Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan zou ik met mijn BOS reflectiedemper die op de nieuwe SV zit geen problemen krijgen in Dld? Hij heeft helaas geen E-keur, maar klinkt wel zeer beschaafd. Mogelijk marginaal luider dan de originele Titanic schoorsteen. De achterkant ziet er hetzelfde uit als een originele. Er valt niets uit te verwijderen, net zoals bij de originele. Ik vind het wel jammer dat fa. BOS 'm nooit heeft laten voorzien van keurmerk om alle twijfel weg te nemen. Als je er nu een flink droplul bij hebt ben je alsnog de klos.
Dat van die te hoge tegendruk heb je op zich wel gelijk in. Doordat de druk in de cilinder bij gesloten uitlaatkleppen nog te hoog is gaat het fout doordat niet genoeg vers mengsel kan worden aangezogen? Is dat de reden?
 
Dan zou ik met mijn BOS reflectiedemper die op de nieuwe SV zit geen problemen krijgen in Dld? Hij heeft helaas geen E-keur, maar klinkt wel zeer beschaafd. Mogelijk marginaal luider dan de originele Titanic schoorsteen. De achterkant ziet er hetzelfde uit als een originele. Er valt niets uit te verwijderen, net zoals bij de originele. Ik vind het wel jammer dat fa. BOS 'm nooit heeft laten voorzien van keurmerk om alle twijfel weg te nemen. Als je er nu een flink droplul bij hebt ben je alsnog de klos.
Dat van die te hoge tegendruk heb je op zich wel gelijk in. Doordat de druk in de cilinder bij gesloten uitlaatkleppen nog te hoog is gaat het fout doordat niet genoeg vers mengsel kan worden aangezogen? Is dat de reden?
Redelijkheid is natuurlijk wel toverwoord. Straight pipes of uitlaatkachels is een stapje verder en dan kunnen/willen ze misschien wel meten. Dan is de Gen1 met het frameplaatje blanco nog handig, maar zullen ze je wel ergens anders op pakken denk ik.

En ja, het betreft de flow. Ik denk even hardop: Doordat je meer tegendruk hebt dan normaal is het mengsel aanzuigen anders, armer, dus kans op verbrande kleppen en slecht lopen van de motor(in ieder geval overmatig slijtage). Ik weet er het fijne niet van helaas, maar de flow van benzine in de cilinder is een heel complex, mooie samenloop van omstandigheden, waarbij een kleine onderdruk in de cilinder de kamer de nevel nog iets meer aantrekt (bij carbs en injectie met throttlebodies).
Dat is met directe injectie geen probleem meer lijkt me, meer computergestuurde processen.
 
Laatst bewerkt:
Redelijkheid is natuurlijk wel toverwoord. Straight pipes of uitlaatkachels is een stapje verder en dan kunnen/willen ze misschien wel meten. Dan is de Gen1 met het frameplaatje blanco nog handig, maar zullen ze je wel ergens anders op pakken denk ik.

En ja, het betreft de flow. Ik denk even hardop: Doordat je meer tegendruk hebt dan normaal is het mengsel aanzuigen anders, armer, dus kans op verbrande kleppen en slecht lopen van de motor(in ieder geval overmatig slijtage). Ik weet er het fijne niet van helaas, maar de flow van benzine in de cilinder is een heel complex, mooie samenloop van omstandigheden, waarbij een kleine onderdruk in de cilinder de kamer de nevel nog iets meer aantrekt (bij carbs en injectie met throttlebodies).
Dat is met directe injectie geen probleem meer lijkt me, meer computergestuurde processen.
Jij weet toch dat ik altijd redelijk redelijk ben. 😂
Ja, klopt. Als er minder onderdruk is vult de verbrandingsruimte zich minder mooi. Flow, squish en zult soort dingen, waardoor inderdaad een minder mooie verbranding. De piep dus niet dichtknijpen, dus ook die inwendige dB-killer maar on line laten. Wel heel net van de aanbieder dat ze waarschuwen voor mogelijke gevolgen.
 
Geen E keur op een demper is in Duitsland bingo.
Overigens met E keur zonder killer is ook bingo.
Gewoon de meest toeristische wegen vermijden en rustig door de dorpen rijden.
Ik rijd al jaren met een Speed triple met een Devil uitlaat zonder db killer in Duitsland en heb tot nu toe nooit geen last gehad van die grune polizei.
 
Jij weet toch dat ik altijd redelijk redelijk ben. 😂
Ja, klopt. Als er minder onderdruk is vult de verbrandingsruimte zich minder mooi. Flow, squish en zult soort dingen, waardoor inderdaad een minder mooie verbranding. De piep dus niet dichtknijpen, dus ook die inwendige dB-killer maar on line laten. Wel heel net van de aanbieder dat ze waarschuwen voor mogelijke gevolgen.

Heel vreemd hoe een pijp kan werken. Heb zelf een flinke dump pijp met DB killers, totaal geen begrenzing op flow. Momenteel 148 sproeiers om dat te compenseren. Echter met mijn (voormalig) gs500 moest ik van 120 naar 116 sproeier toen ik er een open pijp op zette. Gebrek aan tegendruk maakte in dit geval dat hij te rijk stond.

Fantastisch is dat hé hoe zo'n black box een Carb motor wel niet kan zijn. Ben de afgelopen tijd aan het testen geweest met dynojet naalden. Helaas staan ze voor mijn motor te arm op constant gas en te rijk bij initieel gas geven. ;(

Mijn SV is een vreemde vogel van een 1e gen. Dat hij zwaar gemodificeerd is 93k op teller heeft helpt vast ook niet mee. :+

Denk dat ze beter werken in een standaard-ish SV. Dussss als iemand wil testen met dynojet naalden? Heb gebruikten liggen. Voor 2 tientjes mogen ze op de bus. :Y
 
Mijn SV is een vreemde vogel van een 1e gen. Dat hij zwaar gemodificeerd is 93k op teller heeft helpt vast ook niet mee. :+

Nog een vreemde vogel gevonden. Hoe dacht ie dat dit een goed idee was haha,
svbusaday.jpg
 
Geen E keur op een demper is in Duitsland bingo.
Overigens met E keur zonder killer is ook bingo.
Gewoon de meest toeristische wegen vermijden en rustig door de dorpen rijden.
Ik rijd al jaren met een Speed triple met een Devil uitlaat zonder db killer in Duitsland en heb tot nu toe nooit geen last gehad van die grune polizei.
Ja, zo dacht ik inderdaad ook dat het was. Geen E is in principe de Sjaak. Tegen de tijd dat ik de SV met BOS systeem in gebruik ga nemen even een originele pijp aanpassen zodat ie op de slip-on aansluiting van de BOS bochtenset past. De diameter en de hoek van de linkpijp aan de originele demper zijn anders dan die van BOS, maar het is dik staal, dus te lassen. Met slip-on uiteindelijk wel lekker snel te wisselen.
 
Ja, zo dacht ik inderdaad ook dat het was. Geen E is in principe de Sjaak. Tegen de tijd dat ik de SV met BOS systeem in gebruik ga nemen even een originele pijp aanpassen zodat ie op de slip-on aansluiting van de BOS bochtenset past. De diameter en de hoek van de linkpijp aan de originele demper zijn anders dan die van BOS, maar het is dik staal, dus te lassen. Met slip-on uiteindelijk wel lekker snel te wisselen.
Maar ik heb een E keur pijp (niet voor de SV, maar hè, dat is wel erg mierenneuken), alleen die heeft een db killer aan de andere kant en niet aan de zichtbare kant. Ook geen beschikbaar aan voor die kant. Hoe doe je dit dan in het geval van een staandehouding?
 
Uit alle info die ik in de loop der tijd heb verzameld KUN je het haasje zijn als je die mierenneuker treft. Vooral bij vooraf opgezette voertuigcontroles waarbij ze alle tijd hebben, en alles gaan controleren.
Ten eerste moet de uitlaat zijn voorzien van typegoedkeuring voor de motor en bouwjaar waar ie op zit.
Ten tweede dient de dB-killer geplaatst te zijn. De Duitsers doen een Schlaug-test. De slang mag niet tot de uitlaatkleppen in de uitlaat gestoken kunnen worden. ;)
Als je niet veel opvalt in negatieve zin van het woord zal het meestal wel goed gaan, en laten ze je lekker doorrijden als hun opdracht was friet te gaan halen en zsm naar het bureau te brengen, maar als je er echt een zeikerd bij hebt ben je met jouw configuratie in principe de klos. Het hoort immers niet op die motor, dus is niet legaal.
Ik neem het risico nooit, dus zet er altijd iets modelconform met E-keur op. Een ori demper heb je voor maximaal een paar tientjes. Mij het risico op ellende tijdens de vakantie in het buitenland niet waard.
 
Heel vreemd hoe een pijp kan werken. Heb zelf een flinke dump pijp met DB killers, totaal geen begrenzing op flow. Momenteel 148 sproeiers om dat te compenseren. Echter met mijn (voormalig) gs500 moest ik van 120 naar 116 sproeier toen ik er een open pijp op zette. Gebrek aan tegendruk maakte in dit geval dat hij te rijk stond.

Fantastisch is dat hé hoe zo'n black box een Carb motor wel niet kan zijn. Ben de afgelopen tijd aan het testen geweest met dynojet naalden. Helaas staan ze voor mijn motor te arm op constant gas en te rijk bij initieel gas geven. ;(

Mijn SV is een vreemde vogel van een 1e gen. Dat hij zwaar gemodificeerd is 93k op teller heeft helpt vast ook niet mee. :+

Denk dat ze beter werken in een standaard-ish SV. Dussss als iemand wil testen met dynojet naalden? Heb gebruikten liggen. Voor 2 tientjes mogen ze op de bus. :Y

Ik heb misschien wel interesse in de naalden :)

Wat is er "zwaar" gemodificeerd aan jouw SV dan? Kan ik misschien alvast vergelijken met jouw afstelling. Al moet ik moet wel nog even bekijken hoe het nu gaat met de afstelling. Ik heb een grote wisseltruuk gedaan met nokkenassen en de motor start, maar heb hem nog niet warm laten lopen of afstelling gecheckt. Dus wie weet kan het nodig zijn om andere naalden te monteren, heb je er gegevens van??

Later,

Loek
 
Uit alle info die ik in de loop der tijd heb verzameld KUN je het haasje zijn als je die mierenneuker treft. Vooral bij vooraf opgezette voertuigcontroles waarbij ze alle tijd hebben, en alles gaan controleren.
Ten eerste moet de uitlaat zijn voorzien van typegoedkeuring voor de motor en bouwjaar waar ie op zit.
Ten tweede dient de dB-killer geplaatst te zijn. De Duitsers doen een Schlaug-test. De slang mag niet tot de uitlaatkleppen in de uitlaat gestoken kunnen worden. ;)
Als je niet veel opvalt in negatieve zin van het woord zal het meestal wel goed gaan, en laten ze je lekker doorrijden als hun opdracht was friet te gaan halen en zsm naar het bureau te brengen, maar als je er echt een zeikerd bij hebt ben je met jouw configuratie in principe de klos. Het hoort immers niet op die motor, dus is niet legaal.
Ik neem het risico nooit, dus zet er altijd iets modelconform met E-keur op. Een ori demper heb je voor maximaal een paar tientjes. Mij het risico op ellende tijdens de vakantie in het buitenland niet waard.

Dus jij schroeft er een andere demper onder tijdens de vakantie?

Ja dat haasje gevoel blijft dan maar. Het is dat ik het geld er niet voor wil neerleggen, dus het liefst zo goed en correct mogelijk.
Het gekke is, de originele DB killer is gewoon hol, daar past ook een slang door, maar nogmaals E-Keur zit er wel op. :Y
Misschien een IXIL met typekeur dan.

Maar met lampen, knippers en alles waar een E keur op kan, moet ie er ook op zitten. Al is het natuurlijk geen probleem als het het goed en zichtbaar doet. Met uitlaten snap ik het wel, gezien ze veel overlast kunnen veroorzaken.

In Luxemburg deden ze een gezamelijke controle. Met enkel de bezemsteel techniek, heb je een zichtbare killer, mooi, prima. Reflector, hesjes en andere dingen. Ik weet niet of ze ook zouden beboeten op knipperlichten die te dicht bij elkaar zitten, moet officieel iets van 23 cm oid tussenzitten (kentekenplaat).

Dat wordt ook nog een fix, maar weer kutten met extra electra draad en netjes wegwerken.

PS Iemand ervaring met een carbon uitlaat verven? Wordt niet echt warm, dus ik dacht opschuren, ontvetten en een beetje temperatuurbestendig verfje erop spuiten.
 
Ik heb misschien wel interesse in de naalden :)

Wat is er "zwaar" gemodificeerd aan jouw SV dan? Kan ik misschien alvast vergelijken met jouw afstelling. Al moet ik moet wel nog even bekijken hoe het nu gaat met de afstelling. Ik heb een grote wisseltruuk gedaan met nokkenassen en de motor start, maar heb hem nog niet warm laten lopen of afstelling gecheckt. Dus wie weet kan het nodig zijn om andere naalden te monteren, heb je er gegevens van??

Later,

Loek

Nou Loek,

Momenteel is mijn setup:
Luchtfilter: K&N volledig de-snorkeld met een Dremel en isolatieschuim verwijderd.

Carbs: dj148 met OEM Naald op hoogste clipje. Gas schuif uitgeboord conform dynojet specs, OEM stationair sproeier op 2,75 slag uit.

Motor en uitlaat: Nokkenassen idk, motor is gekocht met 78.000 op teller. :+ Klepspeling aan de ruime kant van aanbevolen voor beter lopen onderin toeren. Rij altijd met 10-50w Castrol volsyntheet als glijmiddel. Volgens mij zitten de orginele bochten er nog onder. Heb er een open GPR Ceramiek demper onder met E-keur.

Zit momenteel op 70pk op het achterwiel. *O*
 
Nog een vreemde vogel gevonden. Hoe dacht ie dat dit een goed idee was haha,
Bekijk bijlage 1420155

Ik heb tenminste een Busa kroonplaat... kan hij/ zij niet zeggen! 🤣
En wat is dat voor kachelpijp?


Maar ik heb een E keur pijp (niet voor de SV, maar hè, dat is wel erg mierenneuken), alleen die heeft een db killer aan de andere kant en niet aan de zichtbare kant. Ook geen beschikbaar aan voor die kant. Hoe doe je dit dan in het geval van een staandehouding?

Ja zo kan ik het ook! Ik heb maar liefst 2 dempers met E Keur 😂.
 
Ja, Ivo. Voor de vakantie wissel ik de einddemper even om voor een originele. Een minuut of 10 werk. Daar hoef je het niet voor te laten. Maar net wat je wilt. De ene wilt het gokje nemen een andere is schijthaas en wilt een probleemloze vakantie zonder meer uitdaging dan uitdagende bochten. Er is uiteraard veel meer niet origineel aan de motor, maar zoals je zegt is dat niet irritant voor de omgeving, dus dat zal zo'n vaart niet lopen zolang het allemaal werkt en veilig is. De dienders daar weten ook dat in NL heel veel aan een motor mag veranderen zonder voor elk schroefje een document in je kontje mee te slepen om aan te tonen dat het gehomologeerd is voor gebruik op die motor. Eeinddempers met E-keur en dB killers is natuurlijk de mooiste optie, maar die heb ik nou eenmaal niet, en aangezien ik genoeg zooi heb ga ik die niet aanschaffen.
Een einddemper is gewoon te spuiten. Carbon wordt al helemaal niet warm, een metalen doet dat iets meer, maar geen probleem als je die hitteresitente verf koopt die ook voor motordelen gebruikt kan worden.
Het mooiste is als je de ringen die vastgepopt zitten aan de demper eraf haalt en de dempermantel dan bewerkt en spuit. Carbon gewoon licht opschuren met fijne korrel schuurpapier, ontvetten met aceton, wasbenzine etc en dan een paar dunne laagjes opzetten. Tussen elk laagje even heel licht schuren met P2000 of fijner.
Met alu gaat het ook, dus ik zie niet in waardoor het met carbon niet zou gaan. Goed schuren en vervrij maken, dat dan weer wel. Eventueel kun je eerts een laagje kunsttofhechtprimer opzetten voor je de kleur gaat doen.
Als je carbon demper niet mooi meer is door verwering kun je het ook schuren, schuren, schuren schuren, met steeds een fijner schuurpapier tot je 'm weer mooi glad hebt (tegen gepolijst aan) en dan behandelen met een hitteresistente blanke laklaag. Dan houdt je tenminste je carbon als carbon.
 
Het zonnetje lacht.
De lucht is blauw.
SV650 kom maar gauw!

@Disaster-Master.
Vanmiddag om 13:55 was het zover. De zon stond op exact de juist lichtsterkte te fikken aan de hemel en ook op de juiste plaats om geen schaduw van bomen op het strakste stukje schoonmetselwerk van de garagemuren te projecteren. Schaduw van het te fotograferen object viel exact achter het object vanuit de met camera ingenomen positie, dus het moest dan toch maar gaan gebeuren. ;)
De schilderwerkzaamheden aan mijn buitenhoutwerk gestaakt en de SV naar de optimale positie gedirigeerd en in de volle zon het geheel op de lichtgevoelige plaat gezet. Fotograferen in volle zon is eigenlijk een 'doodzonde' en mag bijna nooit maar aangezien we hier op een MotorForum zitten en niet op een fotografieforum durf ik het er hier wel bij te zeggen. :p
Zeker voor iets contrastrijks waarvan de kleur alleen maar intenser wordt als er meer licht op valt durfde ik de uitzondering te maken.
En bij deze het resultaat. De nieuwe foto voor in de OP. *O*

Mooier (en schoner) dan dit kan ik het oude lijk niet vastleggen.

IMG_8726.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan