Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Komt niet zo nauw met die koelvloeistof. Zolang het niet bevriest is het goed. 🥂
 
Welliswaar een auto artikel; maar is voor motoren niet anders.
G11 koelvloeistof degradeert en moet gewoon elke 2 jaar worden vervangen.

Coolant can deteriorate over time and should be tested to see if it’s still good, as it can be hard to tell just by appearances. Even if the coolant reservoir shows sufficient coolant level and testing shows the cooling and antifreeze protection are still adequate, a coolant drain and antifreeze flush may be needed.

The coolant can become more acidic over time and lose its rust-inhibiting properties, causing corrosion. Corrosion can damage the radiator, water pump, thermostat, radiator cap, hoses and other parts of the cooling system, as well as to the vehicle heater system. And that can cause a car engine to overheat.

Thus, the coolant in any vehicle with more than about 50,000 miles should be tested periodically. That’s to look for signs of rust, leaks and to make sure it has sufficient cooling and overheating protection, even if the cooling system seems to be working properly and the reservoir is full. The cooling system can be checked with test strips that measure acidity, and with a hydrometer that measures freezing and boiling protection.

If the corrosion inhibitors have deteriorated, the antifreeze coolant should be changed. The cooling system might also need flushing to remove contaminants no matter what the maintenance schedule calls for or how many miles are on the odometer. On the other hand, if testing shows the coolant is still doing its job protecting from overheating and not allowing corrosion, changing it more often than what the manufacturer recommends could be a waste of money
 
Ik heb idd zo’n vloeistof gevulde olie temp meter op de dop zitten.. die meten idd indirect.. komt vaak niet boven de 70 graden uit.. terwijl de olie zelf wel heter is uiteraard.. maar goed; het geeft wel een iets betere indicatie of het blok op temperatuur is of niet.. koelwater temp zit ingebouwd op de 2003+, maar dat is natuurlijk geen goede referentie daar water veel eerder opwarmt.. die 2,4 liter olie duurt zeker 20-30 minuten.. kan wel mooi zien of de thermostaat werkt; op het moment dat die open gaat zakt de temp van het koelwater ineens in met een graad of 10-12.. fan gaat bij de 2003+ ongeveer aan bij 102 graden.. uit bij 98 dacht ik...

Zijn er hier mensen die andere koelvloeistof gebruiken dan de reguliere G11 ?
Die G11 (blauw/groen) moet elke 2 jaar vervangen. Vraag me af of die roze G13 of G14 er in zou kunnen. Die zijn Longlife, 5 jaar ongeveer.. Scheelt weer.. ze zeggen dat je die longlife nooit meer zou hoeven te wisselen maar daar geloof ik niet in.. je hebt immers altijd vuilafzettingen en degradatie van de chemische componenten..

Ik moest koelvloeistof leeg laten bij het nokkenassen wisseltruukje, en nu zit er mooie roze in. Oude spul, (Groen) was nog kraakhelder in ieder geval. Maar ik vondt roze mooier, dus die heb ik nu :t

Nokkenassentruukje is trouwens prima gelukt, voelt echt beresterk aan en uitlaat klinkt heel anders, rost voor mn gevoel veel harder door zn toeren heen to aan het rooie :P.... meten hoe beresterk moet nog gebeuren.

Wat betreft olietemperatuur meter ga ik maar voor de aflaatplug, lijkt me het fijnst.

Later,

Loek
 
Ok, dan ga ik dat maar even doen. Een klusje van nietseigenlijk. Ik wist wel dat het altijd gedaan wordt bij onderhoud in garage, maar dacht dat dat meer was om 5 euro per liter te vragen voor iets van 1 euro per liter en milieuheffing en kleinmateriaal (6 euro voor een tie stapje of zo) voor de winst van de garage, dan dat het het nou echt heel belangrijk is.
 
Done ...
@Prut_Potje : vandaag de SV naar 120465 gereden om de koelvloeistof even door et pompen ;).
Nog een kleine 3 dkm dus nog.
Ik denk dat jij de grote straat eerder zult zien dan ik. :t
 
Laatst bewerkt:
Het enige dat je echt in de olie kwijt zou kunnen is een sensor via de olieaftapplug. Er lopen geen oliekanalen buiten het blok als voorbereiding op een oliekoeler of zo waar je iets mee zou kunnen om echt in de olie te meten. Die temperatuurmeters op de plaats van de vuldop kunnen ook, maar die meten niet echt de olietemperatuur natuurlijk. Volgens mij heeft prut zo'n dingetje. Als het echt fout gaat zul je het echter wel zijn op zo'n dingetje, maar het werk vergelijkbaar met mijn indirecte koelvloeistoftemperaruurmeter.
Indicatief en als je weet waar ie 'normaal' op staat prima bruikbaar om een afwijking te constateren.
Op de 2nd gen is mogelijk iets via de leiding naar de oliekoeler realiseerbaar, maar daarmee ben ik niet bekend.
Die heb ik idd in de olie vuldop zitten, op temperatuur is hij wanneer hij 60°C aangeeft
Dit omdat hij niet direct in het olie hangt.
Maar indicatief is het zeker
 
Ja, niet kapot te krijgen he die SV's ;)
Inmiddels gecorrigeerd ....
 
Tja. Dan moet ge efkes op den verpakking kiek’n heh? Het zoú zomaar eens spiritus kunnen zijn.. das immers ook smurf blauw.
 
Moguh! Gisteren tijdens het rijden wou de 650S (2002) in de 4e versnelling niet meer boven de 7.5/8K toeren (±140km pu) doortrekken. Bleef daar dus echt hangen. Zelfde verhaal in de 5e versnelling. En merk enigszins een onregelmatige acceleratie in de 3e versnelling. Nog nooit eerder gehad. Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Carbs? Flesje Forté 1 er in en kijken wat het doet?

//Edit: Geen A2 o.i.d. ;-).
 
Laatst bewerkt:
Vervangen?
Die van mij is ook longlife. Zit er nu zeker een ton in. 🤣
Maar je hebt wel eens je kleppen laten stellen toch? Daarbij wordt dat zeer waarschijnlijk wel vervangen, zodat ze bij de voorkant kunnen komen.

Moguh! Gisteren tijdens het rijden wou de SVS (2002) in de 4e versnelling niet meer boven de 7.5/8K toeren (±140km pu) doortrekken. Bleef daar dus echt hangen. Zelfde verhaal in de 5e versnelling. En merk enigszins een onregelmatige acceleratie in de 3e versnelling. Nog nooit eerder gehad. Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Carbs? Flesje Forté 1 er in en kijken wat het doet?
Ik vermoed de synchroon van je carbs. En als je er bent ook even de kanaaltjes schoonblazen met perslucht. Een flesje Forté kan, maar dat is meer tegen gesputter.
Maar er kunnen meer dingen fout zijn, maar dit zou mijn vermoeden zijn. De synchronisatie afstelling 'slijt' namelijk en moet even bijgewerkt worden na een tijdje, ook de injectiefietsen hebben dit.
 
Maar je hebt wel eens je kleppen laten stellen toch? Daarbij wordt dat zeer waarschijnlijk wel vervangen, zodat ze bij de voorkant kunnen komen.


Ik vermoed de synchroon van je carbs. En als je er bent ook even de kanaaltjes schoonblazen met perslucht. Een flesje Forté kan, maar dat is meer tegen gesputter.
Maar er kunnen meer dingen fout zijn, maar dit zou mijn vermoeden zijn. De synchronisatie afstelling 'slijt' namelijk en moet even bijgewerkt worden na een tijdje, ook de injectiefietsen hebben dit.
Kan idd de carbs zijn, het is een beetje lastig vanaf een afstand maar klink ook een beetje als versleten of slecht afgestelde koppeling.
@ivoderksen gaat die nog wel door in toeren of gaat die pruttelen en komt die niet hoger in toeren.
En zou even goed voelen of het in zijn 1 en 2 ook niet is.
 
@ivoderksen: Aangezien ik een n00b eersteklas ben met dit soort dingen zal ik hem naar de garage brengen. Maar dan heb ik i.i.g. iets van een richting. Het was ineens het geval, nooit eerder gehad ook. In de 1e en 2e en grotendeels in de 3e versnelling is er niets aan de hand en kan ik maximaal doortrekken. Ook de 6 lijkt oké. Maar niet echt kunnen testen aangezien ik niet voorbij de 140/160 kwam _O-
 
Ik moest koelvloeistof leeg laten bij het nokkenassen wisseltruukje, en nu zit er mooie roze in. Oude spul, (Groen) was nog kraakhelder in ieder geval. Maar ik vondt roze mooier, dus die heb ik nu :t

Ik heb altijd geleerd dat je niet zomaar een andere kleur koelvloeistof mag gebruiken.
De verschillende kleuren hebben ook verschillende hulpstoffen en zijn soms schadelijk voor je blok.
 
@ivoderksen: Aangezien ik een n00b eersteklas ben met dit soort dingen zal ik hem naar de garage brengen. Maar dan heb ik i.i.g. iets van een richting. Het was ineens het geval, nooit eerder gehad ook. In de 1e en 2e en grotendeels in de 3e versnelling is er niets aan de hand en kan ik maximaal doortrekken. Ook de 6 lijkt oké. Maar niet echt kunnen testen aangezien ik niet voorbij de 140/160 kwam _O-
Een dichtgeslagen luchtfilter mogelijk nog?
 
Ik heb altijd geleerd dat je niet zomaar een andere kleur koelvloeistof mag gebruiken.
De verschillende kleuren hebben ook verschillende hulpstoffen en zijn soms schadelijk voor je blok.

Dat idee had ik ook ja. Maar heb het oude spul eruit laten lopen, en twee dagen rondgereden met gedestileerd water, dat weer laten aflopen en de mooie roze kleur erin gemikt. En deze is volgens de fles wel geschikt voor het blok....
Moet goedkomen, als er ergens een straal roze vloeistof uit mijn blok spuit binnenkort laat ik het weten ;-)
 
Wat Roger denk ik bedoeld is dat het isolatiemateriaal, dat geplakt zit aan je tank, los kan laten en je luchtfilter deels kan afdekken. Gezien het probleem 'spontaan' is ontstaan.

Extreemvuil filter kun je nog wel door de toeren heen. Geblokkeerd filter niet meer.

Koelvloeistof moet je enkel letten of het goedgekeurd is voor aluminium onderdelen. Volgens diverse fora moest ik er ook op letten dat er geen silica of fosfaat (corrosief voor alu) in zat. Ik heb er momenteel Eurol 6580 in, maar de longlife Eurol XL is ook prima. Action koelvloeistof is van mindere kwaliteit en 'koelt' slechter. Maarja Sv wordt overwegend niet denderend warm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan