Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verkocht
 

Bijlagen

  • 20191014_120954.jpg
    20191014_120954.jpg
    232,6 KB · Weergaven: 13
  • 20191014_120915.jpg
    20191014_120915.jpg
    212,2 KB · Weergaven: 15
  • Untitled 2.jpg
    Untitled 2.jpg
    155,2 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Zo vandaag bij mijn sv650 de voor vork deals vervangen.

met wat tips vanmede forum genoten goed te doen.
Echter is het wel fijn om een slagschroeftol te hebben. Maar die voor een paar euro bij de Lidl gekocht. Nu kan hij er weer lekker tegen aan.
 
Hallo allemaal!

Ik heb nu alweer 1000km rond gereden op de sv650s en hij rijdt echt geweldig!

Wat ik alleen vreemd vond is dat ik kit vond bij de kleppendeksel(zie foto).
Wat ik toch vreemd vond voor een motor die 6500km heeft gelopen, is wel al 13 jaar oud natuurlijk...

Dus ik ben nu een beetje bang dat de km stand niet klopt ofso...

Ik heb wel de remblokken, ketting/tandwielen gecontroleerd of deze de originele zijn en dat zijn ze zijn nog als nieuw.

Mijn vraag is of iemand nog een trucje weet hoe ik de km stand kan controleren of maak ik me te druk?

Is het een bekende plek van lekkage? (Kleppendeksel) lekt nu overigens niet ofso
 

Bijlagen

  • 20191014_173906.jpg
    20191014_173906.jpg
    117 KB · Weergaven: 14
  • 20191014_173856.jpg
    20191014_173856.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 15
Hallo allemaal!

Ik heb nu alweer 1000km rond gereden op de sv650s en hij rijdt echt geweldig!

Wat ik alleen vreemd vond is dat ik kit vond bij de kleppendeksel(zie foto).
Wat ik toch vreemd vond voor een motor die 6500km heeft gelopen, is wel al 13 jaar oud natuurlijk...

Dus ik ben nu een beetje bang dat de km stand niet klopt ofso...

Ik heb wel de remblokken, ketting/tandwielen gecontroleerd of deze de originele zijn en dat zijn ze zijn nog als nieuw.

Mijn vraag is of iemand nog een trucje weet hoe ik de km stand kan controleren of maak ik me te druk?

Is het een bekende plek van lekkage? (Kleppendeksel) lekt nu overigens niet ofso
dat hoort inderdaad niet, niet na maar 6500 km.
Check de rubbers op de voetstepjes, als deze versleten zijn, dan klopt de km stand niet.
 
Ik heb de huidige ketting tandwielen en remmen vergeleken met wat er origineel op zit (via Suzuki SV650S 2006 (K6) USA (E03) parts lists and schematics )

En dan kan ik niks vinden dat de km stand zou afwijken...
Zou het niet kunnen zijn dat de kleppen een keer gecheckt zijn op speling en dat ie daarna is gaan lekker en dat ze het via deze beun manier hebben opgelost?

Hier nog een foto van een van de voetstepjes
 

Bijlagen

  • 20191014_194348.jpg
    20191014_194348.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 8
En dit is de rechter.. wat vind je ervan?
Het rubber is ook natuurlijk 13 jaar oud...
 

Bijlagen

  • 20191014_194624.jpg
    20191014_194624.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 6
zou best kunnen XD
Hoe kan ik achterhalen waar het probleem ligt ZONDER het blok uit elkaar te halen?
Misschien compressie meten en kijken of het door de zuiger ringen komen?
1liter op de 2000km is echt niet buitensporig veel,je zou ook nog andere olie kunnen proberen ,vooral met Castrol volsynthetisch heb ik goede ervaringen wat olieverbruik betreft.
 
Die olie verbranden als bij de F1 dan ook om de ethanol te compenseren 😳
In mijn geval ook lager olieverbruik met volsyntheet dan met halfsyntheet, maar dat had ik al eens gemeld.
 
Hallo allemaal!

Ik heb nu alweer 1000km rond gereden op de sv650s en hij rijdt echt geweldig!

Wat ik alleen vreemd vond is dat ik kit vond bij de kleppendeksel(zie foto).
Wat ik toch vreemd vond voor een motor die 6500km heeft gelopen, is wel al 13 jaar oud natuurlijk...

Dus ik ben nu een beetje bang dat de km stand niet klopt ofso...

Ik heb wel de remblokken, ketting/tandwielen gecontroleerd of deze de originele zijn en dat zijn ze zijn nog als nieuw.

Mijn vraag is of iemand nog een trucje weet hoe ik de km stand kan controleren of maak ik me te druk?

Is het een bekende plek van lekkage? (Kleppendeksel) lekt nu overigens niet ofso
Volgens voorschrift moeten de halve manen van de pakking bij verwijdering worden voorzien van vloeibare pakking. Dus mij lijkt het niet raar dat je hier wat kit ziet zitten. Netjes is anders. Mocht je de pakking dus gaan vervangen dan dien je de maantjes van de pakking dus te voorzien van een vloeibare afdichting.
 
Laatst bewerkt:
1liter op de 2000km is echt niet buitensporig veel,je zou ook nog andere olie kunnen proberen ,vooral met Castrol volsynthetisch heb ik goede ervaringen wat olieverbruik betreft.
Dat vind ik dus best wel veel. Het is geen 5,2L V8 heh? Die verbruiken wel wat meer namelijk. Maar we hebben het hier overveen 645cc 2 pitter.
Ik zou een compressie test doen. Als je een kleine inspectie camera hebt zou je via het bougiegat de kleppen kunnen bekijken.
 
Volgens voorschrift moeten de halve manen van de pakking bij verwijdering worden voorzien van vloeibare pakking. Dus mij lijkt het niet raar dat je hier wat kit ziet zitten. Netjes is anders. Mocht je de pakking dus gaan vervangen dan dien je de maantjes van de pakkng dus te voorzien van een vloeibare afdichting.

Aaaah top! Het zijn inderdaad alleen de halve maantjes die gekit zijn.
 
Dat vind ik dus best wel veel. Het is geen 5,2L V8 heh? Die verbruiken wel wat meer namelijk. Maar we hebben het hier overveen 645cc 2 pitter.
Ik zou een compressie test doen. Als je een kleine inspectie camera hebt zou je via het bougiegat de kleppen kunnen bekijken.
Dat kan je nou wel vinden maar het is gewoon niet buitensporig veel,fabrikanten geven meestal 1 op 1000 als grens aan,dat het
beter zou moeten kunnen dat is een ander verhaal.;)
Mijn V8 gebruikte 1 liter op de 8500km. :P
 
Volgens voorschrift moeten de halve manen van de pakking bij verwijdering worden voorzien van vloeibare pakking. Dus mij lijkt het niet raar dat je hier wat kit ziet zitten. Netjes is anders. Mocht je de pakking dus gaan vervangen dan dien je de maantjes van de pakking dus te voorzien van een vloeibare afdichting.

Ik heb nu het zij-kapje weg gehaalt en wat slangen naar boven geduwd om te kijken of ook de halve maantjes bij de achterste cilinder zijn gekit, en ook hier zijn de halve maantjes gekit.

Dus dit zou duiden op onderhoud/kleppen stellen denk ik he?
 
In ieder geval controle op de klepspeling.
Op het moment dat je het deksel loshaalt moet je eigenlijk de pakking vervangen.
Zal vast niet altijd gedaan worden maar dat is wel het voorschrift dacht ik..

Zal straks eens in mn Haynes boek kijken.
 
Als dat een rubberpakking is dan kan je die hergebruiken, mits in goede staat natuurlijk.
 
Sws niet gek om met lage kilometerstand de kleppen te (laten) checken. In de eerste paar 1000km gaan ze hard ivm inslijten. Na de 10 a 15k kun je ze 25000km verwaarlozen.
 
Als dat een rubberpakking is dan kan je die hergebruiken, mits in goede staat natuurlijk.
Klopt. Het zijn rubberen pakkingen. Bij mijn SV zijn ze nog nooit vervangen bij klepspeling controleren. De Suzuki dealer plakt zowel de maantjes als de klepdekselpakkingen met vloeibare pakking vast.
Officieel hoort het wel, maar mijn dealer vind het niet nodig onnodige dingen te doen en in rekening te moeten brengen.
Goeie kerel. :t
 
De halve maantjes inderdaad kitten volgens Suzuki 👍😁

Maar het is niet gek dat dit een keer gebeurd is? Ik was even bang voor een miskoop.
Hoe vinden jullie de stepjes? Na 6500km/13,5 jaar?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191014-212457_Drive.jpg
    Screenshot_20191014-212457_Drive.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 9
Het vervangen ervan is ook niet altijd nodig. Maar in principe vervormt het rubber bij aandraaien van het deksel. Als je dat los haalt en opnieuw monteert zit het nooit 100% gelijk danwel even strak. Met kans op olielekkage. Staat ook op 2 plaatsen genoemd in het service manual. Bij zowel de pakking als de afdichtringen.

Pakkingen insmeren met vloeibare pakking; om de pakking zijn werk te laten doen; ehh nee. Dan maar gewoon vervangen.
 
Die stepjes hebben niks te lije op het rubber deel. Gaat denk ik langer mee dan de SV zelf.
 
Die stepjes hebben niks te lije op het rubber deel. Gaat denk ik langer mee dan de SV zelf.
Ligt er ook maar net aan hoe er mee gereden is en wat voor schoeisel de vorige eigenaar heeft gedragen,
iemand die enthousiast in een bocht gaat hangen zal zijn rubbers sneller verslijten dan iemand die gewoon recht op het zadel
blijft zitten,en of je met motorlaarzen of gympen er op rijd zal ook schelen.
 
Maar het is niet gek dat dit een keer gebeurd is? Ik was even bang voor een miskoop.
Hoe vinden jullie de stepjes? Na 6500km/13,5 jaar?

Als het blokje maar mooi loopt hé. Motorisch zijn ze vaak onverwoestbaar. Verse olie en filter erop en een tanken of 2 aan Forte erdoor. Zou me met zo'n motor eerder zorgen maken om een grondige beurt om alles te checken na dik 13 jaar.

Voor jouw veiligheid het rijwiel gedeelte.
-Ingezeten of kats verroest balhoofdlager van het lange stil staan. --> vervangen.
-Remklauwen reviseren cq hele remsysteem uitmeuken. 13 jaar oude remvloeistof laat enorme bagger achter.
-Wiellagers. Wederom van het lange stilstaan op 1 punt.
-Voorvorken nieuwe olie, nieuwe keringen. 13 jaar oude vorkolie is net zo min. Natuurlijk ook het prolink systeem van de achterveer even uitelkaar halen en voorzien van nieuw vet.

Als je dat gedaan hebt rijd en stuurt de motor weer alsof hij nieuw is ipv 13+ jaar oud. :+
 
...
Ram-air ga je niet krijgen op je SV650, daarvoor moet er een buis vanuit de kuip aan de voorkant je airbox onder druk zetten bij hoge snelheid, de lucht kan wel directer door je luchtfilter met de desnorkel. Je tank ondegeev 15-20mm ophogen aan de voorkant schijnt ook te helpen bij de luchttoevoer.
...

Ziet er niet uit zonder kap maar RAM air ;)

db_20130719_351.jpg

SV650 Ram Air Box
 
Dus ik ben nu een beetje bang dat de km stand niet klopt ofso...
Mijn vraag is of iemand nog een trucje weet hoe ik de km stand kan controleren of maak ik me te druk?
Is het een bekende plek van lekkage? (Kleppendeksel) lekt nu overigens niet ofso
Kleppendeksel is herbruikbaar, een trucje(en ik lees net voorschrift) om zeker te weten dat het goed gaat is er wat vloeibare pakking extra op smeren. Het is waarschijnlijk een aanleiding dat er wel is gekeken naar de klepspeling, of in ieder geval is gekeken in de kop.

KM stand is redelijk ambigue, je hebt een mooie motor, maar is het blok ook origineel? Ik wil je niet bang maken ofzo, maar bij een SV is een blokwissel veelvoorkomend. In jouw geval zou ik me geen zorgen maken, maar ik heb nu zelf een blok met geschatte km stand 50000 onder mijn motor zitten, en mijn 22000km blok gedemonteerd. De teller telt rustig door en klopt niet met de blokken. Het verschil tussen de blokken is wel goed te zien.
De voetstepjes is een goede indicatie en algeheel de motor af op roest, weer en andere dingen controleren. Slijtage aan bouten (van je ophanging of van je blok). Maar het is een SV hè ;) Maak je niet te veel zorgen. Koop een MOSFET spanningsregelaar en dan heb je een hoop potentieel gezeik minder :)
Hoe je ziet dat de motor gebruikt is, rubbers op de stepjes inderdaad, maar ook algemeen krassen van waar je hoort te zitten.

Wat Grtjuh zegt, stilstaan doet meer met een motor. Even frisse vloeistoffen (olie, rem, koel), heb je nog rubberen leidingen(dan zijn ze origineel), vervang deze een keer voor staalomvlochten(zetten niet uit bij ouderdom). Wiellagers is een goede, als je je banden laat/gaat wisselen even controleren.

Al met al volgens mij heb je gewoon een gave motor! Paar puntjes op de i vo(or) voor je gemoedstoestand, maar ik zie ralle bende rijden waar amper wat aan gedaan wordt, dus zolang ie rijdt gewoon plezier hebben. En tijdig onderhoud plegen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan