Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
16084636911054331786973480665228.jpg
 
Een beetje aan het oriënteren voor een quickshifter voor mijn SV650X. Iemand hier ervaring mee op een sv650?

Healtech hoor ik best positieve verhalen over indien goed afgesteld. Maar die is enkel voor up-shifts. Bestaan een een modellen voor een sv650x voor zowel up- als down shifts?

Hij zal waarschijnlijk geïnstalleerd worden door de dealer ivm garantie. Weet niet of er ook een originele variant van Suzuki is?

ik heb zelf op de SV racer een Healtech gezet, inderdaad 1 keer goed afstellen en werkt al een paar jaar prima. Voor downshifts gaat het niet werken. Dan heb je een blipper nodig en slipperclutch helpt ook. Met de koppeling terugschakelen op de SV is al boeiend (remmend kwispelt ie lekker achter) maar met alleen een blipper zal het een uitdaging worden.

Maar de Healtech is prima, en degene die zeggen dat bak ervan slijt moeten even gaan nadenken want er zijn tegenwoordig zat motoren die standard af fabriek met een QS worden uitgerust en die gaan ook niet om de haverklap stuk.
 
Laatst bewerkt:
Een bak kan toch nooit lànger meegaan als er bruusk in wordt in geragd en in 0,1 seconde weer wordt gekoppeld met half gesynchroniseerde assen tov normaal netjes ontkoppelen, schakelen en weer koppelen, of zeg ik nou iets geks? Ik heb wel eens op een motor met qs gereden en het ging met erg veel plotselinge rukken in de aandrijflijn. Ieder zijn ding hoor, maar ik heb er wb levensduur van het mechaniek zo mijn twijfels bij.
 
Een bak kan toch nooit lànger meegaan als er bruusk in wordt in geragd en in 0,1 seconde weer wordt gekoppeld met half gesynchroniseerde assen tov normaal netjes ontkoppelen, schakelen en weer koppelen, of zeg ik nou iets geks? Ik heb wel eens op een motor met qs gereden en het ging met erg veel plotselinge rukken in de aandrijflijn. Ieder zijn ding hoor, maar ik heb er wb levensduur van het mechaniek zo mijn twijfels bij.
Dan bedien je m verkeerd of de qs stond gewoon super scheef afgesteld...
 
En nogmaals, als je de koppeling inknijpt is er geen magische beweging die iets synchroniseert..
 
Ok, dan heb ik niets gezegd. SnelSchakelze dan.
Maar bij mij komt ie er niet op. ;)
De motor was een 790 Duke trouwens met af-fabriek qs.
 
Een bak kan toch nooit lànger meegaan als er bruusk in wordt in geragd en in 0,1 seconde weer wordt gekoppeld met half gesynchroniseerde assen tov normaal netjes ontkoppelen, schakelen en weer koppelen, of zeg ik nou iets geks? Ik heb wel eens op een motor met qs gereden en het ging met erg veel plotselinge rukken in de aandrijflijn. Ieder zijn ding hoor, maar ik heb er wb levensduur van het mechaniek zo mijn twijfels bij.
voor oude motors heb je een speciale dubbel clutch quick shifter :+

0,1 sec is doorgaans niet een goede afstelling. Tussen 0.08 en 0.06 zou beter moeten werken met een QS anders schokt het inderdaad erg 😂
 
En nogmaals, als je de koppeling inknijpt is er geen magische beweging die iets synchroniseert..
Met hand ontkoppelen en koppelen zal wel wat langer duren waardoor de boel geleidelijker pakt en het minder lomp aanvoelt
 
voor oude motors heb je een speciale dubbel clutch quick shifter :+

0,1 sec is doorgaans niet een goede afstelling. Tussen 0.08 en 0.06 zou beter moeten werken met een QS anders schokt het inderdaad erg 😂
0,06. 😳
nog best redelijk gegokt dan.
dubbelclutchen is wel heel oud. Heb ik niet meer meegemaakt. Zelfs niet in mijn militaire dienst DAF
 
ik heb het op m’n CB500 gebouwd PC32, maar omdat hier een gepolijste bak in zit kan ik hem op 0,055 sec zetten :+
Terwijl die super smooth schakelt en minder mis schakelt dan met de hand
QS moet je voor het mooie afstellen, net als dat je je motor afsteld. Doorgaans zijn OEM quickshifters vanuit de fabriek niet goed afgesteld
 
Ha! Maat van mij met destijds zn srad 750 waarvan een schakelvork krom was gegaan; die zat dus vast tussen 4 en 5. Kan je vertelen, naar zijn vloekend geraas, dat ie vanaf de brienoord in zn 4 met 15k toeren amper weg kwam.

dus steeds even stilstaan en dan verzetten lijkt me onhandig 🤪
 
Goedemiddag allen, na 7 jaar de SV te hebben gehad en de laatste 4 jaar (geboorte van onze eerste) veel te weinig gereden te hebben ga ik proberen de hobby weer terug te vinden dmv een nieuwe motor waarop ik wat rechter kan zitten.

Ik verwacht echter dat de inruilprijs niet veel gaat zijn en wil daarom eerst eens kijken of er hier een liefhebber de gehele motor of onderdelen kan gebruiken?

Het gaat om een Gen2 -2003 model in Candy blauw. 27k km op de teller en 2 jaar geleden een glijder op een rotonde gemaakte waarna ik er een naked van gemaakt heb.
Qua extra’s welke interessankunnen zijn:
-ABM superbike kit
-Ferrara 2 Evo bar end spiegels (fantastisch zicht)
-twin projector koplamp met vork bevestiging
-VTR SP1 voorklauwen met adapters
-Mivv Oval slipon

Mocht er interesse zijn graag PB! En zo niet dan mag de dealer er iets mee doen 😀
 

Bijlagen

  • ABAC15E1-4229-49CD-9B5A-B38B193FB234.jpeg
    ABAC15E1-4229-49CD-9B5A-B38B193FB234.jpeg
    206,2 KB · Weergaven: 14
  • 75D006C1-A99D-4906-A9CD-47BB55557240.jpeg
    75D006C1-A99D-4906-A9CD-47BB55557240.jpeg
    171,9 KB · Weergaven: 15
  • 42FB2072-A708-47D2-B224-4EAF6E4EF3CC.jpeg
    42FB2072-A708-47D2-B224-4EAF6E4EF3CC.jpeg
    295,9 KB · Weergaven: 19
Het is hier aardig stil.
Ik heb een schuuropruiming gedaan, en heb 2 nieuwe K&N type 138 oliefilters over.

Iemand hier (uit de buurt) die daar interesse in heeft ?
 
Die passen toch ook op de 650. Heb je er zelf niets meer aan?
 
Daar waren ze voor bedoeld; ben geswitcht naar OEM suzuki.
 
Beetje genezen van K&N.
Ik had ze ook gekocht voor de SH 300. En verkeerd gebruikt. Ja, eigen schuld. Maar het verhaal is dus dat de moer die erop met puntlasjes vastzit bedoeld is voor het losdraaien van het filter. Die gebruikte ik ook voor het aandraaien. Dat was bij de SV nooit een probleem; 11nm aanhaal. Op de SV ook nooit problemen gehad en jaren lang gebruikt. Maar op de SH moest het met 26nm. Dus gedaan, en, dat staat ook geschreven, daar is die moer niet voor bedoeld. Dus heb ik op de SH een lekkend filter gehad, hele zooi onder de olie, en nog maar 800ml in het carter. Gelukkig dus niet bone-dry. Er hing nog net een grote druppel aan de dipstick die nét het minimum niveau aantikte.

Daar komt bij dat ik ook een K&N luchtfilter had gemonteerd in de SH, tegelijk met het olie filter dat toen nog niet lekte, en dat ik over de pasvorm van dat luchtfilter niet te spreken ben; er bleef een kiertje open staan bij de behuizing van het luchtfilter. Evengoed erin laten zitten, en nu ongeveer een jaar later zit dat kiertje vol met troep en blijft het plastic nu open staan. Hopelijk vormt het nog terug. Maar er geen vuil voorbij het filter maar t zat niet mooi. Dit verhaal gecombineerd met de Skoda waar ik gezeik heb gehad met de lambda sensoren en mogelijk de LMM moeilijk kan gaan doen door de olie in het K&N luchtfilter die ik daar dus óók in had zitten had ik besloten afscheid te gaan nemen van K&N.

Alleen het K&N luchtfilter in de SV blijft; die is op de testbank afgesteld op dat filter i.c.m. het leovince systeem. Ook heb nog voldoende reiniging liggen, dat mag eerst op. Daarbij zit er in de SV geen electronica aan de inlaat.. en dat filter zit er nu al jaren. Dus die heeft zijn goede kant wel bewezen. Maar door dat hele gedoe met de Honda was ik er klaar met K&N.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Maar de oliefilters voor de sv is dus feitelijk niets mis mee. Ik heb hiflo138. Ook prima en met de OEM sleutel vast en los te draaien.
 
Nee niks mis mee.
Maar ik bestelde voor de Vulcan van mijn zus het e.a en heb toen direct voor de SV en de SH oem filters besteld.

Kwam puur door de Honda. Daar werkt ook niet dat bij de eerste aanzet filter en dan nog een hele slag. Dan lekt ie. Die moet een stuk vaster. Vandaar denk ik ook de voorgeschreven 26nm. En dat was veel hoor voor je gevoel. Dat was cht wel een beetje meer dan handvast. Maar nu lekt ie ook niet meer.

Dus montage van het K&N filter is een kriem; de moer mag je dus niet gebruiken. En een 3/4e inch oldiedop sleutel kan er niet op door de moer en daarbij is het filter rond; zit geen stopbord patroon langs de bovenkant.


maar goed.
vandaar dus 2 nieuwe K&N 138 filters over.
 
... Die gebruikte ik ook voor het aandraaien...

... de moer mag je dus niet gebruiken...
Inderdaad, je geeft het zelf aan, aandraaien is handvast, nooit met een sleutel (dus ook niet met zo'n filter dop). Die opgelaste moer is alleen voor eraf halen. Is trouwens met alle olie filters die op een draad geschroefd worden. Je heb natuurlijk ook filters die in een filterhuis gestopt worden, dan is het een heel ander verhaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan