dus 21 jaar oud, dat betekend alle rubber delen nakijken, vorkkeerringen, kijk of de carbs niet lekken op de afdichtingen, vacuum slangen wellicht bros, scheurtjes remleidingen, benzine leidingen, uiteeraard bandjes, remblokken voering bekijken staat van de ketting etc..
 
Je moet even vragen of je hij er makkelijk wheelies mee trok.. assie zegt jaa makkelijk,, laat m dan maar staan. Het enige zwakke punt is het krukaslager. En dat komt zonder olie te staan als je wheelies trekt.
 
Als ik jouw klacht zo teruglees is het een afstelkwestie. Zijn sproeiers van dezelfde maat gebruikt, en zit de clip op de gasnaalden op dezelfde hoogte? En de mengselschroeven? Als daar iets aan veranderd is kan, afgezien het instellen van de mengselschroeven, de boel weer open. Is het een gerenommeerd bedrijf geweest dat de revisie heeft uitgevoerd?
nog even iets. Kan de lucht vrij het luchtfilter in? Het komt nog wel eens voor dat de rubber flap aan de onderkant van de tank de luchtstroming naar het luchtfilter beperkt. Eventueel de tank aan de voorkant met twee vulbusjes tussen frame en tank en iets langere bouten monteren om de tank wat hoger te leggen. Als het dan nog niet goed rijdt kun je deze optie in elk geval uitsluiten.

Kleine update: alleen de vlotternaalden, rubbers en pakkingen zijn vervangen, vanwege het lekken van de benzine. Dus geen sproeiers. Verder alles hetzelfde gebleven, dus dat kan het prestatieverschil niet verklaren. Misschien toch iets kleins m.b.t. luchtinvoer of vacuumslangetje?
 
Als het alleen gereinigd is en weer exact hetzelfde in elkaar is gezet zou dit het grote verschil niet kunnen verklaren.
Is het vacuumslangetje naar de bekrachting van de brandstofpomp Ok en goed aangesloten? Werkt de brandstofpomp? De slang voor synchronisatie van de voorste cilinder ook weer goed aangesloten en afgedopt?
Een truc die vaak voorbij komt om vasle lucht te ontdekken is de motor stationair laten lopen en remmenreiniger op de slangen en anderen aansluitrubbers te spuiten.
Zodra je het toerental hoort veranderen heb je een indicatie dat de remmenreiniger (via een lekje) wordt aangezogen.
 
@Fulcrum afstelling van een 1e generatie SV is een kunst ansich. Heb er nu 4 stuks door handen gehad. Alle 4 zat een andere random afstelling in en ze liepen alle 4 niet 100%. Dussss wat voor afstelling heb je erin zitten?

Als je hulp nodig hebt mag je m hier ook altijd langs brengen. :t
 
Als het alleen gereinigd is en weer exact hetzelfde in elkaar is gezet zou dit het grote verschil niet kunnen verklaren.
Is het vacuumslangetje naar de bekrachting van de brandstofpomp Ok en goed aangesloten? Werkt de brandstofpomp? De slang voor synchronisatie van de voorste cilinder ook weer goed aangesloten en afgedopt?
Een truc die vaak voorbij komt om vasle lucht te ontdekken is de motor stationair laten lopen en remmenreiniger op de slangen en anderen aansluitrubbers te spuiten.
Zodra je het toerental hoort veranderen heb je een indicatie dat de remmenreiniger (via een lekje) wordt aangezogen.

Ik zal kijken of ik iets kan vinden, en anders breng ik hem weer weg binnenkort. Ik weet niet eens waar de brandstofpomp zit :P
Maar goed om te weten. Remmenreiniger in huis halen dus }:O

@Fulcrum afstelling van een 1e generatie SV is een kunst ansich. Heb er nu 4 stuks door handen gehad. Alle 4 zat een andere random afstelling in en ze liepen alle 4 niet 100%. Dussss wat voor afstelling heb je erin zitten?

Als je hulp nodig hebt mag je m hier ook altijd langs brengen. :t

Thanks voor je aanbod! Ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden :}

Lijkt mij sowieso leuk om wat te leren sleutelen en meer kennis op te doen van de SV. Binnenkort zal ik gewoon de tank eens omhoog zetten met de Haynes erbij. Kan nooit kwaad :)
 
Maar verder de standaard dingen. De fiets is dus 21 jaar oud, dat betekend alle rubber delen nakijken, vorkkeerringen, kijk of de carbs niet lekken op de afdichtingen, vacuum slangen wellicht bros, scheurtjes remleidingen, benzine leidingen, uiteeraard bandjes, remblokken voering bekijken staat van de ketting etc..
Alles is in prima staat, behalve de achterband uit 2015 en vlak in het midden, maar dat had ie van te voren al gemeld en ging van de prijs af. Vanmiddag heb ik de SV opgehaald.

20200628_165711.jpg


Alle vloeistoffen zijn in december vervangen, toch ga ik het weer doen, remblokken zijn organisch, die vervang ik voor gesinterd. En wellicht kom ik nog iets tegen.
In september gaat ze er het circuit mee op, kan ze er eerst even aan wennen.

Iemand een Givi topkoffer met steun nodig? Is 2 jaar oud.
 
Vanavond even onder de tank gespiekt. Geen remmenreiniger in huis, dus vooral optisch (en zonder kennis) gekeken naar de slangen en luchtfilter. Daarna nog een ritje gemaakt. Dit viel mij op:

1. Een losse, open slang boven de bobine van de achterste cylinder. Of is dat een benzine overflow?
2. Gasrespons werd niet beter met de tank naar boven. Flap onder de tank zat ook stevig vast.
3. Gasrespons werd wel beter met de luchtfilter eruit. Steeg en zakte sneller in de toeren na revven.
4. Luchtfilterhuis en onderkant luchtfilter was nog wel beetje vettig. Volgens mij benzine. Maar kan ook nog restjes zijn van de lekkage vorige keer.
5. Motor heeft een scottoiler kettingsmeersysteem. De eerste reparatiebeurt is een broze vacuumslang hiervan vervangen + de luchtfilter vernieuwd (origineel). Daarna liep de motor zo goed als prima en zijn tussentijds dus nog de vlotternaalden, pakkingen en rubbers vervangen. Pas daarna liep hij slechter met minder vermogen. Ik heb de tussenverbinding van de vacuumslang op de foto gezet die naar de Scottoiler gaat.
6. Na het ritje de tank volgegooid met BP Ultimate. Geen lekkage tot dusver. Wel viel mij op dat de schijfrem achter lauw aanvoelde. Terwijl ik de achterrem niet gebruik. Die lijkt dus aan te lopen. Maar was niet heet, dus kan het (grote) verschil in vermogen niet verklaren lijkt mij.
7. De voorste cylinder wordt warmer dan de achterste. Het verschil is niet super groot, maar wel voelbaar. Zowel stationair bij warm draaien als warm.
8. Slangen lijken verder wel prima te zijn, niet te hard (maar ik ben een leek).

open slang.jpg


vacuumslang naar scottoiler.jpg

luchtfilterhuis - carb voorste cylinder.jpg

luchtfilterhuis - carb achterste cylinder.jpg

luchtfilter.jpg

remmen achter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alles is in prima staat, behalve de achterband uit 2015 en vlak in het midden, maar dat had ie van te voren al gemeld en ging van de prijs af. Vanmiddag heb ik de SV opgehaald.

Bekijk bijlage 1517526

Alle vloeistoffen zijn in december vervangen, toch ga ik het weer doen, remblokken zijn organisch, die vervang ik voor gesinterd. En wellicht kom ik nog iets tegen.
In september gaat ze er het circuit mee op, kan ze er eerst even aan wennen.

Iemand een Givi topkoffer met steun nodig? Is 2 jaar oud.

Gefeliciteerd en toffe kleur *O*
Doet mij denken aan de Kawasaki's Z750 en Z1000 rond 2004. Altijd erg gecharmeerd van geweest. :Y
 
De slang met open einde hoort naar de tankoverloop te gaan. Die is gewoon vergeten terug te zetten. Heeft geen invloed op de klacht. Is alleen voor het afvoeren van water dat langs de tankopslag langsloopt en afgevoerd word via een pijp die door de tank loopt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan