Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou ik wel doen, die 15W. En Succes ermee. Heb nu zelf de vork al paar keer uit elkaar gehad..
tip; laat de olie er even in, vork eruit, in de werkbank, spanband erom, inveren en dan aan de onderzijde de inbusbout lossen.

anders loop je te klootviolen omdat het damping rod meedraait en de bout er niet uit wil.
En dan de poot uit elkaar hengsten om die keerring te vervangen.
 
Zou ik wel doen, die 15W. En Succes ermee. Heb nu zelf de vork al paar keer uit elkaar gehad..
tip; laat de olie er even in, vork eruit, in de werkbank, spanband erom, inveren en dan aan de onderzijde de inbusbout lossen.

anders loop je te klootviolen omdat het damping rod meedraait en de bout er niet uit wil.
En dan de poot uit elkaar hengsten om die keerring te vervangen.
Ja ik weet hoe het werkt heb de vork van mn race puch ook al 5 keer uit elkaar gehad en aangepast, is wel kleiner maar de constructie is hetzelfde.
Ik ben iig op tijd klaar voor de zomer meeting😉
 
Een standje dikker dan standaard is zeker beter. Sommige fabrikanten gebruiken de W notering, maar is voor vofkolie eigenlijk helemaal niet zo relevant. Het wordt toch niet warm door gebruik. De buitentemperatuur is het meest van invloed. SAE 15 of 15W (afhankelijk van fabrikant) is prima in een SV vork. Ik heb het icm WP veren.
 
Zou ik wel doen, die 15W. En Succes ermee. Heb nu zelf de vork al paar keer uit elkaar gehad..
tip; laat de olie er even in, vork eruit, in de werkbank, spanband erom, inveren en dan aan de onderzijde de inbusbout lossen.

anders loop je te klootviolen omdat het damping rod meedraait en de bout er niet uit wil.
En dan de poot uit elkaar hengsten om die keerring te vervangen.
Je kunt ook de bouten onderin de poten lossen vóór je de doppen aan de bovenkant verwijdert. Wel eerst even een kwartslagen lossen, anders loop je dáár weer mee te kloten als de poten uit de kroonplaten zijn.
masr dit gaat je wel lukken.
handigst is ook de binnenlopen ingeklemd laten en dan de onderspoot eraf rukken. Handiger met de poot vast aan de fiets dan met een losse poot.
 
Ja, ook ik klaar voor de zomermeet. Kom maar door met de datum. Het mag wat mij betreft ook een 'springmeet' worden.
 
Iemand belang bij mijn aanhanger voor de SV?
De as heb ik nog, maar is helaas kapot gegaan aan 1 kant, waardoor ik hem niet meer kan gebruiken.
Ik kan kijken of ik de nog enigszins kan fixen, dan kan ik de bedrading eraf halen, en kan hij in zijn geheel overgenomen worden :)
Ja ik weet hoe het werkt heb de vork van mn race puch ook al 5 keer uit elkaar gehad en aangepast, is wel kleiner maar de constructie is hetzelfde.
Ik ben iig op tijd klaar voor de zomer meeting😉
Sowieso 15w doen!!
Ik heb dat ook gedaan, en zelfde niveau aangehouden

Erg makkelijk, wan 498 ml is halve liter fles op zijn kop erin flikkeren😂

Wereld van verschil!!
 
Het beste kun je gewoon de luchtkamer meten. De flessen zijn nooit allemaal even vol en vullen met een maatcilinder is voor een visceuze vloeistof ook verre van optimaal. De poot vullen met olie, de lucht eruit pompen door 'm een paar keer in en uit te schuiven en dan zonder veren met volledig ingedrukte poot de luchtkamer meten tot de bovenkant van de binnenpoot en daarop gelijk vullen. Zo uit mijn hoofd. 108 mm luchtkamer, maar ik heb 'm zelf een beetje kleiner voor iets progressievere werking. Als je het zo doet weet je ook zeker dat het in beide poten evenveel is.
Maar volgens mij hoeven we dit een Puch racer helemaal niet uit te leggen. Als het hem niet lukt kan de rest van ons ook stoppen 🤪
 
Het beste kun je gewoon de luchtkamer meten. De flessen zijn nooit allemaal even vol en vullen met een maatcilinder is voor een visceuze vloeistof ook verre van optimaal. De poot vullen met olie, de lucht eruit pompen door 'm een paar keer in en uit te schuiven en dan zonder veren met volledig ingedrukte poot de luchtkamer meten tot de bovenkant van de binnenpoot en daarop gelijk vullen. Zo uit mijn hoofd. 108 mm luchtkamer, maar ik heb 'm zelf een beetje kleiner voor iets progressievere werking. Als je het zo doet weet je ook zeker dat het in beide poten evenveel is.
Maar volgens mij hoeven we dit een Puch racer helemaal niet uit te leggen. Als het hem niet lukt kan de rest van ons ook stoppen 🤪
Het komt allemaal best goed en idd als je vork poten gaat inkorten voor minder naloop, compleet andere veren van een ander merk monteerd en een beetje expirimenteert met verschillende oliën en niveaus dan moet dit ook nog wel lukken😉
 
Laatst bewerkt:
Bij deze het lijstje met olie inhoud en de grote van de luchtkamer in mijn geval dus 478/480cc olie en een luchtkamer van 113/115mm aangezien ik dus niet weet of ik een Europees of Amerikaans model heb het is iig een model k2 dat weet ik dan weer wel.
15836577513576317099883032392548.jpg
 
Moet goed zijn dan.
succes met opbouwen verder. Gelukkig viel je de oorzaak van jouw schakelprobleem mee. De rest is gewoon onderhoud. Maar je gaat lekker de lente in straks met een technisch nieuwe motor. Dat rijdt zeker lekkerder dan iets met platte banden en onderhoud dat wat langer geleden is.
 
Moet goed zijn dan.
succes met opbouwen verder. Gelukkig viel je de oorzaak van jouw sckakelprobleem mee. De rest is gewoon onderhoud. Maar je gaat lekker de lente in straks met een technisch nieuwe motor. Dat rijd zeker lekkerder dan iets met platte banden en onderhoud dat wat langer geleden is.
Dat zeker, heb al veel meer gedaan onder het motto van nu ik het toch los heb en uiterraard schoonmaken.
 
Ik kijk ook uit naar opstappen op mijn nieuwe. Uiteindelijk komt het er hetzelfde uit te zien, want voor de winter zullen alle 'winterparts' ook daarop zitten, maar een 120 dkm jongere fiets met nette lagers en zo rijdt zoveel beter dan dat gare ding waar ik het nu nog op doe. Het nieuwe blok voelt ook echt lekker. Nog twee weken 'uitzitten'. Daarna die oude klaarmaken voor langdurig stallen. Mooie donormotor voor als ik iets kapot heb aan de ander en snel het onderdeel wil hebben. Daarnaast zal ie in een dag rijdbaar te maken zijn voor als het echt noodzakelijk blijkt. Na groot onderhoud is die nog goed voor zeker een halve ton of zo dus als er in de tussentijd niets anders mee gaat gebeuren knap ik 'm tegen die tijd op en krijgt de eerste van de nakomelingen die een volwaardig A-rijbewijs haalt 'm. Blijft ie toch in de familie. 😇
heel veel plezier aan beleefd en mooie herinneringen, vakanties etc.
 
Ik kijk ook uit naar opstappen op mijn nieuwe. Uiteindelijk komt het er hetzelfde uit te zien, want voor de winter zullen alle 'winterparts' ook daarop zitten, maar een 120 dkm jongere fiets met nette lagers en zo rijdt zoveel beter dan dat gare ding waar ik het nu nog op doe. Het nieuwe blok voelt ook echt lekker. Nog twee weken 'uitzitten'. Daarna die oude klaarmaken voor langdurig stallen. Mooie donormotor voor als ik iets kapot heb aan de ander en snel het onderdeel wil hebben. Daarnaast zal ie in een dag rijdbaar te maken zijn voor als het echt noodzakelijk blijkt. Na groot onderhoud is die nog goed voor zeker een halve ton of zo dus als er in de tussentijd niets anders mee gaat gebeuren knap ik 'm tegen die tijd op en krijgt de eerste van de nakomelingen die een volwaardig A-rijbewijs haalt 'm. Blijft ie toch in de familie. 😇
heel veel plezier aan beleefd en mooie herinneringen, vakanties etc.
Amen, je hebt de familie en je hebt de ruimte. Verrotten gaat ie zeker niet! En zijn geld opgebracht heeft ie ook al wel :)
 
Ik ken die van de HEMA niet, maar epoxylijm zou epoxylijm moeten zijn.
Ik gebruik zelf van UHU (bestaat volgens mij niet meer) en Bison.
Kijk enders hier even ;)
Er komt totaal geen kracht op de vlotters, dus plakken het zou gewoon moeten werken met een lijm die niet oplost in benzine.
Ik heb een poging gedaan om de vlotter met epoxylijm te repareren. Het resultaat voldoet helaas niet aan mijn verwachting; de vlotter blijft een beetje lek.

Dus ben ik nog steeds op zoek naar een vervangende vlotter, of desnoods vervangende (set) carburateurs. Iemand die me daarmee kan helpen, of iemand die iemand weet die me daarmee kan helpen?
 
Ik heb een poging gedaan om de vlotter met epoxylijm te repareren. Het resultaat voldoet helaas niet aan mijn verwachting; de vlotter blijft een beetje lek.

Dus ben ik nog steeds op zoek naar een vervangende vlotter, of desnoods vervangende (set) carburateurs. Iemand die me daarmee kan helpen, of iemand die iemand weet die me daarmee kan helpen?
Een nieuw vlotter origineel suzuki kost ongeveer €26 onderdeel nummer is 13250-33E00.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan