Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij gaat het morgen gebeuren. Net op tijd dan dus 😛
Hij knalt lekker in de piep. Sportief geluidje dus. De afgelopen week heb ik wel wat milde icing in de carbs gehad De heaters zijn niet meer helemaal ok meer. Teveel gelijkstroomweerstand dus te weinig vermogen. Ze worden ook voelbaar minder warm dan toen ze nieuw waren. Met BP Ultimate heb ik in het verleden ook bevriezingsproblemen gehad. Ik heb er nu 100 mol tweetaktmotor per tank bij ingemikt en dan is het weg. Ze staan wel raar te kijken bij de pomp. Maar dan kunnen ze alvast wennen aan iedereen die ethanolkillers aan de benzine gaat toevoegen. 1 liter diesel op een volle tank werkte voorheen ook, maar dat stinkt meer en tegenwoordig zit ook daar al ethanol in 😩
 
Laatst bewerkt:
Apart! Ik heb afgelopen winter de hele winter zonder Carb bevriezing gereden, dus ook in de min temperaturen. Mijn Sv heeft zelfs geen verwarming erin, alleen de warmte die straalt van de cilinders. :$
 
Jij hebt grotere sproeiers. Dat zou best kunnen schelen. Het brokje ijs komt aan het eind van de sproeier.
En het is afhankelijk van de benzine. Met euro heb ik ook nergens last van. Met een beetje olie door de 98 ook niet dus 🤨

prut, 123097. Dat gaat met de 100-150 km die ik vandaag op de rol heb staan nog niet lukken, maar voor de volgendetankbeurt moet het gebeurd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt grotere sproeiers. Dat zou best kunnen schelen. Het brokje ijs komt aan het eind van de sproeier.
En het is afhankelijk van de benzine. Met euro heb ik ook nergens last van. Met een beetje olie door de 98 ook niet dus 🤨

prut, 123097. Dat gaat met de 100-150 km die ik vandaag op de rol heb staan nog niet lukken, maar voor de volgendetankbeurt moet het gebeurd zijn.
Shit, ben ik dus net te laat :P

Maar carb ice?
Mijne is nog helemaal origineel, en ik heb er geen last van gehad, iig denk ik.

Wat gebeurt er precies?
 
Bevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
 
Bevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
Dan heb ik gewoon extreem veel mazzel XD
Rijd regelmatig rond de 5 graden, en eigenlijk nooit geen problemen.
Wel heb ik als ik met constant gas, ineens vol gas wil, dat hij ff moet "nadenken" en dan pas gaat.
Als ik dat 2/3 keer gedaan heb, dan weet hij dat ik dat doet, en dan pakt hij wel ineens op XD
Dit is onafhankelijk van de temperatuur en hoogte.

Bij erg vochtig/nat weer wil hij af en toe wel eens al het vermogen kwijt zijn, voor 1 seconde, en dan pakt hij weer op, dat gebeurd eens per 50 km in deze omstandigheden.
 
Ik heb daar allemaal geen problemen mee. Maar dat komt misschien omdat ik a. een mooi weerrijder ben, b. omdat ik injectie heb :+

ze staat inmiddels al op stal.
De SH300 heeft ook nergens last van. Ook injectie *D
 
Lang leve injectie. Geen gekloot met lekke pakkingen, versleten zooi en verkeerd afgestelde gasnaalden. :+
Alleen jammer dat het net wat minder lekker rijd (bij langzaam rijden) dan goed afgestelde carburateurs ...
 
Ja. Dat langzaam rijden is een dingetje ja. Als ik langzamer ga dan 80 slaat ie af dus moet ook op de woonerven flink t gas erop houden :+ :+
 
Bij erg vochtig/nat weer wil hij af en toe wel eens al het vermogen kwijt zijn, voor 1 seconde, en dan pakt hij weer op, dat gebeurd eens per 50 km in deze omstandigheden.

Op de snelweg? Standaardsensor? :Y Ik heb hem om die reden verwijderd.

Mijn SV loopt altijd, behalve nu. :$ Heb een ontstekingsstoring (denk ik) waarbij de motor op constant gas op 1 cilinder loopt. Stationair en volgas is hij prima. Heb inmiddels de bougies geïnspecteerd, de bobines doorgemeten, de bedrading doorgemeten (laatste storing had ik draadbreuk in de onstekingsdraad) en de cdi vervangen. Klinkt redelijk volledig gecheckt, toch? :+

Ik ga nog de pulsgever doormeten en de stekker checken op corrosie. Extra input is altijd fijn natuurlijk! :Y

Overigens, doorzichtige benzineslang is niet E10 bestendig. Hard volledig uit. Heb nu na 2 tanken het slangwerk moeten vervangen. _O- Inmiddels maar weer 200km op V-power met het oog op de winterstalling. Wat een troep is E10...
 
Even een berichtje hier van een Bandit-rijder.
Ik lees hier wel eens een beetje mee omdat ik wel gecharmeerd ben van de SV, dus alle info erover vind ik wel interessant. Nou viel mij onderstaand bericht op:

Volgens mij gaat het morgen gebeuren. Net op tijd dan dus 😛
Hij knalt lekker in de piep. Sportief geluidje dus. De afgelopen week heb ik wel wat milde icing in de carbs gehad De heaters zijn niet meer helemaal ok meer. Teveel gelijkstroomweerstand dus te weinig vermogen. Ze worden ook voelbaar minder warm dan toen ze nieuw waren. Met BP Ultimate heb ik in het verleden ook bevriezingsproblemen gehad. Ik heb er nu 100 mol tweetaktmotor per tank bij ingemikt en dan is het weg. Ze staan wel raar te kijken bij de pomp. Maar dan kunnen ze alvast wennen aan iedereen die ethanolkillers aan de benzine gaat toevoegen. 1 liter diesel op een volle tank werkte voorheen ook, maar dat stinkt meer en tegenwoordig zit ook daar al ethanol in 😩

Laat ik nou vorige week hetzelfde gehad hebben. In het verleden echter nooit last gehad van carb-icing, en bij de Bandits is het een bekend probleem dus wel altijd scherp er op. Geen carbheaters op mijn Bandit dus voelde me altijd gezegend :)

Nu tank ik sinds dat E10 gedoe V-power. Ik rijd elke dag met dat ding dus gewoon het zekere voor het onzekere dacht ik. Maar als ik het goed begrijp kan juist de 0% ethanol van de V-power (net als BP Ultimate) bijdragen aan het veroorzaken van carb-icing? Aangezien jij typt In het verleden met Ultimate ook bevriezingsproblemen gehad te hebben.
Uit interesse: hoe is dat dan te verklaren? Simpelweg meer brandstof dus nog lagere temperatuur bij het aanzuigen?
 
@Deeffox Ik rij als pekelfiets een gsx600f. Zit hetzelfde blok onder als de bandit. Ik rij op E10 en heb nog geen last gehad. Wel staat m'n gsx600f mokertje rijk. Je Carb iets rijker zetten kan ook een antwoord zijn. 8)7

Mijn SV, waar sproeier 148 inzit ipv de standaard 134 heeft er bijvb ook geen last van. O-)

Slechts een theorie, might be so stupid that it works. _O-
 
Lang leve injectie. Geen gekloot met lekke pakkingen, versleten zooi en verkeerd afgestelde gasnaalden. :+
Alleen jammer dat het net wat minder lekker rijd (bij langzaam rijden) dan goed afgestelde carburateurs ...
Die van mij staat dan behoorlijk goed afgesteld, want rijdt heerlijk, ook onderin.
Pruttelt ook zachtjes in de uitlaten bij gas los.
Het oppakken is inderdaad wat trager dan een goed afgestelde carb, maar dat starten als je naar het knopje kijkt is lekker!
 
Even een berichtje hier van een Bandit-rijder.
Ik lees hier wel eens een beetje mee omdat ik wel gecharmeerd ben van de SV, dus alle info erover vind ik wel interessant. Nou viel mij onderstaand bericht op:



Laat ik nou vorige week hetzelfde gehad hebben. In het verleden echter nooit last gehad van carb-icing, en bij de Bandits is het een bekend probleem dus wel altijd scherp er op. Geen carbheaters op mijn Bandit dus voelde me altijd gezegend :)

Nu tank ik sinds dat E10 gedoe V-power. Ik rijd elke dag met dat ding dus gewoon het zekere voor het onzekere dacht ik. Maar als ik het goed begrijp kan juist de 0% ethanol van de V-power (net als BP Ultimate) bijdragen aan het veroorzaken van carb-icing? Aangezien jij typt In het verleden met Ultimate ook bevriezingsproblemen gehad te hebben.
Uit interesse: hoe is dat dan te verklaren? Simpelweg meer brandstof dus nog lagere temperatuur bij het aanzuigen?
Ik heb de SV al een paar jaar en tankte ook toen alle benzine nog ethanolvrij was zowel 95 als 98. Toen er nog een bemande Shell in het dorp zat was het bijna altijd Shell, daarna overgestapt op BP.
Ik had ook toen al icing met zowel V-Power als BP Ultimate terwijl dat met de 95 octaan benzines van die merken niet, of in elk geval een heel stuk minder was.
Ik denk niet dat dit door de toevoeging van meer of minder ethanol ligt, maar heb nog heet E5 waar ook echt 5% ethanol in zit getankt.
Ik heb geen idee wat de reden kan zijn van meer gevoeligheid voor bevriezing igv 98 octaan dan 95 octaan benzine.
Mijn GSX600F-en (1st gen) waar ik in totaal 150.000 km op heb gereden hadden ook last van icing, tot ik een carb heater set had laten monteren (onder garantie).
 
Ah ok, tja ik heb het dus in ruim 2 jaar nog nooit gehad maar ook nog nooit iets anders als 95 octaan benzine getankt. Maar 100 ml. tweetaktolie op een volle tank 98 er bij mikken zou ook al schelen dus?

En anders toch maar eens voor een carbheatersetje gaan kijken..
Of gewoon weer 95 gaan tanken maar E10 dus mèèèh... :/
 
Bij mij is 100 ml 2T olie per tank voldoende om bevriezing te voorkomen. Als je het in lichte mate hebt het proberen waard. Anders carburateur heaters. Als die nieuw zijn werkt ook dat prima.
 
Even wat natuurkunde erbij:
  • Smeltpunt Ethanol is -114 en is zeer hygroscopisch
  • Smeltpunt Benzine is lager dan -20
dus bij het vernevelen in koude omstandigheden zit je zo onder de 0 wat het evt aanwezige water dus zal doen bevriezen, maar Ethanol zal ook als antivries werken wat weer gunstig is.

(pakt ze zak chips weer)
 
Volgens mij maakt het smelt of vriespunt van de vloeistof die van de vloeistof- naar de gasfase helemaal niets uit voor dit effect. Een vaste stof zal de benzine nooit worden. De energie die in de verdamping van deze vloeistoffen zou gaan zitten zou mogelijk wel van invloed kunnen zijn. Hoe meer energie er gaat zitten in het verdampen van een volume brandstof hoe meer energie in de vorm van warmte uit de lucht zal worden onttrokken, dat hierdoor effect zou kunnen hebben op de temperatuurdaling in de carb.
 
Bevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
als ik het nog eens goed teruglees, Ik denk ook dat ik het soms heb, maar dan alleen bij vochtig weer, en redelijk koud XD
Als ik dan van het gas afga, en even wacht, is het probleem weg XD
 
Volgens mij maakt het smelt of vriespunt van de vloeistof die van de vloeistof- naar de gasfase helemaal niets uit voor dit effect. Een vaste stof zal de benzine nooit worden. De energie die in de verdamping van deze vloeistoffen zou gaan zitten zou mogelijk wel van invloed kunnen zijn. Hoe meer energie er gaat zitten in het verdampen van een volume brandstof hoe meer energie in de vorm van warmte uit de lucht zal worden onttrokken, dat hierdoor effect zou kunnen hebben op de temperatuurdaling in de carb.

probleem is dat er wel een vaste stof ontstaat, namelijk ijs (vaste vorm van water ;) ), bij de verneveling vindt ook een fase verandering plaats namelijk vloeistof naar gas, die onttrekt energie uit de omgeving waar de waterdruppels van bevriezen. Benzine en ethanol hebben er geen last van want die bevriezen bij een lagere temperatuur
 
Klopt helemaal. De faseovergang van vloeibaar naar vast voor water is 0 graden Celsius bij 1 bar, maar de temperaturen waarbij de organische componenten die in benzine zitten van vloeibaar naar vast gaan heeft daar volgens mij helemaal niets mee te maken. Die stoffen gaan namelijk niet naar vast, maar naar damp. Hoogstens de hoeveelheid energie die dáármee gepaard gaat die gecorreleerd zou kunnen zijn aan de temperatuurdaling in de carb bij het verdampen van een volume organische stoffen in de benzine. Het vriespunt van de benzine imo niet.

EDIT: Dit bedoel ik. de verdampingswartme.
https://nl.wikipedia.org/wiki/VerdampingswarmteDe energie die gaat zitten in het verdampen van een volume vloeistof waarbij de energie in de vorm van warmte aan de omgeving wordt onttrokken igv het verdampen van benzine in een carb. Waar het vriespunt van die vloeistof ligt doet er niet toe. Daarnaast is het vriespunt de temperatuur waarbij een faseovergang plaatsvindt en niet de energie die daarbij betrokken is, nog los van het feite dat het niet de goede faseovergang is.
Maar genoeg over dit theoretische geneuzel. carb heater setje erop als het bevriezen ernstige vormen aanneemt, een beetje olie in de peut of andere benzine tanken als het slechts mild is. . . . . of de motor lekker in het schuurtje laten staan natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
IMG-0214.PNG
 
als ik het nog eens goed teruglees, Ik denk ook dat ik het soms heb, maar dan alleen bij vochtig weer, en redelijk koud XD
Als ik dan van het gas afga, en even wacht, is het probleem weg XD
Klopt, dat zijn juist DE omstandigheden voor bevriezen van water uit de lucht in de carbs die iets onder nul komen als gevolg van het afgeven van energie aan verdampende benzine. Soms is het heel mild en dan kan het inderdaad 'eenmalig'' lijken, omdat het stukje ijs maar heel langzaam weer aangroeit.
 
Of een boot van een sproeier monteren en een heel erg open luchtfilter. Schijnt ook te helpen. :+ Vandaag woon-werk op de gsx-f geen last gehad. Wel is mijn helm bevroren door de dichte mist en lage temperatuur.

Issue met mijn SV heb ik ook gevonden. In de gasschuif is 1 zo'n tabje afgebroken van dat ding dat de naald vast houdt. Hierdoor is de naald losgekomen, omhoog gesprongen en blijven hangen op standje volgas. :N

Heeft iemand nog een gasschuif liggen waar hij/zij niks mee doet? :t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan