Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bekijk bijlage 1425171

Kwam er tijdens het schoonmaken van de drainage achter dat de radiateur aan de onderkant niet meer vast zit :P
daar kun je zo lastig bij dus “even” de radiateur eraf en dat beugeltje laten vastlassen..
maar ff kijken wel of dat beugeltje staal of alu is.. als het alu is even zoeken naar iemand die dat ook kan lassen... (TIG)
 
Kan ik er niet gewoon wat metaallijm tussen hengsten? Heb zelf geen lasapparaat en zo hoeft de radiateur er niet af. Veel heeft die onderste toch niet te houden 🤷🏻‍♂️
 
Bison Combi Metaal gaat slechts tot 100 graden, dus grote kans dat dat los komt door de stralingswarmte zo pal boven de cilinderkop.. vibraties zijn ook te zwaar denk ik..

Dus nee; gewoon lassen!
 
Heel raar dat mf, zie het bericht van de toerenteller als laatste bericht ook na reactie staat die er onder en ineens zitten er 2 pagina's tussen, raar mf de laatste tijd krijg ook geen pop-ups meer.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, Chielo. Mick, het komt mogelijk door het openen van een notificatie in de mail zònder daarbij de pagina te hebben bezocht. Om te voorkomen dat je bij elke post een notificatie krijgt krijg je er maar een en pas opnieuw als je de pagina daadwerkelijk bezocht hebt. De preview in de notificatie lezen is dus niet voldoende. Hohopp, je kunt van een staalplaatje een oog maken, gaatjes boren en aan het plaatje van het originele oogje vastbijten als je niet kunt lassen. Evt epoxulijn ertussen en als alles droog is waf zwarte verf erover. Het blijft een fix, maar 'ut het tog niks te houwe.'
 
Laatst bewerkt:
@roger_SV ben je al in de buurt van de 123.456?
Ik ga eind deze week over de 120.000 heen *O*


Begin deze week ook mijn kopplingsstiftseal vervangen (wat een lang k*twoord XD)

Was wel nodig, check diameter waar de stift doorheen gaat :X
 

Bijlagen

  • IMG_20190903_222022.jpg
    IMG_20190903_222022.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 3
Nee, nog niet hoor. Sinds de SV meet nog twee rondjes gereden op de SV. Hij is zelfs nog zo schoon als tijdens de meet.
 
Het nieuwe weerstandje in mijn toerenteller heeft ook niets opgeleverd. Zodra ik de motor op contact zette begon het nieuwe weerstandje al te roken en zwart te verkleuren. De motor starten bleek nog nieteens nodig om erachter te komen dat ik 15 ct over de balk heb gesmeten. Jammer, maar het was het proberen waard. Waarschijnlijk ergens anders sluiting waardoor de weerstand doorfikt dan.
 
Fantastisch. Thermoswitch in de radiator kapot. Vorige week of die week daarvoor. Je weet wel, met dat warme weer. Voor de lol mijn koel temperaturen gemeten. Mijn thermostaat huis kwam neer op 103 graden en de radiator zelf op een kleine 110 graden. Tja, ik had al zo'n vreemd vermoeden, nadat ik m'n cabs armer had gezet.

Gelukkig kost een nieuwe SV switch slechts 75 euro! Ik heb echter een switch van een BMW E30 voor 12 euro gekocht en erin gedraaid. :+

Toen bedacht ik me dat het verstandig was om ook de fan te testen. Man, dat was ook om te huilen. Draaide hij een beetje, daarna hard en vervolgens helemaal niet meer. De fan maar gedemonteerd en uitelkaar gehaald met een schroevendraaier en hamer. Daar kwam het probleem gauw naar voren. Één van de draden was niet al te best meer. Tevens zat er ook wat rotzooi in de behuizing. Helpt ook niet echt mee. Een beetje tin helpt een hoop.

IMG-20190907-WA0015.jpeg


Eenmaal weer in elkaar met een hamer, het moment van de waarheid. Aangesloten en de fan doet het goed en hard. Primaaaaa. Hele koelsysteem weer geüpdate incl nieuwe vloeistof. Fan gaat nu aan na 10 minuten stationair lopen op 95 graden en weer uit op 90 graden :)

Great Succes. Dat op circa 95k.
 
Fantastisch. Thermoswitch in de radiator kapot. Vorige week of die week daarvoor. Je weet wel, met dat warme weer. Voor de lol mijn koel temperaturen gemeten. Mijn thermostaat huis kwam neer op 103 graden en de radiator zelf op een kleine 110 graden. Tja, ik had al zo'n vreemd vermoeden, nadat ik m'n cabs armer had gezet.

Gelukkig kost een nieuwe SV switch slechts 75 euro! Ik heb echter een switch van een BMW E30 voor 12 euro gekocht en erin gedraaid. :+

Toen bedacht ik me dat het verstandig was om ook de fan te testen. Man, dat was ook om te huilen. Draaide hij een beetje, daarna hard en vervolgens helemaal niet meer. De fan maar gedemonteerd en uitelkaar gehaald met een schroevendraaier en hamer. Daar kwam het probleem gauw naar voren. Één van de draden was niet al te best meer. Tevens zat er ook wat rotzooi in de behuizing. Helpt ook niet echt mee. Een beetje tin helpt een hoop.

Bekijk bijlage 1425617

Eenmaal weer in elkaar met een hamer, het moment van de waarheid. Aangesloten en de fan doet het goed en hard. Primaaaaa. Hele koelsysteem weer geüpdate incl nieuwe vloeistof. Fan gaat nu aan na 10 minuten stationair lopen op 95 graden en weer uit op 90 graden :)

Great Succes. Dat op circa 95k.
ik heb eigenlijk geen flauw idee of de mijne het nog doet XD
Ik heb een olietemperatuurmeter, en die blijft mooi constant :)
 
Hij hoort af en toe aan te gaan, maar dat is volgens sommigen vrij laat (bij hoge temperatuur dus) inderdaad. Anderen beweren zelfs dat ie nooit aan gaat. :?
Dat lijkt mij niet Ok. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de koelvloeistof nooit boven de 90 graden komt. Of je moet helemaal nooit door de stad rijden bij 30 graden. Misschien hoort niet iedereen het ding draaien. Dat kan ook nog.
 
ik heb eigenlijk geen flauw idee of de mijne het nog doet XD
Ik heb een olietemperatuurmeter, en die blijft mooi constant :)

Olietemperatuur is eigenlijk wel wat je wil weten :t waar heb je die in het systeem gedraaid?ik heb nog een setje liggen dat ik wil monteren... Nog niet gekeken waar dat het makkelijkst kan.

Later,

Loek
 
Het enige dat je echt in de olie kwijt zou kunnen is een sensor via de olieaftapplug. Er lopen geen oliekanalen buiten het blok als voorbereiding op een oliekoeler of zo waar je iets mee zou kunnen om echt in de olie te meten. Die temperatuurmeters op de plaats van de vuldop kunnen ook, maar die meten niet echt de olietemperatuur natuurlijk. Volgens mij heeft prut zo'n dingetje. Als het echt fout gaat zul je het echter wel zijn op zo'n dingetje, maar het werk vergelijkbaar met mijn indirecte koelvloeistoftemperaruurmeter.
Indicatief en als je weet waar ie 'normaal' op staat prima bruikbaar om een afwijking te constateren.
Op de 2nd gen is mogelijk iets via de leiding naar de oliekoeler realiseerbaar, maar daarmee ben ik niet bekend.
 
Het enige dat je echt in de olie kwijt zou kunnen is een sensor via de olieaftapplug. Er lopen geen oliekanalen buiten het blok als voorbereiding op een oliekoeler of zo waar je iets mee zou kunnen om echt in de olie te meten. Die temperatuurmeters op de plaats van de vuldop kunnen ook, maar die meten niet echt de olietemperatuur natuurlijk. Volgens mij heeft prut zo'n dingetje. Als het echt fout gaat zul je het echter wel zijn op zo'n dingetje, maar het werk vergelijkbaar met mijn indirecte koelvloeistoftemperaruurmeter.
Indicatief en als je weet waar ie 'normaal' op staat prima bruikbaar om een afwijking te constateren.
Op de 2nd gen is mogelijk iets via de leiding naar de oliekoeler realiseerbaar, maar daarmee ben ik niet bekend.

Heb jij hem in de olie aftapplug zitten dan? Wand dat is wel het makkelijkst gok ik. Stekkertje op de sensor en een gaatje M10x1mm maken in de plug...
 
Ik heb zelf geen olietemp meter. Ik meet de koelvloeistoftemperatuur via de radiateur retourleiding. Het is een indirecte meting, dus de weergegeven Temp is niet de werkelijke, maar zeker bruikbaar. Als er iets fout gaat in het koelsysteem en koelwater te koud blijft of te heet wordt zal ik het zien, dus er nooit ongemerkt mee door blijven rijden tot de boel kapot is. Olieaftapplugen met inwendige schroefdraad voor de sensor zijn gewoon te koop voor de SV.
 
Ik heb idd zo’n vloeistof gevulde olie temp meter op de dop zitten.. die meten idd indirect.. komt vaak niet boven de 70 graden uit.. terwijl de olie zelf wel heter is uiteraard.. maar goed; het geeft wel een iets betere indicatie of het blok op temperatuur is of niet.. koelwater temp zit ingebouwd op de 2003+, maar dat is natuurlijk geen goede referentie daar water veel eerder opwarmt.. die 2,4 liter olie duurt zeker 20-30 minuten.. kan wel mooi zien of de thermostaat werkt; op het moment dat die open gaat zakt de temp van het koelwater ineens in met een graad of 10-12.. fan gaat bij de 2003+ ongeveer aan bij 102 graden.. uit bij 98 dacht ik...

Zijn er hier mensen die andere koelvloeistof gebruiken dan de reguliere G11 ?
Die G11 (blauw/groen) moet elke 2 jaar vervangen. Vraag me af of die roze G13 of G14 er in zou kunnen. Die zijn Longlife, 5 jaar ongeveer.. Scheelt weer.. ze zeggen dat je die longlife nooit meer zou hoeven te wisselen maar daar geloof ik niet in.. je hebt immers altijd vuilafzettingen en degradatie van de chemische componenten..
 
Vervangen?
Die van mij is ook longlife. Zit er nu zeker een ton in. 🤣
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan